telefoon, handheld, smartphone

Nieuwe afspraken om smartphonegebruik in verkeer ‘drastisch’ te laten dalen

Gepubliceerd op 07-09-2017 om 10:56

In totaal 41 organisaties, verenigd in de Verkeersveiligheidscoalitie, ondertekenen donderdag een convenant met een gedragscode om ervoor te zorgen dat het verkeerd gebruik van smartphones in het verkeer ‘drastisch’ afneemt. “We accepteren in Nederland geen slachtoffers meer die te wijten zijn aan het gebruik van smartfuncties in het verkeer”, is de boodschap.

De ANWB, Team Alert, Veilig Verkeer Nederland, Nederland ICT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben het initiatief genomen tot het opstellen van dit convenant. Andere aanwezige partijen – zoals auto- en elektronicaproducenten, werkgevers, overheden, verzekeraars, maatschappelijke organisaties en communicatiepartners – zullen vervolgens het convenant mee-ondertekenen. De bijeenkomst wordt bijgewoond door in totaal 75 vertegenwoordigers van organisaties.

Minister: ‘geweldig’

Minister Melanie Schultz van Haegen is enthousiast over het feit dat zo veel partijen hun handtekening willen zetten: “We zien het overal om ons heen: slingerende fietsers en auto’s doordat we afgeleid zijn. Dat dat gevaarlijk is hoef ik niet te zeggen. Daarom is het geweldig”. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een nieuwe campagne voor in lijn met dit convenant en werkt aan een verbod op appen op de fiets.

Veel van de aangesloten partijen zijn al met een project begonnen om afleiding in het verkeer door de smartphone te beperken. Zo heeft Samsung bij reclame-uitingen de tekst ‘Stuur vast, Smartphone los’ toegevoegd. Op alle nieuwe toestellen is de In-Traffic Reply-app standaard toegevoegd. Interpolis heeft de Automodus-app en de Universiteit Twente doet onderzoek naar negatieve afleiding in het verkeer.

Andere partijen die het convenant ondertekenen maken binnen twee maanden bekend welke acties zij gaan ondernemen om uitvoering te geven aan het convenant.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.