tractor, trekkerrijbewijs

Onduidelijkheid financiering reden achter uitstel T-rijbewijs

Vragen rond de financiering van het T-rijbewijs zijn de reden achter het uitstel van het trekkerrijbewijs. De Eerste Kamer schortte de procedure rond de invoering voorlopig op, omdat ze eerst opheldering wil over wie de kosten voor de veranderingen gaat betalen, zo liet de senaat in een brief aan minister Schultz van Haegen weten. Docenten van landbouwscholen moeten met de invoering van het T-rijbewijs een WRM-bevoegdheid halen om in de T-categorie les te mogen geven. Daarnaast voldoen veel tractoren die nu door agrarische scholen voor het trekkercertificaat gebruikt worden niet aan de gestelde eisen voor T-lestractoren. 

Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu liet half juni weten dat er vanuit haar ministerie geen afzonderlijke bekostiging komt voor het verzorgen van de opleiding voor het T-rijbewijs. “Een dergelijke bekostiging is er ook niet voor de andere rijbewijscategorieën die beroepsmatig worden gebruikt”, zo stelde zij in een brief aan de Tweede Kamer. Door uitstel van de besluitvorming in de Eerste Kamer kan de invoering van het T-rijbewijs, dat in de planning stond voor 1 januari 2015, op z’n vroegst in juli van dat jaar plaatsvinden.

T-rijbewijs

De minister liet in juni weten dat naar verwachting zowel de kosten voor de opleiding als de kosten van het examen voor agrarische opleidingscentra (AOC’s) door de invoering van het T-rijbewijs hoger zullen worden. “Daarom zal aanvullend overleg hierover plaatsvinden tussen de AOC-raad en het ministerie van Economische Zaken”, zo stelde ze.

De Eerste Kamer wil nu, voordat verdere besluiten worden genomen, eerst de uitkomsten van het overleg met onder andere Economische Zaken en het ministerie van IenM afwachten. “Maar omdat de overleggen nog niet zijn afgewerkt, kan de afronding van de behandeling pas na de zomer gebeuren. Het zomerreces zit er tussen, dus dan zit je alweer in september. En dan is het weer te druk vanwege Prinsjesdag”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Trekker

Vanuit de agrarische opleidingen kwamen in de afgelopen maanden verschillende vragen over de financiële consequenties van de invoering van het T-rijbewijs. Zo schreef opleider LTO Nederland begin dit jaar een brief aan de Tweede Kamer. “De kosten mogen niet uit de hand lopen. En het nieuwe rijbewijs moet voor de meeste mensen ook haalbaar zijn”, zo werd gesteld.

Het instituut schreef daarnaast: “Hoewel over de kosten van een T-rijbewijs nog veel onbekend is, zal zich een markt vormen met een aanbod voor opleiding en educatie. De vraagmarkt is met drie- tot vierduizend kandidaten echter relatief beperkt. Wat dit betekent voor locaties voor lessen en examens en de kosten per les is nog onduidelijk. Hoe dan ook moeten de kosten per les te overzien blijven, ook als geïnvesteerd zou moeten worden in speciale lestrekkers en aanhangers. Anders komt er in de praktijk weinig van terecht.”

Rijschool

Waar het uitstel voor agrarische opleidingen een uitkomst kan zijn, is dat voor de rijschoolbranche niet altijd het geval. Zo is Verkeersschool Nederveel uit Hardinxveld-Giessendam er naar eigen zeggen de dupe van. Haar gloednieuwe trekker was al helemaal lesklaar om per 1 januari 2015 meteen van start te kunnen gaan met T-leerlingen, maar moet nu nog minimaal een half jaar langer ongebruikt blijven staan.

Het bedrijf nam de kosten en baten voor het nieuwe rijbewijs eerder al op in de begroting. “Maar nu hebben we een hoop kosten gemaakt, terwijl we de komende tijd inkomsten mislopen. En we hebben de afgelopen tijd potentiële klanten zo veel mogelijk over de veranderingen proberen te informeren. Nu moeten we ze weer een heel ander verhaal gaan vertellen. Wíj komen voor schut te staan, terwijl wijzelf niet degenen zijn die dit bedacht hebben”, zo werd op het nieuws gereageerd.

Uitstel

Wie een tractor of trekker bestuurt, heeft op dit moment nog geen rijbewijs nodig. Jongeren van 16 en 17 jaar die de voertuigen beroepsmatig besturen, moeten wel een ‘trekkerbewijs jeugdigen’ hebben. Dit is geen officieel rijbewijs, maar een bewijs van vaardigheid dat ze via agrarische opleidingen kunnen halen.

De overheid wilde oorspronkelijk per januari 2015 het T-rijbewijs voor alle bestuurders van tractoren invoeren. Het huidige groene papiertje zou dan vervallen. Maar door het besluit van de Eerste Kamer zal de invoeringsdatum op zijn vroegst pas 1 juli 2015 zijn.

Examen

Het theorie-examen, dat zo’n vijftig vragen telt, zal het CBR afnemen op één van de eigen theoriecentra. De examens worden afgenomen door zo’n dertig CDE-examinatoren, die speciaal zijn opgeleid voor het T-examen. Ook docenten van landbouwscholen moeten met de komst van het T-rijbewijs hun WRM-bevoegheid gaan halen en aan de daarbij behorende verplichtingen gaan voldoen.

