Minister Cora van Nieuwenhuizen met Anne van Nes, een van de geslaagde 17-jarigen

Minister: verplicht langere wachttijd bij slecht opgeleide leerling

Om de wachttijden op korte termijn aan te pakken, gaat het CBR mogelijk ingrijpen bij de slecht opgeleide kandidaten. Examinatoren kunnen dan het examen afbreken waarna de kandidaat een langere wachttijd krijgt voor het herexamen. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in haar antwoord op vragen die CDA-Kamerlid Maurits von Martels heeft gesteld over de lange wachttijden.

Von Martels vroeg vorige maand om opheldering over de reserveringstermijnen. Hij wilde van de minister onder meer weten welk deel van de wachttijden wordt veroorzaakt door de rijscholen met een laag slagingspercentage. Volgens de minister is het niet exact te berekenen wat het aandeel is van kandidaten die slecht worden voorbereid op het examen.

Wachten met herexamen

Wel benadrukt de bewindsvrouw dat er grote verschillen in slagingspercentages tussen regio’s en rijscholen. Eerder liet het CBR al weten dat er 1.500 rijscholen zijn met een slagingspercentage voor het eerste examen van 30 procent of lager. “Dit betekent dat er kandidaten op examen komen die volstrekt onvoldoende zijn opgeleid en waar de examinator moet ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Ook uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het onverstandig om een dergelijk slecht opgeleide kandidaat de hele rit van het praktijkexamen af te laten maken.”

Het CBR onderzoekt nu hoe daar op korte termijn iets aan gedaan kan worden. “Bijvoorbeeld door het afbreken van het examen in combinatie met een verplichte langere wachttijd voor het herexamen”, aldus Van Nieuwenhuizen.

De minister verwacht niet dat de wachttijden snel weer op het gewenste niveau komen. “Immers er zijn geen maatregelen in te zetten die op zeer korte termijn effect hebben zonder de kwaliteit van het examen aan te tasten. Ik bezie daarom samen met het CBR daarnaast in hoeverre prioritering van de verschillende examens mogelijk is.”

Effect 17-jarigen gering

Volgens de bewindsvrouw ligt de oorzaak van de wachttijden bij zowel vraag als aanbod. “De vraag naar examens is zeer sterk gestegen: sinds 2014 is het totaal aantal praktijkexamens gestegen van 630.000 naar 735.000 (prognose 2018), circa 17 procent. Om aan de stijgende vraag tegemoet te komen heeft het CBR afgelopen twee jaar nieuwe examinatoren geworven. Deze zijn sinds 2016 intern binnen het CBR opgeleid. Het CBR ervaart dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten aan te trekken vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.
Het effect van 17-jarigen is inmiddels gering; dat effect is wel opgetreden toen de vraag naar examens van de 17-jarigen bovenop de gewone vraag kwam, maar is inmiddels gedempt.”

De vraag naar examens voor vrachtwagen, bus, trekker en taxi is bovendien niet goed te voorspellen, meldt Van Nieuwenhuizen. De vraag blijkt sinds 2014 jaarlijks te variëren: van 26 procent extra in 2016 (t.o.v. 2015), via 20 procent extra in 2017, naar 10 procent extra in 2018.

Naast de moeilijk voorspelbare vraag naar de beroepsexamens hebben meer kandidaten B-praktijkexamen gedaan dan de prognose was: 0,9 procent extra. Dat komt omdat er meer gebruik is gemaakt van de tussentijdse toets bij het CBR tijdens de rijopleiding. “Uit het oogpunt van kwaliteit is dat een goede zaak”, vindt Van Nieuwenhuizen. De andere oorzaak is dat meer jongeren direct na hun 18e verjaardag examen willen doen dan voorheen, waarschijnlijk als gevolg van de verbetering van de economische situatie.

Beroepsexamens

Bij de wachttijden voor de beroepsexamens heeft het CBR enkele weken geleden al ingegrepen. De schaarse examencapaciteit wordt door CBR gelijkmatig verdeeld over de examinatoren. Rijscholen kunnen per kwartaal de gewenste capaciteit doorgeven. Vervolgens maakt CCV een verdeling. Hierbij wordt gekeken naar de hoeveelheid capaciteit die de rijschool vorig jaar heeft gebruikt. Wie meer examens wil dan vorig jaar, moet dit verzoek onderbouwen met stukken.

