Politieacademie, Lelystad

Opleiding tot motoragent: ‘Dit is waar ik het allemaal voor doe’

Motoragent word je niet zomaar. Agenten moeten vaak niet alleen jaren wachten tot er een functie vrijkomt; als het moment daar eindelijk is, moeten ze ook een intensieve rijopleiding van drie weken volgen aan de Politieacademie. VerkeersPro kijkt een dagje mee met rijinstructeur Mark Jansen op het circuit in Lelystad, waar deze dag zes agenten worden voorbereid op hun examen.

“Het is spannend, maar ik heb er veel plezier in”, zegt Daniël Klappe (31), nadat hij zijn motorfiets langs de kant van de weg heeft geparkeerd. Hij heeft net een uitwijkoefening achter de rug en kijkt nu toe hoe zijn collega’s dit onderdeel uitvoeren. Klappe is als agent werkzaam in de Noordoostpolder. “Motorrijden is mijn passie. Ik denk dat we allemaal wel zo’n vijf of zes jaar hebben moeten wachten tot we aan deze opleiding konden beginnen. Ik heb eerder de chauffeursopleiding gevolgd voor de ME. Dat was ook heel leuk, maar dit is toch waar ik het allemaal voor doe.”

Opleiding

De zes agenten krijgen les van rijinstructeurs Mark Jansen (foto boven, rechts) en Paul de Groot (links) van de Politieacademie. Ieder heeft drie weken lang drie leerlingen onder zijn hoede. De zes mannen oefenen op dezelfde motor, een BMW R1200r LC . Ze hebben uiteraard ook allemaal al een motorrijbewijs op zak. “Sommige examenonderdelen lijken op die van het CBR, maar waar je bij het CBR met 50 aan komt rijden, doen we dat hier met 80, 90 kilometer per uur”, zegt Klappe.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Politieacademie, Lelystad

Vandaag worden de mannen onder meer getraind in het uitwijken en remmen, het nemen van bochten en remmen in de bocht. “Voorafgaand aan de opleiding vindt een starttweedaagse plaats. Een e-learning op de eerste dag en een nulmeting op de tweede dag, om te zien wat hun aanvangsniveau is”, legt Jansen uit. “In tegenstelling tot de reguliere rijopleiding van de politie, wordt deze opleiding wél met een examen afgesloten.”

Deze keer zijn het zes mannen die de opleiding volgen, vrouwen zijn jammer genoeg schaars in deze functie, vertelt Jansen. “Heel af en toe zit er een vrouw tussen. Het is een functie die je echt moet liggen. Als motoragent ben je veel alleen op pad en moet je ook goed voor jezelf kunnen zorgen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen, man of vrouw, dat aanspreekt. Natuurlijk moet ook het motorrijden je ding zijn. Het gaat vaak gepaard met extreme weersomstandigheden: op de motor heb je het al gauw of te koud, of te warm.”

Oefenterrein

De opleiding vindt grotendeels plaats op de openbare weg; daarnaast wordt er twee dagen geoefend op een speciaal circuit van de Politieacademie midden in de polder bij Lelystad. Het terrein bevat onder meer een aquaplanebak, een helling en een terreinbaan.

Van dat oefenterrein is aan de buitenkant niks te zien door de dijken die eromheen liggen. Jammer voor geïnteresseerden, maar noodzakelijk voor de speciale eenheden die hier ook hun trainingen volgen en niet op meekijkers zitten te wachten, zoals de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), de Mobiele Eenheid met hun waterwerpers, anti-terrorisme-eenheden en rechercheurs.

Onlangs werd bekend dat het oefenterrein in september moet sluiten vanwege de uitbreiding van Lelystad Airport. Naar een nieuwe locatie wordt nog gezocht. “Erg jammer, we hebben hier een perfecte locatie met veel ruimte en privacy. Waar vind je dat nu nog?”, zegt Mark Jansen.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Politieacademie

Groepschemie

Opvallend is de ontspannen sfeer tussen de mannen en de instructeurs. “Er ontstaat een echte groepschemie. De jongens moeten laten zien wat ze in huis hebben en dat met zeer hoge snelheden. Dat versterkt elkaar. Er hangt heel wat vanaf, dus het is best spannend”, vertelt Jansen.

“Tegelijkertijd ben je met drie compleet verschillende mensen op pad met alledrie hun eigen leerstijlen en leerbehoeften. Bij sommige leerlingen moet je zorgen dat je de rust erin brengt, anderen moeten juist wat extra gas geven. Juist de leerlingen met faalangst moet je extra betrekken bij de groep.” Vanwege de band die in die drie weken ontstaat tussen leerlingen en docent, nemen de instructeurs geen examens af bij hun eigen leerlingen. “Ik examineer die van Paul en hij die van mij.”

