Uurtje leren voor theorie-examen is verleden tijd

Zonder theorie-opleiding kun je slagen voor het autotheorie-examen bijna wel vergeten. Het slagingspercentage is weliswaar niet historisch laag, maar het behalen van het certificaat door de vragen te beantwoorden met gezond verstand lijkt met het nieuwe theorie-examen verleden tijd. Ook het CBR roept op tot het volgen van een cursus.

ANALYSE – Er ontstond commotie over het ‘massaal verknalde’ theorie-examen door cijfers die de Telegraaf publiceerde. Daaruit bleek dat in het derde kwartaal van 2015 slechts 38 procent het theorie-examen haalde. De cijfers zijn niet dermate rampzalig over het hele jaar, maar na de invoering van de nieuwe methodiek in 2014 stoten examinanten wel vaker hun neus.

Normaal

Het CBR baalde zichtbaar van de berichtgeving over het slecht gemaakte theorie-examen. De Telegraaf maakte gulzig gebruik van de open data van CBR en bracht ietwat nietszeggende kwartaalcijfers naar buiten als een historisch dieptepunt: 38 procent slaagt nog maar voor het theorie-examen, en dat was vijftien jaar geleden toch nog 55 procent.

Incorrect is het niet. Maar wie verder kijkt, ziet dat het jaargemiddelde van 2015 (42 procent) gelijk was aan dat van een jaar eerder (41,9 procent). Een betere conclusie is dat de sterke daling van een jaar eerder, toen nog meer dan 45 procent slaagde, schijnbaar nu al de norm is. In een statement stelde het CBR letterlijk: ‘een jaargemiddelde van 42% en dat is normaal’.

Eendagscursussen

De vraag is of het normaal is dat zes van de tien kandidaten het examencentrum met een teleurgesteld gezicht verlaat. Niet voor niets stijgt de vraag naar de eendaagse cursus onder tieners. Honderd procent slagingspercentage wordt hier gegarandeerd. Maar daar komt geen enkel van de korte termijn-opleiders in de verste verte bij in de buurt.

Wat wel duidelijk blijkt, is dat er vraag is naar ondersteuning in de vorm van een cursus. Klaarblijkelijk kan de examenkandidaat het niet op eigen houtje, en de route van de minste weerstand is daarbij momenteel die van de eendaagse cursus: goedkoop en binnen een dag je papiertje.

Gedegen

Dat lukt na die cursus van een paar uurtjes vaak alsnog niet. En diegenen die er wel doorheen komen met behulp van ezelsbruggetjes en andere geheugensteuntjes, krijgen vaak een balende rijinstructeur naast zich omdat de kandidaat niets van de verkeersregels begrijpt.

Het CBR neemt veel en goede maatregelen om fraude op het theorie-examen te beperken. De vernieuwing van de vragenbank loopt sneller door dan ooit, niemand krijgt op hetzelfde moment in één examencentrum hetzelfde examen, en er wordt steeds meer getoetst op inzicht. Daarom pleit ook het CBR voor een goede voorbereiding met een goede opleider.

Daarom zijn de cijfers van de Telegraaf wel een scheve weergave van de werkelijkheid, maar wel een goede kans voor gedegen theorie-opleiders om hun cursus richting hun leerlingen extra te promoten. De avond voor het theorie-examen even je boek openslaan, zoals een aantal jaar geleden misschien voldoende was om je certificaat te halen, is niet meer van deze tijd. Dat weten nu ook de leerlingen. Tot verplichte theorielessen zal het niet komen, maar de vraag zal ongetwijfeld toenemen.

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “Uurtje leren voor theorie-examen is verleden tijd”

Cor van der Heijden|14.01.16|13:01

Verplichte theorielessen zou heel erg voor de hand liggen, wel een gedegen theorieles wat ik bedoel, bij het vragen stellen in de lesauto qua theorie komt er helemaal niks uit de leerling, dit zeg heel veel over hun kennis. ze kennen zelfs het woord anticiperen niet eens, wat moeten we daarmee in de auto

Autorijschool snelweg Oss

Anjo Joostens|14.01.16|19:44

Beste Cor, Het is inderdaad zo dat de rijbewijsleerling in een eerder stadium van de rijopleiding zich ervan bewust moet zijn dat de theorie gevolgd moet worden. Dit probleem wordt in de komende maanden met het volgen van rijonderwijs op internet opgevangen. ww.edriving.academy Het project loopt nog op een hoge school die daarmee bezig is. Met vriendelijke groet Anjo Joostens

Anjo Joostens|14.01.16|20:11

Cor. Het woord anticiperen is inderdaad niet zo bij de rijbewijsleerlingen bekend. Dit komt o.a doordat het zichtcapaciteit van een rijbewijsleerling in level 3 niet groter is dan 25 meter. Bij level 4 is het zichtcapaciteit groter, maar nog steeds beperkt. Als er straks door de rijbewijsleerlingen rijonderwijs op internet wordt gevolg, wordt zichtcapaciteit gevormd naar denkcapaciteit op 200 meter, waarbij anticiperen in de praktijk door rijbewijsleerlingen als vanzelfsprekend wordt ervaren.

