Bromfietsexamen

‘CBR verstoort marktwerking bromfietsexamens’

Het CBR geeft rijscholen de mogelijkheid om bromfietsexamens af te nemen bij de rijschool. Dat gebeurt bij opleiders die op minimaal 25 kilometer afstand van de examenplaats zijn gevestigd en minstens honderd bromfietsexamens per jaar afnemen. Een rijschoolhouder vindt dit onbegrijpelijk en noemt dit oneerlijke concurrentie: “De kleine rijschool wordt op deze manier de nek omgedraaid.” Ook zou het CBR niet over deze optie hebben gecommuniceerd.

De rijschoolhouder, die anoniem wil blijven(*), heeft meteen na invoering van het bromfietsexamen in 2010 een verzoek ingediend bij het CBR om de examens op locatie af te nemen. Hij kreeg nul op rekest. Later kwam een andere rijschool uit dezelfde regio erachter dat het wél mogelijk was. Om aan de voorwaarde te voldoen, opende deze rijschool een locatie die net buiten de straal van 25 kilometer valt. Ook neemt de rijschool meer dan honderd examens per jaar af.

Op 1-0 achterstand

De rijschool in kwestie gebruikt de examens op locatie ook in reclame-uitingen: voor leerlingen is het namelijk veel interessanter om in eigen regio examen te doen in plaats van in het relatief onbekende gebied rond de examenlocatie. Inmiddels zijn de eerste examens er al afgenomen.

“Waarom zijn deze voorwaarden nergens kenbaar gemaakt?”, wil de rijschoolhouder weten. “Als ik dit eerder had geweten, had ik hier ook meteen op ingespeeld. Dan had ik ook honderd examens kunnen regelen. Maar nu sta ik al 1-0 achter. Dit is oneerlijke concurrentie.” De rijschoolhouder begrijpt de eis van honderd examens niet. “Ik kan me goed voorstellen dat je als rijschool genoeg kandidaten moet kunnen aanbieden, zodat de examinator er een hele dag examens kan afnemen. Maar waarom honderd?”

Reclame-uitingen verboden

Opvallend is dat het reclame maken voor het examen op locatie niet is toegestaan, volgens artikel 13 van de overeenkomst tussen de rijschool en het CBR: “Het is de rijschool niet toegestaan op enige wijze uiting te geven aan deze samenwerking met het CBR door middel van (digitale) communicatiemiddelen of marketingactiviteiten, dan wel anderszins. “Als een rijschool dit toch doet, dan zullen we ze daarop aanspreken”, meldt het CBR.

‘Niet meer na te gaan’

Het CBR laat weten dat de mogelijkheid voor het examen op locatie sinds juli 2010 bestaat, een half jaar na de invoering van het bromfietsexamen. Op de vraag waarom er niet over gecommuniceerd is, kan het CBR geen antwoord geven. “In 2009 heeft het CBR uitgebreid gecommuniceerd over de invoering van het bromfietspraktijkexamen, onder meer via veertien bijeenkomsten met opleiders door het hele land. Voor ons is helaas niet meer na te gaan in hoeverre we destijds hebben gecommuniceerd over de mogelijkheid om bromfietsexamens af te nemen vanaf rijschoollocaties conform specifieke voorwaarden.”

In 2018 hebben vijf rijscholen gebruikgemaakt van deze mogelijkheid. Hierbij ging het om 849 afgenomen bromfietspraktijkexamens op locatie. Recent zijn er nog twee rijschoollocaties bijgekomen, laat het CBR weten. Landelijk zijn er in 2018 bijna 35.000 examens afgenomen.

Voor de voorwaarde van honderd examens per kalenderjaar bestaat een goede reden, zegt woordvoerster Dingeldein: “Namelijk dat het CBR moet investeren om het examengebied te keuren. Daarnaast moeten de bromfietsexaminatoren die op die locatie worden ingezet, bekendheid met het gebied krijgen en behouden. Met lagere aantallen bromfietsexamens is dit niet te verwezenlijken.”

Examens reserveren

Ook is er een verschil bij het reserveren van het examen. Bij examens op locatie wordt de planning van praktijkexamens in onderling overleg vastgesteld waarbij een termijn van minimaal acht weken in acht wordt genomen, vertelt de woordvoerster. Bij de reguliere examens op CBR-locaties moet naamloze capaciteit twee weken vóór de examendatum op naam worden gereserveerd; capaciteit waarbij dit niet gebeurt, wordt vrijgegeven aan de markt. Bij examens op locatie is de capaciteit exclusief voor de betreffende rijschool; dit betekent dat de rijschool tot de dag vóór de examendatum nog de mogelijkheid heeft om een examen op naam te zetten. “Lukt dat niet, dan draait hij zelf voor de kosten op.”

