Appen in de auto. foto ANP

Internationale interesse in Nederlandse oplossing voor smartphone in verkeer

Appen in de auto. foto ANP

Er is nationaal en internationaal veel interesse in het Nederlandse startup SafeDrivePod, dat een product heeft ontwikkeld dat afleiding door de smartphone in het verkeer voorkomt. Momenteel staan er nog 950 gebruikers geregistreerd; dat aantal moet binnen een jaar worden uitgebreid tot maar liefst honderdduizend. Deze week kregen de Nederlanders in Barcelona de Fleet Industry Award uitgereikt, een prestigieuze prijs binnen de autoleasemarkt. 

SafeDrivePod is een Nederlandse startup bestaande uit drie man. Het product is pas dit jaar geïntroduceerd. “Het probleem van afleiding in het verkeer is heel groot”, zegt directeur Paul Hendriks. “We zijn ons er bewust van dat het gebruik van een smartphone achter het stuur gevaarlijk is. Maar iedereen doet het. Zelfs een aanrijding weerhoudt ons er niet van de telefoon gebruiken onder het rijden. Een ongeluk moet bijna fataal zijn voordat we het gevaar pas gaan inzien.”

SafeDrivePod

De SafeDrivePod heeft een combinatie van een apparaatje (pod), een app op de smartphone en een server. De pod, zo groot als een pepermunt, is ergens in de auto bevestigd en zendt een signaal uit om aan te geven of de auto rijdt. De app op de telefoon houdt bij of de bestuurder aan het rijden is en maakt dan de toegang tot alle apps onmogelijk. Alleen handsfree bellen en navigatie-apps zijn nog mogelijk. “Berichtjes zie je nog wel binnenkomen, maar je kunt er niks mee. Reageren is niet mogelijk”, legt Hendriks uit. “Als de auto 30 seconden stilstaat, wordt het scherm van de smartphone automatisch gedeblokkeerd. De app, in tegenstelling tot veel andere veilig rijden-apps, geschikt voor zowel Android als iOS.”

SafeDrivePod
De pod is zo groot als een pepermuntje. foto: SafeDrivePod

Wat de app ook bijzonder maakt, is dat er van buitenaf kan worden meegekeken met de bestuurder. “Het is geen big brother, qua privacy zit het wel goed. Wij kunnen alleen zien wanneer iemand aan het rijden is en wanneer het systeem wordt uitgeschakeld. Meer niet. We zien dus ook niet waar de bestuurder zich bevindt.”

Korting op verzekering

“Bestuurders proberen altijd zo’n functie te omzeilen. Er zijn twee mogelijkheden om dat te doen: je gooit de pod uit het raam, of je schakelt Bluetooth uit. In beide gevallen krijgen we daar een melding van.” Zo’n melding hoeft niet alleen SafeDrivePod te bereiken, ook ouders, werkgevers of verzekeraars kunnen zien of de bestuurder de app wel of niet gebruikt. Om die reden kan het product interessant zijn voor verzekeraars maar ook de politie. “Als er een ongeval gebeurt, kan worden aangetoond dat de bestuurder op het moment van het ongeluk niet werd afgeleid door zijn smartphone.”

Het bedrijf voert gesprekken met onder andere Allianz, Bovemij en een verzekeraar uit Scandinavië. Het idee is dat bestuurders korting krijgen wanneer ze gebruikmaken van de SafeDrivePod. “Gebruikers krijgen bijvoorbeeld geen premieverhoging, of ze krijgen juist een verlaging van het eigen risico. Ze hoeven bij schade dan geen 1.000 euro, maar nog maar 150 euro zelf te betalen.” De SafeDrivePod zelf kost 120 euro voor vier jaar.

Internationale interesse

Naast de verzekeraars is het jonge bedrijf in contact met nationale en internationale organisaties, zoals de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, autofabrikanten en de International Road Transport Union. De internationale interesse gaat voor een explosieve groei zorgen, verwacht Hendriks. “Momenteel hebben we 950 gebruikers. De komende vier maanden verwachten we daar vier- tot vijfduizend gebruikers bij. Binnen een jaar zitten we op de honderdduizend.”

