Ook Klantenvertellen naar rechter wegens Rijscholenkiezer

Ook reviewwebsite Klantenvertellen stapt naar de rechter vanwege de subsidieverstrekking van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de Rijscholenkiezer. Want na het bezwaar van vergelijkingssite Rijschoolregister is nu ook het bezwaar van Klantenvertellen door minister Schultz van Haegen ongegrond verklaard. “De vraag was of wij belanghebbend zijn. De minister vindt van niet, maar wij vinden dat wij wel last kunnen hebben van de Rijscholenkiezer”, zo laat Klantenvertellen-directeur Jeroen Wilborts weten. “Voor ons is rechtsgang uiteindelijk een principekwestie, omdat de Rijscholen kiezer in onze ogen inmiddels een mislukt project is. Maar toch gaan ook wij via de juridische weg een procedure starten.”

“Wij denken er eigenlijk hetzelfde over als Rijschoolregister: het feit dat de minister het bezwaar ongegrond heeft verklaard is goed nieuws. Het bezwaar was de eerste stap om een procedure richting de overheid te kunnen starten”, aldus de directeur van de reviewsite. “Dat de minister haar ongelijk niet meteen toe wil geven, daar hadden we al rekening mee gehouden. Rechtsgang is overigens eigenlijk niet nodig. Met slechts 20 procent van de rijscholen die het profiel hebben aangevuld en een aaneenschakeling van operationele, technische en functionele fouten, blaast het platform zichzelf op. En vraag op een schoolplein duizend jongeren of ze de site kennen, alle duizend zeggen ‘nee’.”

Review

Begin december gaven beide reviewwebsites bij een bezwarencommissie van het ministerie toelichting bij het bezwaarschrift dat ze indienden tegen hun gesubsidieerde concurrent. Eind januari werd het bezwaar van Rijschoolregister al ongegrond verklaard. Volgens minister Schultz van Haegen werkt de overheidssubsidie voor het jongerenplatform namelijk geen valse concurrentie in de hand.

Ook veegde ze de beweringen rond de verkeerde wijze van aanbesteden van tafel. Want omdat TeamAlert zich op de verkeersveiligheid richt en daarmee het ‘algemeen belang’ dient, hoefde de subsidieregeling volgens de minister niet door de Europese Commissie goedgekeurd te worden. 

Bezwaar

Inmiddels heeft de minister ook het bezwaar van Klantenvertellen ongegrond verklaard, zo bevestigt een woordvoerder van het ministerie. Wilborts: “Daar hielden we al rekening mee. Want in het verleden is het slechts enkele keren is voorgekomen dat de minister naar aanleiding van een bezwaar meteen liet weten dat ze inderdaad ongelijk had. We zien deze uitkomst dus als de volgende stap in het proces. In plaats van een bijdrage te leveren aan de brancheproblematiek, heeft de Rijscholenkiezer enkel veel onrust veroorzaakt. Gelukkig voor ons laten de rijscholen de site inmiddels links liggen.”

Na Rijschoolregister stapt nu dus ook Klantenvertellen naar de rechter om haar gelijk te halen. TeamAlert liet eerder al weten het jammer te vinden dat er naar aanleiding van de beslissing van de minister tot juridische stappen wordt besloten. “Maar wij wachten de uitslag van de rechtszaak af en blijven de komende tijd actief werken aan onze ambitie om jongeren te helpen bij hun keuze voor een betrouwbare rijschool. Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat de Rijscholenkiezer hieraan een belangrijke bijdrage levert. Zeker gezien alle informatie, advies en reviews die op de website staan”, aldus woordvoerster Jennifer Punt namens de verkeersveiligheidsstichting.

TeamAlert

Dat TeamAlert ondanks de verdere stappen blijft doorwerken aan de website, blijkt uit de recente veranderingen die onder meer in het algoritme van de website zijn doorgevoerd. Zo wordt er inmiddels duidelijker onderscheid gemaakt tussen lidmaatschappen van brancheverenigingen mét en zonder een geschillen- of klachtencommisie en een garantiefonds.

In de oude situatie ontving een rijschool 0,75 van de in totaal 5 sterren voor lidmaatschap van een van de brancheverenigingen. Maar sinds begin februari wordt die 0,75 sterren opgesplitst. Zo krijgt een rijschool nog maar 0,25 sterren voor lidmaatschap van een van de drie brancheverenigingen. Daarnaast worden 0,25 sterren toegekend wanneer een rijschool aangesloten is bij een onafhankelijke geschillencommissie of een klachtenregeling voor kandidaten heeft getroffen. En wanneer leerlingen van een rijschool aanspraak kunnen maken op een garantiefonds, worden tevens 0,25 sterren vergeven.

