Hyundai autonoom rijden

Onderzoekers waarschuwen voor vertrouwen op veiligheidssystemen

Rijondersteuning kan de veiligheid in de auto vergroten, maar gebruik ervan kan in sommige gevallen ook leiden tot gevaarlijke situaties. Dat blijkt uit een onderzoek dat in Frankrijk is uitgevoerd. De studie laat zien dat te veel vertrouwen in zelfrijdende systemen ook gevaren met zich meebrengt. Al eerder werden studies met vergelijkbare conclusies gepubliceerd.

Volgens het Belgische autoblad Autogids legden zestig vrijwilligers in een simulator een snelwegtraject af van 53 kilometer. Onderweg kregen ze onverwacht te maken met twee gevaarlijke situaties. Een uitwijkende vrachtwagen en een waarschuwing dat de zelfrijdende systemen midden in een bocht werden uitgeschakeld. De studie werd uitgevoerd door de universiteit van Straatsburg en het Nationaal Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Langere reactietijd

Bij de eerste proef lag de reactie met de veiligheidssystemen ingeschakeld op gemiddeld 2,2 seconden, tegenover 1 tot 1,5 seconden als de bestuurder zelf de volledige controle over het voertuig had. 35 procent van de bestuurders raakte een pylon. Een op de tien botste tegen de wagen, 27 procent reageerde door het stuur naar rechts te draaien. Bij de tweede situatie, wanneer de auto plotseling vroeg om de besturing over te nemen in de bocht, lag de gemiddelde reactietijd op 4,5 seconden. Bij 130 km/u wordt gedurende die tijd 160 meter afgelegd. Hoe ouder de bestuurder, hoe langer overigens de tijd en hoe groter de afstand.

Uit de studie blijkt verder dat bestuurders sneller indommelen als ze gebruikmaken van rijondersteuning, vooral wanneer ze in hun eentje in de auto zitten. De overgang van de automatische piloot naar zelf rijden ging vaak moeilijk en leidde soms tot gevaarlijke situaties. De reactie was te traag of onveilig. Het is daarom volgens de onderzoekers van belang om altijd de handen aan het stuur te houden en de voet in de buurt van de pedalen.

Rijlessen

In de rijschoolbranche wordt veel gediscussieerd over hoe om te gaan met rijondersteunende systemen tijdens de rijles. Uit onderzoek van RijschoolPro blijkt dat een grote meerderheid (78 procent) vindt dat deze technologie onderdeel moet zijn van de rijles. “Leerlingen moeten leren dat ze niet ‘op de rijondersteuning’ moeten rijden, maar zélf verantwoordelijkheid moeten nemen”, zegt een van de respondenten.

Veronica Verkeersschool uit Utrecht is onlangs gestart met een opleiding die gericht is op assistentiesystemen. Rijschoolhouder Veronica Verkeersschool wil hiermee de discussie op gang brengen over hoe om te gaan met deze systemen tijdens het praktijkexamen van het CBR.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoekers waarschuwen voor vertrouwen op veiligheidssystemen | RijschoolPro
Hyundai autonoom rijden

Onderzoekers waarschuwen voor vertrouwen op veiligheidssystemen

Rijondersteuning kan de veiligheid in de auto vergroten, maar gebruik ervan kan in sommige gevallen ook leiden tot gevaarlijke situaties. Dat blijkt uit een onderzoek dat in Frankrijk is uitgevoerd. De studie laat zien dat te veel vertrouwen in zelfrijdende systemen ook gevaren met zich meebrengt. Al eerder werden studies met vergelijkbare conclusies gepubliceerd.

Volgens het Belgische autoblad Autogids legden zestig vrijwilligers in een simulator een snelwegtraject af van 53 kilometer. Onderweg kregen ze onverwacht te maken met twee gevaarlijke situaties. Een uitwijkende vrachtwagen en een waarschuwing dat de zelfrijdende systemen midden in een bocht werden uitgeschakeld. De studie werd uitgevoerd door de universiteit van Straatsburg en het Nationaal Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Langere reactietijd

Bij de eerste proef lag de reactie met de veiligheidssystemen ingeschakeld op gemiddeld 2,2 seconden, tegenover 1 tot 1,5 seconden als de bestuurder zelf de volledige controle over het voertuig had. 35 procent van de bestuurders raakte een pylon. Een op de tien botste tegen de wagen, 27 procent reageerde door het stuur naar rechts te draaien. Bij de tweede situatie, wanneer de auto plotseling vroeg om de besturing over te nemen in de bocht, lag de gemiddelde reactietijd op 4,5 seconden. Bij 130 km/u wordt gedurende die tijd 160 meter afgelegd. Hoe ouder de bestuurder, hoe langer overigens de tijd en hoe groter de afstand.

Uit de studie blijkt verder dat bestuurders sneller indommelen als ze gebruikmaken van rijondersteuning, vooral wanneer ze in hun eentje in de auto zitten. De overgang van de automatische piloot naar zelf rijden ging vaak moeilijk en leidde soms tot gevaarlijke situaties. De reactie was te traag of onveilig. Het is daarom volgens de onderzoekers van belang om altijd de handen aan het stuur te houden en de voet in de buurt van de pedalen.

Rijlessen

In de rijschoolbranche wordt veel gediscussieerd over hoe om te gaan met rijondersteunende systemen tijdens de rijles. Uit onderzoek van RijschoolPro blijkt dat een grote meerderheid (78 procent) vindt dat deze technologie onderdeel moet zijn van de rijles. “Leerlingen moeten leren dat ze niet ‘op de rijondersteuning’ moeten rijden, maar zélf verantwoordelijkheid moeten nemen”, zegt een van de respondenten.

Veronica Verkeersschool uit Utrecht is onlangs gestart met een opleiding die gericht is op assistentiesystemen. Rijschoolhouder Veronica Verkeersschool wil hiermee de discussie op gang brengen over hoe om te gaan met deze systemen tijdens het praktijkexamen van het CBR.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.