Utrecht, lesauto's

Lange wachttijden bij CBR: ‘Geef goed presterende rijscholen voorrang’

Het geduld binnen de rijschoolbranche lijkt op te raken nu de reserveringstermijnen bij het CBR weer oplopen. Inmiddels zijn twaalf weken opnieuw geen uitzondering, sommige rijinstructeurs spreken zelfs over veertien of vijftien weken. De suggestie van BOVAG: neem maatregelen tegen rijscholen die keer op keer kansloze kandidaten naar de praktijkexamens sturen, of geef rijscholen voorrang die doorgaans wél goed voorbereide kandidaten op examen sturen. Het CBR zegt ervoor open te staan dit idee te onderzoeken.

De vraag naar rijexamens stijgt zo hard, dat de termijnen voor de praktijkexamens in ruim de helft van alle locaties worden overschreden. “In de eerste drie maanden van 2016 namen we 148.754 examens en toetsen af voor auto, motor en bromfiets. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg dat aantal met bijna 11.000 naar 159.73”, aldus het CBR. Bij de beroepsexamens ging het aantal in diezelfde periode omhoog van 8.551 naar 11.599, een stijging van 36 procent.

CBR belooft beterschap

Het CBR heeft vorig jaar zestig nieuwe examinatoren geworven. Dit jaar komen er nog eens zestig bij, die na een opleiding van drie tot negen maanden aan de slag kunnen. “Daarnaast blijven we overwerken.” Aanvankelijk zouden de problemen tot halverwege 2017 duren, maar nu verwacht het CBR pas eind dit jaar lange wachttijden te hebben opgelost. “Met de capaciteitsuitbreiding hopen we eind dit jaar voor de categorieën auto, motor en bromfiets weer binnen de afgesproken reserveringstermijnen te komen”, aldus het CBR.

Peter van Neck, voorzitter van de VRB, noemt de lange wachttijden een ‘slechte zaak’. “Elk jaar is het in deze periode een drama. Het CBR belooft steeds beterschap, maar we zijn weer terug bij af. We zien geen verbetering. De meeste klachten komen uit de B-hoek, maar we zien nu ook lange wachttijden bij de A-examens en zelfs bij het theorie-examen.” Dit laatste ontkent het CBR overigens. “Dit is niet het geval. Kandidaten kunnen gewoon binnen vier weken een theorie-examen boeken”, aldus woordvoerster Irene Heldens.

‘Valt niet uit te leggen’

Volgens Van Neck is het voor rijinstructeurs vaak moeilijk om de lange wachttijden uit te leggen aan de leerling. “Het storende in dit verhaal vind ik de Twitterberichten van het CBR, waarin ze oproepen de wachttijden te checken van de examenlocatie. In het overzicht hebben ze het dan bijvoorbeeld over zeven weken, terwijl er in die zeven weken misschien één examen beschikbaar is op een ochtend om 8 uur. Leerlingen zien deze berichten ook en snappen niet waarom zij dan toch nog twaalf weken moeten wachten.”

Rijschoolhouders zijn genoodzaakt een praktijkexamen al te reserveren nog voordat de kandidaat daar klaar voor is. “Als leerlingen weten dat hun examen al gereserveerd is, doen ze vaak een stapje terug, terwijl dat niet de bedoeling is. Je kunt het ze wel proberen uit te leggen, en sommigen krijg je nog wel gemotiveerd om te blijven lessen, maar dan kan er alsnog ineens een vakantie tussendoor komen of ze hebben even geen tijd voor rijles.”

De oplossing? “Het CBR moet zorgen dat ze meer mensen op de werkvloer hebben. Ja, de examinatoren maken overuren en werken op zaterdag. Dat kun je even van ze vragen, maar niet structureel. In mei hebben we weer een branchevoorzittersoverleg met het CBR, daar gaan we dit onderwerp ook zeker weer aankaarten.”

