deelnemers, roemenie, rijles, rijbewijs, vakantie, Boerarest, rijschool, lesauto

‘Als je in Boekarest kunt rijden, is Nederland een makkie’

De eerste Nederlandse leerlingen die een rijles-roadtrip door Roemenië volgen zijn dinsdag van start gegaan. In zeven dagen tijd gaan ze een reis maken van zo’n 3000 kilometer onder begeleiding van Roemeense rijinstructeurs. Rijschoolhouder Ernest Alvares van Veronica Verkeersschool uit Utrecht verzorgt het Nederlandstalige deel van verkeersinzicht en gevaarherkenning. “Het is de perfecte combinatie tussen rijles volgen en toch ook een leuke vakantie”, zeggen de cursisten vol verwachting.

De leerlingen Pascal, Mark en Wouter landen aan het eind van de middag in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Ze worden vervolgens naar het oefenterrein gebracht van de lokale rijschool van de ACR. Dat is de Roemeense Bovag/ANWB. Daar staan een Dacia en een Chevrolet klaar voor de bijzondere verrichtingen.

Koppeling

“Het is wel wennen hoor deze auto. De koppeling gaat heel anders”, zegt Mark. “Dat klopt”, bevestigt Alvares. “Het gaat hier om benzine-auto’s met een LPG-installatie. Het is dus iets moeilijker om weg te rijden dan in onze Nederlandse lesauto’s op diesel.”

De cursisten beginnen met bochtjes achteruit, de helllingproef, inparkeren en recht achteruit rijden. Zodra ze aan de koppeling gewend zijn, gaat het best goed. Ze hebben in Nederland dan ook al enkele dagen geoefend.

Rijinstructeur

De rijinstructeur zelf spreekt niet echt goed Engels. Daarom is er de hele week een gids die zal helpen met de vertaling. “Maar in de lesauto is hij de baas”, legt Alvares uit. “Het is belangrijk dat ze de voertuigbeheersing goed onder controle hebben. Want een juiste bediening van de koppeling is straks heel belangrijk in de bergen.”

In Roemenië geldt de bevoegdheid van een rijschool nog per gebied. De huidige rijinstructeur mag in heel het land rijles geven. De rest van de opleiding wordt hij steeds ondersteund door lokale rijscholen.

Alvares houdt de voortgang van alle ritten in de gaten vanuit de volgauto: “De Roemeense rijinstructeurs moeten ervoor zorgen dat de leerlingen op een veilige manier aan het verkeer deelnemen. Laat ze maar fouten maken. Dat is juist hoe een rijinstructeur zich tegenwoordig op moet stellen. Het is eigenlijk coachen in het kwadraat. Vervolgens geef ik zowel voor als na de rijles de nodige uitleg.”

Inschrijvingen

In totaal had Veronica Verkeersschool twaalf inschrijvingen voor de Roemeense Rijbewijs Vakantie. Toch gaan er nu slechts drie van start. “Het bleek heel moeilijk om bij iedereen de agenda gelijk te zetten, zodat ze op dezelfde tijd weg konden”, heeft Alvares gemerkt. “In september gaat de tweede groep van start.”

Na diverse rondjes op het oefenterrein afgelegd te hebben, mogen de leerlingen om beurten zelf een rondje rijden in de miljoenenstad Boekarest. De rijinstructeur voert de nodige stuurcorrecties uit. De rijbanen zijn immers niet altijd even duidelijk. Bovendien komen de cursisten onderweg diverse obstakels tegen, zoals op de weg geparkeerde auto’s.

Rijden

“Als je in Roemenië kunt rijden, dan kun je overal rijden. Dan is Nederland straks een makkie”, klinkt het. Dat het Engels van de rijinstructeur niet altijd even goed is, is lastig maar niet onoverkomelijk. “Dat geeft de leerlingen juist een extra prikkel om goed te luisteren en te leren om het te begrijpen”, vindt Alvares.

