Zó speel je in op de gedachten van je rijschoolleerlingen
‘Ik weet het niet’, ‘Ik blijf maar problemen houden met die koppeling.’ ‘Rotondes vind ik echt
verschrikkelijk.’ ‘Op de snelweg voel ik me nog steeds onzeker.’ Herkenbaar? Rijinstructeurs lopen regelmatig tegen dit soort belemmerende gedachten van hun leerlingen aan, weet Sjaak de Coninck van DCTM. “Soms lijkt het een gelukstreffer dat bij een leerling iets lukt.”
Om hier op in te spelen, heeft de coach een speciale WRM-bijscholing ontwikkeld die communiceren met behulp van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) aanleert aan de rijinstructeur. Docent van deze cursus is De Coninck zelf, NLP-trainer en integratief therapeut. “In twee dagen leer je technieken aan die je direct kunt toepassen in de rijles.”
De WRM-bijscholing beslaat vier dagdelen (twee volle dagen) en wordt 21 maart en 4 april via de VerkeersPro Academy aangeboden in Driebergen. Rijinstructeurs zijn iedere vijf jaar verplicht om zes dagdelen bijscholing te volgen, waarvan deze bijscholing dus al tweederde beslaat.
Professioneel contact cruciaal
Het opbouwen van professioneel en beroepsmatig contact met je leerlingen is van cruciaal belang voor een rijinstructeur, weet De Coninck. “Door te herkennen op welke manier je leerling denkt, wordt de aansluiting met hem een stuk gemakkelijker en kunnen verbanden zodanig worden gelegd dat je leerling ze begrijpt.Beelden, geluiden en gevoelens spelen hierbij een essentiële rol.”
De Coninck biedt handvatten in WRM35 om meer inzicht te krijgen in het functioneren van je leerling, en dan vooral in de manier waarop hij of zij denkt. “De één denkt bijvoorbeeld in grote lijnen en de ander meer in details”, legt de NLP-trainer uit. “Maar hoe kom je daar achter? De manier waarop een leerling denkt, bepaalt in sterke mate hoe hij zich voelt en hoe hij handelt. Hoe mooi zou het zijn als je dat denken kunt beïnvloeden?”
Het draait om resultaatgericht denken, licht de docent een tipje van de sluier op. “Je moet praten in termen van wat je wilt in plaats van wat je niet wilt, zodat je ze uit die negatieve spiraal kunt halen. Als je deze vaardigheden leert, kun je makkelijk omschakelen naar een andere aanpak als je huidige werkwijze te weinig oplevert. Dat noemen we Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). Het is een nieuwe wereld van communiceren.”
Driebergen
Tijdens de tweedaagse WRM 35-training Leerlingherkenning en -begeleiding van DCTM krijg je een kijkje in de keuken van NLP en leer je technieken die het verschil maken. Je krijgt inzicht in je eigen functioneren en dat van je leerlingen. Je ontdekt hoe je leerlingen informatie filteren, opslaan en verwerken, en wat ze daar vervolgens mee doen.
Het volgen van de twee dagen training op 21 maart en 4 april telt mee voor 4 dagdelen WRM- en RIS-bijscholing. Allerlei aspecten van NLP komen aan bod, zoals ankertechnieken, waarnemingsposities, omgaan met lastige leerlingen en hun ouders, effectief observeren en het aanbieden van oplossingen. De volledige cursus kost 395 euro inclusief IBKI-kosten en exclusief btw.
Schrijf je hier direct in voor de bijscholing via de VerkeersPro Academy.