Rijscholen verbolgen over uitspraken CBR rond wachttijden

Rijschoolhouders hebben verontwaardigd gereageerd op uitspraken van het CBR. De organisatie kondigde woensdag extra maatregelen aan voor de lange wachttijden, die volgens het CBR mede worden veroorzaakt door de lage slagingspercentages van sommige rijscholen. Veel rijschoolhouders vinden het onterecht dat zij de schuld krijgen van de problemen bij het CBR. “Ik sta met mijn bek vol tanden”, reageert rijschoolhouder Corina Steenbergen uit Voorschoten. 

Het CBR gaat onder meer gepensioneerde examinatoren inzetten om de wachttijden terug te dringen. Enerzijds ligt de oorzaak van de problemen bij de aantrekkende economie. Anderzijds wijst het CBR naar de rijschoolbranche: “Het is schrijnend dat circa 1.500 rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die verre van klaar zijn voor het rijbewijs. 70 procent van hun kandidaten zakt. En dat terwijl een verhoging van het slagingspercentage met maar enkele procenten (gemiddeld is het nu 50 procent) een einde betekent aan de langere wachttijden.”

Slagingspercentage

“Ik vind dit een schandalig bericht”, zegt Corina Steenbergen. “Ik ben enkele jaren geleden door het CBR gevraagd om mensen met een beperking op te gaan leiden. Hoe kom ik dan aan een hoog slagingspercentage?” Steenbergen vertelt dat ze werkt met leerlingen die onder meer gebruikmaken van een bioptische telescoopbril waarbij de bestuurder door een kleine telescoop kijkt. “Bijna alle examenkandidaten zijn zenuwachtig voor hun examen. Maar mensen met een beperking hebben dat nog erger.”

Dat haar leerlingen soms meerdere malen zakken voor hun examen, heeft volgens haar niets te maken met hun rijvaardigheid, maar puur met de spanning voor dat examen. “Ik geloof best dat er beunhazen tussenzitten die van examens een verdienmodel hebben gemaakt. Maar ze mogen niet alle rijschoolhouders over één kam scheren.”

‘Hou daar eens mee op’

Veel rijschoolhouders en instructeurs reageerden op Facebook op het nieuwsbericht. “Door de te lange wachttijden ben je soms als instructeur ook een beetje gedwongen eerst een examen te boeken met als risico dat de leerling misschien tegen die tijd niet op niveau is. Dit is puur vinger wijzen naar waar de oorzaak eigenlijk niet vandaan komt!”

“De rijschool wordt al snel de dupe van slagingspercentages”, zegt een andere rijschoolhouder. “Hou daar eens een keer mee op. De ene keer scoort een rijschool 60 procent en de andere keer maar 20 procent. Die periodes zijn er gewoon.”

“Sluit inderdaad die rijscholen uit waarvan bekend is dat de leerling iedere keer weer te vroeg opkomt voor een examen”, stelt een ander voor. “Het CBR is hiervan op de hoogte en anders hebben ze daar vast wel een rekenmodel voor. Alle rijscholen met een lager slagingspercentage uitsluiten kan niet, want er zijn ook genoeg collega’s die veel leerlingen met ADHD, PDD-NOS of andere belemmeringen hebben. Hun percentage ligt vaak lager en dat zegt niets over hun kwaliteit!”

Rijschoolkiezer

Het slagingspercentage van rijscholen komt ook terug in de rijschoolkiezer die het CBR samen met de nieuwe website aan het maken is. Het plan is om de nieuwe site dit voorjaar te lanceren. Overigens komen er géén reviews te staan in de rijschoolkiezer. “In de rijschoolkiezer vind je de gegevens die nu ook op rijschoolgegevens.nl staan”, laat woordvoerster Irene Heldens weten. “Het grote verschil is dat kandidaten daar straks gemakkelijker in kunnen zoeken. Zo kunnen ze de data sorteren op onder andere een rijschool in de buurt, het aantal examens en ook het slagingspercentage.”

