elektrische lesauto, renaul tzoe, rijschool de betuwe, rijles

Nederland telt honderdduizend elektrische voertuigen

Nederland telt sinds woensdag honderdduizend elektrische voertuigen. Dit jaar steeg het aantal elektrische auto’s, bedrijfswagens en motoren met meer dan 10 procent. Dat blijkt uit cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Diverse organisaties vrezen echter dat die groei niet zal doorzetten. 

Van de honderdduizend elektrische voertuigen, is het merendeel personenauto. Er zijn 12.196 volledig elektrische personenauto’s en 86.162 gedeeltelijk elektrische auto’s, zoals plug-in hybrides. Ook zijn er in totaal 25.405 openbare laadpunten geïnstalleerd.

Subsidie overheid

De overheid geeft de eigenaar van een elektrisch voertuig tot en met 2020 een volledige vrijstelling van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB). Die financiële ondersteuning stopt na 2020. Volgens het kabinet is het niet efficiënt vanwege de hoge kosten en het beperkte effect op nieuwe kopers.

“Deze nieuwe cijfers laten zien dat het goed gaat met elektrisch vervoer in Nederland. Bedrijven, organisaties als de ANWB en lokale overheden werken samen en investeren miljoenen euro’s in een versnelde toename van elektrisch vervoer”, stelt minister Henk Kamp van Economische Zaken. “We zetten gezamenlijk in op de aanleg van voldoende oplaadpunten en een groter aandeel elektrische auto’s in de Europese productie. Zo heeft elektrisch rijden na 2020 geen verdere financiele ondersteuning van het kabinet nodig om door te groeien.”

‘Groei zet niet door’

Een aantal organisaties, waaronder ANWB, Stichting Natuur en Milieu en enkele technische universiteiten en bedrijven uitten eerder deze maand kritiek op de aanpak van de minister. Ze vrezen dat het aantal elektrische auto’s in Nederland de komende jaren amper zal groeien. Bovendien verdwijnt de bulk van de elektrische lease-auto’s die de komende jaren op de tweedehandsmarkt komen naar het buitenland. De miljoenen euro’s aan subsidie op die auto’s voor Nederland zijn daarom weggegooid geld, stellen zij.

“Dit zal het gevolg zijn van de beslissing van minister Kamp om geen subsidie te geven op de aanschaf van elektrische auto’s”, zegt Maarten van Biezen van Stichting Natuur en Milieu tegen NOS. “De doelstellingen die we met de minister hadden afgesproken kunnen de prullenbak in.”

De organisaties hebben een actieplan aangeboden om elektrisch rijden verder te stimuleren. Zij zouden zes punten uitvoeren en de minister twee: aanschafsubsidie en een jaar lang gratis opladen voor mensen die een tweedehands elektrische auto kopen. Op basis van die afspraken moesten er in 2020 tweehonderdduizend elektrische auto’s rondrijden in Nederland. Dat blijft nu hangen op honderdduizend, vrezen zij.

Lees ook: Verkeersschool Veronica wint aanmoedingingsprijs Paul Nouwen voor deelplan elektrisch rijden

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederland telt honderdduizend elektrische voertuigen | RijschoolPro
elektrische lesauto, renaul tzoe, rijschool de betuwe, rijles

Nederland telt honderdduizend elektrische voertuigen

Nederland telt sinds woensdag honderdduizend elektrische voertuigen. Dit jaar steeg het aantal elektrische auto’s, bedrijfswagens en motoren met meer dan 10 procent. Dat blijkt uit cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Diverse organisaties vrezen echter dat die groei niet zal doorzetten. 

Van de honderdduizend elektrische voertuigen, is het merendeel personenauto. Er zijn 12.196 volledig elektrische personenauto’s en 86.162 gedeeltelijk elektrische auto’s, zoals plug-in hybrides. Ook zijn er in totaal 25.405 openbare laadpunten geïnstalleerd.

Subsidie overheid

De overheid geeft de eigenaar van een elektrisch voertuig tot en met 2020 een volledige vrijstelling van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB). Die financiële ondersteuning stopt na 2020. Volgens het kabinet is het niet efficiënt vanwege de hoge kosten en het beperkte effect op nieuwe kopers.

“Deze nieuwe cijfers laten zien dat het goed gaat met elektrisch vervoer in Nederland. Bedrijven, organisaties als de ANWB en lokale overheden werken samen en investeren miljoenen euro’s in een versnelde toename van elektrisch vervoer”, stelt minister Henk Kamp van Economische Zaken. “We zetten gezamenlijk in op de aanleg van voldoende oplaadpunten en een groter aandeel elektrische auto’s in de Europese productie. Zo heeft elektrisch rijden na 2020 geen verdere financiele ondersteuning van het kabinet nodig om door te groeien.”

‘Groei zet niet door’

Een aantal organisaties, waaronder ANWB, Stichting Natuur en Milieu en enkele technische universiteiten en bedrijven uitten eerder deze maand kritiek op de aanpak van de minister. Ze vrezen dat het aantal elektrische auto’s in Nederland de komende jaren amper zal groeien. Bovendien verdwijnt de bulk van de elektrische lease-auto’s die de komende jaren op de tweedehandsmarkt komen naar het buitenland. De miljoenen euro’s aan subsidie op die auto’s voor Nederland zijn daarom weggegooid geld, stellen zij.

“Dit zal het gevolg zijn van de beslissing van minister Kamp om geen subsidie te geven op de aanschaf van elektrische auto’s”, zegt Maarten van Biezen van Stichting Natuur en Milieu tegen NOS. “De doelstellingen die we met de minister hadden afgesproken kunnen de prullenbak in.”

De organisaties hebben een actieplan aangeboden om elektrisch rijden verder te stimuleren. Zij zouden zes punten uitvoeren en de minister twee: aanschafsubsidie en een jaar lang gratis opladen voor mensen die een tweedehands elektrische auto kopen. Op basis van die afspraken moesten er in 2020 tweehonderdduizend elektrische auto’s rondrijden in Nederland. Dat blijft nu hangen op honderdduizend, vrezen zij.

Lees ook: Verkeersschool Veronica wint aanmoedingingsprijs Paul Nouwen voor deelplan elektrisch rijden

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.