Eigenlijk is de Roemeense rijles exact de manier waarop IBKI vindt dat rijinstructeurs les moeten geven. De leerling kan zelf alles ondervinden en mag fouten maken. De rijinstructeur hoeft er alleen maar op toe te zien dat de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft. Vervolgens wordt tijdens het stil staan voor en na de les de uitleg gegeven.

Bart Pals

Blijf VerkeersPro.nl deze week volgen voor live verslag uit Roemenië 

Lees ook:

oefenterrein, roemenie, rijles, lesauto

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “‘Als je in Boekarest kunt rijden, is Nederland een makkie’”

waarom laten we niet al die buitenlandse les auto’s hier naar toe komen.
die kunnen voor veel minder rijden dan wij.
dan is de leerling nog goedkoper uit.

Rij School|16.07.14|17:30

“Het is wel wennen hoor deze auto. De koppeling gaat heel anders”, zegt Mark. “Dat klopt”, bevestigt Alvares. “Het gaat hier om benzine-auto’s met een LPG-installatie. Het is dus iets moeilijker om weg te rijden dan in onze Nederlandse lesauto’s op diesel.”
Lachen hoor.. Dus na 3000 km in een benzine/gas auto komen deze mannen weer naar Nederland om examen te doen in… en diesel! En tja daar moeten ze natuurlijk nog wel wat extra lessen voor kopen. Commercieel heel goed bedacht hoor echt top!!

Jos Dorenbos|16.07.14|19:30

@ Rij School Het heeft niets te maken met benzine of gas auto. Die gedachte is een onderontwikkeld gegeven vanuit Boekarest. Het heeft meer met de ongeorganiseerde verkeersontwikkeling in Boekarest te maken, waar een rijbewijsleerling al in een vroeg stadium mee leert om te gaan en daardoor in een georganiseerd verkeersstructuur zoals in Nederland goed auto rijdt. Om die reden is de ontwikkeling van rijonderwijs zo belangrijk. Het vervangt de rijinstructie in Nederland in de toekomst.

Jos Dorenbos|16.07.14|19:32

@ Autorijschool Mijn Droom Tilburg. Waarom moet een rijles altijd goedkoper zijn als het meer kwaliteit heeft?

Jos Dorenbos|16.07.14|20:02

Voor diegene die nog niet weet wat rijonderwijs precies inhoudt Op dit moment vind er een ontwikkeling plaats die anders is dan de rijinstructie die tot nu toe in de rijschool branche in Nederland gebruikt wordt Het is vergelijkbaar met het oude school basis onderwijs van vroeger en modern basis onderwijs van nu en het heeft te maken met de ontwikkeling van een rijbewijsleerling tijdens rijles en minder met “wat er tijdens de rijles behandeld moet worden” Meer hierover later in het jaar (2014)

rijschool twice|16.07.14|23:04

Ík kan me wel indenken wat Jos hier bedoeld. Als je op een andere manier met leerlingen hier omgaat en niet leert spiegelen maar ze het op een andere manier aanleert, gaan ze anders in het geheel kijken en valt ze meer op. Ze kijken door het verkeer heen en in Boekarest waar het verkeer chaotischer overkomt is dit gedrag essentieel. Ik persoonlijk vind het helemaal niet zo’n slechte zet van de Utrechtse rijschool en wil hun ervaringen zeker volgen. Ben ook benieuwd naar de ontwikkeling van Jos.

Bram Bal|17.07.14|08:20

Een leuk initiatief van rijschool Veronica. Ga het volgen.