Consument

“Ons hoofddoel blijft de consument helpen in het maken van een goede keuze voor een rijschool. Zo is het gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een garantiefonds iets wat voordelen kan bieden”, zo werd aan de vooravond van de veranderingen aangegeven. “En dat moet dus beloond worden.”

Stichting TeamAlert, de verkeersveiligheidsstichting achter de Rijscholenkiezer, kreeg vanuit de branche veel kritiek op de puntentelling en de daaruit voortvloeiende rangschikking van rijscholen op de pagina. Vooral de extra punten voor lidmaatschap van een van de drie brancheverenigingen stuitte menig rijschoolhouder tegen de borst. “We hebben hierover veel mailtjes, telefoontjes en berichten via social media ontvangen. In overleg met de andere betrokken partijen hebben we dan ook besloten een en ander te veranderen en de reacties uit de branche daarin mee te nemen.”

Website

Naast de aanpassing wat betreft het lidmaatschap van een branchevereniging, zijn ook andere veranderingen doorgevoerd in het algoritme van de vergelijkingswebsite. Zo gaat het aantal examens per jaar van een rijschool zwaarder wegen. Ook nieuw is dat jongeren bij het invullen van een review aan kunnen geven of ze extra begeleiding voor bijvoorbeeld faalangst of ADHD hebben gehad. Dit om een bovengemiddeld aantal rijlessen van een leerling in perspectief te plaatsen, zo is de bedoeling van TeamAlert.

Op de vraag ‘ben je geslaagd?’ is daarnaast de antwoordmogelijkheid ‘ik ben nog bezig’ toegevoegd. Want volgens de verkeersveiligheidsstichting was het voor sommigen onduidelijk of het antwoord ‘nee’ alleen betekende dat een kandidaat voor het examen gezakt was. Sommigen dachten dat het ook kon betekenen dat de rijopleiding nog niet afgerond was en er nog geen examen had plaatsgevonden. Daarnaast is het aantal zoekresultaten per pagina verhoogd van tien naar dertig rijscholen. Dit moet de zoekervaring verbeteren en meer overzicht geven, zo vindt TeamAlert.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: 

Auteur: Roosmarijn Dierick

15 reacties op “Ook Klantenvertellen naar rechter wegens Rijscholenkiezer”

John Peters|05.02.15|15:53

Ben ik belang hebbende als natuurlijk rechtspersoon? 80% van de rijscholen zijn personen!
We zijn n.l. met het K.V.K. nr herleidbaar tot een persoon.
De Wet bescherming persoonsgegevens merkt alle gegevens die direct of indirect herleidbaar zijn tot een natuurlijk persoon aan als persoonsgegevens.
Dit betekend dat volgens art 16 Wbp het verwerken van een lidmaatschap verboden is ! Bij VERWERKEN van persoonsgegeven heb je toestemming nodig art 8a Wbp ,ook de gevolgen; art Wbp 9c! dus…

John Peters|05.02.15|15:56

Team Alert doet goed werk, zonder meer, maar de Rijscholenkiezer is beslist geen slimme zet geweest.
Wat mij en vele andere het meest ergert is dat men geen enkele zeggenschap heeft of je wel of niet op de site staat vermeld met gegevens die gemanipuleerd zijn en ondanks verzoeken om er van verwijderd te worden dat wordt geweigerd !!!.

John Peters|05.02.15|15:58

… moet de rechter toch ook even in overweging nemen…….. toch ? Er wordt geschermd met maatschappelijke belang, nou dat kan ook anders hoor….mijn belang wordt geschaad, met een verplicht lidmaatschap en hierdoor meer punten/sterren krijgen. weg ermee!!

John Peters|05.02.15|16:06

Bij een selectie wordt de mogelijkheid ontnomen om boven in te komen, als je geen lid ben van de brancheorganisaties, of dat je als kleine rijschool minder punten krijg dan een z.g. groote rijschool, dit betekend t.z.t geen leerlingen meer dus einde baan als rijinstructeur ( zie art 9 Wbp de gevolgen van het manupuleren van de gegevens) , hoezo maatschappelijk belang…. ?
…moet ik nog even doorgaan, want er is veeeeeel meer mis.
john peters

Autorijschool Koster|05.02.15|16:21

De minister Schultz van Haegen wordt eigenlijk niet gehinderd door enige kennis.
Hoe kan je nou subsidie verstrekken om bestaande rijscholen tegen elkaar uit te spelen ? Kan dit geld nou echt niet anders worden gebruikt?