Met de rijschoolkiezer wil het CBR de kandidaten helpen bij het maken van een goede keuze bij het halen van het rijbewijs. “Dat doen we nu ook al in onze campagne op social media met de rijbewijstips. Daarin verwijzen we ook naar rijschoolgegevens.nl.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

13 reacties op “Rijscholen verbolgen over uitspraken CBR rond wachttijden”

Bernd Gaykema|12.04.18|14:06

Het CBR heeft gelijk.
De tombola van “ga maar op examen, dan zien we wel of je slaagt” is van de zotte.
Er is geen enkele andere opleiding in Nederland waar het slagingspercentage zo laag is.

Wanneer de rijscholen alleen kandidaten examen laten doen waarvoor ze zelf hun handen in het vuur zouden willen steken dat hij of zij klaar is om alleen de weg op te gaan, dan zijn de wachttijden zo voorbij.

Het huidige slagingspercentage is een wanprestatie van de rijschoolwereld als geheel.

louis michielse|12.04.18|15:04

Ik ben het er mee eens dat het zeker een rol speelt “de kwaliteit van de rijscholen”.
Maar zeker ook dat het CBR financiële Problemen heeft gehad en BTW vrij is gesteld en niks geïnvesteerd heeft in personeelskosten!!!

louis michielse|12.04.18|15:06

Ik ben het eens met het CBR dat het zeker heel wat zou uitmaken als de kwaliteit van de instructeurs beter zou zijn. Ook heeft het te maken met de financieel problemen die het CBR had tot aan dat zij geen btw- plichtig meer waren en niks maar dan ook niks in personeelskosten hebben gestoken!!!!

Jack Salendang|12.04.18|15:19

Bernd Gaykema,

CBR kiest zelf liever voor kwaliteit dan kwantiteit.
Ik hoop allang dat de verslaggever/verslaggeefster van Rijschool Pro eens contact op neemt zodat wij ons verhaal kunnen doen maar helaas gebeurd dat niet.

Jack Salendang|12.04.18|15:22

Ik ben het er niet mee eens.
CBR kiest duidelijk zelf liever voor kwantiteit dan kwaliteit Bernd Gaykema.
De verslaggever/verslaggeefster mag contact met mij opnemen om duidelijkheid
van mij te krijgen.

Wim Nijman|12.04.18|21:00

Rijinstructeurs geef het goede voorbeeld als je zelf achter het stuur van je lesauto zit.
Het grote aantal jonge (veelal vrouwelijke) bestuurders die hardnekkig bumper kleven hebben wel hun rijbewijs, het examen mag wat dat betreft voor mij nog wel strenger.

Theo Beumers|13.04.18|03:31

Kijk eens bij de transport opleidingen daar is het slagings hoog maar het CBR heeft geen capaciteit dus wanbeleid en niet durven investeren in meer personeel.
De examinators die ze nu hebben bij het CCV zijn vakmensen die hun best doen door veel overuren te maken maar het niet terug zien op hun loonstrookje

Rijschool van Ark|13.04.18|07:39

Klopt wel. Sommige rijscholen hebben examen doen als verdienmodel. Al 10jaar lang 10% scorend. Misschien is het alleen een schokkende stelling als je je aangesproken voelt.

Luc Sluimer|13.04.18|18:26

Onvoorstelbaar dat collega’s het cbr gelijk geven. Rijscholen met een wat moeilijke doelgroep worden in hun hemd gezet. Ik zou wat meer steun verwachten van collega’s die het makkelijker hebben. Knoeiers zijn er overal maar dat is slechts een kleine groep. Het cbr Wijst weer naar een ander om eigen tekortkomingen te verdoezelen. Durf het cbr eens op feiten te wijzen! Ik doe dat regelmatig. Maak maar een duidelijk dat het cbr liegt. Denk eens na aub.