Jan Struik|17.07.14|11:58

Ben het 2 x met je eens Bart. Ik vind het plan van Veronika mooi. Ik zou dat met enkele leerlingen ook wel willen.

rijschool twice|18.07.14|00:14

Ik heb voor bevriende relaties in Tsjechie daar rijlessen verzorgd en heb toen veel geleerd.Je zou kunnen zeggen dat mijn ogen zijn geopend voor het systeem hier. Vanaf dat moment ben ik hier op zoek en probeer verbeteringen te vinden maar raar maar waar Nederland staat er niet open voor. Sterker nog half instructeur Nederland schaart zich achter wat ze verafschuwen hier en werken er vervolgens aan mee om het in stand te houden. Ik ben zeer benieuwd wat deze rijschool meebrengt als ze terug zijn

rijschool twice|18.07.14|00:17

Hierdoor sta ik meer dan open voor enige reacties die hier soms te lezen zijn en ondanks dat Jos Dorenbos hier blijkbaar tegen heel veel tegenstand aanloopt, vind ik het wel interessant om te horen wat hij denkt en kan verbeteren. De branche is ziek en is toe aan verbetering dus ik kijk er naar uit wie er wat te zeggen heeft en of ik en mogelijk de branche er zijn voordeel mee kan doen. Misschien zouden meer mensen met een open blik moeten kijken.

John van den Kieboom|18.07.14|12:50

18.07.14 | 00:14 | rijschool twice

Ik heb voor bevriende relaties in Tsjechie daar rijlessen verzorgd en heb toen veel geleerd.Je zou kunnen zeggen dat mijn ogen zijn geopend voor het systeem hier.

O. In het artikel staat dat de instructeurs daar precies lesgeven zoals dat bij het IBKI moet. Top dus!!

Jan Struik|18.07.14|13:33

De verkeersongevallen cijfers in Tsjechië zijn ook veel hoger dan in Nederland.

rijschool twice|18.07.14|14:02

Juist Jan en de verkeerschaos in de steden vergelijkbaar met Roemenie. Ik heb daar volgens Nederlands model lesgegeven en mijn ogen dus als het ware geopend. Het IBKI model gaf daar tekortkomingen. Iets anders dan wat Dhr van den Kieboom wil lezen. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaring van rijschool Veronica aangezien de Roemeense rijles exact de manier waarop IBKI vindt dat rijinstructeurs les moeten geven. Instructeurs in Nederland lopen tijdens de bijscholing daar tegen aandus een andere kijk

Jan Struik|21.07.14|14:19

Ik loop persoonlijk nergens tegenaan met de bijscholing. Dagje klas zitten en met je telefoon spelen en klaar. Of een uurtje IBKI met een collega 2 x de ingestudeerde les 3 x steken geven en klaar. Lekker toch?

rijschool twice|21.07.14|21:28

Juist waar hebben we het dan over. Een minister die eraan vasthoudt omdat het zo vreselijk goed is. Een IBKI die vind dat dit toneelstuk op waarheid berust. Opleiders die aan de overkoepelende bijscholing ook nog verdienen. Instructeurs die aanschoppen tegen de noodzaak van dit soort geldverslindende toestandenof gewoon kritiek uiten onzin maar ook zijn er mensen die hiermee gelukkig zijn.
Raar dat alles wel aangevallen wordt op het niveau van een eventueel ander inzicht.

Jan Struik|21.07.14|23:34

Ik heb die les hier in het bureau liggen. Ben met een collega gegaan en we kunnen er weer 5 jaar tegen aan. Ik zit niet op weer iets anders te wachten. Ik moet nl werken en heb geen tijd voor nog meer van die nonsens. En wat men in politiek Den Haag allemaal doet zal me echt een zorg zijn. Pas is weer geldig tot 2019 dus……

Jan Struik|21.07.14|23:37

Alleen die achterlijke sanctie moet verdwijnen.

rijschool twice|22.07.14|00:47

Ben ik met je eens maar gebeurd echt niet als de Nederlandse rijinstructie stil blijft staan in grijze oudheid. Zo blijft alles hetzelfde alleen de sancties zullen verharden omdat de verkeersontwikkelingen wel doorgaan. Zo ook de eisen aan verkeersveiligheid. De instructeurs zullen nog meer de zwarte piet krijgen. Helaas wordt mijn link naar een politiek artikel van 6 maart 1974 niet geplaatst daar was nog steeds actueel zeer uit te lezen, 40 jaar na dato!