*De naam van de rijschoolhouder is bekend bij de redactie

Lees ook: Rijden op de speed pedelec: ‘Gedraag je niet als fietser’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘CBR verstoort marktwerking bromfietsexamens’ | RijschoolPro
Bromfietsexamen

‘CBR verstoort marktwerking bromfietsexamens’

Het CBR geeft rijscholen de mogelijkheid om bromfietsexamens af te nemen bij de rijschool. Dat gebeurt bij opleiders die op minimaal 25 kilometer afstand van de examenplaats zijn gevestigd en minstens honderd bromfietsexamens per jaar afnemen. Een rijschoolhouder vindt dit onbegrijpelijk en noemt dit oneerlijke concurrentie: “De kleine rijschool wordt op deze manier de nek omgedraaid.” Ook zou het CBR niet over deze optie hebben gecommuniceerd.

De rijschoolhouder, die anoniem wil blijven(*), heeft meteen na invoering van het bromfietsexamen in 2010 een verzoek ingediend bij het CBR om de examens op locatie af te nemen. Hij kreeg nul op rekest. Later kwam een andere rijschool uit dezelfde regio erachter dat het wél mogelijk was. Om aan de voorwaarde te voldoen, opende deze rijschool een locatie die net buiten de straal van 25 kilometer valt. Ook neemt de rijschool meer dan honderd examens per jaar af.

Op 1-0 achterstand

De rijschool in kwestie gebruikt de examens op locatie ook in reclame-uitingen: voor leerlingen is het namelijk veel interessanter om in eigen regio examen te doen in plaats van in het relatief onbekende gebied rond de examenlocatie. Inmiddels zijn de eerste examens er al afgenomen.

“Waarom zijn deze voorwaarden nergens kenbaar gemaakt?”, wil de rijschoolhouder weten. “Als ik dit eerder had geweten, had ik hier ook meteen op ingespeeld. Dan had ik ook honderd examens kunnen regelen. Maar nu sta ik al 1-0 achter. Dit is oneerlijke concurrentie.” De rijschoolhouder begrijpt de eis van honderd examens niet. “Ik kan me goed voorstellen dat je als rijschool genoeg kandidaten moet kunnen aanbieden, zodat de examinator er een hele dag examens kan afnemen. Maar waarom honderd?”

Reclame-uitingen verboden

Opvallend is dat het reclame maken voor het examen op locatie niet is toegestaan, volgens artikel 13 van de overeenkomst tussen de rijschool en het CBR: “Het is de rijschool niet toegestaan op enige wijze uiting te geven aan deze samenwerking met het CBR door middel van (digitale) communicatiemiddelen of marketingactiviteiten, dan wel anderszins. “Als een rijschool dit toch doet, dan zullen we ze daarop aanspreken”, meldt het CBR.

‘Niet meer na te gaan’

Het CBR laat weten dat de mogelijkheid voor het examen op locatie sinds juli 2010 bestaat, een half jaar na de invoering van het bromfietsexamen. Op de vraag waarom er niet over gecommuniceerd is, kan het CBR geen antwoord geven. “In 2009 heeft het CBR uitgebreid gecommuniceerd over de invoering van het bromfietspraktijkexamen, onder meer via veertien bijeenkomsten met opleiders door het hele land. Voor ons is helaas niet meer na te gaan in hoeverre we destijds hebben gecommuniceerd over de mogelijkheid om bromfietsexamens af te nemen vanaf rijschoollocaties conform specifieke voorwaarden.”

In 2018 hebben vijf rijscholen gebruikgemaakt van deze mogelijkheid. Hierbij ging het om 849 afgenomen bromfietspraktijkexamens op locatie. Recent zijn er nog twee rijschoollocaties bijgekomen, laat het CBR weten. Landelijk zijn er in 2018 bijna 35.000 examens afgenomen.

Voor de voorwaarde van honderd examens per kalenderjaar bestaat een goede reden, zegt woordvoerster Dingeldein: “Namelijk dat het CBR moet investeren om het examengebied te keuren. Daarnaast moeten de bromfietsexaminatoren die op die locatie worden ingezet, bekendheid met het gebied krijgen en behouden. Met lagere aantallen bromfietsexamens is dit niet te verwezenlijken.”

Examens reserveren

Ook is er een verschil bij het reserveren van het examen. Bij examens op locatie wordt de planning van praktijkexamens in onderling overleg vastgesteld waarbij een termijn van minimaal acht weken in acht wordt genomen, vertelt de woordvoerster. Bij de reguliere examens op CBR-locaties moet naamloze capaciteit twee weken vóór de examendatum op naam worden gereserveerd; capaciteit waarbij dit niet gebeurt, wordt vrijgegeven aan de markt. Bij examens op locatie is de capaciteit exclusief voor de betreffende rijschool; dit betekent dat de rijschool tot de dag vóór de examendatum nog de mogelijkheid heeft om een examen op naam te zetten. “Lukt dat niet, dan draait hij zelf voor de kosten op.”

*De naam van de rijschoolhouder is bekend bij de redactie

Lees ook: Rijden op de speed pedelec: ‘Gedraag je niet als fietser’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.