Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Word als instructeur dé expert op het gebied van ADAS’

Steeds meer auto’s worden standaard uitgerust met rijhulpsystemen. De EU geeft het gebruik van ADAS nu een extra zetje door deze verplicht te stellen in nieuwe auto’s. Dat biedt kansen voor rijschoolhouders, vertelt Frank Hoornenborg van Bovag Rijscholen in zijn maandelijkse column.

“Nu Europa heeft besloten dat een flink aantal rijhulp- en veiligheidssystemen verplicht gaan worden in nieuwe personenauto’s, vrachtwagens en bussen, is het zaak dat wij als rijscholenbranche ons daar grondig op gaan voorbereiden. Op dit moment betreft het in veel auto’s nog een gadget, die vaak ook nog eens alleen in de luxe modellen wordt geleverd. Maar intussen is 45 procent van alle nieuwe personenauto’s die in 2018 in Nederland werden verkocht, al uitgerust met een automatisch noodremsysteem. Volgens de EU moeten alle wagens die vanaf 2022 nieuw ontwikkeld worden, zijn voorzien van rijstrookassistenten, dodehoekdetectie, alcoholsloten en nog veel meer. In 2024 geldt dat voor álle nieuwe voertuigen die dan te koop zijn.

Bij het ene merk betekent een noodremsysteem dat de auto tot een volledige stop komt, maar bij een ander merk wordt er slechts afgeremd tot 30 kilometer per uur.

Het is overigens wel zaak dat al die Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) straks een uniforme benaming krijgen en ook op dezelfde manier werken. Nu zien we dat autofabrikanten deze snufjes aangrijpen om er marketing mee te bedrijven en een noodremsysteem bij elk merk weer anders heet: Active City Braking, Front Assist, Automatic Emergency Brake… Bij het ene merk betekent zo’n systeem dat de auto tot een volledige stop komt, maar bij een ander merk wordt er slechts afgeremd tot 30 kilometer per uur. Uniformiteit hierin is dus van het grootste belang, want je moet er als bestuurder op kunnen vertrouwen dat zo’n verplicht en cruciaal systeem in je Opel hetzelfde werkt als in de Toyota waar je hem op inruilt. En dat de werking in de lesauto identiek is aan die in auto van paps en mams.

We weten nu dus dat dit er allemaal aan zit te komen en we weten ook dat heel veel voertuigen momenteel al zulke apparatuur aan boord hebben. We weten intussen ook dat de volledig zelfrijdende auto (op ‘niveau 5’) er waarschijnlijk nooit zal gaan komen. Autorijden gaat zeer zeker nóg veiliger worden, maar ook totaal anders en wellicht complexer. Aan ons rijschoolhouders de schone taak om dit alles in goede banen te leiden en ons te presenteren als dé experts; begin dan ook nú al met het verzamelen van alle relevante info, zodat u een grote kennisvoorsprong op kunt bouwen. In de tussentijd zal BOVAG ook met het CBR in gesprek blijven over hoe de examens moeten worden afgestemd op al deze ontwikkelingen.”

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.