Eis CE-rijbewijs vervalt voor transportbegeleider

De eisen voor transportbegeleiders worden versoepeld. Ze hoeven geen CE-rijbewijs met Code 95 meer te hebben om hun vak uit te oefenen. Een B-rijbewijs volstaat. Wel moeten deze kandidaten voortaan weer een theorie-examen afleggen bij het CBR. 

Vanuit de beroepsgroep was er behoefte aan een aanpassing van de Regeling verkeersregelaars 2009, waar de transportbegeleiders onder vallen. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was het kennisniveau deze beroepsgroep ‘wisselend’ of zelfs ‘onvoldoende’. Een werkgroep bestaande uit onder andere de transportsector, politie, RDW en ministerie heeft meerdere verbeterpunten voorgesteld.

Theorie-examen

De examinering van transportbegeleiders wordt nu nog aan de markt overgelaten. Daar komt een theorie-examen bij het CBR voor in de plaats, zoals ook in het verleden het geval was. “Een uniform theorie-examen resulteert in meer uniformiteit in de opleiding.” Het theorie-examen kan voor of na het praktijkexamen worden afgelegd.

Daarnaast wordt de verplichting voor een CE-rijbewijs met code 95 losgelaten. “Deze eis wordt als een onnodig zware aanstellingseis ervaren.” In de praktijk bestuurt de transportbegeleider geen voertuig van categorie C, het gaat altijd om de B-categorie.

Minimumleeftijd

Momenteel geldt voor de transportbegeleider nog een minimumleeftijd van 24 jaar. Deze eis wordt vervangen door een ervaringscriterium: een transportbegeleider mag geen beginnend bestuurder zijn. Dat betekent dat hij minimaal vijf jaar over een geldig B-rijbewijs dient te beschikken.

Gemiddeld doen jaarlijks vijftig personen examen. Het ministerie verwacht dat door de versoepeling van de eisen het aantal kandidaten zal verdubbelen.De Regeling verkeersregelaars 2009 gaat in per 1 januari 2020.

Lees ook: Nieuwe simulator Verjo goedgekeurd voor Code 95

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eis CE-rijbewijs vervalt voor transportbegeleider | RijschoolPro

Eis CE-rijbewijs vervalt voor transportbegeleider

De eisen voor transportbegeleiders worden versoepeld. Ze hoeven geen CE-rijbewijs met Code 95 meer te hebben om hun vak uit te oefenen. Een B-rijbewijs volstaat. Wel moeten deze kandidaten voortaan weer een theorie-examen afleggen bij het CBR. 

Vanuit de beroepsgroep was er behoefte aan een aanpassing van de Regeling verkeersregelaars 2009, waar de transportbegeleiders onder vallen. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was het kennisniveau deze beroepsgroep ‘wisselend’ of zelfs ‘onvoldoende’. Een werkgroep bestaande uit onder andere de transportsector, politie, RDW en ministerie heeft meerdere verbeterpunten voorgesteld.

Theorie-examen

De examinering van transportbegeleiders wordt nu nog aan de markt overgelaten. Daar komt een theorie-examen bij het CBR voor in de plaats, zoals ook in het verleden het geval was. “Een uniform theorie-examen resulteert in meer uniformiteit in de opleiding.” Het theorie-examen kan voor of na het praktijkexamen worden afgelegd.

Daarnaast wordt de verplichting voor een CE-rijbewijs met code 95 losgelaten. “Deze eis wordt als een onnodig zware aanstellingseis ervaren.” In de praktijk bestuurt de transportbegeleider geen voertuig van categorie C, het gaat altijd om de B-categorie.

Minimumleeftijd

Momenteel geldt voor de transportbegeleider nog een minimumleeftijd van 24 jaar. Deze eis wordt vervangen door een ervaringscriterium: een transportbegeleider mag geen beginnend bestuurder zijn. Dat betekent dat hij minimaal vijf jaar over een geldig B-rijbewijs dient te beschikken.

Gemiddeld doen jaarlijks vijftig personen examen. Het ministerie verwacht dat door de versoepeling van de eisen het aantal kandidaten zal verdubbelen.De Regeling verkeersregelaars 2009 gaat in per 1 januari 2020.

Lees ook: Nieuwe simulator Verjo goedgekeurd voor Code 95

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.