Lesauto's, CBR, praktijkexamen

Verbazing over voorgestelde oplossing voor lange wachttijden CBR

Veel rijschoolhouders hebben de afgelopen weken met verbazing gereageerd op het voorstel om bepaalde rijscholen voorrang te geven in de wachtrij voor het praktijkexamen. BOVAG opperde dit idee als oplossing voor de oplopende wachttijden bij het CBR. Het CBR gaat deze optie onderzoeken. Discriminatie, vinden sommige instructeurs, terwijl anderen juist positief zijn over het voorstel.

Uit de laatste cijfers van het CBR blijkt dat op 38 van de 53 examenplaatsen de afgesproken maximum wachttijd van zeven weken wordt overschreden. Op sommige locaties moeten rijschoolhouders en leerlingen rekening houden met een reserveringstermijn van zeker twaalf weken. Hoewel het CBR momenteel extra examinatoren werft, is de verwachting dat de lange wachttijden nog zeker tot het einde van het jaar duren.

‘Business model tegengaan’

BOVAG heeft samen met VRB en FAM aan het CBR gevraagd te inventariseren welke rijscholen structureel veel beslag leggen op op het reserveringstermijn. “Oftewel rijscholen die steevast bij voorbaat kansloze kandidaten op examen sturen en daar kennelijk een soort business model van hebben gemaakt”, aldus BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. “Ook hebben we gevraagd of het CBR dan bereid zou zijn om de rijscholen die doorgaans wel goed voorbereide kandidaten op examen sturen, voorrang te verlenen, dan wel op een andere manier te belonen bij het reserveren van examens.”

Het CBR heeft aangegeven dit idee verder te willen onderzoeken. “Het CBR en brancheorganisaties hebben de intentie uitgesproken om waar mogelijk samen op te trekken in de verdere professionalisering van de rijschoolbranche en betere dienstverlening voor hun gezamenlijke klant: de leerling die zijn rijbewijs wil halen”, aldus CBR-woordvoerster Irene Heldens. “De controle op de WRM-pas is daar een voorbeeld van. Samen met de branche en onze opdrachtgever zullen wij een verkenning maken om deze onderwerpen verder vorm te geven. Wij gaan er van uit dat deze suggesties daar in mee worden genomen.”

Reacties

Op de website van VerkeersPro en met name via Facebook kwamen tientallen reacties binnen van rijinstructeurs. Zij vinden met name dat de oorzaak van het probleem bij het CBR ligt en dat dit niet op het bordje mag komen van de rijscholen. “Schande!”, reageert een rijschoolhouder. “Wie bepaalt wat een goed presterende rijschool is? Een nieuwe vorm van discriminatie wordt hier gepresenteerd.”

“Er is maar een oplossing en die kost geld: nog 150 extra examinatoren aannemen, desnoods allemaal parttimers. Het is een probleem van het CBR, niet van de rijscholen”, zegt een ander. “Eens, maar er moet nu iets gebeuren. Dus als noodoplossing vind ik het geen slecht idee.”

Oplossingen

De lezers hebben ook hun eigen suggesties om het probleem tegen te gaan. “Gewoon alle examens op naam aanvragen. Scheelt een hele hoop extra tijd en blijven ook niet alle 8 uurtjes over”, wordt meerdere malen geopperd. “De grote rijscholen kopen heel veel in zonder daar al een kandidaat voor te hebben. De kleintjes kopen pas een examen als er ook een kandidaat voor is.”

Overigens ervaren niet alle rijscholen problemen met de lange wachttijden. “Het wordt vanzelf weer Kerst, ik maak me er helemaal niet druk om. Het is gewoon een beetje inschatten dat je goed speling houdt, natuurlijk is het fijner werken als de wachttijden korter zijn.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

14 reacties op “Verbazing over voorgestelde oplossing voor lange wachttijden CBR”

Rianne van Huizen|15.05.17|17:35

Waarom kan men nog steeds helaas alleen maar bij het CBR terecht voor rijexamens ? Er zou allang concurrentie moeten zijn. Maar ik weet wel waarom. De belangen daar gaat het om, niet om de mensen die zouden kunnen kiezen. Zoals bijv.een energie maatschappij of een ziekenkostenverzekering.

