Snorscooter. foto Flickr/FaceMePLS

Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar effecten

snorfiets, snorscooter

Het zal nog minstens een jaar duren voordat een helm verplicht wordt voor snorfietsers. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil eerst een onderzoek doen naar de effecten op de verkeersveiligheid. Ook komt er een overgangsperiode zodat mensen genoeg tijd hebben om een helm te kopen.

In januari heeft de Tweede Kamer een motie van Maurits von Martels (CDA) aangenomen die de regering verzoekt om zo snel mogelijk met een wetsvoorstel te komen waarbij het dragen van een helm verplicht wordt voor snorfietsers. De minister meldt dat een dergelijke wijziging van de RVV 1990 doorgaans negen tot twaalf maanden vergt.

Eind vorig jaar hebben 130 artsen in een brandbrief gepleit voor een helmplicht voor snorfietsers. De snorfiets is gevaarlijk, stellen zij. “Nergens is de snorfiets zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar.”

Van snorfiets naar bromfiets

De verwachting is dat veel snorfietsers als gevolg van de helmplicht hun voertuig zullen laten registreren als brommer. De bewindsvrouw gaat de mogelijke gevolgen van de nieuwe regel laten onderzoeken: “Wat is het effect op verkeersveiligheid? Gaan bestuurders van de snorfiets kiezen voor een andere mobiliteit en, zo ja, welke? Kan er onderbouwd worden waarom een dergelijke verplichting wel geldt voor de snorfiets maar niet voor vervoersmiddelen met een vergelijkbare snelheid? En is deze maatregel ook te handhaven?” Dit onderzoek moet dit najaar zijn afgerond.

Bovag juicht dat onderzoek toe. “Uiteraard is het dragen van een helm veel beter, voor elke verkeersdeelnemer. het is dan ook goed dat er uitgebreid onderzoek plaats gaat vinden naar de effecten hiervan en de implicaties voor wat betreft de eventuele invoering.” Volgens de brancheorganisatie zou het bijvoorbeeld eenvoudiger moeten worden om bestaande snorfietsen om te laten keuren naar bromfiets, op locatie bij een scooterbedrijf.

Helm kopen

Ook vindt de minister dat er een ‘redelijke’ overgangsperiode moet komen om mensen de gelegenheid te geven een geschikte helm te kopen. “Die helmen moeten ook beschikbaar zijn. Momenteel zijn er namelijk ongeveer 700.000 geregistreerde snorfietsen in Nederland. Daarnaast is ook goede voorlichting over deze maatregel van belang.”

Lees ook: 130 artsen pleiten voor helmplicht snorfietsers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

12 reacties op “Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar effecten”

R A|21.02.19|19:51

Helmplicht is belangrijk, wij kunnen een andere soort helm maken voor de snorfiets. bijvoorbeel “lichter”

R. ALexman

R A|21.02.19|19:53

Helmplicht is belangrijk, wij kunnen een andere soort helm maken voor de snorfiets. bijvoorbeel “lichter”
R. Alexman

William de Wit|23.02.19|13:10

Als men een helm wi verplichten voor snorscooters, gaan die massaal omgebouwd worden naar bromfiets. Als ik dan toch een helm op moet, wil ik ook de daarbij behorende snelheid kunnen rijden. Maar misschien moet er beter worden gecontroleerd op snelheden bij snorscooters. En vergelijk dan het aantal ongevallen met fietsers. Dam zal blijken dat er meer ongevallen met fietsers gebeuren. Snorscooters die sneller zijn moet je even niet mee rekenen. Dat zijn in feite gewoon bromfietsen.

Fortnite|23.02.19|20:16

700.000 helmen keer €40 is €28.000.000 is ongeveer €5.000.000 btw, laat de geld maar rollen.
Waarom dan ook niet voor alle elektrische fietsen een helm.

Fokke Huizinga|03.03.19|18:46

Ik heb een electrische scooter. Gaat niet sneller als 23 km. Een helm is onzinnig. Menig fietser gaat mij voorbij. Ga eerst maar eens handhaven.

Hendrik Katuin|21.04.19|22:31

Ik rij op een snorscooter en die gaat niet sneller dan 25 km ga controleren dat is beter dan helmplicht. Elektrische fietsen gaan sneller.

arie de krou|02.05.19|22:50

Een snorscooter ombouwen tot bromscooter is niet zo duur alleen moet hij daarna gekeurd worden door de RDW in Lelystad en dat kan wel €1000,- kosten
Zou me eerder druk maken om de motorrijders die zonder beschermkleding over de snelweg racen met 180
Maak dan ook de motorpakken verplicht

Fazzy A|08.05.19|13:25

Als ik straks met mijn snorscooter naar mijn werk ga op de rijbaan dan wordt het file! Ik ben niet van plan risico’s te nemen om aan de kant te gaan op een tweebaansweg, auto’s mogen achteraan gaan sluiten…met 25 km per uur!! Dat wordt een hoop getoeter, frustraties en misschien wel gevaarlijk rij-en inhaalgedrag. Ik ga het namelijk absoluut niet ombouwen tot een bromscooter of inruilen voor een.