Rijscholen voorrang geven

Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen, uitte eerder al zijn onvrede over de oplopende reserveringstermijnen, waaronder die voor CCV. Daarnaast ziet BOVAG nog een ander probleem: “Feit is dat er ook nog steeds te veel rijscholen zijn die kandidaten te snel op examen laten gaan en daarmee onnodige druk op het systeem leggen”, zegt woordvoerder Tom Huyskens.

“Ervan uitgaande dat de rijscholen die hun vak serieus nemen ook hele bewuste afwegingen maken over het moment van afrijden, zou wellicht eens geïnventariseerd kunnen worden welke rijscholen keer op keer kansloze kandidaten naar de praktijkexamens sturen”, zegt Huyskens. “Daar zou je dan wellicht maatregelen tegen kunnen nemen. Of andersom: voorrang geven aan de rijscholen die op basis van historische resultaten doorgaans wél goed voorbereide kandidaten op examen sturen.”

Het CBR staat open voor deze suggestie, laat woordvoerster Irene Heldens weten: “Wij vinden het de moeite waard om te onderzoeken, uiteraard samen met de brancheorganisaties. Dit zou ook passen in het kader van de verdere professionalisering van de rijschoolbranche en betere dienstverlening voor hun gezamenlijke klant: de leerling die zijn rijbewijs wil halen.”

‘Blij met oorzaak’

Ook volgens FAM-voorzitter Ruud Rutten zijn de wachttijden problematisch, toch is hij niet alleen maar negatief: “Ook hier in mijn regio zitten we op dikke tien weken wachttijd. Ik wil vooropstellen dat dit een groot probleem is dat het CBR zo snel mogelijk moet zien op te lossen. Tegelijkertijd moeten we ook beseffen dat de branche te maken heeft met een hoos aan aanmeldingen. De lange wachttijden zijn dan ook goed te verklaren. Wij hebben onlangs een open dag gehouden voor de motoropleiding en daar was zoveel animo voor dat we een tweede dag gaan organiseren. Alle categorieën lopen ontzettend goed. Dus met de oorzaak van dit probleem mogen we wel weer blij zijn.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

8 reacties op “Lange wachttijden bij CBR: ‘Geef goed presterende rijscholen voorrang’”

Rijschool van Ark|26.04.17|08:36

voor het eerst dat die huyskens een goed idee heeft.

Lute Beute|29.04.17|19:40

Iets te kort door de bocht wat Huyskens wil naar mijn idee.
Je loopt nu het risico dat leerlingen die meer moeite hebben om het onder de knie te krijgen worden geweerd.”nee sorry leuk dat je even een proefles heb genomen maar we hebben geen plek voor je” bedoelende, “je lijkt mij een onhandige kneuter” (praktijk) Ik heb het volste vertrouwen in onze brancheorganisaties, dat ze niet dit excuus gebruiken om de rotte appels uit de mand te halen.Daar zijn meer professionele methodes voor lijkt mij.

Ron van Maaren|06.05.17|22:10

Het is een probleem dat al jaren speelt. Immers het CBR heeft niet voor niets enkele jaren geleden de restrictie gekregen herexamens binnen 5 wkn 1e ex 7 weken.
Alleen worden de afspraken niet nagekomen. Zelf stoor ik mij nog het meest aan het feit dat de ene dag je na 12 weken pas kunt indelen. Kijk je een dag later dan is het ineens 5 dagen. Dat is gewoon niet te verkopen. Slappe knieen dus bij het Ministerie van I en M deze moeten sancties opleggen aan het CBR wegens niet nakomen v afspraken.

Edith Steen|11.05.17|14:10

Dit is concurrentievervalsing… kun je niet maken!