Rianne van Huizen|15.05.17|17:39

Dan zouden o.a. de wachttijden veel korter worden. Maar zoals gewoonlijk het is wederom een geldkwestie !!

Theo Lemm|15.05.17|23:55

En waarop zouden die andere organisaties dan gaan concurreren?
Op prijs? Kwaliteit? Of op slagingspercentage?
Ik denk dat je dan ongewild een hoop bagger op de weg krijgt.

Misschien moet je je afvragen waarom iemand onbeperkt op examen mag…
Als je het maximeert, kiest men uiteindelijk eieren voor het geld en gaan ze lessen om bij die laatste kans te kunnen slagen.
Ik denk aan vijf examens, 3x gewoon of FA en 2x BNOR, in vijf jaar gerekend vanaf het 1e examen. Daarna begint het opnieuw.

Boy van Drongelen|18.05.17|12:13

Het CBR heeft al jaren een monopolie positie en kunnen doen en laten wat ze willen, gaat er iets fout moet je bij de rijschool zijn zeggen, want het CBR MAAKT NOOIT FOUTEN. Ik heb met veel instanties te maken want ik werk ook nog erbij. Maar een slechtere instantie als het CBR bestaat er niet, alleen maar vriendjes politiek, hoop haat en nijd onder de examinators, heel veel slechte examinators. Heel hoog ziekte percentage blijven voor elke schijt thuis. willen niet overwerken en ga zo maar door

Edgar de Rooij|18.05.17|13:10

Het CBR levert een product dat door de klanten gekocht kan worden. Nu is het product op…..dan alleen nog maar gaan leveren aan de leuke klanten? Dit klinkt niet als discriminatie maar dat is discriminatie.
De zaken worden zo gedraaid dat het niet kunnen leveren van producten -lees examens- de schuld is van de klanten -lees de rijscholen en de kandidaten-
Het CBR moet gewoon gaan doen waar ze voor ingehuurd worden en dat is het leveren van voldoende examencapaciteit.

Jan de Groot|18.05.17|13:19

of een 2e CBR

Als jonge rijschool vind ik het lastig om te beoordelen wat wijsheid is. Het lijkt me primair het probleem van het CBR. Daarnaast is het geen verkeerde gedachte om rijscholen die onnodig veel beslag leggen op de capaciteit van het CBR (omdat leerlingen onvoldoende voorbereid op examen worden gestuurd en te vaak zakken)hierop aan te spreken en misschien wel meer dan dat. Hierdoor worden de goedwillende en kwalitatief goede rijscholen en hun leerlingen niet benadeeld en gaat de kwaliteit omhoog.

Betty Hofstra|18.05.17|13:52

Het betekent dan ook dat ik dan veel voorzichtiger wordt met het aannemen van kandidaten die van andere rijscholen komen…..dat kan zeker een negatieve invloed op het slagingspercentage hebben. Op naam reserveren is een beter plan.. Ik kan als 1-mans rijschool maar 1 examen “blind” reserveren….Dat wil ik wel opgeven voor betere doorlooptijden.

Youran van Ark|18.05.17|17:31

Dat businessmodel verhaal herken ik wel van een paar rijscholen hier in de buurt. Soms slaagt er per ongeluk ook nog 1tje!

Amar J Sing|18.05.17|22:55

Feiten—Feiten…
**In 2016 zijn 83.301 auto-examens afgenomen bij zeventienjarigen.In 2015 was dat 77.561 (7,5% groei pjr).
**Sinds zeventienjarigen rijexamen doen nemen zij voor twintig procent van de autopraktijkexamens voor hun rekening.
** Slagingspercentages stegen in 2016 iets t.o.v. 2015.
** Op 38 van de 53 CBR-examenplaatsen is de afgesproken maximum wachttijd van zeven weken flink overschreden.