De minister ondersteunt de oproep van het CBR aan de rijscholen om kandidaten pas naar examen te sturen na voldoende vooropleiding en de rijscholen te vragen om de examens beter in te plannen. “Een rijschool kan immers een examen zo goed mogelijk plannen en vooruit reserveren waarmee de wachttijd zoveel mogelijke tijdens de rijopleiding kan vallen.”

Verrast

Eric Bakker, voorzitter van branchevereniging VRB, laat weten verrast te zijn door de uitspraken van de minister. Hij staat er echter niet negatief tegenover. “We hebben dit nog niet besproken. Het is een straffe maatregel, maar er moet iets gebeuren. De slecht opgeleide kandidaten slokken een groot percentage van de examencapaciteit op. Dat is zonde. Zoals je ook in de brief leest, wordt het steeds moeilijker om aan examinatoren te komen.”

“Ik kijk weleens naar de Duitse rijopleidingen”, vervolgt Bakker. “Daar worden instructeurs weleens op het matje geroepen als hun kandidaten steeds zakken op bijvoorbeeld kruispunten. Dan wordt er gekeken of het niet aan de instructeur ligt en of het niet eens tijd wordt voor een bijscholing. Dit zou een manier kunnen zijn om de ‘slechte categorie’ eruit te halen.”

‘Van alle tijden’

Hoewel er veel kritiek is op de lange reserveringstermijnen van het CBR, kijkt een groot deel van de branche ook genuanceerd naar dit probleem. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van RijschoolPro onder haar lezers. Lange wachttijden is een probleem dat lastig is op te lossen vanwege vraag en aanbod, vond 34 procent van de respondenten. Onder oudere rijinstructeurs lag dit percentage nog hoger, namelijk 42 procent. “Zolang wij onze rijschool hebben – 35 jaar – zijn de wachttijden al een punt van discussie. Dit komt altijd terug en zal altijd blijven”, schreef een van de rijinstructeurs in een toelichting.

Verder vond ongeveer eenderde van de respondenten het een goed idee dat de rijschool direct moet betalen bij het reserveren van een examen. Bovendien gaven zeker honderd rijinstructeurs in de toelichting aan dat ze liever zien dat de examens alleen nog maar op naam kunnen worden gereserveerd.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

6 reacties op “Minister: verplicht langere wachttijd bij slecht opgeleide leerling”

Rob Staartjes|17.05.18|14:58

http://www.quelleke.nl blogs

CBR te triest voor woorden. Het enige wat er van u gevraagd wordt is te beoordelen of een kandidaat vlot veilig de weg op mag. Binnen 5 inmiddels 12 weken. 12 weken.
Dat getuigd van slecht management. Dat had u aan kunnen zien komen. Boter op het hoofd?
Nee wij CBR doen het niet slecht…… het zijn de rijscholen.
In mijn blog kan je mijn visie op de situatie lezen.

Jac van den Bos|17.05.18|15:27

Schandalig om de schuld bij de rijscholen te zoeken! Cbr moet naar zichzelf kijken.
Het slagingspercentage is landelijk al jarenlang ongeveer hetzelfde.
Zelfreflectie? Cbr

Helga Smetsers|17.05.18|15:48

Natuurlijk kunnen ze bij het CBR geen examinators krijgen als je na je 55ste met een lange carrière als instructeur of rijschoolhouder al te oud bent. Er zijn sollicitanten genoeg.

Rijschool van Ark|17.05.18|19:11

Goed initiatief van het CBR

Het zoveelste negatieve bericht over de rijscholen. Nog even en niemand durft meer te zeggen dat hij of zij instructeur is. In bovenstaand stukje staan al weer zo veel dingen waarvan mij de tenen krommen, ik zou er een bladzijde mee kunnen vullen.

