VVD-Kamerlid: CBR moet meer bevoegdheden krijgen

Het CBR moet meer bevoegdheden krijgen waardoor misstanden in de branche zoals trucjesfraude bij het theorie-examen en rijlessen in ruil voor seks kunnen worden uitgebannen. Dat vindt Barbara Visser, Tweede Kamerlid namens de VVD. Zij ziet dat heel veel goedwillende rijschoolhouders continu de dupe zijn van een paar rotte appels in de markt, en hoopt dat de branche met oplossingen komt.

Visser stond versteld toen ze hoorde dat dergelijke praktijken met trucjestheorie al zo lang gaande zijn. “Blijkbaar biedt het huidige systeem onvoldoende handhavingsmogelijkheden, terwijl je gelijk wil ingrijpen. Daar moeten we in het algemeen iets mee doen. Sluit dit soort types voortaan uit”.

Rotte appels

Het VVD-Kamerlid heeft speciale aandacht voor de rijschoolbranche en is onder andere ook intensief bezig met de wijzigingen in de WRM, waarover de minister nog steeds ruim honderd Kamervragen moet beantwoorden. In haar contact met de branche zegt ze steeds vaker te merken dat een grote groep goede en professionele rijschoolhouders de dupe is van een klein groepje rotte appels.

“Als serieuze ondernemer zou ik er goed klaar mee zijn dat een klein groepje de boel zo loopt te verzieken”, vertelt Visser. Daarmee doelt ze nu onder meer op de trucjestheorie-opleiders. “Als iemand geen kennis heeft van verkeersborden en -regels, hoort hij of zij gewoon niet op de weg thuis. Als aangetoond kan worden om welke kandidaten dit gaat, is actie op zijn plaats.”

Visser stelt voor om die kandidaten die nog bezig zijn voor hun praktijkexamen, extra getest te laten worden op die praktijktoets. “Kandidaten die via een zogenoemde sjoemelcursus al wel hun praktijk hebben gehaald, zouden opnieuw theorie moeten doen.”

Uitsluiten

Maar Visser denkt dat het probleem groter is. In haar laatste kamervraag roept ze de minister op maatregelen te verkennen om dergelijke ‘rijscholen’ in de toekomst uit te sluiten en daar waar nodig de wet- en regelgeving voor aan te passen. Ook als dergelijke instanties theorie-examens boeken via CBR-nummers van andere rijscholen, zo denkt Visser. “Je denkt dan als rijschool wel drie keer na voor je een instantie als AltijdGeslaagd nog gaat helpen.”

Hier moet het CBR volgens Visser een belangrijkere rol in gaan krijgen als handhavingsinstantie. “Nu dweilt het CBR met de kraan open. Het CBR moet meer bevoegdheden krijgen om dergelijke praktijken uit de branche te weren.”

Kwaliteit rijschoolbranche

Daarop is ook het vervolg van haar laatste Kamervraag gebaseerd:

Is de minister bereid om het CBR, andere handhavingsinstanties en betrokken brancheorganisaties de opdracht te geven om zelf ook nadere voorstellen uit te werken om zo de kwaliteit van de (theorie- en praktijk)examens en kwaliteit van de rijscholenbranche te verhogen en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren?

“Er kan heel veel zonder de politiek, graag zelfs”, vertelt Visser daarover. “Aanpassing van wet- en regelgeving duurt namelijk lang en je wilt nu gewoon direct aan de slag. Dit ontslaat politiek Den Haag niet van de verantwoordelijkheid om goede wet- en regelgeving te maken die kwaliteit bevordert en rotte appels uitsluit. Ik roep graag de branche op om ook met concrete ideeën te komen vóór deze regelgeving, maar ook met ideeën te komen voor concrete stappen die morgen gewoon door de branche en het CBR gezet kunnen worden. Tot nu toe horen we alleen iets over het verplicht stellen van een VOG.”

