Lesauto

Praktijkbegeleiding: geduld rijinstructeurs raakt op

Enkele rijschoolhouders beraden zich op actie vanwege onvrede over de praktijkbegeleiding door IBKI. De begeleiding, een verplichte tussentijdse test voor rijinstructeurs, is onzinnig, te duur en heeft een te grote sanctie, stellen zij. Bovendien zouden de brancheorganisaties te weinig doen aan dit probleem. De drie brancheverenigingen BOVAG, VRB en FAM wijzen naar het door hun opgestelde startdocument, waarin zij wel degelijk aandacht vragen voor de kwaliteit van de praktijkbegeleiding.

Rijschoolhouders Wouter Siben en collega Henk de Groot hebben de facebookpagina ‘Rijscholen in verzet tegen praktijkbegeleiding’ opgezet om meer gelijkgestemden te betrekken bij hun actie. Hun doel is om met zo veel mogelijk rijinstructeurs en hun lesauto’s naar Den Haag te trekken om daar een petitie te overhandigen aan een afgevaardigde van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De facebookgroep heeft momenteel zo’n 200 ‘likes’, maar de vraag is in hoeverre rijschoolhouders ook daadwerkelijk bereid zijn met hun auto naar Den Haag te komen. “We willen eerst zo veel mogelijk mensen verzamelen, bij voorkeur uit elke provincie, zodat we onze koppen bij elkaar kunnen steken en al onze gedachten op één lijn kunnen zetten. We willen wel met minstens honderd auto’s richting Den Haag. Daar willen we als kartrekkers de petitie aanbieden aan de minister.”

Praktijkbegeleiding

De discussie over praktijkbegeleiding van IBKI speelt al jaren. Instructeurs moeten elke vijf jaar twee keer praktijkbegeleiding afleggen om hun WRM-bevoegdheidspas te behouden. Hierbij rijdt een examinator van IBKI mee met een rijles die door de instructeur gegeven wordt. De instructeur kan zelf iemand meenemen die de rol van leerling op zich neemt. Dit kan ook een collega-instructeur of een oud-leerling zijn die inmiddels al een rijbewijs heeft.

Instructeurs die meerdere malen zakken voor de praktijkbegeleiding raken hun bevoegdheid kwijt. Zij moeten het herintrederstraject volgen om opnieuw hun papieren te krijgen. Daardoor kunnen ze vaak enkele maanden geen lesgeven, wat financieel grote gevolgen heeft voor de ondernemers en rij-instructeurs in loondienst. In zowel 2014 als 2015 raakten zestien instructeurs hun bevoegdheid kwijt na een falende praktijkbegeleiding.

‘Toneelstuk’

De initiatiefnemers willen niet zozeer dat de praktijkbegeleiding volledig wordt geschrapt, maar dat er wel een andere invulling aan wordt gegeven. Het examen zoals het nu gaat, is een toneelstukje, vindt Wouter Siben: “De huidige praktijkbegeleiding is onzinnig. Je kunt met een A4-tje op je schoot zitten en alles voorlezen. Maak zo’n praktijkbegeleiding nuttig: laat een examinator bijvoorbeeld meerijden bij een echte les en geef hem tips en tools mee”, is de suggestie van Siben. “Zo wordt de kwaliteit van de rijles beter, hier hebben we wél iets aan.”

Ook de kosten vindt Siben absurd. “Het examen zelf kost 250 euro, bovendien ben je een dag kwijt en kun je dus geen lesgeven. Alles bij elkaar kost het je zo’n 1.000 euro per keer.” Ook vindt hij dat de sanctie die er nu aanhangt, moet verdwijnen. “Je moet de test sowieso twee keer afleggen. Wanneer je de tweede keer de test niet haalt, krijg je een herkansing. Wanneer je het bij de derde keer nog niet genoeg doet, raak je je papieren kwijt. Dit gaat te ver. Als zoiets gebeurt, moeten we meteen ons huis verkopen.” Siben ziet wel het nut in van theoriebijscholing. “Wie niet alle theoriedagen volgt die voorgeschreven zijn, mag wel een sanctie verwachten zoals het kwijtraken van de papieren”.

