LV

Lobbykracht en keurmerk zijn overgebleven troeven na stop garantiefonds Bovag

De lobbykracht en het keurmerk zijn de grootste troeven van Bovag Rijscholen. Tot die conclusie komt de branchevereniging zelf na een brainstorm met aangesloten leden. De aanleiding voor de brainstorm was het stopzetten van de faillissementsgarantie.

Bovag stopt eind dit jaar met de faillissementgarantie voor rijscholen. De inleg van 0,75 euro per leerling bleek onvoldoende om de regeling in de lucht te houden. Het voorstel om dat bedrag te verhogen naar 7,50 euro kreeg te weinig steun van de aangesloten Bovag-rijscholen.

Het garantiefonds was altijd een onderscheidend aspect voor de branchevereniging. Het stopzetten was voor een aantal leden aanleiding de koppen bij elkaar te steken en samen met Hans Bresser, Bovag-directeur Strategie en Innovatie, de vraag te beantwoorden wat de toegevoegde waarde lidmaatschap is, en ook wat de toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor rijschoolondernemers.

‘Er moet wat gebeuren’

Het onderscheidende vermogen van de Bovag voor rijscholen ligt nu in de lobbykracht en het keurmerk, daar waren de aanwezige ondernemers het snel over eens. Ze waren het er ook over eens dat er ‘wel wat moet gebeuren’. De lobbykracht wordt gewaardeerd en is nodig, vinden de leden, maar heeft ook ingeboet aan effectiviteit door de versnippering van de branche.

Als vervolg op de brainstormsessie wordt nu gekeken hoe de twee ‘kroonjuwelen’ beter en slimmer kunnen worden ingezet ten behoeve van aangesloten rijscholen. “De sleutel daarbij is de focus op een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid. Dat wordt nu verder uitgewerkt. Daarbij sluit Bovag geen enkel scenario op voorhand uit en zullen diverse vormen van samenwerken en verenigen de revue passeren”, schrijft de vereniging op de eigen website.

Intussen gaat Bovag door met marketinginvesteringen voor Bovag Rijscholen. Momenteel lopen twee campagnes: de zoektocht naar de beste automobilist van Nederland in samenwerking met Autoweek en een serie YouTube videos voor beginnende leerlingen, waarvan de eerste twee inmiddels zijn gepubliceerd.

Lees ook: Faillissementsgarantie Bovag-rijscholen stopt eind 2019

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lobbykracht en keurmerk zijn overgebleven troeven na stop garantiefonds Bovag | RijschoolPro
LV

Lobbykracht en keurmerk zijn overgebleven troeven na stop garantiefonds Bovag

De lobbykracht en het keurmerk zijn de grootste troeven van Bovag Rijscholen. Tot die conclusie komt de branchevereniging zelf na een brainstorm met aangesloten leden. De aanleiding voor de brainstorm was het stopzetten van de faillissementsgarantie.

Bovag stopt eind dit jaar met de faillissementgarantie voor rijscholen. De inleg van 0,75 euro per leerling bleek onvoldoende om de regeling in de lucht te houden. Het voorstel om dat bedrag te verhogen naar 7,50 euro kreeg te weinig steun van de aangesloten Bovag-rijscholen.

Het garantiefonds was altijd een onderscheidend aspect voor de branchevereniging. Het stopzetten was voor een aantal leden aanleiding de koppen bij elkaar te steken en samen met Hans Bresser, Bovag-directeur Strategie en Innovatie, de vraag te beantwoorden wat de toegevoegde waarde lidmaatschap is, en ook wat de toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor rijschoolondernemers.

‘Er moet wat gebeuren’

Het onderscheidende vermogen van de Bovag voor rijscholen ligt nu in de lobbykracht en het keurmerk, daar waren de aanwezige ondernemers het snel over eens. Ze waren het er ook over eens dat er ‘wel wat moet gebeuren’. De lobbykracht wordt gewaardeerd en is nodig, vinden de leden, maar heeft ook ingeboet aan effectiviteit door de versnippering van de branche.

Als vervolg op de brainstormsessie wordt nu gekeken hoe de twee ‘kroonjuwelen’ beter en slimmer kunnen worden ingezet ten behoeve van aangesloten rijscholen. “De sleutel daarbij is de focus op een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid. Dat wordt nu verder uitgewerkt. Daarbij sluit Bovag geen enkel scenario op voorhand uit en zullen diverse vormen van samenwerken en verenigen de revue passeren”, schrijft de vereniging op de eigen website.

Intussen gaat Bovag door met marketinginvesteringen voor Bovag Rijscholen. Momenteel lopen twee campagnes: de zoektocht naar de beste automobilist van Nederland in samenwerking met Autoweek en een serie YouTube videos voor beginnende leerlingen, waarvan de eerste twee inmiddels zijn gepubliceerd.

Lees ook: Faillissementsgarantie Bovag-rijscholen stopt eind 2019

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.