Eerste kandidaten maken theorie-examen via nieuwe CBR-afnamesysteem

In het examencentrum in Eindhoven hebben vrijdag de eerste kandidaten hun theorie-examen ‘nieuwe stijl’ gemaakt. In twee groepen van twaalf legden zij hun toets af via touchscreens van het nieuwe theorie-afnamesysteem. Met de nieuwe methode komt langzaam een eind aan het klassikale theorie-examen en de schriftelijk examens voor het beroepsvervoer. “Met die tussenschotten vind ik het veel fijner werken dan de vorige keer dat ik hier was,”, zo stelt één van de leerlingen uit de eerste groep na afloop. “Ik lette veel minder op mijn omgeving.”

Theoriekandidaten in Eindhoven zijn de eersten in Nederland die via het nieuwe afnamesysteem hun theorie-examen kunnen doen. Vervolgens wordt het systeem stap voor stap in het hele land uitgerold. “Het systeem gaat zich als een olievlek over het land verspreiden”, aldus CBR-woordvoerster Irene Heldens. “Aan het einde van het jaar kunnen in dertien van onze locaties examens via touchscreens afgenomen worden. De overige zeven volgen begin 2015.”

Theorie-examen

Bij binnenkomst in het verbouwde examencentrum stuiten bezoekers meteen op twee grote, witte aanmeldzuilen. De eerste examenkandidaten druppelen langzaam binnen en registreren zich via de digitale palen. “Ik ben door mijn rijinstructeur al ingelicht over de veranderingen”, vertelt Lina Keijsers, die zich klaarmaakt voor haar herexamen.

In de zaal staan vierentwintig units in een U-vorm opgesteld. Allen voorzien van een touchscreen, een cameraatje en een nummer. De tafelnummers corresponderen met cijfers bij videobeelden op een beeldscherm op de tafel van de CBR-medewerkster: een extra voorzorgsmaatregel om fraude tegen te gaan.

Examenzaal

Jan Heezen van de gelijknamige rijschool uit Waalre wacht buiten de examenzaal zijn leerlingen op. “Er zitten er drie van mij bij”, laat hij weten. Eerder nam hij even een kijkje in de toen nog lege zaal. “Net stemhokjes en helemaal geluidsdicht”, vertelt hij een collega.

De rijschoolhouder bereidde zijn kandidaten zelf al voor op de introductie van het nieuwe afnamesysteem. “Ik ben enkele weken geleden overgegaan op theorielessen via tablets. Als mijn leerlingen de zaal in gaan, weten ze dus al een beetje wat ze te wachten staat. Het verrassingseffect is maar minimaal, zo schat ik in.”

Examen

Na zo’n tien minuten komt de eerste examenkandidaat naar buiten. Een lach op haar gezicht. “Het was mijn derde keer hier, maar het is gelukt: ik ben geslaagd.” Dat kandidaten meteen nadat ze hun antwoord hebben gegeven door kunnen naar de volgende vraag, levert ogenschijnlijk tijdswinst op.

Het meteen door kunnen klikken na het beantwoorden van een vraag, daar zijn meer kandidaten over te spreken, zo blijkt als de hal van de locatie in Eindhoven zich weer langzaam vult. “Ik werd er veel minder zenuwachtig van”, geeft Lina Keijsers te kennen. Ook zij kreeg enkele minuten eerder een scherm met ‘geslaagd’ te zien. “Bij het oude systeem begon ik na het invullen van mijn antwoord steeds te twijfelen, omdat ik moest wachten totdat de tijdbalk vol was. En door die tussenschotten ben je veel geconcentreerder bezig. Ik was tijdens de toets veel minder op anderen aan het letten”, zo voegt ze toe.

Theorie

Harold Bekhuis, CBR-manager Theorie, is tevreden over het verloop van de dag, zo stelt hij. “De kandidaten komen binnen en volgen de nieuwe route alsof ze hier al heel vaak zijn geweest. Ze lijken het heel logisch te vinden zoals het nu gaat. En dat is mooi, wat dát is wat we beoogden.”

