Rijinstructeurs ontevreden over inkomen: ‘de marges zijn te klein’

Een ruime meerderheid van de rijinstructeurs is ontevreden over zijn inkomen. 60 procent van de rijinstructeurs en rijschoolhouders vindt dat hij te weinig verdient. Bij rijinstructeurs in loondienst ligt dit percentage nog hoger: daar gaat het om maar liefst 79 procent. Dat blijkt uit de enquête die vakblad VerkeersPro hield onder haar lezers.

De enquête is verstuurd naar de ruim 10.000 nieuwsbrief-abonnees van VerkeersPro. 2.466 professionals uit de branche, voornamelijk rijschoolhouders en rijinstructeurs, namen deel aan het onderzoek.

Slechts 1,2 procent vindt dat hij ‘ruim voldoende’ inkomen overhoudt aan zijn beroep. Het verschil tussen zelfstandigen en rijinstructeurs in loondienst is groot. De laatste groep is een stuk minder positief over het salaris: 21 procent is tevreden met wat hij verdient.

In een toelichting geeft verreweg het meerendeel van de respondenten aan de lesprijs niet te kunnen verhogen vanwege de grote concurrentie in de regio. “Je moet veel uren draaien om aan een goed inkomen te komen. De marges zijn klein omdat de concurrentie een lage lesprijs blijft aanhouden”, is een reactie van een van de respondenten.

Wat vindt u van uw inkomen dat u haalt uit het vak rijinstructie?

Om de lesprijs laag te houden, kiezen sommige ondernemers ervoor geen verzekeringen af te sluiten of pensioen op te bouwen. “Zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioenopbouw gaat het wel. Anders moet je tweeverdiener zijn om een gezin draaiende te houden.” Een andere rijinstructeur schrijft: “Ik ben bevoorrecht en blij dat ik er niet van hoef te leven. Ik benijd niet mijn collegae die dat wel moeten en daarbij vaak verzekeringen en pensioenopbouw ontberen om rond te komen.”

Andere ondernemers richten hun pijlen meer op de categorieën buiten het B-rijbewijs, waar zij nog wel redelijke marges kunnen hanteren. “Ik bied de autorijlessen tegen inkoopprijs aan, pas bij motorrijders maak ik de winst.”

Hoogte van lesprijs

Daarnaast vroeg VerkeersPro welke prijs de rijinstructeurs vragen voor een uur rijles. Het grootste deel hanteert een bedrag tussen de 41 en 45 euro. Overigens liggen de prijzen voor een losse les doorgaans hoger dan wanneer een leerling een lespakket afneemt. Ook kunnen ondernemers vaak een veel hoger bedrag vragen voor bijvoorbeeld de categorieën bus of vrachtauto.

Toch zit nog ongeveer een derde onder de 40 euro. “Ik moet mijn gemiddelde lesprijs laag houden omdat er te veel prijsvechters in mijn regio zijn, die ver onder de prijs rijden waar ik het voor kan doen”, schrijft een rijschoolhouder. “Ik zit al zeven jaar op dit tarief (41 tot 45 euro) maar omdat ik in deze kring al één van de duurdere ben, kan ik niet omhoog. Ik zou richting de 50 euro moeten gaan voor 60 minuten”, schrijft een andere ondernemer.

Wat is uw gemiddelde prijs voor 60 minuten rijles?

De verschillen in prijzen tussen rijscholen met rijinstructeurs in loondienst zijn groot vergeleken met de lesprijzen van zelfstandigen. Bij bijna de helft (49 procent) van de rijinstructeurs in loondienst ligt de lesprijs op 46 euro of hoger. Bij zzp’ers vraagt slechts 19 procent een 46 euro of meer.

Het is niet verrassend dat de groep die minder dan 35 euro rekent, ook het minst tevreden is over het inkomen. Toch leidt een hogere lesprijs niet direct tot meer tevredenheid. De verschillen in tevredenheid zijn klein: van zowel de instructeurs die 36 tot 40 euro per uur vragen als de groep die een lesprijs hanteert tussen de 46 en 50 euro, is ongeveer 60 procent ontevreden over het inkomen.

‘Stel een bodemprijs in’

Bij het invullen van de vragen kregen de respondenten de mogelijkheid een toelichting te geven. Meerdere keren werd het idee geopperd een minimum lesprijs in te voeren voor ondernemers. De overheid zou moeten ingrijpen, vinden sommige respondenten:

  • “Gelukkig heeft mijn partner een fulltime baan en hebben we geen kinderen, anders zou ik het heel moeilijk vinden om alles bij elkaar te verdienen met 40 uur. Eigenlijk zouden ze een realistisch minimum bedrag in de hele rijschool branche moeten verplichten zodat we ook een pensioen kunnen opbouwen en een ongevallenverzekering kunnen afsluiten.”
  • “Als je wilt weten of ik het een reële prijs vind tegen de grote investeringen van een kwalitatief goede en goed onderhouden auto, dan is mijn antwoord nee. Van mij mag er vanuit de overheid een minimum prijs worden vastgesteld. Wil je meer vragen, dan zul je meerwaarde moeten creëren.”
  • “Een rijinstructeur zou na een gedegen opleiding vanuit de overheid betaald moeten worden. Vaste werktijden zonder concurrentie. Geld zou geen rol moeten spelen als je iemand wilt leren autorijden. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede ik merk dat ik soms beslissingen neem en dingen doe in het voordeel van mijn rijschool en dat is niet goed.”