Tweede Kamer

De grote brancheorganisaties doen ‘weinig tot niets’ met dit probleem, vinden de initiatiefnemers. Dat ontkennen de organisaties. “Dat hebben wij wel degelijk gedaan”, zegt Ruud Rutten, voorzitter van FAM. “Wij hebben dit punt meegenomen in het startdocument dat naar de Tweede Kamer is gegaan. Hierin staat dat de praktijkbegeleiding anders moet. Er moet op een goede manier gekeken worden of iemand zijn vak beheerst.” Rutten ziet ook de mogelijkheid om zonder sanctie het niveau hoog te houden. “Als je de praktijkbegeleiding goed aankleedt, is een sanctie misschien niet nodig. Je moet kijken naar de instroom van de instructeurs en ervoor zorgen dat de slechte instructeurs hun papieren bij voorbaat al niet krijgen.”

Ook de BOVAG vindt dat de praktijkbegeleiding effectiever en beter moet, zegt woordvoerder Tom Huyskens, die ook naar het startdocument verwijst. Het schrappen van een sanctie vindt hij te ver gaan. “Als we met z’n allen willen dat het niveau omhoog gaat en dat hier ook getoetst wordt, dan moet daar ook een sanctie op staan.”

Protocol

“We lobby’en ons suf in Den Haag”, zegt Peter van Neck van de VRB. “De ambtelijke modus draait heel langzaam. Een hoop mensen zijn dat zat.” Hij is het eens met de stelling van de actievoerders dat de praktijkbegeleiding niet goed in elkaar zit. “Het woord ‘praktijkbegeleiding’ zegt het al. Het is de bedoeling dat de rijinstructeur handvatten krijgt om de kwaliteit van de les te verbeteren. Maar zoals het nu gaat, is het gewoon een keihard examen.”

Ook Van Neck merkt grote frustratie in de rijschoolwereld over de praktijkbegeleiding. “De bedoeling is dat je tijdens de les een protocol volgt. Maar elke leerling is anders, je kunt niet alles volgens de voorschriften uitvoeren. Als je dat wel doet, wordt het inderdaad een toneelstukje.”

IBKI was vrijdag niet in de gelegenheid op dit verhaal te reageren.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

4 reacties op “Praktijkbegeleiding: geduld rijinstructeurs raakt op”

Amptenaar|21.10.16|20:53

Nou Nou Nou Dat krijg je als je in 2008 beslist dat diploma’s ongeldig zijn en je een certificaatje krijgt, instructeurtjes tevreden houden en nu met de gebakken peren zitten.

WAAR IS JE DRAAGVLAK IBKI?

Dat je je kennis uptodate moet houden vind ik normaal. Maar dat wij eens in de 5 jaar opnieuw examen moeten doen om ons werk te kunnen blijven uitoefenen vind ik niet normaal. Welke andere beroepen hebben dit ook? Een timmerman, arts, winkelier? We hebben een opleiding gedaan en een diploma gehaald? Moet ik mijn schooldiploma’s e.d. ook na 5 jaar weer opnieuw halen? Nogmaals, ik ben voor het op peil houden van je kennis, maar dat is heel wat anders dan de verplichte praktijkbegeleiding.

Gerrit Grevengoed|08.05.17|14:46

Zet die sanctie dan ook niet op het praktijk gedeelte
( dat is immers een selectief te beoordelen toneelstuk )
waarover je na afloop kunt blijven discussiëren, of die IBKI agent
een rot humeur had of voor de concurrent zit te examineren.
zet die sanctie dan liever op de theorie bijscholing,
immers de uitslag van de theorie daar kun je niet selectief mee omgaan.
veel eerlijker en voor iedereen hetzelfde

Pieter Coenen|18.09.20|20:55

Ik wil niet zeggen dat het nivau van de nederlandse rijinstrukteur niet hoog genoeg is, maar U moet het met me eens zijn dat het geslaagdenpercentage van de rijexamens bedroevend laag is en daar moet U dus iets aan doen. U moet dus de oorzaak opsporen waarom dit geslaagdenpercentage zo laag is.
Als ik naar de landen om me heen kijk ligt dit tussen de 20 en 30 procent lager dan in de ons omringende landen.Ik ken de oorzaken en ook de oplossing. Mvg P. Coenen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Praktijkbegeleiding: geduld rijinstructeurs raakt op | RijschoolPro
Lesauto