John Peters|05.02.15|16:30

Ik geloof niet in complot theorieën, maar door de subsidie, notabene mijn belastinggeld, en de website heeft TeamAlert vroeg of laat toegang tot mijn ” martktplatform “, leerlingen van 16+ , als IK TeamAlert was zou ik ze naar de Rijscholenkiezer verwijzen, toch…, gevolg; omdat rijscholen met “veel examens” EN “lidmaatschap” boven aan staan i.v.m. de sterren, missen ik en U de boot. Dit heet “Economische machtsvorming”, wat overigens ook verboden is.Deze situatie is absoluut niet wenselijk

Incredible|05.02.15|17:54

Maar John toch…………….
Jij kan toch ook sterren kopen.
Hoef je niks voor te kunnen.
BOVAG vraagt € 150,– per ster en
de BOVAG int graag.
3 sterren en je bent een Toppertje.

Marianne Schiele|07.02.15|22:21

Ik ben hier wel klaar mee.Andere sites zien hun omzet dalen, dus ze stappen naar de rechter. Iedereen moet beseffen dat http://www.rijscholenkiezer.nl de enige site is waar rijscholen niet mee kunnen SJOEMELEN, de enige betrouwbare dus.
Klaar met dat gezeur. We willen een groep van goede rijscholen overhouden, dus de rest valt af, vroeg of laat.
De BOVAG is goed bezig en wil net zoals voor 2e hands auto’s een keurmerk voor rijscholen bewerkstelligen. Top. Goed bezig. Ik ben lid geworden.

Klaas Kok|08.02.15|19:41

Dit is een zinloze discussie………Als je je werk goed doet is deze site NIET NODIG

Rij School|09.02.15|20:59

BOVAG rijscholen!
– 5% onder het kringgemiddelde word de nieuwe standaard!
Nog lager dan -5% van het kringgemiddelde en/of het financieel niet in orde? Geen probleem deze rijscholen krijgen 1 jaar de tijd om het te verbeteren! Strengere eisen waar helemaal NIETS mee word gedaan is bij jongeren zo bekend en verspreid zich via sociale media razend snel!
Het is dus HEEL goed dat Rijscholenkiezer de BOVAG Rijscholen bovenaan de lijst zet, zodat de jongeren direct weten waar ze NIET moeten zijn!

rijschool twice|09.02.15|23:06

tjsa, wat zich ook snel verspreidt op social media is dat het wel kan en wat de rijbewijsleerling dus wel wil. Niet – 5% onder kringgemiddelde slagingskans maar 30% boven kringgemiddelde! Dat kan met rijonderwijs! Is geen rijschoolkiezer voor nodig. Geen bovag een subsidie niks. Ik ben om, heb het geprobeerd met mijn leerlingen. Het is maar wat U nu wilt. Het is nu de tijd aan een andere partij die het wel aan de consument en de instructeur kan en wil uitleggen.

rijschool twice|09.02.15|23:29

Als zij eindelijk opstaan, krijgt M. Schiele ook nog gelijk en dan is de Bovag goed bezig geweest en heeft deze naast een keurmerk voor 2de hands auto’s ook een keurmerk in het leven geroepen voor 2de hands rijscholen die gesponsord worden door een gesubsidieerde (lees geld verslindende minister) rijschoolkiezer en niet serieus worden genomen. Dan is belastingdienst nog op zoek naar diegene die 6% BTW op een cd rom i.c theorieboek hebben ingediend. Is er nog een keurmerk in de aanbieding?

Jan Struik|10.02.15|08:50

Waar Marianne Schiele dat keurmerk vandaan haalt is mij een raadsel. Er is voor tweedehands auto’s een BOVAG garantie die niet verder gaat dan de garantie die je volgens het BW toch al hebt.dat klanten vertellen (van BOVAG ) nu naar de rechter stapt voor iets anders waar bovag aan mee ontwikkeld heeft is slordig. Maar waar maken wij ons druk om? Rijscholenkiezer is een mislukt project. En dat hadden wij al lang voorspeld. Op rijschoolgegevens kijkt toch ook geen hond?

Jan Struik|10.02.15|08:51

Leerlingen vinden dat soort dingen niet belangrijk. Verklaar die hele grote rijscholen maar eens met hele lage slagingspercentages. Want die zijn er heel veel.

rijschool twice|10.02.15|22:30

en ja Jan soms mis je wat zoals een bovag die al tijdje bezig is met een poging een geweldig keurmerk op de markt de brengen als kwaliteitsslag in de branche alleen voor hun eigen leden en blijkbaar met medewerking van een rijschoolkiezer die hun voorbereidingen daarvoor aan het doen zijn. Nou ik geloof echt niet in die kwaliteitslag die zij voor ogen hebben door oude koeien van stal te halen en in een nieuw jasje aan te bieden. lees ander topic hier: rijopleiding op maat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.