Nieuwe opzet garantiefonds verdeelt BOVAG-leden

promotieauto BOVAG-campagne

Leden van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen zijn verdeeld over de opzet van het nieuwe garantiefonds. Een deel heeft vooral moeite met de verhoging van kosten per examen. Oud-voorzitter Roger Keijbeck vroeg het bestuur zelfs om het voorstel te heroverwegen.

De verdeeldheid kwam aan het licht tijdens het jaarcongres van de brancheorganisatie, waarin uitleg gegeven werd over het nieuwe stelsel. In de huidige vorm is het BOVAG Garantie Fonds rijscholen (BGF) niet meer houdbaar, omdat het niet kostendekkend is. Daarom is het stelsel vorig jaar in samenspraak met de leden aangepast.

Bijdrage omhoog

Sinds de oprichting van het fonds in 2010 is tussen de 400.000 en 500.000 euro uitgekeerd om ruim 600 leerlingen schadeloos te stellen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een rijschool failliet gaat. De huidige bijdrage van de leden – 75 eurocent per leerling voor een eerste examen – is niet genoeg om het risico af dekken, zo is gebleken. Daardoor is er een financieel gat ontstaan. Om de financiën weer op orde te brengen en het systeem toekomstbestendig te maken, moet de bijdrage omhoog naar 7,50 euro per examen. Daar staat tegenover dat de regeling ook uitgebreid is met extra faciliteiten, zoals een ongevallenverzekering, een digitale lesovereenkomst en meer promotieactiviteiten, waaronder de nieuwe campagne ‘Kies een BOVAG-rijschool’. Bij de opzet van het nieuwe stelsel heeft BOVAG ook gekeken naar het garantiefonds van de reiswereld, de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden).

Het nieuwe garantiefonds mag dan meer bieden dan het huidige, toch hebben sommige leden veel moeite met de kostenverhoging, zo bleek bij het jaarcongres. De concurrentie is vooral in het westen van het land nog steeds moordend en dan is een bedrag van 7,50 best veel om extra door te berekenen aan je leerling, zo verwoordde een rijschoolhouder de stemming. Zeker als het gaat om AM-leerlingen, die maar een paar honderd euro kwijt zijn aan hun opleiding.

Voorstel opnieuw bekijken

Hoewel het voorstel voor het garantiefonds nieuwe stijl al is goedgekeurd door de BOVAG-leden, stelde oud-voorzitter Roger Keijbeck het bestuur voor om er opnieuw naar te bekijken. Hij vreest dat veel leden het in een eerder stadium niet helemaal goed begrepen hebben en zich nu pas realiseren wat de gevolgen zijn. “Alle wegen zijn goed bewandeld, maar het zou zonde zijn als BOVAG hierdoor veel leden verliest.”

Frank Hoornenborg, de huidige branchevoorzitter, vindt het niet terecht om alleen naar de kosten te kijken. “Het is geen kostenpost. Het is een marketinginstrument. Je gaat eraan verdienen. De markt staat er al zo slecht voor. Maak er gebruik van door te benadrukken dat het geld van consument veilig is.”

Lees ook:

Noodzakelijke hervorming Bovag Garantiefonds in gang gezet

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe opzet garantiefonds verdeelt BOVAG-leden | RijschoolPro

Nieuwe opzet garantiefonds verdeelt BOVAG-leden

promotieauto BOVAG-campagne

Leden van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen zijn verdeeld over de opzet van het nieuwe garantiefonds. Een deel heeft vooral moeite met de verhoging van kosten per examen. Oud-voorzitter Roger Keijbeck vroeg het bestuur zelfs om het voorstel te heroverwegen.

De verdeeldheid kwam aan het licht tijdens het jaarcongres van de brancheorganisatie, waarin uitleg gegeven werd over het nieuwe stelsel. In de huidige vorm is het BOVAG Garantie Fonds rijscholen (BGF) niet meer houdbaar, omdat het niet kostendekkend is. Daarom is het stelsel vorig jaar in samenspraak met de leden aangepast.

Bijdrage omhoog

Sinds de oprichting van het fonds in 2010 is tussen de 400.000 en 500.000 euro uitgekeerd om ruim 600 leerlingen schadeloos te stellen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een rijschool failliet gaat. De huidige bijdrage van de leden – 75 eurocent per leerling voor een eerste examen – is niet genoeg om het risico af dekken, zo is gebleken. Daardoor is er een financieel gat ontstaan. Om de financiën weer op orde te brengen en het systeem toekomstbestendig te maken, moet de bijdrage omhoog naar 7,50 euro per examen. Daar staat tegenover dat de regeling ook uitgebreid is met extra faciliteiten, zoals een ongevallenverzekering, een digitale lesovereenkomst en meer promotieactiviteiten, waaronder de nieuwe campagne ‘Kies een BOVAG-rijschool’. Bij de opzet van het nieuwe stelsel heeft BOVAG ook gekeken naar het garantiefonds van de reiswereld, de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden).

Het nieuwe garantiefonds mag dan meer bieden dan het huidige, toch hebben sommige leden veel moeite met de kostenverhoging, zo bleek bij het jaarcongres. De concurrentie is vooral in het westen van het land nog steeds moordend en dan is een bedrag van 7,50 best veel om extra door te berekenen aan je leerling, zo verwoordde een rijschoolhouder de stemming. Zeker als het gaat om AM-leerlingen, die maar een paar honderd euro kwijt zijn aan hun opleiding.

Voorstel opnieuw bekijken

Hoewel het voorstel voor het garantiefonds nieuwe stijl al is goedgekeurd door de BOVAG-leden, stelde oud-voorzitter Roger Keijbeck het bestuur voor om er opnieuw naar te bekijken. Hij vreest dat veel leden het in een eerder stadium niet helemaal goed begrepen hebben en zich nu pas realiseren wat de gevolgen zijn. “Alle wegen zijn goed bewandeld, maar het zou zonde zijn als BOVAG hierdoor veel leden verliest.”

Frank Hoornenborg, de huidige branchevoorzitter, vindt het niet terecht om alleen naar de kosten te kijken. “Het is geen kostenpost. Het is een marketinginstrument. Je gaat eraan verdienen. De markt staat er al zo slecht voor. Maak er gebruik van door te benadrukken dat het geld van consument veilig is.”

Lees ook:

Noodzakelijke hervorming Bovag Garantiefonds in gang gezet

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.