Henk Huisman|12.02.16|09:39

Je moet een theorie koning zijn om de theorie tegenwoordig te halen. Mijn zoon die is een theoriekoning en die haalde het. CBR denkt van landelijk de goedkoopste theorie aanbieder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uurtje leren voor theorie-examen is verleden tijd | RijschoolPro

Uurtje leren voor theorie-examen is verleden tijd

Zonder theorie-opleiding kun je slagen voor het autotheorie-examen bijna wel vergeten. Het slagingspercentage is weliswaar niet historisch laag, maar het behalen van het certificaat door de vragen te beantwoorden met gezond verstand lijkt met het nieuwe theorie-examen verleden tijd. Ook het CBR roept op tot het volgen van een cursus.

ANALYSE – Er ontstond commotie over het ‘massaal verknalde’ theorie-examen door cijfers die de Telegraaf publiceerde. Daaruit bleek dat in het derde kwartaal van 2015 slechts 38 procent het theorie-examen haalde. De cijfers zijn niet dermate rampzalig over het hele jaar, maar na de invoering van de nieuwe methodiek in 2014 stoten examinanten wel vaker hun neus.

Normaal

Het CBR baalde zichtbaar van de berichtgeving over het slecht gemaakte theorie-examen. De Telegraaf maakte gulzig gebruik van de open data van CBR en bracht ietwat nietszeggende kwartaalcijfers naar buiten als een historisch dieptepunt: 38 procent slaagt nog maar voor het theorie-examen, en dat was vijftien jaar geleden toch nog 55 procent.

Incorrect is het niet. Maar wie verder kijkt, ziet dat het jaargemiddelde van 2015 (42 procent) gelijk was aan dat van een jaar eerder (41,9 procent). Een betere conclusie is dat de sterke daling van een jaar eerder, toen nog meer dan 45 procent slaagde, schijnbaar nu al de norm is. In een statement stelde het CBR letterlijk: ‘een jaargemiddelde van 42% en dat is normaal’.

Eendagscursussen

De vraag is of het normaal is dat zes van de tien kandidaten het examencentrum met een teleurgesteld gezicht verlaat. Niet voor niets stijgt de vraag naar de eendaagse cursus onder tieners. Honderd procent slagingspercentage wordt hier gegarandeerd. Maar daar komt geen enkel van de korte termijn-opleiders in de verste verte bij in de buurt.

Wat wel duidelijk blijkt, is dat er vraag is naar ondersteuning in de vorm van een cursus. Klaarblijkelijk kan de examenkandidaat het niet op eigen houtje, en de route van de minste weerstand is daarbij momenteel die van de eendaagse cursus: goedkoop en binnen een dag je papiertje.

Gedegen

Dat lukt na die cursus van een paar uurtjes vaak alsnog niet. En diegenen die er wel doorheen komen met behulp van ezelsbruggetjes en andere geheugensteuntjes, krijgen vaak een balende rijinstructeur naast zich omdat de kandidaat niets van de verkeersregels begrijpt.

Het CBR neemt veel en goede maatregelen om fraude op het theorie-examen te beperken. De vernieuwing van de vragenbank loopt sneller door dan ooit, niemand krijgt op hetzelfde moment in één examencentrum hetzelfde examen, en er wordt steeds meer getoetst op inzicht. Daarom pleit ook het CBR voor een goede voorbereiding met een goede opleider.

Daarom zijn de cijfers van de Telegraaf wel een scheve weergave van de werkelijkheid, maar wel een goede kans voor gedegen theorie-opleiders om hun cursus richting hun leerlingen extra te promoten. De avond voor het theorie-examen even je boek openslaan, zoals een aantal jaar geleden misschien voldoende was om je certificaat te halen, is niet meer van deze tijd. Dat weten nu ook de leerlingen. Tot verplichte theorielessen zal het niet komen, maar de vraag zal ongetwijfeld toenemen.

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “Uurtje leren voor theorie-examen is verleden tijd”

Cor van der Heijden|14.01.16|13:01

Verplichte theorielessen zou heel erg voor de hand liggen, wel een gedegen theorieles wat ik bedoel, bij het vragen stellen in de lesauto qua theorie komt er helemaal niks uit de leerling, dit zeg heel veel over hun kennis. ze kennen zelfs het woord anticiperen niet eens, wat moeten we daarmee in de auto

Autorijschool snelweg Oss

Anjo Joostens|14.01.16|19:44

Beste Cor, Het is inderdaad zo dat de rijbewijsleerling in een eerder stadium van de rijopleiding zich ervan bewust moet zijn dat de theorie gevolgd moet worden. Dit probleem wordt in de komende maanden met het volgen van rijonderwijs op internet opgevangen. ww.edriving.academy Het project loopt nog op een hoge school die daarmee bezig is. Met vriendelijke groet Anjo Joostens

Anjo Joostens|14.01.16|20:11

Cor. Het woord anticiperen is inderdaad niet zo bij de rijbewijsleerlingen bekend. Dit komt o.a doordat het zichtcapaciteit van een rijbewijsleerling in level 3 niet groter is dan 25 meter. Bij level 4 is het zichtcapaciteit groter, maar nog steeds beperkt. Als er straks door de rijbewijsleerlingen rijonderwijs op internet wordt gevolg, wordt zichtcapaciteit gevormd naar denkcapaciteit op 200 meter, waarbij anticiperen in de praktijk door rijbewijsleerlingen als vanzelfsprekend wordt ervaren.

Henk Huisman|12.02.16|09:39

Je moet een theorie koning zijn om de theorie tegenwoordig te halen. Mijn zoon die is een theoriekoning en die haalde het. CBR denkt van landelijk de goedkoopste theorie aanbieder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.