Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Harde cijfers en heldere actiepunten munitie in communicatie met CBR’

De relatie tussen rijscholen en CBR kan beter. Dat is op zich geen nieuws, maar recente onderzoeksuitkomsten van BOVAG maken wel weer eens heel duidelijk waar de voornaamste pijnpunten zitten, stelt Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen in zijn maandelijkse column. Vooral de prestatie van TOP Online behoeft verbetering.

Bijna 900 rijscholen die samen goed zijn voor zo’n 93.000 praktijkexamens vulden op verzoek van BOVAG de uitgebreide enquête in over de relatie met het CBR. Dat onderzoek voeren we regelmatig uit, maar de laatste keer was alweer zeven jaar geleden en deze keer nodigden we voor het eerst ook niet-leden uit om deel te nemen. De totale respons kwam uit op 22 procent en daar zijn we tevreden mee, vooral ook omdat het om een zeer representatieve vertegenwoordiging qua aantallen examens gaat. De resultaten van het onderzoek zijn dus een juiste indicatie voor wat er leeft in het veld en waarvan de rijschoolhouders vinden dat er actie op moet worden ondernomen.

Hardwerkende, bonafide rijschoolhouders moeten gewaardeerd en gehoord worden, juist ook door het CBR.

De algemene tevredenheid over het CBR daalde naar 6,5. In 2012 was dat iets hoger en in 2009 iets lager. Uit de onderzoeksresultaten wordt in elk geval helder waar de pijnpunten liggen en het is altijd prettiger communiceren richting belanghebbenden als dat centraal uit een representatief onderzoek komt dan wanneer ieder voor zich via verschillende kanalen begint te roepen.

Het rapport is intussen reeds met het CBR gedeeld en er is al toegezegd hierover met ons om tafel te gaan. Want het mag duidelijk zijn dat hardwerkende, bonafide rijschoolhouders gewaardeerd en gehoord moeten worden, juist ook door het CBR. De rapportcijfers voor de afzonderlijke onderdelen liggen grofweg tussen de 4 en 7 en zijn sinds 2012 in de meeste gevallen niet verbeterd. Positieve uitzondering vormt de waardering voor CCV, waar de meeste rijschoolhouders (zeer) positief over zijn. Ook 2toDrive en het trekkerrijbewijs worden positief beoordeeld.

Werk aan de winkel is er voornamelijk bij de ‘performance’ van TOP Online en daarvoor is inmiddels ook al een klankbordgroep met BOVAG-leden opgestart. Daarnaast zijn de wachttijden voor examens een bekend probleem en de mening over de klantenservice en de afhandeling van medische dossiers behoeft verder geen toelichting, lijkt me. Uiteraard zijn de uitkomsten van ons onderzoek geen verrassing, maar we hebben nu wel harde cijfers, concreet munitie en een heldere lijst met actiepunten. Langs deze weg in elk geval veel dank aan iedereen die de vragenlijst heeft ingevuld en op die manier bijdraagt aan een betere branche en betere samenwerking.

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.