De manager stelt vertrouwen te hebben in de toekomst. “Het werkt goed, de sfeer is goed en het gebouw ziet er uitnodigend uit. Verantwoord sober, zo noem ik het. Ik heb zo’n vermoeden dat, als leerlingen uit andere delen van het land dit nieuwe systeem en het gebouw erbij zien, ze een examen in Eindhoven in gaan kopen of wachten tot hun eigen examenlocatie ook op het nieuwe systeem over is”, aldus een opgetogen Bekhuis.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: 

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste kandidaten maken theorie-examen via nieuwe CBR-afnamesysteem | RijschoolPro

Eerste kandidaten maken theorie-examen via nieuwe CBR-afnamesysteem

In het examencentrum in Eindhoven hebben vrijdag de eerste kandidaten hun theorie-examen ‘nieuwe stijl’ gemaakt. In twee groepen van twaalf legden zij hun toets af via touchscreens van het nieuwe theorie-afnamesysteem. Met de nieuwe methode komt langzaam een eind aan het klassikale theorie-examen en de schriftelijk examens voor het beroepsvervoer. “Met die tussenschotten vind ik het veel fijner werken dan de vorige keer dat ik hier was,”, zo stelt één van de leerlingen uit de eerste groep na afloop. “Ik lette veel minder op mijn omgeving.”

Theoriekandidaten in Eindhoven zijn de eersten in Nederland die via het nieuwe afnamesysteem hun theorie-examen kunnen doen. Vervolgens wordt het systeem stap voor stap in het hele land uitgerold. “Het systeem gaat zich als een olievlek over het land verspreiden”, aldus CBR-woordvoerster Irene Heldens. “Aan het einde van het jaar kunnen in dertien van onze locaties examens via touchscreens afgenomen worden. De overige zeven volgen begin 2015.”

Theorie-examen

Bij binnenkomst in het verbouwde examencentrum stuiten bezoekers meteen op twee grote, witte aanmeldzuilen. De eerste examenkandidaten druppelen langzaam binnen en registreren zich via de digitale palen. “Ik ben door mijn rijinstructeur al ingelicht over de veranderingen”, vertelt Lina Keijsers, die zich klaarmaakt voor haar herexamen.

In de zaal staan vierentwintig units in een U-vorm opgesteld. Allen voorzien van een touchscreen, een cameraatje en een nummer. De tafelnummers corresponderen met cijfers bij videobeelden op een beeldscherm op de tafel van de CBR-medewerkster: een extra voorzorgsmaatregel om fraude tegen te gaan.

Examenzaal

Jan Heezen van de gelijknamige rijschool uit Waalre wacht buiten de examenzaal zijn leerlingen op. “Er zitten er drie van mij bij”, laat hij weten. Eerder nam hij even een kijkje in de toen nog lege zaal. “Net stemhokjes en helemaal geluidsdicht”, vertelt hij een collega.

De rijschoolhouder bereidde zijn kandidaten zelf al voor op de introductie van het nieuwe afnamesysteem. “Ik ben enkele weken geleden overgegaan op theorielessen via tablets. Als mijn leerlingen de zaal in gaan, weten ze dus al een beetje wat ze te wachten staat. Het verrassingseffect is maar minimaal, zo schat ik in.”

Examen

Na zo’n tien minuten komt de eerste examenkandidaat naar buiten. Een lach op haar gezicht. “Het was mijn derde keer hier, maar het is gelukt: ik ben geslaagd.” Dat kandidaten meteen nadat ze hun antwoord hebben gegeven door kunnen naar de volgende vraag, levert ogenschijnlijk tijdswinst op.

Het meteen door kunnen klikken na het beantwoorden van een vraag, daar zijn meer kandidaten over te spreken, zo blijkt als de hal van de locatie in Eindhoven zich weer langzaam vult. “Ik werd er veel minder zenuwachtig van”, geeft Lina Keijsers te kennen. Ook zij kreeg enkele minuten eerder een scherm met ‘geslaagd’ te zien. “Bij het oude systeem begon ik na het invullen van mijn antwoord steeds te twijfelen, omdat ik moest wachten totdat de tijdbalk vol was. En door die tussenschotten ben je veel geconcentreerder bezig. Ik was tijdens de toets veel minder op anderen aan het letten”, zo voegt ze toe.

Theorie

Harold Bekhuis, CBR-manager Theorie, is tevreden over het verloop van de dag, zo stelt hij. “De kandidaten komen binnen en volgen de nieuwe route alsof ze hier al heel vaak zijn geweest. Ze lijken het heel logisch te vinden zoals het nu gaat. En dat is mooi, wat dát is wat we beoogden.”

De manager stelt vertrouwen te hebben in de toekomst. “Het werkt goed, de sfeer is goed en het gebouw ziet er uitnodigend uit. Verantwoord sober, zo noem ik het. Ik heb zo’n vermoeden dat, als leerlingen uit andere delen van het land dit nieuwe systeem en het gebouw erbij zien, ze een examen in Eindhoven in gaan kopen of wachten tot hun eigen examenlocatie ook op het nieuwe systeem over is”, aldus een opgetogen Bekhuis.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: 

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.