En daar ziet Visser geen heil in. “Ik zie dat niet als een oplossing voor de problemen. Dit zegt namelijk nog niks over de kwaliteit van het onderwijs. Er moet een mogelijkheid zijn om als ondernemer te laten zien dat je kwaliteit biedt. Rijinstructeurs die het goed doen, moeten zichtbaar zijn. Dan vallen de rotte appels vanzelf uit de markt.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

14 reacties op “VVD-Kamerlid: CBR moet meer bevoegdheden krijgen”

Anjo Joostens|04.02.16|10:39

Geachte Kamerlid. Ik heb een aantal vragen voor U.In hoeverre denkt u mee te kunnen denken binnen de rijschool branche en de daaraan gekoppelde rijbewijsleerlingen?
Hoe denkt u de vraag aan de minister over meer bevoegdheden voor het CBR beantwoord te kunnen krijgen op het moment dat 2 dagen geleden door universitair hoofddocent Economie aan de Universiteit van Utrecht, dr. mr. Peter-Jan Engelen het volgende beweerd werd? Het rijexamen is een illusie en draagt niet bij aan de verkeersveiligheid

Erma Pieper|04.02.16|12:12

vaste lesprijzen, verplichte theorielessen, en goede controle op de kwaliteit door een speciaal team aangesteld door het ministerie, en niet het CBR die hebben al genoeg zeggenschap, en moeten zich alleen bezig houden met afnemen van examens, ze hebben toch al een monopolie positie, waarin niet altijd de juiste beslissingen worden genomen,een bureau voor klachten over het CBR ook goed zijn als die wordt aangesteld,en het ministerie die nu eens echt de branche serieus neemt, als vak en opleiding.

Jan de Groot|04.02.16|12:51

Goed zo Erma zo moet het de modellen zoals die in duitsland zijn

Jan de Groot|04.02.16|12:52

En misschien een 2 e CBR zoals al eerder is geprobeerd , wat ook niet van de grond kwam

Klaas Kok|04.02.16|13:47

De zoveelste opgeblazen ballon,Voor de rijschool wereld.Al 50 jaar een dood geboren kindje!!

Klaas Kok|04.02.16|13:50

Moet je zien hoe de politiek over elkaar heen duikelt om te laten zien wat ze al 50 jaar zijn vergeten.[Alleen flut maatregelen]

Ewald Eijlander|04.02.16|15:45

Als rijschoolhouder heb ik afstand genomen van de branche. Alle problemen waren al bekent bij vele goede rijschoolhouders. Rijscholen die goede kwaliteit bieden en een goede prijs vroegen voor hun rij/theorieles.
Nee, politiek Den Haag, CBR meer laten toestaan is niet de oplossing. Ga met de rijscholen in conclaaf dan kun je met verrassende antwoorden komen.

Bas Verleg|04.02.16|17:36

De oplossing is niet zo moeilijk. Iedere kandidaat moet verplicht 15 uur theorieles gevolgd hebben. De instanties die deze lessen verzorgen moeten goedgekeurd worden hiervoor. Volgens mij heb je de grootste problemen dan wel ondervangen…

Henk de Vries|04.02.16|18:31

Het CBR is een uitstekend praktijk-examen bureau. Ze kunnen prima praktijk-examens afnemen. Het geeft echter veel te veel waarde aan het theorie-examen. Onvoldoende kennis moet voortvloeien uit het praktijk-examen, anders klopt eea niet. Theorie vragen nog eens na laten kijken op het voorkomen van trucjes. Opname apparatuur inbouwen op elke set zodat fraude gezien kan worden. Fraude: hoge geldboete!!

Incredible|04.02.16|21:12

Een CBR die het aan alle kanten laat afweten:
Bereikbaarheid
Oplossen van problemen
Ondeskundig handelen bij rijtesten
Zwak en langzaam Top computersysteem
Achter en uitlopen bij het opnieuw in de markt zetten van de theorie
Wachtruimten met irritante storende herrie makende schermen
Het niet kunnen aanpakken van fraude
Faalangst examens ongeschikt voor faalangstige kandidaten
etc etc
En dit instituut moeten we nog meer macht geven.
Is er echt niemand in deze branche die er verstand van heeft???

Ger van den Berk|04.02.16|23:50

@Bas Verleg je kan nooit stellen dat een leerling verplicht 15 uur theorie lessen moet volgen.Wij kunnen ook in twee dagen een theorie opleiding aan bieden wat in 12 uur mogelijk is met echte regels en geen sjoemel theorie.Het gaat om het lesgeven en geen truukjes leren.Het CBR weet welke rijscholen de sjoemel opleidingen organiseren de aanvragen worden collectief aangevraagd al sinds 2011 is toen al gemeld op een COC vergadering.Er is zelfs al een sjoemelboek !!