Miriam Peeters|26.11.19|22:29

Waarom gaan ze niet beter controleren op de snorscooters die te hard rijden i.p.v een helmplicht in te voeren. Het is niet veilig voor mensen op een snorscooter om op de rijbaan te rijden met 25 km per uur ook al hebben ze een helm op. Het voorkomt niet dat er bv een vrachtwagen over je been kan rijden. Er komen sowieso ergernissen van automobilisten etc. En een gevoel van onveiligheid voor de bestuurders van de snorscooter.

Patrick Heeren|05.01.20|15:38

en elektrische fietsen dan die halen mijn op mijn snorscooter in met een snelheid van 45 k/m per uur op het fietspad omdat bijna alle elektrische fietsen worden opgevoerd naar ver boven de 45 k/m per uur word daar dan ook wat aan gedaan.

Nicole van Dam-Sonneborn|24.05.20|12:26

Beter handhaven en op fietsers letten die telefoneren en appen op de fiets, dat is gevaarlijk, elektrische fietsen halen snorscooters zelfs in en die hebben ook geen helmplicht. Met helmplicht gaan meer mensen op scooters rijden met hogere snelheid of meer elektrische fietsen dus ook hoger risico op ongelukken. Meer handhavers foor fietspaden. Komt er genoeg geld aan boetes binnen.

Rob van Aalsburg|14.11.20|21:06

op een snor scooter zou het belachelijk zijn om een helm plicht in te stellen het lig namelijk aan de bestuurder zelf dat ze beter in het verkeer moeten opletten er zijn namelijk heel veel bestuurders bij die namelijk niet eens weten wat verkeers tekens en verkeers regels of gedrag regels zijn of kennen. als men dat kent en naleef dan dan heeft de helm op een snor scooter of E bike of 45 km E bike niet nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar effecten | RijschoolPro
Snorscooter. foto Flickr/FaceMePLS

Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar effecten

snorfiets, snorscooter

Het zal nog minstens een jaar duren voordat een helm verplicht wordt voor snorfietsers. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil eerst een onderzoek doen naar de effecten op de verkeersveiligheid. Ook komt er een overgangsperiode zodat mensen genoeg tijd hebben om een helm te kopen.

In januari heeft de Tweede Kamer een motie van Maurits von Martels (CDA) aangenomen die de regering verzoekt om zo snel mogelijk met een wetsvoorstel te komen waarbij het dragen van een helm verplicht wordt voor snorfietsers. De minister meldt dat een dergelijke wijziging van de RVV 1990 doorgaans negen tot twaalf maanden vergt.

Eind vorig jaar hebben 130 artsen in een brandbrief gepleit voor een helmplicht voor snorfietsers. De snorfiets is gevaarlijk, stellen zij. “Nergens is de snorfiets zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar.”

Van snorfiets naar bromfiets

De verwachting is dat veel snorfietsers als gevolg van de helmplicht hun voertuig zullen laten registreren als brommer. De bewindsvrouw gaat de mogelijke gevolgen van de nieuwe regel laten onderzoeken: “Wat is het effect op verkeersveiligheid? Gaan bestuurders van de snorfiets kiezen voor een andere mobiliteit en, zo ja, welke? Kan er onderbouwd worden waarom een dergelijke verplichting wel geldt voor de snorfiets maar niet voor vervoersmiddelen met een vergelijkbare snelheid? En is deze maatregel ook te handhaven?” Dit onderzoek moet dit najaar zijn afgerond.

Bovag juicht dat onderzoek toe. “Uiteraard is het dragen van een helm veel beter, voor elke verkeersdeelnemer. het is dan ook goed dat er uitgebreid onderzoek plaats gaat vinden naar de effecten hiervan en de implicaties voor wat betreft de eventuele invoering.” Volgens de brancheorganisatie zou het bijvoorbeeld eenvoudiger moeten worden om bestaande snorfietsen om te laten keuren naar bromfiets, op locatie bij een scooterbedrijf.

Helm kopen

Ook vindt de minister dat er een ‘redelijke’ overgangsperiode moet komen om mensen de gelegenheid te geven een geschikte helm te kopen. “Die helmen moeten ook beschikbaar zijn. Momenteel zijn er namelijk ongeveer 700.000 geregistreerde snorfietsen in Nederland. Daarnaast is ook goede voorlichting over deze maatregel van belang.”