Ingrid van Dam|18.05.17|12:49

Ben een rijschool die veel les geeft aan jongeren met een beperking (autisme adhd add enz.)voor hen is het sowieso lastig er de eerste keer doorheen te komen. Vanwege de vreemde die naast hen komt te zitten en de hoge spanning. Dan wordt je dus afgerekend op het feit dat je de iets minder presterende leerling op een examen. Terwijl die leerling in de les goed presteerd en examen klaar is. Wie beoordeeld welke rijschool de mindere is. Echt discriminatie

Bram Lindhout|19.05.17|22:25

Schande!!! BOVAG

Ingrid van Dam heeft helemaal gelijk.

BOVAG jullie moeten het ERVM artikel 14 maar eens door jullie juristen laten bestuderen.
http://wetten.overheid.nl/BWBV0001000/2010-06-10#Verdrag_2_Verdragtekst_TiteldeelI_Artikel14

Jullie (BOVAG) zijn niet goed bij je hoofd. Het probleem is een logistiek probleem van het CBR. De Minister moet haar faciliteren en personeel(examinatoren)aan laten nemen. Dit personeelstekort is al jaren aan de gang.

Edwin Nijkamp|20.05.17|22:38

Het CBR dient onafhankelijk te zijn, en moet zich zeker niet mengen in de marktwerking. Ik denk dat je via de gemeentelijke cijfers omtrent bevolkingsgroei (hoeveel jongeren zijn er per stad) en de voorspelde aantrekkende economie redelijk in kunt schatten hoeveel examencapaciteit er per jaar ongeveer moet zijn. De verantwoordelijke voor de planning bij het CBR met een salaris boven de BalkenendeNorm zou dit zelf zeker moeten inzien!!!!!
Zelf draai ik bovengemiddeld mee, dus kritisch zijn mag!

Edwin Nijkamp|20.05.17|22:46

Hoe commercieel is deze site? De auto van Wolf staat wel erg prominent in beeld terwijl het niet de rijschool is met de allerbeste resultaten ( Brancheverenigingen vinden de grote rijscholen de norm, terwijl er erg veel goede eenlingen zijn (volgens Bovag hobbyrijscholen).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lange wachttijden bij CBR: ‘Geef goed presterende rijscholen voorrang’ | RijschoolPro
Utrecht, lesauto's

Lange wachttijden bij CBR: ‘Geef goed presterende rijscholen voorrang’

Het geduld binnen de rijschoolbranche lijkt op te raken nu de reserveringstermijnen bij het CBR weer oplopen. Inmiddels zijn twaalf weken opnieuw geen uitzondering, sommige rijinstructeurs spreken zelfs over veertien of vijftien weken. De suggestie van BOVAG: neem maatregelen tegen rijscholen die keer op keer kansloze kandidaten naar de praktijkexamens sturen, of geef rijscholen voorrang die doorgaans wél goed voorbereide kandidaten op examen sturen. Het CBR zegt ervoor open te staan dit idee te onderzoeken.

De vraag naar rijexamens stijgt zo hard, dat de termijnen voor de praktijkexamens in ruim de helft van alle locaties worden overschreden. “In de eerste drie maanden van 2016 namen we 148.754 examens en toetsen af voor auto, motor en bromfiets. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg dat aantal met bijna 11.000 naar 159.73”, aldus het CBR. Bij de beroepsexamens ging het aantal in diezelfde periode omhoog van 8.551 naar 11.599, een stijging van 36 procent.

CBR belooft beterschap

Het CBR heeft vorig jaar zestig nieuwe examinatoren geworven. Dit jaar komen er nog eens zestig bij, die na een opleiding van drie tot negen maanden aan de slag kunnen. “Daarnaast blijven we overwerken.” Aanvankelijk zouden de problemen tot halverwege 2017 duren, maar nu verwacht het CBR pas eind dit jaar lange wachttijden te hebben opgelost. “Met de capaciteitsuitbreiding hopen we eind dit jaar voor de categorieën auto, motor en bromfiets weer binnen de afgesproken reserveringstermijnen te komen”, aldus het CBR.