Theo Lemm|13.04.18|23:20

Ik verwacht dat de rijscholen die een moeilijke doelgroep as leerling hebben, bekend zijn bij het CBR. Er van uit gaande dat deze leerlingen bekend zijn bij het CBR als gevolg van een rijtest of ander onderzoek.
Als leerling moet je toch ook snappen dat je na 12 lessen niet op examen kan. Als je ziet dat je niet zelfstandig door het verkeer kan, dan moet je snappen dat slagen geen optie is.

Theo Lemm|13.04.18|23:20

Ik verwacht dat de rijscholen die een moeilijke doelgroep as leerling hebben, bekend zijn bij het CBR. Er van uit gaande dat deze leerlingen bekend zijn bij het CBR als gevolg van een rijtest of ander onderzoek.
Als leerling moet je toch ook snappen dat je na 12 lessen niet op examen kan. Als je ziet dat je niet zelfstandig door het verkeer kan, dan moet je snappen dat slagen geen optie

Rij School|19.04.18|11:50

Op de site van het IBKI staat bij rijinstructeur: “Moet ik een opleiding volgen voor ik examen ga doen?” Het antwoord: “Om examen te doen, hoeft u niet eerst een opleiding te volgen. De meeste examenkandidaten doen dat overigens wel.”
Voor het praktijkexamen B hoef je wettelijk gezien geen rijlessen vooraf te nemen, alleen een theoriecertificaat is verplicht!
Hoe kan je met kwaliteitseisen komen als zowel de opleider als leerling zonder opleiding een examen mag doen?

Gus K.|30.11.19|17:46

Rond de 1.500 rijscholen van het totale aantal van ongeveer 7.500 rijscholen leveren klungelwerf af. Dit is één van de oorzaken van de oplopende wachttijden. Als deze rijscholen niet een slagingspercentage zouden hebben van nog geen 30 procent maar een paar procent hoger, dan is het probleem met de wachttijden opgelost (bron: CBR). Als de verplichte theoretische bijscholing meer praktisch van aard wordt, dan zou mijns inziens de slagingspercentage hoger worden en de wachttijden worden opgelost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijscholen verbolgen over uitspraken CBR rond wachttijden | RijschoolPro

Rijscholen verbolgen over uitspraken CBR rond wachttijden

Rijschoolhouders hebben verontwaardigd gereageerd op uitspraken van het CBR. De organisatie kondigde woensdag extra maatregelen aan voor de lange wachttijden, die volgens het CBR mede worden veroorzaakt door de lage slagingspercentages van sommige rijscholen. Veel rijschoolhouders vinden het onterecht dat zij de schuld krijgen van de problemen bij het CBR. “Ik sta met mijn bek vol tanden”, reageert rijschoolhouder Corina Steenbergen uit Voorschoten. 

Het CBR gaat onder meer gepensioneerde examinatoren inzetten om de wachttijden terug te dringen. Enerzijds ligt de oorzaak van de problemen bij de aantrekkende economie. Anderzijds wijst het CBR naar de rijschoolbranche: “Het is schrijnend dat circa 1.500 rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die verre van klaar zijn voor het rijbewijs. 70 procent van hun kandidaten zakt. En dat terwijl een verhoging van het slagingspercentage met maar enkele procenten (gemiddeld is het nu 50 procent) een einde betekent aan de langere wachttijden.”

Slagingspercentage

“Ik vind dit een schandalig bericht”, zegt Corina Steenbergen. “Ik ben enkele jaren geleden door het CBR gevraagd om mensen met een beperking op te gaan leiden. Hoe kom ik dan aan een hoog slagingspercentage?” Steenbergen vertelt dat ze werkt met leerlingen die onder meer gebruikmaken van een bioptische telescoopbril waarbij de bestuurder door een kleine telescoop kijkt. “Bijna alle examenkandidaten zijn zenuwachtig voor hun examen. Maar mensen met een beperking hebben dat nog erger.”

Dat haar leerlingen soms meerdere malen zakken voor hun examen, heeft volgens haar niets te maken met hun rijvaardigheid, maar puur met de spanning voor dat examen. “Ik geloof best dat er beunhazen tussenzitten die van examens een verdienmodel hebben gemaakt. Maar ze mogen niet alle rijschoolhouders over één kam scheren.”

