Nieuwe subsidieregeling voor opleiden chauffeurs

Er is een nieuwe subsidieregeling voor het opleiden van chauffeurs. Dat heeft Transport en Logistiek Nederland onlangs bekendgemaakt. Het doel is om 1.500 chauffeurs op te leiden. Deze regeling moet bijdragen aan het oplossen van het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs. 

​De subsidie is gericht op vergroting van de groep doorstromers en zij-instromers. Met dit geld kunnen werkgevers hun medewerkers een opleiding tot beroepschauffeur laten volgen. Ook kan het gebruikt worden voor het aantrekken en opleiden van mensen van buiten. Voor doorstromers wordt 65 procent van de kosten van het lesgeld vergoed; voor zij-instromers 50 procent.

​Baangarantie

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten de kandidaten een test afleggen. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (het samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector) verzorgt de werving en selectie van deelnemers. Voor doorstromers geldt dat de werkgever verplicht is ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te bieden. Zij-instromers hebben aan het eind van de opleiding een baangarantie van minimaal één jaar en 32 uur per week.

De subsidie wordt onder de aandacht gebracht van werknemers en werkgevers via een publiekscampagne en de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers worden aangemoedigd kandidaten voor de opleidingen aan te melden. Op 19 maart wordt de nieuwe wervingscampagne officieel gelanceerd, voorafgaand aan een informatiebijeenkomst.

‘2.000 chauffeurs gezocht’

De nieuwe subsidieregeling is een vervolg op het project ‘2000 chauffeurs gezocht’, dat liep van 2015 tot en met 2017. Het doel was tweeduizend nieuwe chauffeurs klaar te stomen voor het vak van beroepschauffeur. Dat aantal is ruimschoots behaald.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe subsidieregeling voor opleiden chauffeurs | RijschoolPro

Nieuwe subsidieregeling voor opleiden chauffeurs

Er is een nieuwe subsidieregeling voor het opleiden van chauffeurs. Dat heeft Transport en Logistiek Nederland onlangs bekendgemaakt. Het doel is om 1.500 chauffeurs op te leiden. Deze regeling moet bijdragen aan het oplossen van het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs. 

​De subsidie is gericht op vergroting van de groep doorstromers en zij-instromers. Met dit geld kunnen werkgevers hun medewerkers een opleiding tot beroepschauffeur laten volgen. Ook kan het gebruikt worden voor het aantrekken en opleiden van mensen van buiten. Voor doorstromers wordt 65 procent van de kosten van het lesgeld vergoed; voor zij-instromers 50 procent.

​Baangarantie

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten de kandidaten een test afleggen. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (het samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector) verzorgt de werving en selectie van deelnemers. Voor doorstromers geldt dat de werkgever verplicht is ze een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan te bieden. Zij-instromers hebben aan het eind van de opleiding een baangarantie van minimaal één jaar en 32 uur per week.

De subsidie wordt onder de aandacht gebracht van werknemers en werkgevers via een publiekscampagne en de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Werkgevers worden aangemoedigd kandidaten voor de opleidingen aan te melden. Op 19 maart wordt de nieuwe wervingscampagne officieel gelanceerd, voorafgaand aan een informatiebijeenkomst.

‘2.000 chauffeurs gezocht’

De nieuwe subsidieregeling is een vervolg op het project ‘2000 chauffeurs gezocht’, dat liep van 2015 tot en met 2017. Het doel was tweeduizend nieuwe chauffeurs klaar te stomen voor het vak van beroepschauffeur. Dat aantal is ruimschoots behaald.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.