Ger van den Berk|04.02.16|23:58

Theorie per direct stil leggen of vragen stellen tijdens een praktijk examen,gewoon onzinnige uitspraken.Waarom denkt men niet eerst na om het bovenstaande te gaan roepen door sommige branche vertegenwoordigers en CBR.Eerst eens nadenken en niet de kandidaat die goed willend is samen met de rijschool voor het blok zetten.Kandidaat heeft het al druk genoeg tijdens zijn praktijkexamen om dan afgeleid te worden door andere inzittenden met vragen die misschien op het verkeerde moment gesteld worden.

Esther Gruppen|05.02.16|16:44

theorie-examen is ook wat hoor….. zo is er in het nieuws dat er foefjes zijn. Vanmorgen was ik met mijn zoon bij het CBR, hij had keihard geleerd en geen foefjes, expres niet. Ik zit daar dan een uur, In dat uur zag ik 1 blij gezicht, alles wat examen deed was gezakt. Meisjes in tranen, leren avonden, en zakken dan al voor de 5de keer, andere voor de 4de keer. Ik vind dat ze theorie met de praktijk examen moeten combineren. Iedere situatie is weer anders, iedere rijder ziet het ook anders.

Anjo Joostens|09.02.16|11:22

Hallo Esther, Het leren autorijden gaat in Levels, waarbij je tijdens de ontwikkeling daarvan de vorige Level al snel onbewust wordt omgezet in Rijcapaciteit. Uit je bewoording maak ik op dat je een rijbewijs hebt. Jij combineert de theorie met de praktijk (Level 6) van het Rijonderwijs en daarom verklaar je ook dat dit voor rijbewijsleerlingen ook telt. Maar de beeldvorming van een rijbewijsleerling is anders (Level 2 en 3) en daarom geen goed idee om de theorie met de praktijk te combineren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVD-Kamerlid: CBR moet meer bevoegdheden krijgen | RijschoolPro

VVD-Kamerlid: CBR moet meer bevoegdheden krijgen

Het CBR moet meer bevoegdheden krijgen waardoor misstanden in de branche zoals trucjesfraude bij het theorie-examen en rijlessen in ruil voor seks kunnen worden uitgebannen. Dat vindt Barbara Visser, Tweede Kamerlid namens de VVD. Zij ziet dat heel veel goedwillende rijschoolhouders continu de dupe zijn van een paar rotte appels in de markt, en hoopt dat de branche met oplossingen komt.

Visser stond versteld toen ze hoorde dat dergelijke praktijken met trucjestheorie al zo lang gaande zijn. “Blijkbaar biedt het huidige systeem onvoldoende handhavingsmogelijkheden, terwijl je gelijk wil ingrijpen. Daar moeten we in het algemeen iets mee doen. Sluit dit soort types voortaan uit”.

Rotte appels

Het VVD-Kamerlid heeft speciale aandacht voor de rijschoolbranche en is onder andere ook intensief bezig met de wijzigingen in de WRM, waarover de minister nog steeds ruim honderd Kamervragen moet beantwoorden. In haar contact met de branche zegt ze steeds vaker te merken dat een grote groep goede en professionele rijschoolhouders de dupe is van een klein groepje rotte appels.

“Als serieuze ondernemer zou ik er goed klaar mee zijn dat een klein groepje de boel zo loopt te verzieken”, vertelt Visser. Daarmee doelt ze nu onder meer op de trucjestheorie-opleiders. “Als iemand geen kennis heeft van verkeersborden en -regels, hoort hij of zij gewoon niet op de weg thuis. Als aangetoond kan worden om welke kandidaten dit gaat, is actie op zijn plaats.”

Visser stelt voor om die kandidaten die nog bezig zijn voor hun praktijkexamen, extra getest te laten worden op die praktijktoets. “Kandidaten die via een zogenoemde sjoemelcursus al wel hun praktijk hebben gehaald, zouden opnieuw theorie moeten doen.”

