elektrische fiets

E-biketraining moet ongevallen onder fietsers verminderen

Groningse artsen pleiten voor een e-biketraining om fietsers meer vaardigheden mee te geven voor het gebruik van hun elektrische fiets. Uit onderzoek van de artsen, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), blijkt dat e-bikers vaker ernstiger gewond raken bij een fietsongeval dan verkeersdeelnemers op een gewone fiets.

De Volkskrant publiceerde onlangs over de uitkomsten van dit onderzoek. Bijna 500 patiënten die na een fietsongeval binnenkwamen op de eerste hulp van het UMCG, zijn onderzocht. Wie op een elektrische fiets een ongeluk krijgt, heeft twee keer zo vaak meervoudige verwondingen, vaker scheldelletsel en ligt twee keer zo lang in het ziekenhuis.

Hersenletsel

Vorig jaar werden ongeveer 270.000 elektrische fietsen verkocht. Van de e-bikers die onderuit gingen liep 20 procent ernstig letsel op, tegenover 10 procent van de mensen op een gewone fiets. Hierbij zijn onderlinge verschillen zoals leeftijd en ziektegeschiedenis gecorrigeerd.

Bijna de helft van de e-bikers loopt bij een ongeluk ernstig schedel-hersenletsel op. De onderzoekers pleiten daarom voor preventieve maatregelen, zoals het dragen van een helm. Nu is een helm alleen verplicht voor bestuurders van de speed pedelec, een supersnelle e-bike waarmee 45 kilometer per uur mag worden gereden. De speed pedelec maakt echter maar een klein deel uit van de elektrische fietsen, in 2016 zijn hier 3.468 nieuwe exemplaren van verkocht.

Cursus gevaarherkenning

Daarnaast pleiten de artsen voor een e-biketraining. Maar omdat niet onderzocht is wat de oorzaak is van de fietsongevallen, is het lastig te zeggen welke vaardigheden moeten worden getraind. Er worden lokaal trainingen gegeven, maar die zijn niet gebaseerd op onderzoek.

De SWOV inventariseert nu de meest voorkomende oorzaken van fietsongevallen met e-bikes, zodat maatregelen kunnen worden genomen. Uit een eerder onderzoek onder 50-plussers kwam al naar buiten dat e-bikers vaak worden verrast door de paaltjes op het fietspad en inschattingsfouten maken bij het inhalen.

“Ze onderschatten vaak de iets hogere snelheid op een elektrische fiets”, zegt Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersvieligheid tegen de Volkskrant. “We moeten uitzoeken of we de infrastructuur van de fietspaden kunnen aanpassen. En misschien is het zinvol om een cursus gevaarherkenning aan te bieden.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.