‘Tekort aan rijinstructeurs met OGS+ bevoegdheid’

Voor chauffeurs van hulpvoertuigen is het nu verplicht periodiek bijscholing te volgen. Zij moeten worden opgeleid door rijinstructeurs met OGS+ bevoegdheid en daar zijn er te weinig van. Opleider Paul Brussaard luidt de noodklok.

Elke dag gaan zo’n 2.000 keer de sirenes en zwaailichten aan bij een spoedrit. Dat gebeurt niet alleen bij voertuigen van politie, brandweer en ambulance, maar ook bij andere voertuigen, zoals die van Rijkswaterstaat, huisartsenposten of bij een donortransport. Alle chauffeurs van die spoedritten moeten rijtraining volgen en hebben zich te houden aan brancherichtlijnen, waarin bijvoorbeeld staat met welke snelheid je door rood mag rijden. Wiens kennis niet up-to-date is, loopt het risico bij een ongeval persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld. Kortom: de chauffeur draagt méér verantwoordelijkheid nu en de werkgever is wettelijk verplicht de bijscholing te organiseren.

Minimaal 500 instructeurs nodig

Omdat de eisen rondom bijscholing zijn aangescherpt, zijn er ook meer instructeurs met OGS+ bevoegdheid nodig. Dat concludeert Paul Brussaard van Bruseco, opleider van instructeurs. Uit het register van IBKI blijkt dat er momenteel 361 rijinstructeurs de OGS+ bevoegdheid hebben. Dat betekent trouwens niet dat zij allemaal op dit gebied lesgeven. Volgens Brussaard zijn er minimaal 500 actieve instructeurs nodig om aan de vraag te kunnen voldoen.

De laatste jaren neemt het aantal instructeurs die de OGS+ bevoegdheid haalt wel toe. In 2017 waren dit er 41, een jaar later kwamen er 71 instructeurs bij en in 2019 haalden 80 rijinstructeurs hun OGS+ bevoegdheid.

Brussaard: “Er zijn zo’n 15.000 bestuurders die met optische- en geluidssignalen rijden. Dan heb ik het over brandweer, ambulancediensten, huisartsenposten en het Rode Kruis. Bij de politie zijn de opleidingen vooral binnen de dienst zelf geregeld. Om al die andere chauffeurs op te leiden en bij te scholen zijn er ten minste 500 instructeurs nodig.”

(Lees verder onder de foto)

Brandweerrijschool

Brussaard is eigenaar van Bruseco, hij verzorgt vakgerichte rijopleidingen voor directiechauffeurs, brandweerchauffeurs en dus voor OGS+ instructeurs. Hij is al meer dan dertig jaar actief in het specialistische rijonderricht en (personen)vervoer.

Volgens Brussaard is er binnen de hulpdiensten te weinig capaciteit om iedereen op te leiden, daarom wordt dit nu overgelaten aan de particuliere markt. Twee jaar geleden zag hij het tekort aan instructeurs aankomen en nam het initiatief voor de Brandweerrijschool en de Ambulancerijschool. Hierin worden brandweerkorpsen, huisartsenposten, ambulancediensten en het Rode Kruis projectmatig ondersteund in het opzetten van eigen rijopleidingen binnen de eigen regio. Bruseco richt zich op het opleiden en vakbekwaam houden van WRM-erkende rijinstructeurs, die onder andere voor de brandweerorganisatie of andere hulpdiensten rijonderricht (gaan) geven.

Baangarantie

De opleider roept rijinstructeurs op te overwegen de OGS+ bevoegdheid te halen en zich te specialiseren. “Om goed les te kunnen geven aan bijvoorbeeld een brandweerman, heb je ook kennis nodig over het werk van deze mensen. Het is een mooi vak en je kunt in deze hoek gegarandeerd aan de slag.”

Er is net een nieuwe leergang gestart waarbij dertig instructeurs worden opgeleid om die OGS+ training te geven. Drie van deze instructeurs zijn er nu klaar voor. Een volgende klas gaat in november van start.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.