Angela Het Boerinnetje|27.08.14|19:04

Leuk idee Ernest !
Groetjes Angela ’t Rode Visaatje. [oud leerling van je .]

Alexander Rosen|08.01.19|11:13

Eigenaardig hoe men in Nederland zo zelfbewust is. “Bei uns ist alles besser” is iets wat aan Duitsers wordt toegeschreven maar wat in praktijk eerder typisch Nederlands is. Zelf heb ik leren rijden in Los Angeles. Daar golden mijns inziens veel verstandiger regels dan bij ons. In drukke steden kijk je NOOIT achteruit, dat doen anderen wel voor je. Of nu in Boekarest of Parijs, zo rijd je altijd veilig zolang je ruim van tevoren aangeeft dat je van baan wilt veranderen of afslaan.

Alexander Rosen|08.01.19|11:19

“Bei uns ist alles besser” is een zin die aan Duitsers wordt toegeschreven maar veel meer voor ons geldt. Ik leerde in Los Angeles autorijden. Daar golden regels als “in een drukke verkeerssituatie NOOIT in je achteruitkijkspiegel kijken, alle aandacht moet naar wat voor je gebeurt gaan En alleen in zijspiegels kijken voor je van baan verandert of afslaat.” Uitstekende regels voor rijden in Boekarest of Parijs. En “weinig van baan wisselen op de snelweg want dat veroorzaakt 90% van ongelukken”

Alexander Rosen|08.01.19|11:21

Sorry redactie, ik neem aan dat jullie met een goedkeuringssysteem werken waardoor ik tweemaal reageerde denkend dat de eerste reactie niet aankwam. Jammer dat jullie alleen idioot korte reacties toestaan waardoor ik een normaal klinkend verhaal zo moest inkorten. Dat komt de kwaliteit van de reacties niet ten goede.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Als je in Boekarest kunt rijden, is Nederland een makkie’ | RijschoolPro
deelnemers, roemenie, rijles, rijbewijs, vakantie, Boerarest, rijschool, lesauto

‘Als je in Boekarest kunt rijden, is Nederland een makkie’

De eerste Nederlandse leerlingen die een rijles-roadtrip door Roemenië volgen zijn dinsdag van start gegaan. In zeven dagen tijd gaan ze een reis maken van zo’n 3000 kilometer onder begeleiding van Roemeense rijinstructeurs. Rijschoolhouder Ernest Alvares van Veronica Verkeersschool uit Utrecht verzorgt het Nederlandstalige deel van verkeersinzicht en gevaarherkenning. “Het is de perfecte combinatie tussen rijles volgen en toch ook een leuke vakantie”, zeggen de cursisten vol verwachting.

De leerlingen Pascal, Mark en Wouter landen aan het eind van de middag in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Ze worden vervolgens naar het oefenterrein gebracht van de lokale rijschool van de ACR. Dat is de Roemeense Bovag/ANWB. Daar staan een Dacia en een Chevrolet klaar voor de bijzondere verrichtingen.

Koppeling

“Het is wel wennen hoor deze auto. De koppeling gaat heel anders”, zegt Mark. “Dat klopt”, bevestigt Alvares. “Het gaat hier om benzine-auto’s met een LPG-installatie. Het is dus iets moeilijker om weg te rijden dan in onze Nederlandse lesauto’s op diesel.”

De cursisten beginnen met bochtjes achteruit, de helllingproef, inparkeren en recht achteruit rijden. Zodra ze aan de koppeling gewend zijn, gaat het best goed. Ze hebben in Nederland dan ook al enkele dagen geoefend.

Rijinstructeur

De rijinstructeur zelf spreekt niet echt goed Engels. Daarom is er de hele week een gids die zal helpen met de vertaling. “Maar in de lesauto is hij de baas”, legt Alvares uit. “Het is belangrijk dat ze de voertuigbeheersing goed onder controle hebben. Want een juiste bediening van de koppeling is straks heel belangrijk in de bergen.”