Theo van Helden|17.05.18|21:50

Als instructeur hoef je je niet aangevallen te voelen als je weet dat je je werk goed doet. Hoe groot is het aantal examenkandidaten dat als emigrant hierheen komt en opnieuw examen moet afleggen? Die slagen ook niet allemaal in één keer.
En onderzoek eens breder dan alleen slechte opleiding hoe het komt dat leerlingen zakken. Volgens mij kunnen er ook leerlingkenmerken zijn die hier oorzaak van zijn. Hebben alle opleiders daar oog voor?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister: verplicht langere wachttijd bij slecht opgeleide leerling | RijschoolPro
Minister Cora van Nieuwenhuizen met Anne van Nes, een van de geslaagde 17-jarigen

Minister: verplicht langere wachttijd bij slecht opgeleide leerling

Om de wachttijden op korte termijn aan te pakken, gaat het CBR mogelijk ingrijpen bij de slecht opgeleide kandidaten. Examinatoren kunnen dan het examen afbreken waarna de kandidaat een langere wachttijd krijgt voor het herexamen. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in haar antwoord op vragen die CDA-Kamerlid Maurits von Martels heeft gesteld over de lange wachttijden.

Von Martels vroeg vorige maand om opheldering over de reserveringstermijnen. Hij wilde van de minister onder meer weten welk deel van de wachttijden wordt veroorzaakt door de rijscholen met een laag slagingspercentage. Volgens de minister is het niet exact te berekenen wat het aandeel is van kandidaten die slecht worden voorbereid op het examen.

Wachten met herexamen

Wel benadrukt de bewindsvrouw dat er grote verschillen in slagingspercentages tussen regio’s en rijscholen. Eerder liet het CBR al weten dat er 1.500 rijscholen zijn met een slagingspercentage voor het eerste examen van 30 procent of lager. “Dit betekent dat er kandidaten op examen komen die volstrekt onvoldoende zijn opgeleid en waar de examinator moet ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Ook uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het onverstandig om een dergelijk slecht opgeleide kandidaat de hele rit van het praktijkexamen af te laten maken.”

Het CBR onderzoekt nu hoe daar op korte termijn iets aan gedaan kan worden. “Bijvoorbeeld door het afbreken van het examen in combinatie met een verplichte langere wachttijd voor het herexamen”, aldus Van Nieuwenhuizen.

De minister verwacht niet dat de wachttijden snel weer op het gewenste niveau komen. “Immers er zijn geen maatregelen in te zetten die op zeer korte termijn effect hebben zonder de kwaliteit van het examen aan te tasten. Ik bezie daarom samen met het CBR daarnaast in hoeverre prioritering van de verschillende examens mogelijk is.”

Effect 17-jarigen gering

Volgens de bewindsvrouw ligt de oorzaak van de wachttijden bij zowel vraag als aanbod. “De vraag naar examens is zeer sterk gestegen: sinds 2014 is het totaal aantal praktijkexamens gestegen van 630.000 naar 735.000 (prognose 2018), circa 17 procent. Om aan de stijgende vraag tegemoet te komen heeft het CBR afgelopen twee jaar nieuwe examinatoren geworven. Deze zijn sinds 2016 intern binnen het CBR opgeleid. Het CBR ervaart dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten aan te trekken vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.
Het effect van 17-jarigen is inmiddels gering; dat effect is wel opgetreden toen de vraag naar examens van de 17-jarigen bovenop de gewone vraag kwam, maar is inmiddels gedempt.”

De vraag naar examens voor vrachtwagen, bus, trekker en taxi is bovendien niet goed te voorspellen, meldt Van Nieuwenhuizen. De vraag blijkt sinds 2014 jaarlijks te variëren: van 26 procent extra in 2016 (t.o.v. 2015), via 20 procent extra in 2017, naar 10 procent extra in 2018.

Naast de moeilijk voorspelbare vraag naar de beroepsexamens hebben meer kandidaten B-praktijkexamen gedaan dan de prognose was: 0,9 procent extra. Dat komt omdat er meer gebruik is gemaakt van de tussentijdse toets bij het CBR tijdens de rijopleiding. “Uit het oogpunt van kwaliteit is dat een goede zaak”, vindt Van Nieuwenhuizen. De andere oorzaak is dat meer jongeren direct na hun 18e verjaardag examen willen doen dan voorheen, waarschijnlijk als gevolg van de verbetering van de economische situatie.

Beroepsexamens

Bij de wachttijden voor de beroepsexamens heeft het CBR enkele weken geleden al ingegrepen. De schaarse examencapaciteit wordt door CBR gelijkmatig verdeeld over de examinatoren. Rijscholen kunnen per kwartaal de gewenste capaciteit doorgeven. Vervolgens maakt CCV een verdeling. Hierbij wordt gekeken naar de hoeveelheid capaciteit die de rijschool vorig jaar heeft gebruikt. Wie meer examens wil dan vorig jaar, moet dit verzoek onderbouwen met stukken.