Uitsluiten

Maar Visser denkt dat het probleem groter is. In haar laatste kamervraag roept ze de minister op maatregelen te verkennen om dergelijke ‘rijscholen’ in de toekomst uit te sluiten en daar waar nodig de wet- en regelgeving voor aan te passen. Ook als dergelijke instanties theorie-examens boeken via CBR-nummers van andere rijscholen, zo denkt Visser. “Je denkt dan als rijschool wel drie keer na voor je een instantie als AltijdGeslaagd nog gaat helpen.”

Hier moet het CBR volgens Visser een belangrijkere rol in gaan krijgen als handhavingsinstantie. “Nu dweilt het CBR met de kraan open. Het CBR moet meer bevoegdheden krijgen om dergelijke praktijken uit de branche te weren.”

Kwaliteit rijschoolbranche

Daarop is ook het vervolg van haar laatste Kamervraag gebaseerd:

Is de minister bereid om het CBR, andere handhavingsinstanties en betrokken brancheorganisaties de opdracht te geven om zelf ook nadere voorstellen uit te werken om zo de kwaliteit van de (theorie- en praktijk)examens en kwaliteit van de rijscholenbranche te verhogen en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren?

“Er kan heel veel zonder de politiek, graag zelfs”, vertelt Visser daarover. “Aanpassing van wet- en regelgeving duurt namelijk lang en je wilt nu gewoon direct aan de slag. Dit ontslaat politiek Den Haag niet van de verantwoordelijkheid om goede wet- en regelgeving te maken die kwaliteit bevordert en rotte appels uitsluit. Ik roep graag de branche op om ook met concrete ideeën te komen vóór deze regelgeving, maar ook met ideeën te komen voor concrete stappen die morgen gewoon door de branche en het CBR gezet kunnen worden. Tot nu toe horen we alleen iets over het verplicht stellen van een VOG.”

En daar ziet Visser geen heil in. “Ik zie dat niet als een oplossing voor de problemen. Dit zegt namelijk nog niks over de kwaliteit van het onderwijs. Er moet een mogelijkheid zijn om als ondernemer te laten zien dat je kwaliteit biedt. Rijinstructeurs die het goed doen, moeten zichtbaar zijn. Dan vallen de rotte appels vanzelf uit de markt.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

14 reacties op “VVD-Kamerlid: CBR moet meer bevoegdheden krijgen”

Anjo Joostens|04.02.16|10:39

Geachte Kamerlid. Ik heb een aantal vragen voor U.In hoeverre denkt u mee te kunnen denken binnen de rijschool branche en de daaraan gekoppelde rijbewijsleerlingen?
Hoe denkt u de vraag aan de minister over meer bevoegdheden voor het CBR beantwoord te kunnen krijgen op het moment dat 2 dagen geleden door universitair hoofddocent Economie aan de Universiteit van Utrecht, dr. mr. Peter-Jan Engelen het volgende beweerd werd? Het rijexamen is een illusie en draagt niet bij aan de verkeersveiligheid

Erma Pieper|04.02.16|12:12

vaste lesprijzen, verplichte theorielessen, en goede controle op de kwaliteit door een speciaal team aangesteld door het ministerie, en niet het CBR die hebben al genoeg zeggenschap, en moeten zich alleen bezig houden met afnemen van examens, ze hebben toch al een monopolie positie, waarin niet altijd de juiste beslissingen worden genomen,een bureau voor klachten over het CBR ook goed zijn als die wordt aangesteld,en het ministerie die nu eens echt de branche serieus neemt, als vak en opleiding.

Jan de Groot|04.02.16|12:51

Goed zo Erma zo moet het de modellen zoals die in duitsland zijn

Jan de Groot|04.02.16|12:52

En misschien een 2 e CBR zoals al eerder is geprobeerd , wat ook niet van de grond kwam

Klaas Kok|04.02.16|13:47

De zoveelste opgeblazen ballon,Voor de rijschool wereld.Al 50 jaar een dood geboren kindje!!