In Roemenië geldt de bevoegdheid van een rijschool nog per gebied. De huidige rijinstructeur mag in heel het land rijles geven. De rest van de opleiding wordt hij steeds ondersteund door lokale rijscholen.

Alvares houdt de voortgang van alle ritten in de gaten vanuit de volgauto: “De Roemeense rijinstructeurs moeten ervoor zorgen dat de leerlingen op een veilige manier aan het verkeer deelnemen. Laat ze maar fouten maken. Dat is juist hoe een rijinstructeur zich tegenwoordig op moet stellen. Het is eigenlijk coachen in het kwadraat. Vervolgens geef ik zowel voor als na de rijles de nodige uitleg.”

Inschrijvingen

In totaal had Veronica Verkeersschool twaalf inschrijvingen voor de Roemeense Rijbewijs Vakantie. Toch gaan er nu slechts drie van start. “Het bleek heel moeilijk om bij iedereen de agenda gelijk te zetten, zodat ze op dezelfde tijd weg konden”, heeft Alvares gemerkt. “In september gaat de tweede groep van start.”

Na diverse rondjes op het oefenterrein afgelegd te hebben, mogen de leerlingen om beurten zelf een rondje rijden in de miljoenenstad Boekarest. De rijinstructeur voert de nodige stuurcorrecties uit. De rijbanen zijn immers niet altijd even duidelijk. Bovendien komen de cursisten onderweg diverse obstakels tegen, zoals op de weg geparkeerde auto’s.

Rijden

“Als je in Roemenië kunt rijden, dan kun je overal rijden. Dan is Nederland straks een makkie”, klinkt het. Dat het Engels van de rijinstructeur niet altijd even goed is, is lastig maar niet onoverkomelijk. “Dat geeft de leerlingen juist een extra prikkel om goed te luisteren en te leren om het te begrijpen”, vindt Alvares.

Eigenlijk is de Roemeense rijles exact de manier waarop IBKI vindt dat rijinstructeurs les moeten geven. De leerling kan zelf alles ondervinden en mag fouten maken. De rijinstructeur hoeft er alleen maar op toe te zien dat de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft. Vervolgens wordt tijdens het stil staan voor en na de les de uitleg gegeven.

Bart Pals

Blijf VerkeersPro.nl deze week volgen voor live verslag uit Roemenië 

Lees ook:

oefenterrein, roemenie, rijles, lesauto

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “‘Als je in Boekarest kunt rijden, is Nederland een makkie’”

waarom laten we niet al die buitenlandse les auto’s hier naar toe komen.
die kunnen voor veel minder rijden dan wij.
dan is de leerling nog goedkoper uit.

Rij School|16.07.14|17:30

“Het is wel wennen hoor deze auto. De koppeling gaat heel anders”, zegt Mark. “Dat klopt”, bevestigt Alvares. “Het gaat hier om benzine-auto’s met een LPG-installatie. Het is dus iets moeilijker om weg te rijden dan in onze Nederlandse lesauto’s op diesel.”
Lachen hoor.. Dus na 3000 km in een benzine/gas auto komen deze mannen weer naar Nederland om examen te doen in… en diesel! En tja daar moeten ze natuurlijk nog wel wat extra lessen voor kopen. Commercieel heel goed bedacht hoor echt top!!

Jos Dorenbos|16.07.14|19:30

@ Rij School Het heeft niets te maken met benzine of gas auto. Die gedachte is een onderontwikkeld gegeven vanuit Boekarest. Het heeft meer met de ongeorganiseerde verkeersontwikkeling in Boekarest te maken, waar een rijbewijsleerling al in een vroeg stadium mee leert om te gaan en daardoor in een georganiseerd verkeersstructuur zoals in Nederland goed auto rijdt. Om die reden is de ontwikkeling van rijonderwijs zo belangrijk. Het vervangt de rijinstructie in Nederland in de toekomst.