Praktijkbegeleiding: geduld rijinstructeurs raakt op

Enkele rijschoolhouders beraden zich op actie vanwege onvrede over de praktijkbegeleiding door IBKI. De begeleiding, een verplichte tussentijdse test voor rijinstructeurs, is onzinnig, te duur en heeft een te grote sanctie, stellen zij. Bovendien zouden de brancheorganisaties te weinig doen aan dit probleem. De drie brancheverenigingen BOVAG, VRB en FAM wijzen naar het door hun opgestelde startdocument, waarin zij wel degelijk aandacht vragen voor de kwaliteit van de praktijkbegeleiding.

Rijschoolhouders Wouter Siben en collega Henk de Groot hebben de facebookpagina ‘Rijscholen in verzet tegen praktijkbegeleiding’ opgezet om meer gelijkgestemden te betrekken bij hun actie. Hun doel is om met zo veel mogelijk rijinstructeurs en hun lesauto’s naar Den Haag te trekken om daar een petitie te overhandigen aan een afgevaardigde van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De facebookgroep heeft momenteel zo’n 200 ‘likes’, maar de vraag is in hoeverre rijschoolhouders ook daadwerkelijk bereid zijn met hun auto naar Den Haag te komen. “We willen eerst zo veel mogelijk mensen verzamelen, bij voorkeur uit elke provincie, zodat we onze koppen bij elkaar kunnen steken en al onze gedachten op één lijn kunnen zetten. We willen wel met minstens honderd auto’s richting Den Haag. Daar willen we als kartrekkers de petitie aanbieden aan de minister.”

Praktijkbegeleiding

De discussie over praktijkbegeleiding van IBKI speelt al jaren. Instructeurs moeten elke vijf jaar twee keer praktijkbegeleiding afleggen om hun WRM-bevoegdheidspas te behouden. Hierbij rijdt een examinator van IBKI mee met een rijles die door de instructeur gegeven wordt. De instructeur kan zelf iemand meenemen die de rol van leerling op zich neemt. Dit kan ook een collega-instructeur of een oud-leerling zijn die inmiddels al een rijbewijs heeft.

Instructeurs die meerdere malen zakken voor de praktijkbegeleiding raken hun bevoegdheid kwijt. Zij moeten het herintrederstraject volgen om opnieuw hun papieren te krijgen. Daardoor kunnen ze vaak enkele maanden geen lesgeven, wat financieel grote gevolgen heeft voor de ondernemers en rij-instructeurs in loondienst. In zowel 2014 als 2015 raakten zestien instructeurs hun bevoegdheid kwijt na een falende praktijkbegeleiding.

‘Toneelstuk’

De initiatiefnemers willen niet zozeer dat de praktijkbegeleiding volledig wordt geschrapt, maar dat er wel een andere invulling aan wordt gegeven. Het examen zoals het nu gaat, is een toneelstukje, vindt Wouter Siben: “De huidige praktijkbegeleiding is onzinnig. Je kunt met een A4-tje op je schoot zitten en alles voorlezen. Maak zo’n praktijkbegeleiding nuttig: laat een examinator bijvoorbeeld meerijden bij een echte les en geef hem tips en tools mee”, is de suggestie van Siben. “Zo wordt de kwaliteit van de rijles beter, hier hebben we wél iets aan.”

Ook de kosten vindt Siben absurd. “Het examen zelf kost 250 euro, bovendien ben je een dag kwijt en kun je dus geen lesgeven. Alles bij elkaar kost het je zo’n 1.000 euro per keer.” Ook vindt hij dat de sanctie die er nu aanhangt, moet verdwijnen. “Je moet de test sowieso twee keer afleggen. Wanneer je de tweede keer de test niet haalt, krijg je een herkansing. Wanneer je het bij de derde keer nog niet genoeg doet, raak je je papieren kwijt. Dit gaat te ver. Als zoiets gebeurt, moeten we meteen ons huis verkopen.” Siben ziet wel het nut in van theoriebijscholing. “Wie niet alle theoriedagen volgt die voorgeschreven zijn, mag wel een sanctie verwachten zoals het kwijtraken van de papieren”.