Ook bestaan er in de nieuwe situatie duidelijke eisen voor de lestractoren die gebruikt worden voor het opleiden van T-kandidaten. Het CBR maakte de voertuigeisen eind maart van dit jaar bekend. Veel tractoren die nu nog voor het trekkercertificaat worden ingezet, zullen niet aan die specifieke eisen voldoen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onduidelijkheid financiering reden achter uitstel T-rijbewijs | RijschoolPro
tractor, trekkerrijbewijs

Onduidelijkheid financiering reden achter uitstel T-rijbewijs

Vragen rond de financiering van het T-rijbewijs zijn de reden achter het uitstel van het trekkerrijbewijs. De Eerste Kamer schortte de procedure rond de invoering voorlopig op, omdat ze eerst opheldering wil over wie de kosten voor de veranderingen gaat betalen, zo liet de senaat in een brief aan minister Schultz van Haegen weten. Docenten van landbouwscholen moeten met de invoering van het T-rijbewijs een WRM-bevoegdheid halen om in de T-categorie les te mogen geven. Daarnaast voldoen veel tractoren die nu door agrarische scholen voor het trekkercertificaat gebruikt worden niet aan de gestelde eisen voor T-lestractoren. 

Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu liet half juni weten dat er vanuit haar ministerie geen afzonderlijke bekostiging komt voor het verzorgen van de opleiding voor het T-rijbewijs. “Een dergelijke bekostiging is er ook niet voor de andere rijbewijscategorieën die beroepsmatig worden gebruikt”, zo stelde zij in een brief aan de Tweede Kamer. Door uitstel van de besluitvorming in de Eerste Kamer kan de invoering van het T-rijbewijs, dat in de planning stond voor 1 januari 2015, op z’n vroegst in juli van dat jaar plaatsvinden.

T-rijbewijs

De minister liet in juni weten dat naar verwachting zowel de kosten voor de opleiding als de kosten van het examen voor agrarische opleidingscentra (AOC’s) door de invoering van het T-rijbewijs hoger zullen worden. “Daarom zal aanvullend overleg hierover plaatsvinden tussen de AOC-raad en het ministerie van Economische Zaken”, zo stelde ze.

De Eerste Kamer wil nu, voordat verdere besluiten worden genomen, eerst de uitkomsten van het overleg met onder andere Economische Zaken en het ministerie van IenM afwachten. “Maar omdat de overleggen nog niet zijn afgewerkt, kan de afronding van de behandeling pas na de zomer gebeuren. Het zomerreces zit er tussen, dus dan zit je alweer in september. En dan is het weer te druk vanwege Prinsjesdag”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Trekker

Vanuit de agrarische opleidingen kwamen in de afgelopen maanden verschillende vragen over de financiële consequenties van de invoering van het T-rijbewijs. Zo schreef opleider LTO Nederland begin dit jaar een brief aan de Tweede Kamer. “De kosten mogen niet uit de hand lopen. En het nieuwe rijbewijs moet voor de meeste mensen ook haalbaar zijn”, zo werd gesteld.

Het instituut schreef daarnaast: “Hoewel over de kosten van een T-rijbewijs nog veel onbekend is, zal zich een markt vormen met een aanbod voor opleiding en educatie. De vraagmarkt is met drie- tot vierduizend kandidaten echter relatief beperkt. Wat dit betekent voor locaties voor lessen en examens en de kosten per les is nog onduidelijk. Hoe dan ook moeten de kosten per les te overzien blijven, ook als geïnvesteerd zou moeten worden in speciale lestrekkers en aanhangers. Anders komt er in de praktijk weinig van terecht.”

Rijschool

Waar het uitstel voor agrarische opleidingen een uitkomst kan zijn, is dat voor de rijschoolbranche niet altijd het geval. Zo is Verkeersschool Nederveel uit Hardinxveld-Giessendam er naar eigen zeggen de dupe van. Haar gloednieuwe trekker was al helemaal lesklaar om per 1 januari 2015 meteen van start te kunnen gaan met T-leerlingen, maar moet nu nog minimaal een half jaar langer ongebruikt blijven staan.

Het bedrijf nam de kosten en baten voor het nieuwe rijbewijs eerder al op in de begroting. “Maar nu hebben we een hoop kosten gemaakt, terwijl we de komende tijd inkomsten mislopen. En we hebben de afgelopen tijd potentiële klanten zo veel mogelijk over de veranderingen proberen te informeren. Nu moeten we ze weer een heel ander verhaal gaan vertellen. Wíj komen voor schut te staan, terwijl wijzelf niet degenen zijn die dit bedacht hebben”, zo werd op het nieuws gereageerd.

Uitstel

Wie een tractor of trekker bestuurt, heeft op dit moment nog geen rijbewijs nodig. Jongeren van 16 en 17 jaar die de voertuigen beroepsmatig besturen, moeten wel een ‘trekkerbewijs jeugdigen’ hebben. Dit is geen officieel rijbewijs, maar een bewijs van vaardigheid dat ze via agrarische opleidingen kunnen halen.

De overheid wilde oorspronkelijk per januari 2015 het T-rijbewijs voor alle bestuurders van tractoren invoeren. Het huidige groene papiertje zou dan vervallen. Maar door het besluit van de Eerste Kamer zal de invoeringsdatum op zijn vroegst pas 1 juli 2015 zijn.

Examen

Het theorie-examen, dat zo’n vijftig vragen telt, zal het CBR afnemen op één van de eigen theoriecentra. De examens worden afgenomen door zo’n dertig CDE-examinatoren, die speciaal zijn opgeleid voor het T-examen. Ook docenten van landbouwscholen moeten met de komst van het T-rijbewijs hun WRM-bevoegheid gaan halen en aan de daarbij behorende verplichtingen gaan voldoen.

Ook bestaan er in de nieuwe situatie duidelijke eisen voor de lestractoren die gebruikt worden voor het opleiden van T-kandidaten. Het CBR maakte de voertuigeisen eind maart van dit jaar bekend. Veel tractoren die nu nog voor het trekkercertificaat worden ingezet, zullen niet aan die specifieke eisen voldoen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.