Alle 950 gebruikers zijn nu nog bedrijven. “Daar hebben we ons nu voornamelijk op gericht vanwege hun grote volume en de impact. Straks komen daar ook particulieren bij, waaronder ook fietsers. Ook op de fiets kan er een pod worden geplaatst. We zijn tenslotte met z’n allen verantwoordelijk voor dit probleem.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Internationale interesse in Nederlandse oplossing voor smartphone in verkeer | RijschoolPro
Appen in de auto. foto ANP

Internationale interesse in Nederlandse oplossing voor smartphone in verkeer

Appen in de auto. foto ANP

Er is nationaal en internationaal veel interesse in het Nederlandse startup SafeDrivePod, dat een product heeft ontwikkeld dat afleiding door de smartphone in het verkeer voorkomt. Momenteel staan er nog 950 gebruikers geregistreerd; dat aantal moet binnen een jaar worden uitgebreid tot maar liefst honderdduizend. Deze week kregen de Nederlanders in Barcelona de Fleet Industry Award uitgereikt, een prestigieuze prijs binnen de autoleasemarkt. 

SafeDrivePod is een Nederlandse startup bestaande uit drie man. Het product is pas dit jaar geïntroduceerd. “Het probleem van afleiding in het verkeer is heel groot”, zegt directeur Paul Hendriks. “We zijn ons er bewust van dat het gebruik van een smartphone achter het stuur gevaarlijk is. Maar iedereen doet het. Zelfs een aanrijding weerhoudt ons er niet van de telefoon gebruiken onder het rijden. Een ongeluk moet bijna fataal zijn voordat we het gevaar pas gaan inzien.”

SafeDrivePod

De SafeDrivePod heeft een combinatie van een apparaatje (pod), een app op de smartphone en een server. De pod, zo groot als een pepermunt, is ergens in de auto bevestigd en zendt een signaal uit om aan te geven of de auto rijdt. De app op de telefoon houdt bij of de bestuurder aan het rijden is en maakt dan de toegang tot alle apps onmogelijk. Alleen handsfree bellen en navigatie-apps zijn nog mogelijk. “Berichtjes zie je nog wel binnenkomen, maar je kunt er niks mee. Reageren is niet mogelijk”, legt Hendriks uit. “Als de auto 30 seconden stilstaat, wordt het scherm van de smartphone automatisch gedeblokkeerd. De app, in tegenstelling tot veel andere veilig rijden-apps, geschikt voor zowel Android als iOS.”

SafeDrivePod
De pod is zo groot als een pepermuntje. foto: SafeDrivePod

Wat de app ook bijzonder maakt, is dat er van buitenaf kan worden meegekeken met de bestuurder. “Het is geen big brother, qua privacy zit het wel goed. Wij kunnen alleen zien wanneer iemand aan het rijden is en wanneer het systeem wordt uitgeschakeld. Meer niet. We zien dus ook niet waar de bestuurder zich bevindt.”

Korting op verzekering

“Bestuurders proberen altijd zo’n functie te omzeilen. Er zijn twee mogelijkheden om dat te doen: je gooit de pod uit het raam, of je schakelt Bluetooth uit. In beide gevallen krijgen we daar een melding van.” Zo’n melding hoeft niet alleen SafeDrivePod te bereiken, ook ouders, werkgevers of verzekeraars kunnen zien of de bestuurder de app wel of niet gebruikt. Om die reden kan het product interessant zijn voor verzekeraars maar ook de politie. “Als er een ongeval gebeurt, kan worden aangetoond dat de bestuurder op het moment van het ongeluk niet werd afgeleid door zijn smartphone.”

Het bedrijf voert gesprekken met onder andere Allianz, Bovemij en een verzekeraar uit Scandinavië. Het idee is dat bestuurders korting krijgen wanneer ze gebruikmaken van de SafeDrivePod. “Gebruikers krijgen bijvoorbeeld geen premieverhoging, of ze krijgen juist een verlaging van het eigen risico. Ze hoeven bij schade dan geen 1.000 euro, maar nog maar 150 euro zelf te betalen.” De SafeDrivePod zelf kost 120 euro voor vier jaar.

Internationale interesse

Naast de verzekeraars is het jonge bedrijf in contact met nationale en internationale organisaties, zoals de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, autofabrikanten en de International Road Transport Union. De internationale interesse gaat voor een explosieve groei zorgen, verwacht Hendriks. “Momenteel hebben we 950 gebruikers. De komende vier maanden verwachten we daar vier- tot vijfduizend gebruikers bij. Binnen een jaar zitten we op de honderdduizend.”

Alle 950 gebruikers zijn nu nog bedrijven. “Daar hebben we ons nu voornamelijk op gericht vanwege hun grote volume en de impact. Straks komen daar ook particulieren bij, waaronder ook fietsers. Ook op de fiets kan er een pod worden geplaatst. We zijn tenslotte met z’n allen verantwoordelijk voor dit probleem.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.