Tweede Kamer

De grote brancheorganisaties doen ‘weinig tot niets’ met dit probleem, vinden de initiatiefnemers. Dat ontkennen de organisaties. “Dat hebben wij wel degelijk gedaan”, zegt Ruud Rutten, voorzitter van FAM. “Wij hebben dit punt meegenomen in het startdocument dat naar de Tweede Kamer is gegaan. Hierin staat dat de praktijkbegeleiding anders moet. Er moet op een goede manier gekeken worden of iemand zijn vak beheerst.” Rutten ziet ook de mogelijkheid om zonder sanctie het niveau hoog te houden. “Als je de praktijkbegeleiding goed aankleedt, is een sanctie misschien niet nodig. Je moet kijken naar de instroom van de instructeurs en ervoor zorgen dat de slechte instructeurs hun papieren bij voorbaat al niet krijgen.”

Ook de BOVAG vindt dat de praktijkbegeleiding effectiever en beter moet, zegt woordvoerder Tom Huyskens, die ook naar het startdocument verwijst. Het schrappen van een sanctie vindt hij te ver gaan. “Als we met z’n allen willen dat het niveau omhoog gaat en dat hier ook getoetst wordt, dan moet daar ook een sanctie op staan.”

Protocol

“We lobby’en ons suf in Den Haag”, zegt Peter van Neck van de VRB. “De ambtelijke modus draait heel langzaam. Een hoop mensen zijn dat zat.” Hij is het eens met de stelling van de actievoerders dat de praktijkbegeleiding niet goed in elkaar zit. “Het woord ‘praktijkbegeleiding’ zegt het al. Het is de bedoeling dat de rijinstructeur handvatten krijgt om de kwaliteit van de les te verbeteren. Maar zoals het nu gaat, is het gewoon een keihard examen.”

Ook Van Neck merkt grote frustratie in de rijschoolwereld over de praktijkbegeleiding. “De bedoeling is dat je tijdens de les een protocol volgt. Maar elke leerling is anders, je kunt niet alles volgens de voorschriften uitvoeren. Als je dat wel doet, wordt het inderdaad een toneelstukje.”

IBKI was vrijdag niet in de gelegenheid op dit verhaal te reageren.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

4 reacties op “Praktijkbegeleiding: geduld rijinstructeurs raakt op”

Amptenaar|21.10.16|20:53

Nou Nou Nou Dat krijg je als je in 2008 beslist dat diploma’s ongeldig zijn en je een certificaatje krijgt, instructeurtjes tevreden houden en nu met de gebakken peren zitten.

WAAR IS JE DRAAGVLAK IBKI?

Dat je je kennis uptodate moet houden vind ik normaal. Maar dat wij eens in de 5 jaar opnieuw examen moeten doen om ons werk te kunnen blijven uitoefenen vind ik niet normaal. Welke andere beroepen hebben dit ook? Een timmerman, arts, winkelier? We hebben een opleiding gedaan en een diploma gehaald? Moet ik mijn schooldiploma’s e.d. ook na 5 jaar weer opnieuw halen? Nogmaals, ik ben voor het op peil houden van je kennis, maar dat is heel wat anders dan de verplichte praktijkbegeleiding.

Gerrit Grevengoed|08.05.17|14:46

Zet die sanctie dan ook niet op het praktijk gedeelte
( dat is immers een selectief te beoordelen toneelstuk )
waarover je na afloop kunt blijven discussiëren, of die IBKI agent
een rot humeur had of voor de concurrent zit te examineren.
zet die sanctie dan liever op de theorie bijscholing,
immers de uitslag van de theorie daar kun je niet selectief mee omgaan.
veel eerlijker en voor iedereen hetzelfde

Pieter Coenen|18.09.20|20:55

Ik wil niet zeggen dat het nivau van de nederlandse rijinstrukteur niet hoog genoeg is, maar U moet het met me eens zijn dat het geslaagdenpercentage van de rijexamens bedroevend laag is en daar moet U dus iets aan doen. U moet dus de oorzaak opsporen waarom dit geslaagdenpercentage zo laag is.
Als ik naar de landen om me heen kijk ligt dit tussen de 20 en 30 procent lager dan in de ons omringende landen.Ik ken de oorzaken en ook de oplossing. Mvg P. Coenen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.