Aantal uren

Tenslotte vroeg VerkeersPro ook hoeveel uren de rijinstructeurs wekelijks draaien. Het is niet verrassend dat zelfstandigen en rijschoolhouders met personeel over het algemeen meer uren maken dan rijinstructeurs in loondienst. Bij zzp’ers werkt zo’n 23 procent wekelijks 46 uur of meer. Bij rijschoolhouders met personeel is dat zo’n 55 procent. Bij rijinstructeurs in loondienst gaat het om 14 procent. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn overigens niet heel groot: 22 procent van de vrouwen werkt parttime (minder dan 24 uur), bij mannen gaat het om 15 procent.

Enquête rijschoolbranche

In de enquête van VerkeersPro komen diverse onderwerpen aan bod, zoals opleiding voor rijinstructeurs, kwaliteit van examinatoren, bijscholing en de sanctie. Maar ook actuele thema’s zoals de lange wachttijden bij het CBR en het gebruik van ADAS (rijondersteuning zoals cruise control) tijdens rijlessen. De komende weken publiceert VerkeersPro per thema over de uitkomsten van het onderzoek. Vervolgens krijgen de brancheverenigingen, CBR en IBKI de mogelijkheid te reageren op de uitkomsten.

Tijdens de Lesauto Testdag op 18 september gaat de rijschoolbranche tijdens workshops met elkaar in gesprek over ontwikkelingen en verbeteringen in de branche. Ook staan er tientallen lesauto’s klaar om getest te worden en is er een grote rijschoolbeurs. Bekijk het programma en meld je aan:

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

7 reacties op “Rijinstructeurs ontevreden over inkomen: ‘de marges zijn te klein’”

Arjen de Groot|20.07.17|13:06

Als 1/3 meer dan 45 euro kan vragen dan moet je als professional jezelf afvragen waarom jij dit niet kan. Prijs is een gevoel en als jij als ondernemer uit kunt leggen welk gevoel men bij jouw rijlessen moet hebben dan kun je daar zeker een faire prijs voor vragen. Is dit makkelijk? Nee! Je moet met het juiste verhaal komen voor jouw klanten. Dus diep nadenken en goed luisteren.
Misschien iets voor in de vakantie? Succes, en daarna op naar de € 50 per uur.

Gerrit Grevengoed|20.07.17|13:58

Het probleem is dat een kleine rijschool zich geen theorielokaal kan veroorloven
wanneer je 40 leerlingen hebt zal slechts een deel van de leerlingen behoefte hebben aan theorieles
de rest doet het thuis via een theorieboek of online.
als je voor die 5 overblijvende leerlingen € 800,- per maand gaat neerleggen
voor een theorielokaal moet je dat blijvend doorberekenen,
zodra je daar omheen kunt is het ook eenvoudiger om van die € 40,- p.u. rond te komen.

Martin Oliemuller|20.07.17|16:17

De grootste dief van een rijles is de staat, dat begint al met 21 % btw. en wat denk je van de rest die ze er nog afroven accijnzen op de brandstof de gewone belastingen de wegenbelasting belasting op verzekeringen, er is een wet van gelijke behandeling , waarom mag dan een kapper,fietsenmaker,wel op 6% zitten en een rijinstructeur niet, we hebben ook niets aan de BOVAG,, BOVAG is een bond voor garagehouders en niet voor rijinstructeurs
M.Oliemuller AUTOPRAKTIKUM ,

Amar J Sing|20.07.17|20:36

De belasting op lesgeld zou liefst 0% moeten zijn of MAX 6%!!
Waarom?
Een rijopleiding volgen is namelijk in lijn met carrièreplanning dwz een toegevoegde waarde voor maatschappij en economie!! Een student die studeert (=carrièreplanning) betaalt immers ook geen btw op de studie hij/zij volgt!! CBR-examens zijn trouwens ook btw-vrij!!
De overheid verdient namelijk al GENOEG aan brandstofaccijns, brandstof BTW 21%,assurantiebelasting 21%.Een lesauto rijdt gemiddeld 70.000 km pjr (full-time werk)

Marcel Stal|22.07.17|12:45

Zie ongelooflijk veel dure lesauto’s. Mercedes a-klasse, b-klasse bijvoorbeeld, met vrij nieuw kenteken. Rijd zelf in een heerlijke fiat punto voor de helft van deze aanschafwaarde. Red het prima met losse lesprijs van 43 euro. Gewoon niet boven je stand gaan leven en goed blijven calculeren!

Rianne van Huizen|22.07.17|23:57

In Rotterdam liggen de lesprijzen tussen de 20 en 30 euro per 50 minuten !! Dat komt o.a. door het onbeperkt opleiden van instructeurs door het UWV, dus op kosten van de staat. Nu is dat wel niet meer, maar het kwaad is geschied. Er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen, maar dan ben je niet politiek correct.

Youran van Ark|31.08.17|17:05

Als er een 0 of 6% btw komt, is lesgeven financieel interessant. Tot die tijd, niet janken. Zoek wat anders of stop met zeuren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.