Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘2toDrive vereist vanuit rijscholen een andere aanpak’

Rijschoolhouders moeten hun marketing meer op ouders gaan richten nu 2toDrive definitief is ingevoerd. Denk dan vooral aan het uitstralen van professionaliteit en betrouwbaarheid. Dat stelt Bovag Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg. Hij ziet ook kansen voor ‘opfrislesjes’ aan die ouders die maximaal een jaar lang als rijcoach aan de slag gaan.

COLUMN – Het besluit van minister Schultz om 2toDrive definitief in te voeren, juich ik van harte toe. Zoals velen van u zullen weten, stond Bovag Rijscholen mede aan de wieg hiervan, destijds nog onder de werktitel ‘Begeleid Rijden’. We zagen onder andere in Duitsland dat het systeem vruchten afwierp voor de verkeersveiligheid en we zijn zelf sowieso voorstander van permanente verkeerseducatie. Wat mij betreft kun je niet vroeg genoeg beginnen met het bijbrengen van verkeersinzicht en regelkennis.

Nek uitgestoken

Bovag heeft destijds ook de nek uitgestoken voor de promotie van 2toDrive, via landelijke PR, via Youtube, Facebook en met radiospotjes en diverse acties op jongerenzender SlamFM. Ons boegbeeld van toen was racetalent Beitske Visser -zeg maar de vrouwelijke variant van Max Verstappen- en zij is nu actief in een voorportaal van de Formule1.

Met Beitske èn met onze inhoudelijk sterke boodschap kwamen we regelmatig voorbij in het NOS Journaal, op RTL Nieuws en in bladen en kranten. Ik durf dus wel te zeggen dat Bovag een flink stempel op het succes van 2toDrive heeft gedrukt, samen met het ministerie van I&M en TeamAlert.

Marketing aanpassen

Maar hoe nu verder? U hoeft in elk geval geen slag om de arm meer te houden; 2toDrive is een blijvertje en kids van 16 jaar in uw lesauto dus ook. En hoewel we inmiddels weten dat deze doelgroep flink beter scoort op examens, vereist 2toDrive een andere aanpak dan we gewend waren. Sowieso didactisch, want een 16-jarige zit toch weer net wat anders in elkaar dan een 18-jarige. Sommigen van u zullen er wellicht al enige ervaring mee hebben vanuit de bromfietsopleidingen. Maar het zijn nu ook meer dan voorheen juist de ouders die u moet aanspreken. Vaak zijn zij bepalend voor de rijschoolkeuze en vaak trekken zij ook de portemonnee.

Let daar op in uw marketing. Het is zeer aannemelijk dat de ouders professionaliteit en betrouwbaarheid een stuk belangrijker vinden dan dat de 16-jarige puber dat vindt. En wellicht hebben juist die ouders ook wel een opfriscursusje nodig, voor wanneer ze straks maximaal een jaar lang als coach in de auto gaan optreden. Daar liggen dus ook weer heel veel nieuwe marktkansen.

Frank Hoornenborg

Voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘2toDrive vereist vanuit rijscholen een andere aanpak’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘2toDrive vereist vanuit rijscholen een andere aanpak’

Rijschoolhouders moeten hun marketing meer op ouders gaan richten nu 2toDrive definitief is ingevoerd. Denk dan vooral aan het uitstralen van professionaliteit en betrouwbaarheid. Dat stelt Bovag Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg. Hij ziet ook kansen voor ‘opfrislesjes’ aan die ouders die maximaal een jaar lang als rijcoach aan de slag gaan.

COLUMN – Het besluit van minister Schultz om 2toDrive definitief in te voeren, juich ik van harte toe. Zoals velen van u zullen weten, stond Bovag Rijscholen mede aan de wieg hiervan, destijds nog onder de werktitel ‘Begeleid Rijden’. We zagen onder andere in Duitsland dat het systeem vruchten afwierp voor de verkeersveiligheid en we zijn zelf sowieso voorstander van permanente verkeerseducatie. Wat mij betreft kun je niet vroeg genoeg beginnen met het bijbrengen van verkeersinzicht en regelkennis.

Nek uitgestoken

Bovag heeft destijds ook de nek uitgestoken voor de promotie van 2toDrive, via landelijke PR, via Youtube, Facebook en met radiospotjes en diverse acties op jongerenzender SlamFM. Ons boegbeeld van toen was racetalent Beitske Visser -zeg maar de vrouwelijke variant van Max Verstappen- en zij is nu actief in een voorportaal van de Formule1.

Met Beitske èn met onze inhoudelijk sterke boodschap kwamen we regelmatig voorbij in het NOS Journaal, op RTL Nieuws en in bladen en kranten. Ik durf dus wel te zeggen dat Bovag een flink stempel op het succes van 2toDrive heeft gedrukt, samen met het ministerie van I&M en TeamAlert.

Marketing aanpassen

Maar hoe nu verder? U hoeft in elk geval geen slag om de arm meer te houden; 2toDrive is een blijvertje en kids van 16 jaar in uw lesauto dus ook. En hoewel we inmiddels weten dat deze doelgroep flink beter scoort op examens, vereist 2toDrive een andere aanpak dan we gewend waren. Sowieso didactisch, want een 16-jarige zit toch weer net wat anders in elkaar dan een 18-jarige. Sommigen van u zullen er wellicht al enige ervaring mee hebben vanuit de bromfietsopleidingen. Maar het zijn nu ook meer dan voorheen juist de ouders die u moet aanspreken. Vaak zijn zij bepalend voor de rijschoolkeuze en vaak trekken zij ook de portemonnee.

Let daar op in uw marketing. Het is zeer aannemelijk dat de ouders professionaliteit en betrouwbaarheid een stuk belangrijker vinden dan dat de 16-jarige puber dat vindt. En wellicht hebben juist die ouders ook wel een opfriscursusje nodig, voor wanneer ze straks maximaal een jaar lang als coach in de auto gaan optreden. Daar liggen dus ook weer heel veel nieuwe marktkansen.

Frank Hoornenborg

Voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.