Volgens de Bovag zou dan op 38 locaties te snel examen gedaan worden! Wat een onzin!!

Gerrit Uitbeijerse|18.05.17|23:49

Men zou er ook eens aan kunnen denken de TTT af te schaffen. Dat is tenslotte een uitvinding van het CBR toen men in een periode zat dat er weinig werk was. Rijscholen kunnen onderling proefexamens regelen. Dan zit de leerling ook naast een vreemde in de auto en die kan ook adviseren op welke onderdelen de kandidaat nog progressie moet maken.

Gerrit Uitbeijerse|18.05.17|23:50

De vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen is ook maar een wassen neus en dient alleen als lokkertje en het beginideaal van bij dezelfde examinator examen doen als bij wie de TTT is afgelegd is al jaren losgelaten. Dus het zogenaamde “bekendheidsideaal” is ook geen reden om nog aan de TTT vast te houden. Moet je eens kijken wat een capaciteit dat op gaat leveren.

Er zijn tientallen instructeurs die na jaren ervaring examinator willen worden, maar als je boven de 50 bent gaat het feest niet door. Ze hebben liever een jonger iemand zonder ervaring.

Gerrit Grevengoed|30.05.17|17:27

zoals gebruikelijk denken ze vanuit de torentjes weer bepaalde rijscholen te straffen
en te moeten bevoordelen,
maar ’t gaat hier NU om de leerling, omdat je je als leerling toevallig inschrijft bij een
“mindere” rijschool, word je als leerling kennelijk ook in een makkelijk te discriminerende hoek gedrukt
regel 1 van de grondwet “in gelijke gevallen, word je in gegelijke mate behandeld”
mogelijk zijn de Rijscholen niet “gelijk” maar die leerlingen zijn in principe wel “gelijk”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verbazing over voorgestelde oplossing voor lange wachttijden CBR | RijschoolPro
Lesauto's, CBR, praktijkexamen

Verbazing over voorgestelde oplossing voor lange wachttijden CBR

Veel rijschoolhouders hebben de afgelopen weken met verbazing gereageerd op het voorstel om bepaalde rijscholen voorrang te geven in de wachtrij voor het praktijkexamen. BOVAG opperde dit idee als oplossing voor de oplopende wachttijden bij het CBR. Het CBR gaat deze optie onderzoeken. Discriminatie, vinden sommige instructeurs, terwijl anderen juist positief zijn over het voorstel.

Uit de laatste cijfers van het CBR blijkt dat op 38 van de 53 examenplaatsen de afgesproken maximum wachttijd van zeven weken wordt overschreden. Op sommige locaties moeten rijschoolhouders en leerlingen rekening houden met een reserveringstermijn van zeker twaalf weken. Hoewel het CBR momenteel extra examinatoren werft, is de verwachting dat de lange wachttijden nog zeker tot het einde van het jaar duren.

‘Business model tegengaan’

BOVAG heeft samen met VRB en FAM aan het CBR gevraagd te inventariseren welke rijscholen structureel veel beslag leggen op op het reserveringstermijn. “Oftewel rijscholen die steevast bij voorbaat kansloze kandidaten op examen sturen en daar kennelijk een soort business model van hebben gemaakt”, aldus BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. “Ook hebben we gevraagd of het CBR dan bereid zou zijn om de rijscholen die doorgaans wel goed voorbereide kandidaten op examen sturen, voorrang te verlenen, dan wel op een andere manier te belonen bij het reserveren van examens.”

