‘Aanpassing rijopleiding en -examen noodzakelijk’
De rijopleiding, het examen en het ervaringstraject moeten op de schop. Dit gaat gebeuren omdat beginnende bestuurders te vaak verantwoordelijk zijn voor verkeersongevallen. Maatregelen zijn noodzakelijk, schrijft minister Van Nieuwenhuizen van IenW in een brief aan de Tweede Kamer.
In de rijopleiding en tijdens het examen moet meer aandacht komen voor gevaarpredictie en risicogedrag. Leerlingen moeten bovendien meer worden begeleid en geleidelijk rijervaring opdoen. Ook komen er meer examenmomenten. Concreet zijn de maatregelen nog niet, eerst wordt nagegaan wat de effecten van deze aanpassingen zijn en hoe deze in de praktijk vorm moeten krijgen.
De reden voor de aangekondigde veranderingen ligt in het feit dat het aantal verkeersdoden onder auto-inzittenden in de categorie 18- t/m 24- jarigen relatief hoog is: in 2018 vielen 45 verkeersdoden in deze categorie. Dat blijkt uit de Monitor Verkeersveiligheid 2019. Ook werden vorig jaar 91 verkeersdoden geregistreerd bij ongevallen waarbij een 18- t/m 24-jarige autobestuurder betrokken was.
Niet voldoende
De huidige beleidsmaatregelen, in de vorm van 2toDrive en de beginnersregeling met strafpunten, zijn niet voldoende om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze groep vraagt extra beleidsinzet. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dit in een verzamelbrief over verkeersveiligheid aan de Kamer. Op woensdag 18 december zou er een algemeen overleg over de verkeersveiligheid plaatsvinden, het overleg is uitgesteld tot nader order.
Onderzoek naar nieuwe maatregelen
Ter voorbereiding op een nieuwe aanpak van de beginnende bestuurder is een (internationaal) literatuuronderzoek uitgevoerd en hebben gesprekken met de SWOV plaatsgevonden. Uit dat onderzoek is een overzicht gekomen van de problematiek en de maatregelen voor jonge, beginnende bestuurders.
Daarna is samen met TeamAlert een onderzoek uitgevoerd. Voor dit onderzoek is de doelgroep ondervraagd, net als enkele stakeholders. Het onderzoek richtte zich op het draagvlak voor maatregelen, mogelijke barrières en ideeën over hoe nieuwe maatregelen het beste uitgevoerd kunnen worden.
Gevaarpredictie en risicogedrag
Er zou met name draagvlak zijn voor aanpassing van de rijopleiding en voor extra maatregelen ná het behalen van het rijbewijs. Die maatregelen richten zich vooral op de harde kern van overtreders. Meer specifiek blijkt er veel draagvlak te zijn voor meer aandacht voor gevaarpredictie en risicogedrag van de leerling in het opleidings- en examentraject, meer begeleid en geleidelijk rijervaring opdoen en meerdere examenmomenten.
Proeftuinen
Concreet zijn al deze plannen voor maatregelen nog niet, er is meer voorbereiding nodig. Daarom worden proeftuinen voor de praktijktoetsing van een vernieuwd opleidings-, ervarings- en examentraject opgezet. Ook wordt in overleg met diverse stakeholders bekeken hoe de aanpak verder moet worden doorontwikkeld.
Ik zeg ga niet examengericht opleiden, maar opleidingsgericht opleiden. Geeft ruimte voor meer toets momenten en levert meer ervarings km’s op.
Even een appje sturen tijdens het rijden, daar zit het probleem!! Dit harder bestraffen en je hebt minder verkeersdoden.
Denk dat de grootste oorzaak appen enz is.
https://www.rijschoolpro.nl/autonieuws/2019/12/16/een-op-de-vijf-jonge-mannen-stapt-wel-eens-beschonken-achter-stuur/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-51&gdpr=accept
Denk zelf dat dit inclusief de gedoogde drugs en het appen aangepakt moet worden. Je kunt praten tot je een ons weegt en vermoedelijk zal de leerling ten alle tijden netjes ja knikken maar of het ook daadwerkelijk iets op gaat leveren.
