CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs

tractor

De slagingsnorm voor het theorie-examen van het T-rijbewijs gaat vanaf 1 oktober 2017 voor de derde keer omhoog. Kandidaten moeten voortaan 40 vragen in plaats van 39 goed beantwoorden. Het examen bestaat uit 50 vragen. Door deze verhoogde normering komt de slagingsnorm op de gebruikelijke 80 procent.

In 2015 is het theorie-examen voor het T-rijbewijs geïntroduceerd. De slagingsnorm is begonnen op 74 procent om kandidaten, opleiders en uitgevers de kans te geven te wennen aan het examen. Door de wijziging komt de slagingsnorm op 80 procent, die gebruikelijk is bij beroepsexamens met meerkeuzevragen met 3 antwoordmogelijkheden. Dit is dan ook de laatste verhoging die wordt doorgevoerd.

Slagingspercentage

Per 1 januari 2017 is de norm van 38 naar 39 gegaan. De strengere slagingsnorm heeft overigens wel geleid tot een lagere slagingskans. In het laatste kwartaal van 2016 was het gemiddelde slagingspercentage 79 procent. In het eerste en tweede kwartaal slaagde gemiddeld 74 procent van de kandidaten voor het tractor theorie-examen.

Het CBR geeft aan dat voorafgaand aan elke cesuurverhoging de slagingspercentages zijn gemonitord. Aan de hand van de slagingspercentages werd besloten of de cesuurverhoging door ging of niet.

Ontwikkelingen T-rijbewijs

Jaarlijks komen er volgens Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gemiddeld 11 mensen om het leven waarbij een tractor betrokken is. Het CBR heeft in juli 2015 het theorie-examen geïntroduceerd om dit aantal verkeersdoden naar beneden te halen. Volgens SWOV zijn er geen effecten bekend over de invoering van het T-rijbewijs.

Daarnaast komt er steeds meer subsidie vrij voor het T-rijbewijs. Scholieren die in de sectoren dierhouderij, paddenstoelen en open teelten stage lopen kunnen gebruik maken van deze subsidies. De subsidie komt van Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector agrarisch en groen. Voorlopig geldt de subsidie tot 31 december van dit jaar.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

2 reacties op “CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs”

Kenny Willemsen|15.09.17|19:00

We hebben het over verkeersveiligheid, toch. Wat me dan verbaasd is dat toen jaren geleden de gevaarherkenning is ingevoerd de cesuur maar 1 maal verhoogd is. Je slaagt met een krappe voldoende als je 13 vragen goed hebt van de 12. Er zijn meer B kandidaten zijn dan T. Waarom wordt er voor B niet verhoogd. Zakken er al te veel B theorie kandidaten en wordt het slagingspercentage zo beetje op peil gehouden? Zijn de vragen niet duidelijk genoeg? voor beide opties niet goed voor verkeersveiligheid

Rene van der Rijst|25.10.17|21:17

Waar ik persoonlijk erg benieuwd naar ben, is de vraag, of het niveau van het T-rijbewijs nu hoog genoeg is om na examinering voor T, in aanmerking te komen voor een categorie AM op het rijbewijs. Dit is reeds lang algemene praktijk, als er een A of B rijbewijs gehaald wordt, krijgt men automatisch AM bijgeschreven.
Waarom is dit bij categorie T niet het geval ? Wanneer wordt dit eens geimplementeerd ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs | RijschoolPro

CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs

tractor

De slagingsnorm voor het theorie-examen van het T-rijbewijs gaat vanaf 1 oktober 2017 voor de derde keer omhoog. Kandidaten moeten voortaan 40 vragen in plaats van 39 goed beantwoorden. Het examen bestaat uit 50 vragen. Door deze verhoogde normering komt de slagingsnorm op de gebruikelijke 80 procent.

In 2015 is het theorie-examen voor het T-rijbewijs geïntroduceerd. De slagingsnorm is begonnen op 74 procent om kandidaten, opleiders en uitgevers de kans te geven te wennen aan het examen. Door de wijziging komt de slagingsnorm op 80 procent, die gebruikelijk is bij beroepsexamens met meerkeuzevragen met 3 antwoordmogelijkheden. Dit is dan ook de laatste verhoging die wordt doorgevoerd.

Slagingspercentage

Per 1 januari 2017 is de norm van 38 naar 39 gegaan. De strengere slagingsnorm heeft overigens wel geleid tot een lagere slagingskans. In het laatste kwartaal van 2016 was het gemiddelde slagingspercentage 79 procent. In het eerste en tweede kwartaal slaagde gemiddeld 74 procent van de kandidaten voor het tractor theorie-examen.

Het CBR geeft aan dat voorafgaand aan elke cesuurverhoging de slagingspercentages zijn gemonitord. Aan de hand van de slagingspercentages werd besloten of de cesuurverhoging door ging of niet.

Ontwikkelingen T-rijbewijs

Jaarlijks komen er volgens Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gemiddeld 11 mensen om het leven waarbij een tractor betrokken is. Het CBR heeft in juli 2015 het theorie-examen geïntroduceerd om dit aantal verkeersdoden naar beneden te halen. Volgens SWOV zijn er geen effecten bekend over de invoering van het T-rijbewijs.

Daarnaast komt er steeds meer subsidie vrij voor het T-rijbewijs. Scholieren die in de sectoren dierhouderij, paddenstoelen en open teelten stage lopen kunnen gebruik maken van deze subsidies. De subsidie komt van Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector agrarisch en groen. Voorlopig geldt de subsidie tot 31 december van dit jaar.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

2 reacties op “CBR verhoogt opnieuw slagingsnorm voor T-rijbewijs”

Kenny Willemsen|15.09.17|19:00

We hebben het over verkeersveiligheid, toch. Wat me dan verbaasd is dat toen jaren geleden de gevaarherkenning is ingevoerd de cesuur maar 1 maal verhoogd is. Je slaagt met een krappe voldoende als je 13 vragen goed hebt van de 12. Er zijn meer B kandidaten zijn dan T. Waarom wordt er voor B niet verhoogd. Zakken er al te veel B theorie kandidaten en wordt het slagingspercentage zo beetje op peil gehouden? Zijn de vragen niet duidelijk genoeg? voor beide opties niet goed voor verkeersveiligheid

Rene van der Rijst|25.10.17|21:17

Waar ik persoonlijk erg benieuwd naar ben, is de vraag, of het niveau van het T-rijbewijs nu hoog genoeg is om na examinering voor T, in aanmerking te komen voor een categorie AM op het rijbewijs. Dit is reeds lang algemene praktijk, als er een A of B rijbewijs gehaald wordt, krijgt men automatisch AM bijgeschreven.
Waarom is dit bij categorie T niet het geval ? Wanneer wordt dit eens geimplementeerd ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.