Het CBR heeft aangegeven dit idee verder te willen onderzoeken. “Het CBR en brancheorganisaties hebben de intentie uitgesproken om waar mogelijk samen op te trekken in de verdere professionalisering van de rijschoolbranche en betere dienstverlening voor hun gezamenlijke klant: de leerling die zijn rijbewijs wil halen”, aldus CBR-woordvoerster Irene Heldens. “De controle op de WRM-pas is daar een voorbeeld van. Samen met de branche en onze opdrachtgever zullen wij een verkenning maken om deze onderwerpen verder vorm te geven. Wij gaan er van uit dat deze suggesties daar in mee worden genomen.”

Reacties

Op de website van VerkeersPro en met name via Facebook kwamen tientallen reacties binnen van rijinstructeurs. Zij vinden met name dat de oorzaak van het probleem bij het CBR ligt en dat dit niet op het bordje mag komen van de rijscholen. “Schande!”, reageert een rijschoolhouder. “Wie bepaalt wat een goed presterende rijschool is? Een nieuwe vorm van discriminatie wordt hier gepresenteerd.”

“Er is maar een oplossing en die kost geld: nog 150 extra examinatoren aannemen, desnoods allemaal parttimers. Het is een probleem van het CBR, niet van de rijscholen”, zegt een ander. “Eens, maar er moet nu iets gebeuren. Dus als noodoplossing vind ik het geen slecht idee.”

Oplossingen

De lezers hebben ook hun eigen suggesties om het probleem tegen te gaan. “Gewoon alle examens op naam aanvragen. Scheelt een hele hoop extra tijd en blijven ook niet alle 8 uurtjes over”, wordt meerdere malen geopperd. “De grote rijscholen kopen heel veel in zonder daar al een kandidaat voor te hebben. De kleintjes kopen pas een examen als er ook een kandidaat voor is.”

Overigens ervaren niet alle rijscholen problemen met de lange wachttijden. “Het wordt vanzelf weer Kerst, ik maak me er helemaal niet druk om. Het is gewoon een beetje inschatten dat je goed speling houdt, natuurlijk is het fijner werken als de wachttijden korter zijn.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

14 reacties op “Verbazing over voorgestelde oplossing voor lange wachttijden CBR”

Rianne van Huizen|15.05.17|17:35

Waarom kan men nog steeds helaas alleen maar bij het CBR terecht voor rijexamens ? Er zou allang concurrentie moeten zijn. Maar ik weet wel waarom. De belangen daar gaat het om, niet om de mensen die zouden kunnen kiezen. Zoals bijv.een energie maatschappij of een ziekenkostenverzekering.

Rianne van Huizen|15.05.17|17:39

Dan zouden o.a. de wachttijden veel korter worden. Maar zoals gewoonlijk het is wederom een geldkwestie !!

Theo Lemm|15.05.17|23:55

En waarop zouden die andere organisaties dan gaan concurreren?
Op prijs? Kwaliteit? Of op slagingspercentage?
Ik denk dat je dan ongewild een hoop bagger op de weg krijgt.

Misschien moet je je afvragen waarom iemand onbeperkt op examen mag…
Als je het maximeert, kiest men uiteindelijk eieren voor het geld en gaan ze lessen om bij die laatste kans te kunnen slagen.
Ik denk aan vijf examens, 3x gewoon of FA en 2x BNOR, in vijf jaar gerekend vanaf het 1e examen. Daarna begint het opnieuw.

Boy van Drongelen|18.05.17|12:13

Het CBR heeft al jaren een monopolie positie en kunnen doen en laten wat ze willen, gaat er iets fout moet je bij de rijschool zijn zeggen, want het CBR MAAKT NOOIT FOUTEN. Ik heb met veel instanties te maken want ik werk ook nog erbij. Maar een slechtere instantie als het CBR bestaat er niet, alleen maar vriendjes politiek, hoop haat en nijd onder de examinators, heel veel slechte examinators. Heel hoog ziekte percentage blijven voor elke schijt thuis. willen niet overwerken en ga zo maar door

Edgar de Rooij|18.05.17|13:10

Het CBR levert een product dat door de klanten gekocht kan worden. Nu is het product op…..dan alleen nog maar gaan leveren aan de leuke klanten? Dit klinkt niet als discriminatie maar dat is discriminatie.
De zaken worden zo gedraaid dat het niet kunnen leveren van producten -lees examens- de schuld is van de klanten -lees de rijscholen en de kandidaten-
Het CBR moet gewoon gaan doen waar ze voor ingehuurd worden en dat is het leveren van voldoende examencapaciteit.

