Chauffeurs ontevreden: rijbewijs D nodig voor elektrische taxibusjes

Rolstoel, taxibusje, gehandicapten, doelgroepenvervoer

Onder medewerkers in het gehandicaptenvervoer is onvrede ontstaan nu blijkt dat hun B-rijbewijs niet meer voldoet voor voor zwaardere, elektrische taxibusjes. Voor bestuurders van elektrische bestelbussen (goederenvervoer) bestaat een ontheffing voor het C-rijbewijs, maar voor chauffeurs in het personenvervoer wordt geen uitzondering gemaakt.

Voertuigen tot 3.500 kilo mogen worden bestuurd door mensen met een rijbewijs B. Boven die gewichtsgrens is een rijbewijs D vereist. Taxibusjes op brandstof vallen standaard onder de grens van 3.500 kilo. Doelgroepenvervoer wordt dan ook doorgaans verzorgd door mensen met een B-rijbewijs.

Maar elektrische voertuigen zijn vaak zwaarder. Ontwikkelingen van het batterijpakket zullen daar de komende jaren verandering in brengen. Vooralsnog is voor het besturen van de meeste elektrische taxibusjes echter een rijbewijs D nodig. Nederland wilde dat het besturen van elektrische personenbusjes met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilo met een B-rijbewijs de komende toestaan. Zo’n ontheffing was er al voor het goederenvervoer. De Europese Commissie besloot deze voor personenvervoer echter niet te verlenen, met name uit oogpunt van verkeersveiligheid.

Veel mensen op rijles

Dat leidde tot ontevredenheid bij Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en RAI Vereniging. Hun redenatie: taxibusjes moeten steeds duurzamer zijn en vervoerders worden in aanbestedingen vaker verplicht om zulke uitstootvrije voertuigen in te zetten. Als de chauffeurs een D-rijbewijs nodig hebben om zo’n voertuig te besturen, moeten er heel veel mensen in de sector op les om dat rijbewijs te behalen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ziet geen mogelijkheden om op nationaal niveau een alternatief voor de ontheffing in het leven te roepen. “Overigens kan het school- en gehandicaptenvervoer normaal blijven functioneren door gebruik te blijven maken van taxibusjes met een verbrandingsmotor.” Dat zegt zij in antwoord op Kamervragen van Cem Laçin (SP).

Frustrerend

Van Nieuwenhuizen zegt de frustratie van KNV en RAI Vereniging te begrijpen. “Zeker in de opstartfase, waarbij nog onvoldoende voertuigen beschikbaar zijn die wel onder gewichtsgrens van 3.500 kg blijven, is het frustrerend als de sector wil verduurzamen en daarbij tegen deze beperking aanloopt.”

“Echter, ik voorzie geen acuut probleem voor het functioneren van het vervoer na 1 maart 2019, omdat dit vervoer kan worden gecontinueerd met conventionele voertuigen met een verbrandingsmotor”, zo benadrukt de minister nogmaals. “Daarnaast ben ik met KNV en RAI Vereniging in gesprek om te bezien op welke wijze toch de verduurzaming van het gehandicaptenvervoer plaats kan vinden.” 

Lees ook: Ontheffing C-rijbewijs voor elektrische bestelbussen opgeschort

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

2 reacties op “Chauffeurs ontevreden: rijbewijs D nodig voor elektrische taxibusjes”

Anton van Hoogstraaten|27.11.18|21:11

Sinds wanneer speelt die 3500 kg-grens een rol bij de rijbewijzen in het personenvervoer?

Gerda Hendrick|11.04.19|13:02

ik dacht exact hetzelfde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Chauffeurs ontevreden: rijbewijs D nodig voor elektrische taxibusjes | RijschoolPro

Chauffeurs ontevreden: rijbewijs D nodig voor elektrische taxibusjes

Rolstoel, taxibusje, gehandicapten, doelgroepenvervoer

Onder medewerkers in het gehandicaptenvervoer is onvrede ontstaan nu blijkt dat hun B-rijbewijs niet meer voldoet voor voor zwaardere, elektrische taxibusjes. Voor bestuurders van elektrische bestelbussen (goederenvervoer) bestaat een ontheffing voor het C-rijbewijs, maar voor chauffeurs in het personenvervoer wordt geen uitzondering gemaakt.

Voertuigen tot 3.500 kilo mogen worden bestuurd door mensen met een rijbewijs B. Boven die gewichtsgrens is een rijbewijs D vereist. Taxibusjes op brandstof vallen standaard onder de grens van 3.500 kilo. Doelgroepenvervoer wordt dan ook doorgaans verzorgd door mensen met een B-rijbewijs.

Maar elektrische voertuigen zijn vaak zwaarder. Ontwikkelingen van het batterijpakket zullen daar de komende jaren verandering in brengen. Vooralsnog is voor het besturen van de meeste elektrische taxibusjes echter een rijbewijs D nodig. Nederland wilde dat het besturen van elektrische personenbusjes met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilo met een B-rijbewijs de komende toestaan. Zo’n ontheffing was er al voor het goederenvervoer. De Europese Commissie besloot deze voor personenvervoer echter niet te verlenen, met name uit oogpunt van verkeersveiligheid.

Veel mensen op rijles

Dat leidde tot ontevredenheid bij Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en RAI Vereniging. Hun redenatie: taxibusjes moeten steeds duurzamer zijn en vervoerders worden in aanbestedingen vaker verplicht om zulke uitstootvrije voertuigen in te zetten. Als de chauffeurs een D-rijbewijs nodig hebben om zo’n voertuig te besturen, moeten er heel veel mensen in de sector op les om dat rijbewijs te behalen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ziet geen mogelijkheden om op nationaal niveau een alternatief voor de ontheffing in het leven te roepen. “Overigens kan het school- en gehandicaptenvervoer normaal blijven functioneren door gebruik te blijven maken van taxibusjes met een verbrandingsmotor.” Dat zegt zij in antwoord op Kamervragen van Cem Laçin (SP).

Frustrerend

Van Nieuwenhuizen zegt de frustratie van KNV en RAI Vereniging te begrijpen. “Zeker in de opstartfase, waarbij nog onvoldoende voertuigen beschikbaar zijn die wel onder gewichtsgrens van 3.500 kg blijven, is het frustrerend als de sector wil verduurzamen en daarbij tegen deze beperking aanloopt.”

“Echter, ik voorzie geen acuut probleem voor het functioneren van het vervoer na 1 maart 2019, omdat dit vervoer kan worden gecontinueerd met conventionele voertuigen met een verbrandingsmotor”, zo benadrukt de minister nogmaals. “Daarnaast ben ik met KNV en RAI Vereniging in gesprek om te bezien op welke wijze toch de verduurzaming van het gehandicaptenvervoer plaats kan vinden.” 

Lees ook: Ontheffing C-rijbewijs voor elektrische bestelbussen opgeschort

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

2 reacties op “Chauffeurs ontevreden: rijbewijs D nodig voor elektrische taxibusjes”

Anton van Hoogstraaten|27.11.18|21:11

Sinds wanneer speelt die 3500 kg-grens een rol bij de rijbewijzen in het personenvervoer?

Gerda Hendrick|11.04.19|13:02

ik dacht exact hetzelfde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.