Run op nascholing voor behoud Code 95 houdt aan

In het derde kwartaal van 2019 zijn er in totaal 27.462 dagen nascholing gevolgd door chauffeurs die Code 95 willen behouden op hun rijbewijs. Dit is aanzienlijk meer dan het aantal gevolgde dagen in het derde kwartaal van 2018, waarin er 19.413 dagen nascholing zijn gevolgd. Dat komt onder meer omdat de richtlijn Vakbekwaamheid nu vijf jaar geleden is ingevoerd en chauffeurs iedere vijf jaar een minimum aantal uren les moet hebben gevolgd.

Van de 27.462 dagen die in totaal zijn gevolgd, werden er 5.935 met praktijkbijscholing gevuld en 21.527 met theorie. Vorig jaar werden in het derde kwartaal bijna 8.000 dagen minder aan nascholing gevolgd. Dat blijkt uit cijfers van het CBR. De meest gevolgde theoriecursus tussen 1 juli en 30 september is Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur; het vorige kwartaal stond EHBO bovenaan, dat staat nu op de tweede plek. Rijoptimalisatie staat nog steeds bovenaan de ranglijst van praktijktrainingen.

Beroepschauffeurs

Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs voor het beroepsmatig besturen van een voertuig. De richtlijn Vakbekwaamheid waar de code bijhoort is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van minimaal 35 uur nascholing in vijf jaar tijd. De richtlijn is vijf jaar geleden ingevoerd, wat betekent dat de chauffeurs die toen als eerste bekwaam werden bevonden nu aan het einde van een vijfjarige cyclus komen. Volgens het CBR zijn er ook meer nascholingen gevolgd door een toename aan nieuwe chauffeurs die de code willen behalen.

Hieronder de top 5 van meest gevolgde theoriecursussen en praktijkdagen in het tweede kwartaal van 2019.

Theorie
1. Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur
2. EHBO
3. Chauffeursdag
4. Heftruck
5. VCA

Praktijk
1. Rijoptimalisatie
2. Het Nieuwe Rijden (HNR)
3. Chauffeur LZV
4. Manoeuvreren
5. Veilig werken met de vrachtauto

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Run op nascholing voor behoud Code 95 houdt aan | RijschoolPro

Run op nascholing voor behoud Code 95 houdt aan

In het derde kwartaal van 2019 zijn er in totaal 27.462 dagen nascholing gevolgd door chauffeurs die Code 95 willen behouden op hun rijbewijs. Dit is aanzienlijk meer dan het aantal gevolgde dagen in het derde kwartaal van 2018, waarin er 19.413 dagen nascholing zijn gevolgd. Dat komt onder meer omdat de richtlijn Vakbekwaamheid nu vijf jaar geleden is ingevoerd en chauffeurs iedere vijf jaar een minimum aantal uren les moet hebben gevolgd.

Van de 27.462 dagen die in totaal zijn gevolgd, werden er 5.935 met praktijkbijscholing gevuld en 21.527 met theorie. Vorig jaar werden in het derde kwartaal bijna 8.000 dagen minder aan nascholing gevolgd. Dat blijkt uit cijfers van het CBR. De meest gevolgde theoriecursus tussen 1 juli en 30 september is Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur; het vorige kwartaal stond EHBO bovenaan, dat staat nu op de tweede plek. Rijoptimalisatie staat nog steeds bovenaan de ranglijst van praktijktrainingen.

Beroepschauffeurs

Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs voor het beroepsmatig besturen van een voertuig. De richtlijn Vakbekwaamheid waar de code bijhoort is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van minimaal 35 uur nascholing in vijf jaar tijd. De richtlijn is vijf jaar geleden ingevoerd, wat betekent dat de chauffeurs die toen als eerste bekwaam werden bevonden nu aan het einde van een vijfjarige cyclus komen. Volgens het CBR zijn er ook meer nascholingen gevolgd door een toename aan nieuwe chauffeurs die de code willen behalen.

Hieronder de top 5 van meest gevolgde theoriecursussen en praktijkdagen in het tweede kwartaal van 2019.

Theorie
1. Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur
2. EHBO
3. Chauffeursdag
4. Heftruck
5. VCA

Praktijk
1. Rijoptimalisatie
2. Het Nieuwe Rijden (HNR)
3. Chauffeur LZV
4. Manoeuvreren
5. Veilig werken met de vrachtauto

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.