‘Hou daar eens mee op’

Veel rijschoolhouders en instructeurs reageerden op Facebook op het nieuwsbericht. “Door de te lange wachttijden ben je soms als instructeur ook een beetje gedwongen eerst een examen te boeken met als risico dat de leerling misschien tegen die tijd niet op niveau is. Dit is puur vinger wijzen naar waar de oorzaak eigenlijk niet vandaan komt!”

“De rijschool wordt al snel de dupe van slagingspercentages”, zegt een andere rijschoolhouder. “Hou daar eens een keer mee op. De ene keer scoort een rijschool 60 procent en de andere keer maar 20 procent. Die periodes zijn er gewoon.”

“Sluit inderdaad die rijscholen uit waarvan bekend is dat de leerling iedere keer weer te vroeg opkomt voor een examen”, stelt een ander voor. “Het CBR is hiervan op de hoogte en anders hebben ze daar vast wel een rekenmodel voor. Alle rijscholen met een lager slagingspercentage uitsluiten kan niet, want er zijn ook genoeg collega’s die veel leerlingen met ADHD, PDD-NOS of andere belemmeringen hebben. Hun percentage ligt vaak lager en dat zegt niets over hun kwaliteit!”

Rijschoolkiezer

Het slagingspercentage van rijscholen komt ook terug in de rijschoolkiezer die het CBR samen met de nieuwe website aan het maken is. Het plan is om de nieuwe site dit voorjaar te lanceren. Overigens komen er géén reviews te staan in de rijschoolkiezer. “In de rijschoolkiezer vind je de gegevens die nu ook op rijschoolgegevens.nl staan”, laat woordvoerster Irene Heldens weten. “Het grote verschil is dat kandidaten daar straks gemakkelijker in kunnen zoeken. Zo kunnen ze de data sorteren op onder andere een rijschool in de buurt, het aantal examens en ook het slagingspercentage.”

Met de rijschoolkiezer wil het CBR de kandidaten helpen bij het maken van een goede keuze bij het halen van het rijbewijs. “Dat doen we nu ook al in onze campagne op social media met de rijbewijstips. Daarin verwijzen we ook naar rijschoolgegevens.nl.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

13 reacties op “Rijscholen verbolgen over uitspraken CBR rond wachttijden”

Bernd Gaykema|12.04.18|14:06

Het CBR heeft gelijk.
De tombola van “ga maar op examen, dan zien we wel of je slaagt” is van de zotte.
Er is geen enkele andere opleiding in Nederland waar het slagingspercentage zo laag is.

Wanneer de rijscholen alleen kandidaten examen laten doen waarvoor ze zelf hun handen in het vuur zouden willen steken dat hij of zij klaar is om alleen de weg op te gaan, dan zijn de wachttijden zo voorbij.

Het huidige slagingspercentage is een wanprestatie van de rijschoolwereld als geheel.

louis michielse|12.04.18|15:04

Ik ben het er mee eens dat het zeker een rol speelt “de kwaliteit van de rijscholen”.
Maar zeker ook dat het CBR financiële Problemen heeft gehad en BTW vrij is gesteld en niks geïnvesteerd heeft in personeelskosten!!!

louis michielse|12.04.18|15:06

Ik ben het eens met het CBR dat het zeker heel wat zou uitmaken als de kwaliteit van de instructeurs beter zou zijn. Ook heeft het te maken met de financieel problemen die het CBR had tot aan dat zij geen btw- plichtig meer waren en niks maar dan ook niks in personeelskosten hebben gestoken!!!!

Jack Salendang|12.04.18|15:19

Bernd Gaykema,

CBR kiest zelf liever voor kwaliteit dan kwantiteit.
Ik hoop allang dat de verslaggever/verslaggeefster van Rijschool Pro eens contact op neemt zodat wij ons verhaal kunnen doen maar helaas gebeurd dat niet.

