‘Transparante rijschoolbranche lijkt bijna niet welkom’

Het lijkt bijna alsof er partijen in de rijschoolbranche zijn die niet zitten te wachten op transparantie. Dat zegt TeamAlert-directeur Marlies den Ouden in reactie op de commotie die deze week ontstond na de introductie van een gesloten reviewsysteem in de Rijscholenkiezer. Het systeem blijkt nog niet honderd procent waterdicht. “Maar die enkele kwaadwillende review wordt vanzelf teniet gedaan.”

In de vernieuwde Rijscholenkiezer krijgen leerlingen bij de machtiging van hun rijschool een bevestigingsmail van het CBR met daarin een unieke link om een review te schrijven. Deze route is te omzeilen door de machtiging direct weer ongedaan te maken en toch een review te schrijven, zo ontdekte branchevereniging VRB. Een andere methode zou zijn om een rijschool op te bellen en hem een goede review aan te bieden, zodat hij een machtiging accepteert en een unieke link wordt verzonden.

Kwaadwillenden

TeamAlert erkent dat kwaadwillenden in alle soorten reviewsystemen hun weg wel vinden. “Geen enkel systeem is waterdicht, maar we hebben met deze ontwikkeling toch een forse drempel opgeworpen voor degenen die kwaad willen”, vertelt de directeur. “Een platform als dit gaat uit van de wet van de grote getallen, daarmee wordt die enkele kwaadwillende vanzelf teniet gedaan.”

“CBR-directeur Susi Zijderveld stelde in een interview met VerkeersPro dat de manier waarop jongeren hun rijschool kiezen vaak te gemakkelijk en onverstandig is”, gaat Den Ouden verder. “TeamAlert faciliteert jongeren met dit platform om die betere keuze te maken. Wij zullen daar ook voortvarend mee doorgaan, ongeacht of een enkeling onwaarheden de wereld in wil strooien.”

Daarmee doelt de directeur op berichtgeving van website rijschoolvandaag, die stelde dat de reviews geen eigendom zijn van de stichting TeamAlert en dat daarom rijscholen de reviews niet mogen gebruiken voor eigen publicatie. Dat is complete onzin, zo stelt Den Ouden. “Een snelle blik op de algemene voorwaarden bevestigt dit.”

Stroom reviews verwacht

De Rijscholenkiezer heeft momenteel 10.000 unieke bezoekers per maand en er zijn sinds oprichting ruim 6.500 reviews geschreven. Dit aantal gaat met het nieuwe systeem een vlucht nemen, zo denkt projectmanager Nard Gilsing. “200.000 leerlingen per jaar gaan nu een unieke link krijgen. Dat gaat een sneeuwbaleffect opleveren”, voorspelt hij.

Daarnaast zijn er verschillende campagnes opgestart op social media om leerlingen te stimuleren een review te schrijven. TeamAlert ergert zich aan partijen die er alles aan doen om via kwaadwillende routes het systeem onderuit te halen. “Je zou bijna denken dat er partijen zijn die niet zitten te wachten op transparantie in de rijschoolbranche”, zegt de directeur daar over.

Lees ook: Vernieuwde Rijscholenkiezer nu met gesloten reviewsysteem

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “‘Transparante rijschoolbranche lijkt bijna niet welkom’”

Anton van Hoogstraaten|24.12.15|10:54

Voor jongeren is maar één ding belangrijk: hoe kom ik het goedkoopst aan mijn rijbewijs. Een paar slechte reviews houden daar niets aan tegen.

Incredible|24.12.15|15:49

Het werkt niet…… stop ermee.
Transparantie is er niet met 7000 rijscholen
Jammer, weg € 250.000,–
Maar ga niet iets wat krom is proberen recht te maken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.