Minder Nederlanders met rijbewijs C en CE

Het aantal Nederlanders met een vrachtautorijbewijs is in twee jaar tijd met 5,2 procent gedaald. Begin 2016 hadden ruim 630.000 personen een vrachtautorijbewijs, in 2014 waren dat nog 665.000 Nederlanders. Dat blijkt uit de Jaarmonitor Wegvoertuigen van het CBS.

Ook hebben meer ouderen dan jongeren een groot rijbewijs. In de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar is dat 1,4 procent en bij 65-plussers 3,4 procent. In totaal heeft 4,6 procent van de volwassenen een groot rijbewijs. De meesten daarvan, 78 procent, mogen naast de vrachtauto ook met een aanhanger achter de wagen rijden.

CBS cijfers

Het CBS geeft geen verklaring voor de afname. Overigens laten cijfers van het CBR zien dat er juist een stijging is in het aantal praktijkexamens voor het rijbewijs C en CE. In 2014 zijn er in totaal 14.186 examens afgelegd en in 2015 14.810.

Minder kilometers

Zware vrachtvoertuigen reden in 2015 in totaal 9 miljard kilometer, dat is een daling van 1,5 procent ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt ook uit de cijfers van het CBS. Opvallend is dat de kilometers binnen Nederland toenamen met 2,7 procent, maar dat de kilometers in het buitenland zijn afgenomen met maar liefst 8,8 procent ten opzichte van 2014.

De kilometers van buitenlandse zware vrachtvoertuigen in Nederland stegen met 4 procent. Buitenlandse vervoerders uit Midden en Oost-Europa maken steeds meer gebruik van de Nederlandse wegen.

Elektrische auto’s

Nederlandse personenauto’s met een volledig elektrische aandrijving reden in 2015 samen ruim 182 miljoen kilometer, dat is 0,16 procent van alle afgelegde kilometers door Nederlandse personenauto’s. Personenauto’s die zowel elektrisch als op benzine of diesel kunnen rijden (plug-in hybride), omvatten 1,2 procent van het totaal.

De gemiddelde afstand van de plug-in hybride-auto en de volledig elektrische auto per jaar is overigens wel hoger dan die van benzineauto’s. In 2015 legde de plug-in hybride-auto jaarlijks gemiddeld 17.400 duizend kilometer af. Bij de volledig elektrische auto was dat iets minder, gemiddeld 16.300 kilometer. Ze winnen het overigens nog lang niet van dieselauto’s.

CBS cijfers

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder Nederlanders met rijbewijs C en CE | RijschoolPro

Minder Nederlanders met rijbewijs C en CE

Het aantal Nederlanders met een vrachtautorijbewijs is in twee jaar tijd met 5,2 procent gedaald. Begin 2016 hadden ruim 630.000 personen een vrachtautorijbewijs, in 2014 waren dat nog 665.000 Nederlanders. Dat blijkt uit de Jaarmonitor Wegvoertuigen van het CBS.

Ook hebben meer ouderen dan jongeren een groot rijbewijs. In de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar is dat 1,4 procent en bij 65-plussers 3,4 procent. In totaal heeft 4,6 procent van de volwassenen een groot rijbewijs. De meesten daarvan, 78 procent, mogen naast de vrachtauto ook met een aanhanger achter de wagen rijden.

CBS cijfers

Het CBS geeft geen verklaring voor de afname. Overigens laten cijfers van het CBR zien dat er juist een stijging is in het aantal praktijkexamens voor het rijbewijs C en CE. In 2014 zijn er in totaal 14.186 examens afgelegd en in 2015 14.810.

Minder kilometers

Zware vrachtvoertuigen reden in 2015 in totaal 9 miljard kilometer, dat is een daling van 1,5 procent ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt ook uit de cijfers van het CBS. Opvallend is dat de kilometers binnen Nederland toenamen met 2,7 procent, maar dat de kilometers in het buitenland zijn afgenomen met maar liefst 8,8 procent ten opzichte van 2014.

De kilometers van buitenlandse zware vrachtvoertuigen in Nederland stegen met 4 procent. Buitenlandse vervoerders uit Midden en Oost-Europa maken steeds meer gebruik van de Nederlandse wegen.

Elektrische auto’s

Nederlandse personenauto’s met een volledig elektrische aandrijving reden in 2015 samen ruim 182 miljoen kilometer, dat is 0,16 procent van alle afgelegde kilometers door Nederlandse personenauto’s. Personenauto’s die zowel elektrisch als op benzine of diesel kunnen rijden (plug-in hybride), omvatten 1,2 procent van het totaal.

De gemiddelde afstand van de plug-in hybride-auto en de volledig elektrische auto per jaar is overigens wel hoger dan die van benzineauto’s. In 2015 legde de plug-in hybride-auto jaarlijks gemiddeld 17.400 duizend kilometer af. Bij de volledig elektrische auto was dat iets minder, gemiddeld 16.300 kilometer. Ze winnen het overigens nog lang niet van dieselauto’s.

CBS cijfers

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.