Jos Dorenbos|16.07.14|19:32

@ Autorijschool Mijn Droom Tilburg. Waarom moet een rijles altijd goedkoper zijn als het meer kwaliteit heeft?

Jos Dorenbos|16.07.14|20:02

Voor diegene die nog niet weet wat rijonderwijs precies inhoudt Op dit moment vind er een ontwikkeling plaats die anders is dan de rijinstructie die tot nu toe in de rijschool branche in Nederland gebruikt wordt Het is vergelijkbaar met het oude school basis onderwijs van vroeger en modern basis onderwijs van nu en het heeft te maken met de ontwikkeling van een rijbewijsleerling tijdens rijles en minder met “wat er tijdens de rijles behandeld moet worden” Meer hierover later in het jaar (2014)

rijschool twice|16.07.14|23:04

Ík kan me wel indenken wat Jos hier bedoeld. Als je op een andere manier met leerlingen hier omgaat en niet leert spiegelen maar ze het op een andere manier aanleert, gaan ze anders in het geheel kijken en valt ze meer op. Ze kijken door het verkeer heen en in Boekarest waar het verkeer chaotischer overkomt is dit gedrag essentieel. Ik persoonlijk vind het helemaal niet zo’n slechte zet van de Utrechtse rijschool en wil hun ervaringen zeker volgen. Ben ook benieuwd naar de ontwikkeling van Jos.

Bram Bal|17.07.14|08:20

Een leuk initiatief van rijschool Veronica. Ga het volgen.

Jan Struik|17.07.14|11:58

Ben het 2 x met je eens Bart. Ik vind het plan van Veronika mooi. Ik zou dat met enkele leerlingen ook wel willen.

rijschool twice|18.07.14|00:14

Ik heb voor bevriende relaties in Tsjechie daar rijlessen verzorgd en heb toen veel geleerd.Je zou kunnen zeggen dat mijn ogen zijn geopend voor het systeem hier. Vanaf dat moment ben ik hier op zoek en probeer verbeteringen te vinden maar raar maar waar Nederland staat er niet open voor. Sterker nog half instructeur Nederland schaart zich achter wat ze verafschuwen hier en werken er vervolgens aan mee om het in stand te houden. Ik ben zeer benieuwd wat deze rijschool meebrengt als ze terug zijn

rijschool twice|18.07.14|00:17

Hierdoor sta ik meer dan open voor enige reacties die hier soms te lezen zijn en ondanks dat Jos Dorenbos hier blijkbaar tegen heel veel tegenstand aanloopt, vind ik het wel interessant om te horen wat hij denkt en kan verbeteren. De branche is ziek en is toe aan verbetering dus ik kijk er naar uit wie er wat te zeggen heeft en of ik en mogelijk de branche er zijn voordeel mee kan doen. Misschien zouden meer mensen met een open blik moeten kijken.

John van den Kieboom|18.07.14|12:50

18.07.14 | 00:14 | rijschool twice

Ik heb voor bevriende relaties in Tsjechie daar rijlessen verzorgd en heb toen veel geleerd.Je zou kunnen zeggen dat mijn ogen zijn geopend voor het systeem hier.

O. In het artikel staat dat de instructeurs daar precies lesgeven zoals dat bij het IBKI moet. Top dus!!

Jan Struik|18.07.14|13:33

De verkeersongevallen cijfers in Tsjechië zijn ook veel hoger dan in Nederland.

rijschool twice|18.07.14|14:02

Juist Jan en de verkeerschaos in de steden vergelijkbaar met Roemenie. Ik heb daar volgens Nederlands model lesgegeven en mijn ogen dus als het ware geopend. Het IBKI model gaf daar tekortkomingen. Iets anders dan wat Dhr van den Kieboom wil lezen. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaring van rijschool Veronica aangezien de Roemeense rijles exact de manier waarop IBKI vindt dat rijinstructeurs les moeten geven. Instructeurs in Nederland lopen tijdens de bijscholing daar tegen aandus een andere kijk

