lesauto, dubbele bediening

Rijinstructeurs: tweede gaspedaal niet meer dan logisch

Een ruime meerderheid van de rijinstructeurs vindt dat de lesauto moet zijn uitgerust met een tweede gaspedaal. Dat blijkt uit een poll die vakblad RijschoolPro onlangs hield op haar website. Van de 668 stemmers vindt 78 procent een tweede gaspedaal onmisbaar. De poll werd gehouden naar aanleiding van een ingezonden brief van rijschoolhouder Stef Peek uit Fijnaart, waarin hij pleit voor het verplichten van dit pedaal in de lesauto.

Het artikel van Peek leverde een interessante discussie op. Rijschoolhouders vertelden waarom ze wel of juist niet voor het tweede gaspedaal kiezen. RijschoolPro zette een aantal reacties van de website en de Facebookpagina op een rij. Ook de brancheverenigingen en het CBR zijn gevraagd hun mening te geven over dit onderwerp.

Poll gaspedaal

Vooral handig bij beginners

“Een half jaar nadat ik rijles ben gaan geven heb ik het gaspedaal erbij laten zetten. Ik wil niet meer zonder”, laat een van de instructeurs weten. Zeker als een kandidaat niet gelijk durft of kan schakelen. Je hoeft dan niet steeds te zeggen: gas los, gas erbij, enzovoort. Dat doe ik dan lekker zelf en rijden we naar een rustige plek toe om het daar op te pakken.”

“Ik zweer bij een extra gaspedaal”, schrijft een andere instructeur. “Je kunt anders nooit de volledige besturing overnemen. En dat kan op elk niveau nodig zijn, maar wel vooral bij beginners. Als examinatoren geen gaspedaal willen, dan vind ik dat prima. Laten we die demontabel, zoals nu. Dat moeten ze verder zelf weten. Het gaat dus vooral om het verplicht stellen van het gaspedaal voor het lesgeven.”

“Ideaal! Soms kan je de leerling net even beter laten voelen wat een auto allemaal kan!. Prettig met bijvoorbeeld invoegen.”

Alleen voor noodsituaties

Met deze laatste opmerking is niet iedereen het eens. “Ik vind het wel raadzaam om een extra gaspedaal in de auto te hebben om in een noodsituatie de auto over te kunnen pakken, maar ik zal nooit extra gas gaan geven omdat de leerling te langzaam aan het rijden is. De leerling zal waarschijnlijk niet harder durven te rijden, als de instructeur op het gas gaat duwen raakt de leerling waarschijnlijk helemaal in paniek wat hem de rest van zijn leven kan blijven achtervolgen.”

“De eerste vijf jaar heb ik lesgegeven zonder gaspedaal”, schrijft een ander. “Nu al 12 jaar een gaspedaal in de auto en het heeft me al diverse malen uit vervelende situaties geholpen. Ik wil niet meer zonder!”

Stilstaan op een spoorwegovergang? Dan let de instructeur waarschijnlijk niet op.

Gewoon goed opletten

Sommige rijschoolhouders vinden het tweede gaspedaal juist overbodig. “Als een instructeur goed bij de les is, ziet hij of zij aankomen waar het fout gaat. Dat geeft pas rust. En stilstaan op een spoorwegovergang? Dan let de instructeur waarschijnlijk niet op.”

Een instructrice reageert: “Ik geef les zonder gaspedaal en blijf dat doen. Op tijd instructie geven, dan heb je die niet nodig. Bovendien heb ik vooral een hoop angstige meiden in de auto gekregen in de afgelopen vijftien jaar, van andere rijscholen, met angst, omdat instructeur gas bijgaf omdat ze het zelf niet durfden. Er staat een ‘L’ op de auto, dus moeten mensen maar rekening houden met langzame leerlingen.”

“Als ik ook nog zelf gas moet geven kunnen we beter eerst op de skelter oefenen. Doe het al 18 jaar zonder en heb het gaspedaal nog nooit gemist. ”

Rij-examen

Het CBR eist dat het eventueel aanwezige tweede gaspedaal voor het begin van het examen moet worden verwijderd of opgeklapt. Stef Peek zegt hierover in zijn opinie: “De reden dat het gaspedaal niet zou mogen werken tijdens het examen is dat de examinator per ongeluk tijdens een ingreep op het rechter gaspedaal zou kunnen trappen. Ik ben al 28 jaar rijinstructeur en heb nog nooit abusievelijk op het gaspedaal getrapt tijdens een ingreep. Dat zit gewoonweg niet in je systeem”

Een examinator laat weten dat hij zich kan vinden in de denkwijze van Stef Peek. “Echter, een CBR examinator zit bijna ieder examen in een andere auto en daardoor staat het rempedaal niet in ieder examen op dezelfde plek. Ter voorkoming van een ‘foute’ ingreep (zoals gas geven in plaats van remmen) kan ik mij goed voorstellen dat een examinator graag het gaspedaal bij het examen niet werkzaam is. Dus: niet verplichten. Ik gebruik het wel.”