De minister ondersteunt de oproep van het CBR aan de rijscholen om kandidaten pas naar examen te sturen na voldoende vooropleiding en de rijscholen te vragen om de examens beter in te plannen. “Een rijschool kan immers een examen zo goed mogelijk plannen en vooruit reserveren waarmee de wachttijd zoveel mogelijke tijdens de rijopleiding kan vallen.”

Verrast

Eric Bakker, voorzitter van branchevereniging VRB, laat weten verrast te zijn door de uitspraken van de minister. Hij staat er echter niet negatief tegenover. “We hebben dit nog niet besproken. Het is een straffe maatregel, maar er moet iets gebeuren. De slecht opgeleide kandidaten slokken een groot percentage van de examencapaciteit op. Dat is zonde. Zoals je ook in de brief leest, wordt het steeds moeilijker om aan examinatoren te komen.”

“Ik kijk weleens naar de Duitse rijopleidingen”, vervolgt Bakker. “Daar worden instructeurs weleens op het matje geroepen als hun kandidaten steeds zakken op bijvoorbeeld kruispunten. Dan wordt er gekeken of het niet aan de instructeur ligt en of het niet eens tijd wordt voor een bijscholing. Dit zou een manier kunnen zijn om de ‘slechte categorie’ eruit te halen.”

‘Van alle tijden’

Hoewel er veel kritiek is op de lange reserveringstermijnen van het CBR, kijkt een groot deel van de branche ook genuanceerd naar dit probleem. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van RijschoolPro onder haar lezers. Lange wachttijden is een probleem dat lastig is op te lossen vanwege vraag en aanbod, vond 34 procent van de respondenten. Onder oudere rijinstructeurs lag dit percentage nog hoger, namelijk 42 procent. “Zolang wij onze rijschool hebben – 35 jaar – zijn de wachttijden al een punt van discussie. Dit komt altijd terug en zal altijd blijven”, schreef een van de rijinstructeurs in een toelichting.

Verder vond ongeveer eenderde van de respondenten het een goed idee dat de rijschool direct moet betalen bij het reserveren van een examen. Bovendien gaven zeker honderd rijinstructeurs in de toelichting aan dat ze liever zien dat de examens alleen nog maar op naam kunnen worden gereserveerd.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

6 reacties op “Minister: verplicht langere wachttijd bij slecht opgeleide leerling”

Rob Staartjes|17.05.18|14:58

http://www.quelleke.nl blogs

CBR te triest voor woorden. Het enige wat er van u gevraagd wordt is te beoordelen of een kandidaat vlot veilig de weg op mag. Binnen 5 inmiddels 12 weken. 12 weken.
Dat getuigd van slecht management. Dat had u aan kunnen zien komen. Boter op het hoofd?
Nee wij CBR doen het niet slecht…… het zijn de rijscholen.
In mijn blog kan je mijn visie op de situatie lezen.

Jac van den Bos|17.05.18|15:27

Schandalig om de schuld bij de rijscholen te zoeken! Cbr moet naar zichzelf kijken.
Het slagingspercentage is landelijk al jarenlang ongeveer hetzelfde.
Zelfreflectie? Cbr

Helga Smetsers|17.05.18|15:48

Natuurlijk kunnen ze bij het CBR geen examinators krijgen als je na je 55ste met een lange carrière als instructeur of rijschoolhouder al te oud bent. Er zijn sollicitanten genoeg.

Rijschool van Ark|17.05.18|19:11

Goed initiatief van het CBR

Het zoveelste negatieve bericht over de rijscholen. Nog even en niemand durft meer te zeggen dat hij of zij instructeur is. In bovenstaand stukje staan al weer zo veel dingen waarvan mij de tenen krommen, ik zou er een bladzijde mee kunnen vullen.

Theo van Helden|17.05.18|21:50

Als instructeur hoef je je niet aangevallen te voelen als je weet dat je je werk goed doet. Hoe groot is het aantal examenkandidaten dat als emigrant hierheen komt en opnieuw examen moet afleggen? Die slagen ook niet allemaal in één keer.
En onderzoek eens breder dan alleen slechte opleiding hoe het komt dat leerlingen zakken. Volgens mij kunnen er ook leerlingkenmerken zijn die hier oorzaak van zijn. Hebben alle opleiders daar oog voor?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.