Alcohol onder 21 verbieden. 0,0 promille voor beginnend bestuurders. Telefoon in nemen bij het gebruik in het verkeer. Ouders verplichten mee te gaan naar een EMG cursus. Hele zware maatregelen die de economie niet ten goede komen maar wel iemands zoon of dochter.
Mischien die hersenloze regel om op je 17e je rijbewijs te behalen terug draaien?
Decennia werd ons voorgehouden dat 18jr het beste is omdat daarvoor de hersenen niet genoeg volgroeid zijn (ben ik mee eens).
Het CBR moet nodig meer inkomsten genereren dus werd de regel verzonnen op je 16,5jr te mogen beginnen en op je zeventiende examen doen.
En nu zeuren dat de jeugdige bestuurders veel betrokken zijn bij ongevallen en dat weer afwentelen op de rijscholen/jopleiders.
Wordt er schijtziek van.
ik lees veel aannames van appen tot alcohol gebruik, maar je kan nog zo goed op veiligheid wijzen bij de rijopleiding als je wil, als de betreffende jongere zich misdragen wil na het behalen van een rijbewijs heb je als opleider daar geen invloed op. kijk naar de ouder brokken piloten op de weg wat doen we daar mee? controle en handhaving is er toch niet of nauwelijks ik doe ook maar een aanname, er zal wel weer een instantie zijn zakken willen vullen.
Tot 7 jaar geleden slaagden de meeste kandidaten rond hun 19e levensjaar. Nu slagen de meesten rond hun 18e levensjaar door het “begeleid rijden” dus komen zij ook eerder op de weg.
De berekeningen over het percentage ongevallen met 18-24 jarigen zullen best kloppen, maar is er ook rekening gehouden met het feit dat sinds 7 jaar deze risicogroep ook met 15% is toegenomen?????
Op middelbare scholen is er geen les in verkeerseducatie. Een noodzakelijke basis voor jongeren om verkeersgedrag aan te leren. Een perfecte vooropleiding voor de rijopleiding. Verplichte verkeerslessen op de middelbare school verzorgt door rij-instructeurs, omdat zij de kennis, coaching en passie hebben voor dit vak. Inspirerende lessen met waar gebeurde verhalen die de kinderen tot nadenken zet. Zij
ontwikkelen een andere instelling en een bewuste verkeersmentaliteit.
Ik dat we zolang we blijven opleiden en (examineren) voor een rijstijl waarvan we van tevoren al weten dat voor de jonge mannen die niet gaan toepassen dat we het probleem houden. Neem bijvoorbeeld inhalen op 60 of 80 km wegen: wordt nooit aangeleerd maar daarmee gebeuren direct of indirect wel die (dodelijke) ongelukken.
Als je dan zou willen aanpassen dan zou je dus veel meer moeten richten op wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt. Laat daarbij ook maar de risico’s van snelheden zien.
2 zoons die beide met 16,5 gestart zijn met opleiding B. Beide in 1 x geslaagd en tot 18 jaar samen veel kilometers gemaakt, daarna ook veel buitenland kilometers om ook daar wat te leten over snelheden en het anticiperen wat daarbij ineens veel meer mee gaat spelen. Opvallend is dat ze na het halen van het A2 rijbewijs bewuster zijn gaan autorijden. Zou daar winst te halen zijn? B rijbewijs net als bij A getrapt voor jonge chauffeurs en examen in 2 stappen?
Onze branche is creatief genoeg om heel veel maatregelen te verzinnen die een positieve invloed kunnen hebben op de verkeersveiligheid. Maar zolang het systeem er op is ingericht om met zo weinig mogelijk lessen (lees : “zo goedkoop mogelijk”) en met zo weinig mogelijk examenmomenten (immers, het slagingspercentage is heilig verklaard) het rijbewijs te halen, zullen ook de goedwillende instructeurs weinig kunnen toevoegen.
De rijopleiding zou mijns inziens gestandaardiseerd moeten worden en uit een zeer uitgebreid traject moeten bestaan, dat voor zowel getalenteerde als ongetalenteerde leerlingen afdoende zou moeten zijn.
Verder meerdere toetsmomenten inbouwen voor zowel rijvaardigheid als rijgeschiktheid.