Nieuwe opzet rijadvies kan bijdragen aan terugdringen files

Individueel rijadvies kan helpen om het verkeer beter te laten doorstromen. Onderzoeker Wouter Schakel van de Technische Universiteit Delft ontwikkelde een systeem, waarmee hij aantoonde dat de reistijdvertraging onder ideale omstandigheden in theorie met 40 tot 50 procent kan worden teruggebracht. Op maandag 18 mei promoveert hij hierop.

Er bestaan al verschillende hulpmiddelen om het verkeer soepeler te laten verlopen. Die werken meestal op grotere schaal, zoals routeadvies, of juist kleinere schaal, zoals cruisecontrol. “Dit systeem werkt echter op de tussenliggende tactische schaal en geeft adviezen over zowel de afstand tot de voorligger als de snelheid en rijstrookkeuze. Potentiële problemen die ongeveer 1 tot 2 kilometer verderop liggen, kunnen daardoor worden gereduceerd”, legt Schakel uit.

Wisselen rijstrook

Zijn systeem verzamelt informatie uit de lussen in de weg en zogeheten Floating Car Data van rijdende auto’s, waarbij de GPS-ontvanger in de auto informatie over de locatie naar een centrale stuurt. Met die verzamelde gegevens is het mogelijk om per rijstrook inzicht te krijgen van de verkeerssituatie. Op basis daarvan wordt er naar de voertuigen een rijadvies gestuurd.

Bestuurders kunnen verschillende adviezen krijgen. Als er verderop op hun huidige rijstrook een file dreigt te ontstaan, krijgen ze het advies van rijstrook te wisselen als dat mogelijk is. Aan het einde van een file krijgen ze advies om niet onnodig veel afstand te houden. Een derde mogelijk advies is om naar de linkerrijstrook te gaan als er fileterugslag dreigt te ontstaan bij een afrit op de hoofdweg.

Effectiviteit

Met computersimulaties heeft Schakel berekend dat de reistijdvertraging met zijn systeem terug te brengen is met 40 tot 50 procent. Dat is alleen mogelijk als alles meezit. Schakel: “Dan moet iedereen dus een kastje hebben dat deze rijadviezen geeft en dan moet iedereen die adviezen ook opvolgen. Dat zal in de praktijk niet direct gebeuren, maar ook als bijvoorbeeld maar 10 procent van de auto’s meedoet, zie je al een behoorlijk effect.”

De onderzoeker verwacht verwacht dat het binnen vijf jaar mogelijk moet zijn dat er auto’s rondrijden met apps die rijadviezen geven zoals hij ze voorstelt. De beste aanpak is in de ogen van Schakel om te beginnen met de invoering van een vereenvoudigde opzet van zijn systeem en dat dan geleidelijk uit te breiden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe opzet rijadvies kan bijdragen aan terugdringen files | RijschoolPro

Nieuwe opzet rijadvies kan bijdragen aan terugdringen files

Individueel rijadvies kan helpen om het verkeer beter te laten doorstromen. Onderzoeker Wouter Schakel van de Technische Universiteit Delft ontwikkelde een systeem, waarmee hij aantoonde dat de reistijdvertraging onder ideale omstandigheden in theorie met 40 tot 50 procent kan worden teruggebracht. Op maandag 18 mei promoveert hij hierop.

Er bestaan al verschillende hulpmiddelen om het verkeer soepeler te laten verlopen. Die werken meestal op grotere schaal, zoals routeadvies, of juist kleinere schaal, zoals cruisecontrol. “Dit systeem werkt echter op de tussenliggende tactische schaal en geeft adviezen over zowel de afstand tot de voorligger als de snelheid en rijstrookkeuze. Potentiële problemen die ongeveer 1 tot 2 kilometer verderop liggen, kunnen daardoor worden gereduceerd”, legt Schakel uit.

Wisselen rijstrook

Zijn systeem verzamelt informatie uit de lussen in de weg en zogeheten Floating Car Data van rijdende auto’s, waarbij de GPS-ontvanger in de auto informatie over de locatie naar een centrale stuurt. Met die verzamelde gegevens is het mogelijk om per rijstrook inzicht te krijgen van de verkeerssituatie. Op basis daarvan wordt er naar de voertuigen een rijadvies gestuurd.

Bestuurders kunnen verschillende adviezen krijgen. Als er verderop op hun huidige rijstrook een file dreigt te ontstaan, krijgen ze het advies van rijstrook te wisselen als dat mogelijk is. Aan het einde van een file krijgen ze advies om niet onnodig veel afstand te houden. Een derde mogelijk advies is om naar de linkerrijstrook te gaan als er fileterugslag dreigt te ontstaan bij een afrit op de hoofdweg.

Effectiviteit

Met computersimulaties heeft Schakel berekend dat de reistijdvertraging met zijn systeem terug te brengen is met 40 tot 50 procent. Dat is alleen mogelijk als alles meezit. Schakel: “Dan moet iedereen dus een kastje hebben dat deze rijadviezen geeft en dan moet iedereen die adviezen ook opvolgen. Dat zal in de praktijk niet direct gebeuren, maar ook als bijvoorbeeld maar 10 procent van de auto’s meedoet, zie je al een behoorlijk effect.”

De onderzoeker verwacht verwacht dat het binnen vijf jaar mogelijk moet zijn dat er auto’s rondrijden met apps die rijadviezen geven zoals hij ze voorstelt. De beste aanpak is in de ogen van Schakel om te beginnen met de invoering van een vereenvoudigde opzet van zijn systeem en dat dan geleidelijk uit te breiden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.