Jan de Groot|18.05.17|13:19

of een 2e CBR

Als jonge rijschool vind ik het lastig om te beoordelen wat wijsheid is. Het lijkt me primair het probleem van het CBR. Daarnaast is het geen verkeerde gedachte om rijscholen die onnodig veel beslag leggen op de capaciteit van het CBR (omdat leerlingen onvoldoende voorbereid op examen worden gestuurd en te vaak zakken)hierop aan te spreken en misschien wel meer dan dat. Hierdoor worden de goedwillende en kwalitatief goede rijscholen en hun leerlingen niet benadeeld en gaat de kwaliteit omhoog.

Betty Hofstra|18.05.17|13:52

Het betekent dan ook dat ik dan veel voorzichtiger wordt met het aannemen van kandidaten die van andere rijscholen komen…..dat kan zeker een negatieve invloed op het slagingspercentage hebben. Op naam reserveren is een beter plan.. Ik kan als 1-mans rijschool maar 1 examen “blind” reserveren….Dat wil ik wel opgeven voor betere doorlooptijden.

Youran van Ark|18.05.17|17:31

Dat businessmodel verhaal herken ik wel van een paar rijscholen hier in de buurt. Soms slaagt er per ongeluk ook nog 1tje!

Amar J Sing|18.05.17|22:55

Feiten—Feiten…
**In 2016 zijn 83.301 auto-examens afgenomen bij zeventienjarigen.In 2015 was dat 77.561 (7,5% groei pjr).
**Sinds zeventienjarigen rijexamen doen nemen zij voor twintig procent van de autopraktijkexamens voor hun rekening.
** Slagingspercentages stegen in 2016 iets t.o.v. 2015.
** Op 38 van de 53 CBR-examenplaatsen is de afgesproken maximum wachttijd van zeven weken flink overschreden.

Volgens de Bovag zou dan op 38 locaties te snel examen gedaan worden! Wat een onzin!!

Gerrit Uitbeijerse|18.05.17|23:49

Men zou er ook eens aan kunnen denken de TTT af te schaffen. Dat is tenslotte een uitvinding van het CBR toen men in een periode zat dat er weinig werk was. Rijscholen kunnen onderling proefexamens regelen. Dan zit de leerling ook naast een vreemde in de auto en die kan ook adviseren op welke onderdelen de kandidaat nog progressie moet maken.

Gerrit Uitbeijerse|18.05.17|23:50

De vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen is ook maar een wassen neus en dient alleen als lokkertje en het beginideaal van bij dezelfde examinator examen doen als bij wie de TTT is afgelegd is al jaren losgelaten. Dus het zogenaamde “bekendheidsideaal” is ook geen reden om nog aan de TTT vast te houden. Moet je eens kijken wat een capaciteit dat op gaat leveren.

Er zijn tientallen instructeurs die na jaren ervaring examinator willen worden, maar als je boven de 50 bent gaat het feest niet door. Ze hebben liever een jonger iemand zonder ervaring.

Gerrit Grevengoed|30.05.17|17:27

zoals gebruikelijk denken ze vanuit de torentjes weer bepaalde rijscholen te straffen
en te moeten bevoordelen,
maar ’t gaat hier NU om de leerling, omdat je je als leerling toevallig inschrijft bij een
“mindere” rijschool, word je als leerling kennelijk ook in een makkelijk te discriminerende hoek gedrukt
regel 1 van de grondwet “in gelijke gevallen, word je in gegelijke mate behandeld”
mogelijk zijn de Rijscholen niet “gelijk” maar die leerlingen zijn in principe wel “gelijk”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.