Uniforme positie

De officiële reactie van het CBR ligt in dezelfde lijn als die van de examinator: “In de wettelijke eisen is opgenomen dat de dubbele bediening bestaat uit rem en koppeling. In sommige lesauto’s zit ook een gaspedaal. Ervaring leert dat het gaspedaal vooral in het begin van de rijopleiding praktisch is”, vertelt woordvoerster Irene Heldens. “In het belang van de verkeersveiligheid moet er tijdens examens en toetsen een uniforme positie van de dubbele bediening zijn. Omdat die per lesauto kan verschillen en de examinator in acht verschillende lesauto’s per dag zit, kiezen we voor alleen dubbele bediening met rem en koppeling.”

De kwaliteit van de dubbele bediening heeft onze aandacht

Op dit moment is het gaspedaal geen onderwerp van gesprek, laat de woordvoerster weten. “Wel delen wij de mening van meneer Peek dat er aandacht moet zijn voor de kwaliteit van de dubbele bedieningen. Hoewel er wettelijk geen specifieke eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de dubbele bediening, heeft dit wel onze aandacht.”

Investering

“Hoewel het evident is wat de voordelen zijn van een gaspedaal in de dubbele bediening, zijn we geen voorstander van een acute verplichting”, vertelt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “Dit zou namelijk veel rijschoolhouders met een fikse extra investering opzadelen. Wel is het raadzaam voor alle rijscholen om het extra gaspedaal te overwegen zodra de mogelijkheid tot vervanging van de inrichting zich voordoet. De meerkosten daarvan ten opzichte van dubbele bediening met alleen rem en koppeling zijn doorgaans namelijk niet extreem hoog.”

Volgens branchevereniging VRB is het gaspedaal bij de dubbele bediening onmisbaar. “Eerste rijlessen geven, lijken ons bijna een onmogelijkheid om die te doen zonder een gaspedaal, dus dat zou toch eigenlijk wel een voorwaarde moeten zijn”, laat secretaris Irma Brauers namens de VRB weten.  “Ook bij het demonstreren tijdens invoegen waarbij enige snelheid noodzakelijk is moet je kunnen beschikken over een gaspedaal. Als je iets wil duidelijk maken zoals milieuvriendelijk rijden in combinatie met je verbruikmeter is een gaspedaal aan de rechterkant een must.”

De extra kosten van een gaspedaal stellen weinig voor, stelt de vereniging: “De meerprijs van een dubbele bediening met gaspedaal ten opzichte van dubbele bediening zonder gaspedaal is ongeveer 150 euro (nieuwe aanschaf). En dat afgezet tegen een levensduur van 15 jaar?”

‘Handige jongens’

Alles wat bijdraagt aan de professionaliteit binnen de branche zou omarmd moeten worden, stelt Brauers, “Een officiële certificering bestaat nog steeds niet. Enerzijds omdat het niet in de voertuigeisen bij het CBR opgenomen is, maar ook omdat zich niemand waagt om hier een uitspraak over te doen.”

Het is niet voor niets dat gerenommeerde automerken de aanpassingen overlaten aan officiële inbouwers

De meeste rijscholen laten de dubbelde bediening als ze voor het eerst tot de branche toetreden bij gespecialiseerde bedrijven inbouwen. “Maar bij ombouw zijn er dus ‘handige jongens’ die dit zelf doen, of bij de garage waar ze het nieuwe voertuig kopen inbouwen. Meestal heeft men niet in de gaten dat een nieuw model auto soms toch de expertise vraagt van een specialist.”

Niet op beknibbelen

Het is volgens de VRB niet voor niets dat gerenommeerde automerken de lesauto-aanpassing overlaten aan officiële inbouwers. “Het is bij overzetten van de dubbele bediening naar een nieuw lesvoertuig, ook al is het hetzelfde type, niet alleen een kwestie van plaatsen. Die gespecialiseerde bedrijven kijken ook alles na en vervangen alle rubbertjes. Kabels worden altijd vernieuwd en verbeteringen worden ook doorgevoerd.”

Een gaspedaal in de dubbele bediening verplichten noemt ook de VRB nog een brug te ver. “Maar iemand die professionaliteit en bovenal veiligheid en niet in de laatste plaats zijn eigen veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, gaat naar een erkend inbouwbedrijf en beknibbelt niet op een gaspedaal.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

4 reacties op “Rijinstructeurs: tweede gaspedaal niet meer dan logisch”

Luc Sluimer|14.03.18|23:24

Wanneer door een examinator het 2e gaspedaal per ongeluk kan worden ingetrapt omdat het bij elke lesauto op een andere plaats zit, kan dat dan ook zo zijn dat de examinator om die zelfde reden niet op tijd het rem- en koppelingspedaal op tijd kan vinden?

Stef Peek|15.03.18|13:46

Als een examinator eens in een Engelse auto zou stappen, trapt hij toch ook niet zomaar op het gaspedaal als hij moet remmen. Als we alle dubbele bedieningen nu eens professioneel laten inbouwen zit het gaspedaal altijd op de goede plaats. Waarom moet het gaspedaal er in al onze omringende landen wel verplicht inzitten tijdens een examen? Dat doen ze echt niet als het onveiliger is toch?

Driss Bouk|15.03.18|16:13

Gewoon verplicht stellen een extra gaspedaal. Daar went de examinator daar vast wel aan.

Bert Renkema|12.04.18|11:55

Extra opleiding voor examinatoren die nog nooit een rijles hebben gegeven. Deze weten niet het gaspedaal te gebruiken tijdens de begeleiding van de leerling. Gevolg???? extra opleiding, langere wachttijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.