rijles, Engeland, rijexamen, lesauto

Engelse CBR en RDW samengevoegd tot één organisatie

Het Engelse CBR en RDW zijn door de Britse overheid samengevoegd tot één organisatie. De DSA en VOSA gaan verder onder de naam Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) en zullen dus zowel voertuigen gaan testen als rijexamens beheren. De fusie is een poging om kosten te besparen en efficiënter te werk te gaan, zo meldt de regering. 

Met het samenvoegen van de twee overheidsinstanties moet zo’n 10,2 miljoen pond (12,3 miljoen euro) worden bezuinigd, zo is de doelstelling. Aan de kant van het voormalige CBR moet voor 8,1 miljoen pond in de kosten worden gesneden. Vanuit de vroegere VOSA gaat het om een besparing van 2,1 miljoen pond.

Organisatie

De DVSA gaat jaarlijks 1,5 miljoen theorie-examens en 1,6 miljoen praktijkexamens uitvoeren. Daarnaast wordt de organisatie verantwoordelijk voor onder meer de training van 46.000 rijinstructeurs, de uitvoering van 28 miljoen APK-keuringen en 137.000 wegcontroles.

Volgens de overheid worden er met de fusie voorlopig geen kantoren gesloten. “Maar door het samenvoegen van de twee organisaties komt de klant in het hart van de dienstverlening terecht en kunnen we diensten meer samenhangend en coherent aanbieden”, aldus Alastair Peoples, de nieuwe bestuursvoorzitter van de DVSA.

Verkeersveiligheid

“Met de oprichting van de DSVA bouwen we voort op het belangrijkste werk dat al is gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Door middel van een gefuseerd bureau kunnen we nog efficiënter te werk gaan en waar mogelijk innoveren op het gebied van handige diensten”, zo liet de Britse minister Stephen Hammond van Verkeer weten.

Ook in Nederland is een tijdje met het plan gespeeld om het CBR bij de RDW onder te brengen. Financiële kwesties, maar ook pensioen- en wachttijdenproblematiek speelden hierin een rol. Begin 2011 liet minister Schultz van Haegen weten dat het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen enkele maanden de tijd kreeg om forse vooruitgang te boeken aan de hand van een verbeterprogramma. Zou het CBR hier niet in slagen, dan dreigde de organisatie door de RDW te worden opgeslokt.

Voorwaarden

Bovag Rijscholen en de VRB lieten toentertijd weten onderbrenging van het CBR bij de RDW niet in het belang van de rijschoolbranche te vinden. De vrees bestond dat de CBR-afdeling een ondergeschoven kindje zou worden tussen alle kentekenplaten en autokeuringen. Eind 2011 maakte de minister bekend dat het CBR, dat onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu valt, in haar toenmalige vorm zou blijven bestaan. Volgens minister Schultz had het CBR voldoende verbetering laten zien en voldeed het instituut aan alle gestelde voorwaarden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.