Lees ook: 130 artsen pleiten voor helmplicht snorfietsers

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

12 reacties op “Helmplicht snorfietsers: eerst onderzoek naar effecten”

R A|21.02.19|19:51

Helmplicht is belangrijk, wij kunnen een andere soort helm maken voor de snorfiets. bijvoorbeel “lichter”

R. ALexman

R A|21.02.19|19:53

Helmplicht is belangrijk, wij kunnen een andere soort helm maken voor de snorfiets. bijvoorbeel “lichter”
R. Alexman

William de Wit|23.02.19|13:10

Als men een helm wi verplichten voor snorscooters, gaan die massaal omgebouwd worden naar bromfiets. Als ik dan toch een helm op moet, wil ik ook de daarbij behorende snelheid kunnen rijden. Maar misschien moet er beter worden gecontroleerd op snelheden bij snorscooters. En vergelijk dan het aantal ongevallen met fietsers. Dam zal blijken dat er meer ongevallen met fietsers gebeuren. Snorscooters die sneller zijn moet je even niet mee rekenen. Dat zijn in feite gewoon bromfietsen.

Fortnite|23.02.19|20:16

700.000 helmen keer €40 is €28.000.000 is ongeveer €5.000.000 btw, laat de geld maar rollen.
Waarom dan ook niet voor alle elektrische fietsen een helm.

Fokke Huizinga|03.03.19|18:46

Ik heb een electrische scooter. Gaat niet sneller als 23 km. Een helm is onzinnig. Menig fietser gaat mij voorbij. Ga eerst maar eens handhaven.

Hendrik Katuin|21.04.19|22:31

Ik rij op een snorscooter en die gaat niet sneller dan 25 km ga controleren dat is beter dan helmplicht. Elektrische fietsen gaan sneller.

arie de krou|02.05.19|22:50

Een snorscooter ombouwen tot bromscooter is niet zo duur alleen moet hij daarna gekeurd worden door de RDW in Lelystad en dat kan wel €1000,- kosten
Zou me eerder druk maken om de motorrijders die zonder beschermkleding over de snelweg racen met 180
Maak dan ook de motorpakken verplicht

Fazzy A|08.05.19|13:25

Als ik straks met mijn snorscooter naar mijn werk ga op de rijbaan dan wordt het file! Ik ben niet van plan risico’s te nemen om aan de kant te gaan op een tweebaansweg, auto’s mogen achteraan gaan sluiten…met 25 km per uur!! Dat wordt een hoop getoeter, frustraties en misschien wel gevaarlijk rij-en inhaalgedrag. Ik ga het namelijk absoluut niet ombouwen tot een bromscooter of inruilen voor een.

Miriam Peeters|26.11.19|22:29

Waarom gaan ze niet beter controleren op de snorscooters die te hard rijden i.p.v een helmplicht in te voeren. Het is niet veilig voor mensen op een snorscooter om op de rijbaan te rijden met 25 km per uur ook al hebben ze een helm op. Het voorkomt niet dat er bv een vrachtwagen over je been kan rijden. Er komen sowieso ergernissen van automobilisten etc. En een gevoel van onveiligheid voor de bestuurders van de snorscooter.

Patrick Heeren|05.01.20|15:38

en elektrische fietsen dan die halen mijn op mijn snorscooter in met een snelheid van 45 k/m per uur op het fietspad omdat bijna alle elektrische fietsen worden opgevoerd naar ver boven de 45 k/m per uur word daar dan ook wat aan gedaan.

Nicole van Dam-Sonneborn|24.05.20|12:26

Beter handhaven en op fietsers letten die telefoneren en appen op de fiets, dat is gevaarlijk, elektrische fietsen halen snorscooters zelfs in en die hebben ook geen helmplicht. Met helmplicht gaan meer mensen op scooters rijden met hogere snelheid of meer elektrische fietsen dus ook hoger risico op ongelukken. Meer handhavers foor fietspaden. Komt er genoeg geld aan boetes binnen.

Rob van Aalsburg|14.11.20|21:06

op een snor scooter zou het belachelijk zijn om een helm plicht in te stellen het lig namelijk aan de bestuurder zelf dat ze beter in het verkeer moeten opletten er zijn namelijk heel veel bestuurders bij die namelijk niet eens weten wat verkeers tekens en verkeers regels of gedrag regels zijn of kennen. als men dat kent en naleef dan dan heeft de helm op een snor scooter of E bike of 45 km E bike niet nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.