Snelheid

Na de uitwijkoefening en het op- en afrijden van een steile helling (‘het kan allemaal met een motor’), krijgen de leerlingen de opdracht zo snel mogelijk weg te rijden naar een melding. Instructeur De Groot houdt geeft hen een voorbeeld. “Stel je ziet ineens die gozer rijden, naar wie je al drie maanden op zoek bent. Dan wil je zo snel mogelijk de weg op”, legt Paul de Groot uit. “Maar, veiligheid boven alles. Wat als je door jouw haast een kind aanrijdt? Ik heb nog nooit meegemaakt dat het verschil had gemaakt als ik drie minuten eerder was gearriveerd bij een melding.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

De agenten stappen op de motor, moeten slalommen, moeten tussendoor in rap tempo op- en afstappen, weer terugrijden naar het beginpunt rijden en zo snel mogelijk weer hun motor parkeren. Dit alles binnen de twee minuten en dertig seconden.

Die snelheid is ook van belang wanneer agenten in een dreigende situatie terechtkomen. De instructeurs bootsen een situatie na waarbij zij degene zijn die bedreiging vormen. Een voor een rijden de leerlingen richting een van de instructeurs, die vervolgens al roepend op hen af komt lopen. De agenten dienen zo snel mogelijk van hun motor te stappen en zichzelf in veiligheid te brengen. De motorfiets kan in zo’n geval uitkomst bieden als blokkade tussen de agent en de verdachte. “En mocht het nodig zijn, dan kun je altijd nog het gewicht van de motorfiets in de strijd gooien”, zegt Jansen.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Politieacademie, Lelystad, Mark Jansen

De agenten sluiten af met het nemen van bochten in een hoge snelheid, waarbij ze achter hun leraar aan rijden met snelheden tot 200 kilometer per uur: veel te snel voor het oog van de camera.

Autorijopleiding

Eerder reed VerkeersPro mee tijdens een rijles van instructeur Mark Jansen voor de autorijopleiding van de politie. Lees hier het artikel. Via Facebook en Twitter vertelt Jansen dagelijks over zijn belevenissen tijdens de rijopleiding en voorziet hij zijn volgers van handige tips en achtergrondinformatie.

Lees ook: ‘Rijden met een voorrangsvoertuig van de politie: ‘Als het misgaat hang je’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Opleiding tot motoragent: ‘Dit is waar ik het allemaal voor doe’”

Ron Padding|01.09.17|06:07

Helaas zie ik als motorinstructeur ook regelmatig collega’s en anderen met voorbeeldfunctie, motorrijden met onvoldoende beschermende kleding. Men spreekt van “eigen verantwoordelijkheid” doch mijn mening is dat het een maatschappelijk probleem is.
Immers wie draait er voor op als het fout gaat?
Juist, de maatschappij !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opleiding tot motoragent: ‘Dit is waar ik het allemaal voor doe’ | RijschoolPro
Politieacademie, Lelystad

Opleiding tot motoragent: ‘Dit is waar ik het allemaal voor doe’

Motoragent word je niet zomaar. Agenten moeten vaak niet alleen jaren wachten tot er een functie vrijkomt; als het moment daar eindelijk is, moeten ze ook een intensieve rijopleiding van drie weken volgen aan de Politieacademie. VerkeersPro kijkt een dagje mee met rijinstructeur Mark Jansen op het circuit in Lelystad, waar deze dag zes agenten worden voorbereid op hun examen.

“Het is spannend, maar ik heb er veel plezier in”, zegt Daniël Klappe (31), nadat hij zijn motorfiets langs de kant van de weg heeft geparkeerd. Hij heeft net een uitwijkoefening achter de rug en kijkt nu toe hoe zijn collega’s dit onderdeel uitvoeren. Klappe is als agent werkzaam in de Noordoostpolder. “Motorrijden is mijn passie. Ik denk dat we allemaal wel zo’n vijf of zes jaar hebben moeten wachten tot we aan deze opleiding konden beginnen. Ik heb eerder de chauffeursopleiding gevolgd voor de ME. Dat was ook heel leuk, maar dit is toch waar ik het allemaal voor doe.”

Opleiding

De zes agenten krijgen les van rijinstructeurs Mark Jansen (foto boven, rechts) en Paul de Groot (links) van de Politieacademie. Ieder heeft drie weken lang drie leerlingen onder zijn hoede. De zes mannen oefenen op dezelfde motor, een BMW R1200r LC . Ze hebben uiteraard ook allemaal al een motorrijbewijs op zak. “Sommige examenonderdelen lijken op die van het CBR, maar waar je bij het CBR met 50 aan komt rijden, doen we dat hier met 80, 90 kilometer per uur”, zegt Klappe.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Politieacademie, Lelystad

Vandaag worden de mannen onder meer getraind in het uitwijken en remmen, het nemen van bochten en remmen in de bocht. “Voorafgaand aan de opleiding vindt een starttweedaagse plaats. Een e-learning op de eerste dag en een nulmeting op de tweede dag, om te zien wat hun aanvangsniveau is”, legt Jansen uit. “In tegenstelling tot de reguliere rijopleiding van de politie, wordt deze opleiding wél met een examen afgesloten.”