Peter van Neck, voorzitter van de VRB, noemt de lange wachttijden een ‘slechte zaak’. “Elk jaar is het in deze periode een drama. Het CBR belooft steeds beterschap, maar we zijn weer terug bij af. We zien geen verbetering. De meeste klachten komen uit de B-hoek, maar we zien nu ook lange wachttijden bij de A-examens en zelfs bij het theorie-examen.” Dit laatste ontkent het CBR overigens. “Dit is niet het geval. Kandidaten kunnen gewoon binnen vier weken een theorie-examen boeken”, aldus woordvoerster Irene Heldens.

‘Valt niet uit te leggen’

Volgens Van Neck is het voor rijinstructeurs vaak moeilijk om de lange wachttijden uit te leggen aan de leerling. “Het storende in dit verhaal vind ik de Twitterberichten van het CBR, waarin ze oproepen de wachttijden te checken van de examenlocatie. In het overzicht hebben ze het dan bijvoorbeeld over zeven weken, terwijl er in die zeven weken misschien één examen beschikbaar is op een ochtend om 8 uur. Leerlingen zien deze berichten ook en snappen niet waarom zij dan toch nog twaalf weken moeten wachten.”

Rijschoolhouders zijn genoodzaakt een praktijkexamen al te reserveren nog voordat de kandidaat daar klaar voor is. “Als leerlingen weten dat hun examen al gereserveerd is, doen ze vaak een stapje terug, terwijl dat niet de bedoeling is. Je kunt het ze wel proberen uit te leggen, en sommigen krijg je nog wel gemotiveerd om te blijven lessen, maar dan kan er alsnog ineens een vakantie tussendoor komen of ze hebben even geen tijd voor rijles.”

De oplossing? “Het CBR moet zorgen dat ze meer mensen op de werkvloer hebben. Ja, de examinatoren maken overuren en werken op zaterdag. Dat kun je even van ze vragen, maar niet structureel. In mei hebben we weer een branchevoorzittersoverleg met het CBR, daar gaan we dit onderwerp ook zeker weer aankaarten.”

Rijscholen voorrang geven

Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen, uitte eerder al zijn onvrede over de oplopende reserveringstermijnen, waaronder die voor CCV. Daarnaast ziet BOVAG nog een ander probleem: “Feit is dat er ook nog steeds te veel rijscholen zijn die kandidaten te snel op examen laten gaan en daarmee onnodige druk op het systeem leggen”, zegt woordvoerder Tom Huyskens.

“Ervan uitgaande dat de rijscholen die hun vak serieus nemen ook hele bewuste afwegingen maken over het moment van afrijden, zou wellicht eens geïnventariseerd kunnen worden welke rijscholen keer op keer kansloze kandidaten naar de praktijkexamens sturen”, zegt Huyskens. “Daar zou je dan wellicht maatregelen tegen kunnen nemen. Of andersom: voorrang geven aan de rijscholen die op basis van historische resultaten doorgaans wél goed voorbereide kandidaten op examen sturen.”

Het CBR staat open voor deze suggestie, laat woordvoerster Irene Heldens weten: “Wij vinden het de moeite waard om te onderzoeken, uiteraard samen met de brancheorganisaties. Dit zou ook passen in het kader van de verdere professionalisering van de rijschoolbranche en betere dienstverlening voor hun gezamenlijke klant: de leerling die zijn rijbewijs wil halen.”

‘Blij met oorzaak’

Ook volgens FAM-voorzitter Ruud Rutten zijn de wachttijden problematisch, toch is hij niet alleen maar negatief: “Ook hier in mijn regio zitten we op dikke tien weken wachttijd. Ik wil vooropstellen dat dit een groot probleem is dat het CBR zo snel mogelijk moet zien op te lossen. Tegelijkertijd moeten we ook beseffen dat de branche te maken heeft met een hoos aan aanmeldingen. De lange wachttijden zijn dan ook goed te verklaren. Wij hebben onlangs een open dag gehouden voor de motoropleiding en daar was zoveel animo voor dat we een tweede dag gaan organiseren. Alle categorieën lopen ontzettend goed. Dus met de oorzaak van dit probleem mogen we wel weer blij zijn.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

8 reacties op “Lange wachttijden bij CBR: ‘Geef goed presterende rijscholen voorrang’”

Rijschool van Ark|26.04.17|08:36

voor het eerst dat die huyskens een goed idee heeft.