Klaas Kok|04.02.16|13:50

Moet je zien hoe de politiek over elkaar heen duikelt om te laten zien wat ze al 50 jaar zijn vergeten.[Alleen flut maatregelen]

Ewald Eijlander|04.02.16|15:45

Als rijschoolhouder heb ik afstand genomen van de branche. Alle problemen waren al bekent bij vele goede rijschoolhouders. Rijscholen die goede kwaliteit bieden en een goede prijs vroegen voor hun rij/theorieles.
Nee, politiek Den Haag, CBR meer laten toestaan is niet de oplossing. Ga met de rijscholen in conclaaf dan kun je met verrassende antwoorden komen.

Bas Verleg|04.02.16|17:36

De oplossing is niet zo moeilijk. Iedere kandidaat moet verplicht 15 uur theorieles gevolgd hebben. De instanties die deze lessen verzorgen moeten goedgekeurd worden hiervoor. Volgens mij heb je de grootste problemen dan wel ondervangen…

Henk de Vries|04.02.16|18:31

Het CBR is een uitstekend praktijk-examen bureau. Ze kunnen prima praktijk-examens afnemen. Het geeft echter veel te veel waarde aan het theorie-examen. Onvoldoende kennis moet voortvloeien uit het praktijk-examen, anders klopt eea niet. Theorie vragen nog eens na laten kijken op het voorkomen van trucjes. Opname apparatuur inbouwen op elke set zodat fraude gezien kan worden. Fraude: hoge geldboete!!

Incredible|04.02.16|21:12

Een CBR die het aan alle kanten laat afweten:
Bereikbaarheid
Oplossen van problemen
Ondeskundig handelen bij rijtesten
Zwak en langzaam Top computersysteem
Achter en uitlopen bij het opnieuw in de markt zetten van de theorie
Wachtruimten met irritante storende herrie makende schermen
Het niet kunnen aanpakken van fraude
Faalangst examens ongeschikt voor faalangstige kandidaten
etc etc
En dit instituut moeten we nog meer macht geven.
Is er echt niemand in deze branche die er verstand van heeft???

Ger van den Berk|04.02.16|23:50

@Bas Verleg je kan nooit stellen dat een leerling verplicht 15 uur theorie lessen moet volgen.Wij kunnen ook in twee dagen een theorie opleiding aan bieden wat in 12 uur mogelijk is met echte regels en geen sjoemel theorie.Het gaat om het lesgeven en geen truukjes leren.Het CBR weet welke rijscholen de sjoemel opleidingen organiseren de aanvragen worden collectief aangevraagd al sinds 2011 is toen al gemeld op een COC vergadering.Er is zelfs al een sjoemelboek !!

Ger van den Berk|04.02.16|23:58

Theorie per direct stil leggen of vragen stellen tijdens een praktijk examen,gewoon onzinnige uitspraken.Waarom denkt men niet eerst na om het bovenstaande te gaan roepen door sommige branche vertegenwoordigers en CBR.Eerst eens nadenken en niet de kandidaat die goed willend is samen met de rijschool voor het blok zetten.Kandidaat heeft het al druk genoeg tijdens zijn praktijkexamen om dan afgeleid te worden door andere inzittenden met vragen die misschien op het verkeerde moment gesteld worden.

Esther Gruppen|05.02.16|16:44

theorie-examen is ook wat hoor….. zo is er in het nieuws dat er foefjes zijn. Vanmorgen was ik met mijn zoon bij het CBR, hij had keihard geleerd en geen foefjes, expres niet. Ik zit daar dan een uur, In dat uur zag ik 1 blij gezicht, alles wat examen deed was gezakt. Meisjes in tranen, leren avonden, en zakken dan al voor de 5de keer, andere voor de 4de keer. Ik vind dat ze theorie met de praktijk examen moeten combineren. Iedere situatie is weer anders, iedere rijder ziet het ook anders.

Anjo Joostens|09.02.16|11:22

Hallo Esther, Het leren autorijden gaat in Levels, waarbij je tijdens de ontwikkeling daarvan de vorige Level al snel onbewust wordt omgezet in Rijcapaciteit. Uit je bewoording maak ik op dat je een rijbewijs hebt. Jij combineert de theorie met de praktijk (Level 6) van het Rijonderwijs en daarom verklaar je ook dat dit voor rijbewijsleerlingen ook telt. Maar de beeldvorming van een rijbewijsleerling is anders (Level 2 en 3) en daarom geen goed idee om de theorie met de praktijk te combineren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.