Deze keer zijn het zes mannen die de opleiding volgen, vrouwen zijn jammer genoeg schaars in deze functie, vertelt Jansen. “Heel af en toe zit er een vrouw tussen. Het is een functie die je echt moet liggen. Als motoragent ben je veel alleen op pad en moet je ook goed voor jezelf kunnen zorgen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen, man of vrouw, dat aanspreekt. Natuurlijk moet ook het motorrijden je ding zijn. Het gaat vaak gepaard met extreme weersomstandigheden: op de motor heb je het al gauw of te koud, of te warm.”

Oefenterrein

De opleiding vindt grotendeels plaats op de openbare weg; daarnaast wordt er twee dagen geoefend op een speciaal circuit van de Politieacademie midden in de polder bij Lelystad. Het terrein bevat onder meer een aquaplanebak, een helling en een terreinbaan.

Van dat oefenterrein is aan de buitenkant niks te zien door de dijken die eromheen liggen. Jammer voor geïnteresseerden, maar noodzakelijk voor de speciale eenheden die hier ook hun trainingen volgen en niet op meekijkers zitten te wachten, zoals de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), de Mobiele Eenheid met hun waterwerpers, anti-terrorisme-eenheden en rechercheurs.

Onlangs werd bekend dat het oefenterrein in september moet sluiten vanwege de uitbreiding van Lelystad Airport. Naar een nieuwe locatie wordt nog gezocht. “Erg jammer, we hebben hier een perfecte locatie met veel ruimte en privacy. Waar vind je dat nu nog?”, zegt Mark Jansen.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Politieacademie

Groepschemie

Opvallend is de ontspannen sfeer tussen de mannen en de instructeurs. “Er ontstaat een echte groepschemie. De jongens moeten laten zien wat ze in huis hebben en dat met zeer hoge snelheden. Dat versterkt elkaar. Er hangt heel wat vanaf, dus het is best spannend”, vertelt Jansen.

“Tegelijkertijd ben je met drie compleet verschillende mensen op pad met alledrie hun eigen leerstijlen en leerbehoeften. Bij sommige leerlingen moet je zorgen dat je de rust erin brengt, anderen moeten juist wat extra gas geven. Juist de leerlingen met faalangst moet je extra betrekken bij de groep.” Vanwege de band die in die drie weken ontstaat tussen leerlingen en docent, nemen de instructeurs geen examens af bij hun eigen leerlingen. “Ik examineer die van Paul en hij die van mij.”

Snelheid

Na de uitwijkoefening en het op- en afrijden van een steile helling (‘het kan allemaal met een motor’), krijgen de leerlingen de opdracht zo snel mogelijk weg te rijden naar een melding. Instructeur De Groot houdt geeft hen een voorbeeld. “Stel je ziet ineens die gozer rijden, naar wie je al drie maanden op zoek bent. Dan wil je zo snel mogelijk de weg op”, legt Paul de Groot uit. “Maar, veiligheid boven alles. Wat als je door jouw haast een kind aanrijdt? Ik heb nog nooit meegemaakt dat het verschil had gemaakt als ik drie minuten eerder was gearriveerd bij een melding.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

De agenten stappen op de motor, moeten slalommen, moeten tussendoor in rap tempo op- en afstappen, weer terugrijden naar het beginpunt rijden en zo snel mogelijk weer hun motor parkeren. Dit alles binnen de twee minuten en dertig seconden.

Die snelheid is ook van belang wanneer agenten in een dreigende situatie terechtkomen. De instructeurs bootsen een situatie na waarbij zij degene zijn die bedreiging vormen. Een voor een rijden de leerlingen richting een van de instructeurs, die vervolgens al roepend op hen af komt lopen. De agenten dienen zo snel mogelijk van hun motor te stappen en zichzelf in veiligheid te brengen. De motorfiets kan in zo’n geval uitkomst bieden als blokkade tussen de agent en de verdachte. “En mocht het nodig zijn, dan kun je altijd nog het gewicht van de motorfiets in de strijd gooien”, zegt Jansen.

(De tekst gaat verder onder de foto)

Politieacademie, Lelystad, Mark Jansen

De agenten sluiten af met het nemen van bochten in een hoge snelheid, waarbij ze achter hun leraar aan rijden met snelheden tot 200 kilometer per uur: veel te snel voor het oog van de camera.

Autorijopleiding

Eerder reed VerkeersPro mee tijdens een rijles van instructeur Mark Jansen voor de autorijopleiding van de politie. Lees hier het artikel. Via Facebook en Twitter vertelt Jansen dagelijks over zijn belevenissen tijdens de rijopleiding en voorziet hij zijn volgers van handige tips en achtergrondinformatie.

Lees ook: ‘Rijden met een voorrangsvoertuig van de politie: ‘Als het misgaat hang je’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Opleiding tot motoragent: ‘Dit is waar ik het allemaal voor doe’”

Ron Padding|01.09.17|06:07

Helaas zie ik als motorinstructeur ook regelmatig collega’s en anderen met voorbeeldfunctie, motorrijden met onvoldoende beschermende kleding. Men spreekt van “eigen verantwoordelijkheid” doch mijn mening is dat het een maatschappelijk probleem is.
Immers wie draait er voor op als het fout gaat?
Juist, de maatschappij !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.