Lute Beute|29.04.17|19:40

Iets te kort door de bocht wat Huyskens wil naar mijn idee.
Je loopt nu het risico dat leerlingen die meer moeite hebben om het onder de knie te krijgen worden geweerd.”nee sorry leuk dat je even een proefles heb genomen maar we hebben geen plek voor je” bedoelende, “je lijkt mij een onhandige kneuter” (praktijk) Ik heb het volste vertrouwen in onze brancheorganisaties, dat ze niet dit excuus gebruiken om de rotte appels uit de mand te halen.Daar zijn meer professionele methodes voor lijkt mij.

Ron van Maaren|06.05.17|22:10

Het is een probleem dat al jaren speelt. Immers het CBR heeft niet voor niets enkele jaren geleden de restrictie gekregen herexamens binnen 5 wkn 1e ex 7 weken.
Alleen worden de afspraken niet nagekomen. Zelf stoor ik mij nog het meest aan het feit dat de ene dag je na 12 weken pas kunt indelen. Kijk je een dag later dan is het ineens 5 dagen. Dat is gewoon niet te verkopen. Slappe knieen dus bij het Ministerie van I en M deze moeten sancties opleggen aan het CBR wegens niet nakomen v afspraken.

Edith Steen|11.05.17|14:10

Dit is concurrentievervalsing… kun je niet maken!

Ingrid van Dam|18.05.17|12:49

Ben een rijschool die veel les geeft aan jongeren met een beperking (autisme adhd add enz.)voor hen is het sowieso lastig er de eerste keer doorheen te komen. Vanwege de vreemde die naast hen komt te zitten en de hoge spanning. Dan wordt je dus afgerekend op het feit dat je de iets minder presterende leerling op een examen. Terwijl die leerling in de les goed presteerd en examen klaar is. Wie beoordeeld welke rijschool de mindere is. Echt discriminatie

Bram Lindhout|19.05.17|22:25

Schande!!! BOVAG

Ingrid van Dam heeft helemaal gelijk.

BOVAG jullie moeten het ERVM artikel 14 maar eens door jullie juristen laten bestuderen.
http://wetten.overheid.nl/BWBV0001000/2010-06-10#Verdrag_2_Verdragtekst_TiteldeelI_Artikel14

Jullie (BOVAG) zijn niet goed bij je hoofd. Het probleem is een logistiek probleem van het CBR. De Minister moet haar faciliteren en personeel(examinatoren)aan laten nemen. Dit personeelstekort is al jaren aan de gang.

Edwin Nijkamp|20.05.17|22:38

Het CBR dient onafhankelijk te zijn, en moet zich zeker niet mengen in de marktwerking. Ik denk dat je via de gemeentelijke cijfers omtrent bevolkingsgroei (hoeveel jongeren zijn er per stad) en de voorspelde aantrekkende economie redelijk in kunt schatten hoeveel examencapaciteit er per jaar ongeveer moet zijn. De verantwoordelijke voor de planning bij het CBR met een salaris boven de BalkenendeNorm zou dit zelf zeker moeten inzien!!!!!
Zelf draai ik bovengemiddeld mee, dus kritisch zijn mag!

Edwin Nijkamp|20.05.17|22:46

Hoe commercieel is deze site? De auto van Wolf staat wel erg prominent in beeld terwijl het niet de rijschool is met de allerbeste resultaten ( Brancheverenigingen vinden de grote rijscholen de norm, terwijl er erg veel goede eenlingen zijn (volgens Bovag hobbyrijscholen).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.