Appen achter het stuur. foto Pixabay

TLN wil appen in vrachtauto onmogelijk maken

Appen, smartphone, stuur, telefoon, rijden

Appen achter het stuur moet technisch onmogelijk worden voor vrachtwagenchaffeurs. Daarvoor pleit Transport en Logistiek Nederland (TLN). Tot het zover is, moet de handhaving worden opgevoerd en moeten hogere sancties helpen voorkomen dat er ongelukken gebeuren door appende chauffeurs, vindt de organisatie.

​Vrachtauto- en telefoonfabrikanten zouden volgens TLN moeten samenwerken om het appen in een rijdende vrachtauto onmogelijk te maken. Alleen handsfree navigeren en bellen zou mogelijk moeten zijn. “Appen achter het stuur is onacceptabel”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken.”

Handhaving

“Bestuurders van vrachtauto’s hebben een extra verantwoordelijkheid: ze zijn professionals”, zegt Van Dijk. “En als het misgaat, zijn de gevolgen van een ongeluk met een vrachtauto vele malen groter, vanwege de afmetingen en gewicht van het voertuig.” Eigenlijk zouden chauffeurs ook zonder technische blokkering van hun telefoon of de dreiging van een strenge sanctie hun telefoon links moeten laten liggen, vindt TLN.

Omdat het waarschijnlijk wel even duurt voordat alle vrachtauto’s en telefoons zijn uitgerust met technieken die appen achter het stuur onmogelijk maken, moet de overheid de pakkans voor appen achter het stuur verhogen, vindt TLN. De organisatie is positief over de controles vanuit touringcars of vanaf bruggen die die de politie de laatste tijd uitvoert. Hiermee kan de politie makkelijker in de cabine van een vrachtauto kijken. Ook juicht TLN het nieuwe experiment toe waarbij de politie een camera gebruikt die automatisch registreert of weggebruikers hun telefoon gebruiken tijdens het rijden​.

Vakmensen

Van Dijk wijst erop dat de meeste vrachtautochauffeurs zich als professionals gedragen. Het zijn volgens hem vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht. “Door goed te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers voorkomen vrachtautochauffeurs zelfs elke dag ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te bewaren als een bestuurder van een personenauto slingert of merkwaardig manoeuvreert. Laten we dat vooral niet vergeten.”

Ook transportondernemers hebben een verantwoordelijkheid om in hun bedrijf appen achter het stuur te voorkomen. Het risico van appen achter het stuur lijkt onderbelicht, constateert TLN. Ondernemers moeten hun chauffeurs goed voorlichten over de gevaren. Ook zouden ze gebruik moeten maken van de bestaande technieken, door bijvoorbeeld de SafeDrivePod te installeren in vrachtauto’s: een apparaatje dat je in de auto installeert, en dat tijdens het rijden zorgt dat je de telefoon alleen voor handsfree bellen en navigeren kunt gebruiken. “En natuurlijk door maatregelen te nemen tegen chauffeurs die met appen toch de fout ingaan.”

Lees ook: Internationale interesse in Nederlandse oplossing tegen appen in verkeer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TLN wil appen in vrachtauto onmogelijk maken | RijschoolPro
Appen achter het stuur. foto Pixabay

TLN wil appen in vrachtauto onmogelijk maken

Appen, smartphone, stuur, telefoon, rijden

Appen achter het stuur moet technisch onmogelijk worden voor vrachtwagenchaffeurs. Daarvoor pleit Transport en Logistiek Nederland (TLN). Tot het zover is, moet de handhaving worden opgevoerd en moeten hogere sancties helpen voorkomen dat er ongelukken gebeuren door appende chauffeurs, vindt de organisatie.

​Vrachtauto- en telefoonfabrikanten zouden volgens TLN moeten samenwerken om het appen in een rijdende vrachtauto onmogelijk te maken. Alleen handsfree navigeren en bellen zou mogelijk moeten zijn. “Appen achter het stuur is onacceptabel”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken.”

Handhaving

“Bestuurders van vrachtauto’s hebben een extra verantwoordelijkheid: ze zijn professionals”, zegt Van Dijk. “En als het misgaat, zijn de gevolgen van een ongeluk met een vrachtauto vele malen groter, vanwege de afmetingen en gewicht van het voertuig.” Eigenlijk zouden chauffeurs ook zonder technische blokkering van hun telefoon of de dreiging van een strenge sanctie hun telefoon links moeten laten liggen, vindt TLN.

Omdat het waarschijnlijk wel even duurt voordat alle vrachtauto’s en telefoons zijn uitgerust met technieken die appen achter het stuur onmogelijk maken, moet de overheid de pakkans voor appen achter het stuur verhogen, vindt TLN. De organisatie is positief over de controles vanuit touringcars of vanaf bruggen die die de politie de laatste tijd uitvoert. Hiermee kan de politie makkelijker in de cabine van een vrachtauto kijken. Ook juicht TLN het nieuwe experiment toe waarbij de politie een camera gebruikt die automatisch registreert of weggebruikers hun telefoon gebruiken tijdens het rijden​.

Vakmensen

Van Dijk wijst erop dat de meeste vrachtautochauffeurs zich als professionals gedragen. Het zijn volgens hem vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht. “Door goed te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers voorkomen vrachtautochauffeurs zelfs elke dag ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te bewaren als een bestuurder van een personenauto slingert of merkwaardig manoeuvreert. Laten we dat vooral niet vergeten.”

Ook transportondernemers hebben een verantwoordelijkheid om in hun bedrijf appen achter het stuur te voorkomen. Het risico van appen achter het stuur lijkt onderbelicht, constateert TLN. Ondernemers moeten hun chauffeurs goed voorlichten over de gevaren. Ook zouden ze gebruik moeten maken van de bestaande technieken, door bijvoorbeeld de SafeDrivePod te installeren in vrachtauto’s: een apparaatje dat je in de auto installeert, en dat tijdens het rijden zorgt dat je de telefoon alleen voor handsfree bellen en navigeren kunt gebruiken. “En natuurlijk door maatregelen te nemen tegen chauffeurs die met appen toch de fout ingaan.”

Lees ook: Internationale interesse in Nederlandse oplossing tegen appen in verkeer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.