Jack Salendang|12.04.18|15:22

Ik ben het er niet mee eens.
CBR kiest duidelijk zelf liever voor kwantiteit dan kwaliteit Bernd Gaykema.
De verslaggever/verslaggeefster mag contact met mij opnemen om duidelijkheid
van mij te krijgen.

Wim Nijman|12.04.18|21:00

Rijinstructeurs geef het goede voorbeeld als je zelf achter het stuur van je lesauto zit.
Het grote aantal jonge (veelal vrouwelijke) bestuurders die hardnekkig bumper kleven hebben wel hun rijbewijs, het examen mag wat dat betreft voor mij nog wel strenger.

Theo Beumers|13.04.18|03:31

Kijk eens bij de transport opleidingen daar is het slagings hoog maar het CBR heeft geen capaciteit dus wanbeleid en niet durven investeren in meer personeel.
De examinators die ze nu hebben bij het CCV zijn vakmensen die hun best doen door veel overuren te maken maar het niet terug zien op hun loonstrookje

Rijschool van Ark|13.04.18|07:39

Klopt wel. Sommige rijscholen hebben examen doen als verdienmodel. Al 10jaar lang 10% scorend. Misschien is het alleen een schokkende stelling als je je aangesproken voelt.

Luc Sluimer|13.04.18|18:26

Onvoorstelbaar dat collega’s het cbr gelijk geven. Rijscholen met een wat moeilijke doelgroep worden in hun hemd gezet. Ik zou wat meer steun verwachten van collega’s die het makkelijker hebben. Knoeiers zijn er overal maar dat is slechts een kleine groep. Het cbr Wijst weer naar een ander om eigen tekortkomingen te verdoezelen. Durf het cbr eens op feiten te wijzen! Ik doe dat regelmatig. Maak maar een duidelijk dat het cbr liegt. Denk eens na aub.

Theo Lemm|13.04.18|23:20

Ik verwacht dat de rijscholen die een moeilijke doelgroep as leerling hebben, bekend zijn bij het CBR. Er van uit gaande dat deze leerlingen bekend zijn bij het CBR als gevolg van een rijtest of ander onderzoek.
Als leerling moet je toch ook snappen dat je na 12 lessen niet op examen kan. Als je ziet dat je niet zelfstandig door het verkeer kan, dan moet je snappen dat slagen geen optie is.

Theo Lemm|13.04.18|23:20

Ik verwacht dat de rijscholen die een moeilijke doelgroep as leerling hebben, bekend zijn bij het CBR. Er van uit gaande dat deze leerlingen bekend zijn bij het CBR als gevolg van een rijtest of ander onderzoek.
Als leerling moet je toch ook snappen dat je na 12 lessen niet op examen kan. Als je ziet dat je niet zelfstandig door het verkeer kan, dan moet je snappen dat slagen geen optie

Rij School|19.04.18|11:50

Op de site van het IBKI staat bij rijinstructeur: “Moet ik een opleiding volgen voor ik examen ga doen?” Het antwoord: “Om examen te doen, hoeft u niet eerst een opleiding te volgen. De meeste examenkandidaten doen dat overigens wel.”
Voor het praktijkexamen B hoef je wettelijk gezien geen rijlessen vooraf te nemen, alleen een theoriecertificaat is verplicht!
Hoe kan je met kwaliteitseisen komen als zowel de opleider als leerling zonder opleiding een examen mag doen?

Gus K.|30.11.19|17:46

Rond de 1.500 rijscholen van het totale aantal van ongeveer 7.500 rijscholen leveren klungelwerf af. Dit is één van de oorzaken van de oplopende wachttijden. Als deze rijscholen niet een slagingspercentage zouden hebben van nog geen 30 procent maar een paar procent hoger, dan is het probleem met de wachttijden opgelost (bron: CBR). Als de verplichte theoretische bijscholing meer praktisch van aard wordt, dan zou mijns inziens de slagingspercentage hoger worden en de wachttijden worden opgelost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.