Jan Struik|21.07.14|14:19

Ik loop persoonlijk nergens tegenaan met de bijscholing. Dagje klas zitten en met je telefoon spelen en klaar. Of een uurtje IBKI met een collega 2 x de ingestudeerde les 3 x steken geven en klaar. Lekker toch?

rijschool twice|21.07.14|21:28

Juist waar hebben we het dan over. Een minister die eraan vasthoudt omdat het zo vreselijk goed is. Een IBKI die vind dat dit toneelstuk op waarheid berust. Opleiders die aan de overkoepelende bijscholing ook nog verdienen. Instructeurs die aanschoppen tegen de noodzaak van dit soort geldverslindende toestandenof gewoon kritiek uiten onzin maar ook zijn er mensen die hiermee gelukkig zijn.
Raar dat alles wel aangevallen wordt op het niveau van een eventueel ander inzicht.

Jan Struik|21.07.14|23:34

Ik heb die les hier in het bureau liggen. Ben met een collega gegaan en we kunnen er weer 5 jaar tegen aan. Ik zit niet op weer iets anders te wachten. Ik moet nl werken en heb geen tijd voor nog meer van die nonsens. En wat men in politiek Den Haag allemaal doet zal me echt een zorg zijn. Pas is weer geldig tot 2019 dus……

Jan Struik|21.07.14|23:37

Alleen die achterlijke sanctie moet verdwijnen.

rijschool twice|22.07.14|00:47

Ben ik met je eens maar gebeurd echt niet als de Nederlandse rijinstructie stil blijft staan in grijze oudheid. Zo blijft alles hetzelfde alleen de sancties zullen verharden omdat de verkeersontwikkelingen wel doorgaan. Zo ook de eisen aan verkeersveiligheid. De instructeurs zullen nog meer de zwarte piet krijgen. Helaas wordt mijn link naar een politiek artikel van 6 maart 1974 niet geplaatst daar was nog steeds actueel zeer uit te lezen, 40 jaar na dato!

Angela Het Boerinnetje|27.08.14|19:04

Leuk idee Ernest !
Groetjes Angela ’t Rode Visaatje. [oud leerling van je .]

Alexander Rosen|08.01.19|11:13

Eigenaardig hoe men in Nederland zo zelfbewust is. “Bei uns ist alles besser” is iets wat aan Duitsers wordt toegeschreven maar wat in praktijk eerder typisch Nederlands is. Zelf heb ik leren rijden in Los Angeles. Daar golden mijns inziens veel verstandiger regels dan bij ons. In drukke steden kijk je NOOIT achteruit, dat doen anderen wel voor je. Of nu in Boekarest of Parijs, zo rijd je altijd veilig zolang je ruim van tevoren aangeeft dat je van baan wilt veranderen of afslaan.

Alexander Rosen|08.01.19|11:19

“Bei uns ist alles besser” is een zin die aan Duitsers wordt toegeschreven maar veel meer voor ons geldt. Ik leerde in Los Angeles autorijden. Daar golden regels als “in een drukke verkeerssituatie NOOIT in je achteruitkijkspiegel kijken, alle aandacht moet naar wat voor je gebeurt gaan En alleen in zijspiegels kijken voor je van baan verandert of afslaat.” Uitstekende regels voor rijden in Boekarest of Parijs. En “weinig van baan wisselen op de snelweg want dat veroorzaakt 90% van ongelukken”

Alexander Rosen|08.01.19|11:21

Sorry redactie, ik neem aan dat jullie met een goedkeuringssysteem werken waardoor ik tweemaal reageerde denkend dat de eerste reactie niet aankwam. Jammer dat jullie alleen idioot korte reacties toestaan waardoor ik een normaal klinkend verhaal zo moest inkorten. Dat komt de kwaliteit van de reacties niet ten goede.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.