FAM-voorzitter Rutten: ‘verkeersveiligheid en vrije markt gaan niet samen’

2020 wordt het jaar van de waarheid, zei Ruud Rutten op de nieuwjaarsreceptie van branchevereniging FAM. “Nu wordt bepaald hoe de rijopleiding en het examen er straks uitzien. Ook de toekomst van de rijinstructeur moet een duidelijkere vorm krijgen.”

Ruud Rutten blikt in zijn toespraak terug op het afgelopen jaar. Ook haalt hij het initiatief ‘Samen Sterk’ aan, een branchebreed overleg waaruit half mei een manifest met verbeterpunten voor de rijschoolsector moet komen rollen. De borrel met aansluitend buffet van de branchevereniging werd goed bezocht door de leden.

Jonge FAM’ers

De voorzitter is trots op de groep jonge FAM’ers, de ontwikkeling van de groep noemt hij als een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar. “Ze groeien in hun rol”, zegt hij. Rutten geeft aan nog tot november 2020 voorzitter te blijven, daarna wordt hij dan toch echt opgevolgd. Wie de opvolger wordt is nog niet bekend. Rutten haalt het moment dat hij werd geridderd ook aan als hoogtepunt van 2019. “Dat is een enorme beloning, een kroon op mijn werk.”

Startdocument+

Rutten sprak in zijn toespraak uitgebreid over ‘Samen Sterk’. Momenteel wordt in een aantal werkgroepen gewerkt aan een toekomstplan voor de rijschoolsector. Vanuit die werkgroepen moet het Startdocument+ komen rollen, met daarin plannen voor de verbetering van de rijschoolbranche. In het manifest komen de rijopleiding, het examen en de toekomst van de instructeur aan bod. Over de inhoud heeft de voorzitter al wel wat te melden: “verkeersveiligheid en een vrije markt gaan niet samen.”

Misschien nog belangrijker dan het rondkrijgen van dat document is steun vanuit de branche. “Daar snakken we naar”, aldus Rutten. “Dit doen we voor alle rijscholen en -instructeur in Nederland. Niet alleen voor de kleine, de grote of de leden van een brancheorganisatie.”

Om de branche warm te laten lopen voor de inhoud van het Startdocument+ moet er allereerst helder worden uitgelegd wat die inhoud is. Dat wordt gedaan via een website en social media. “En we gaan het land in”, zegt Rutten. De website staat momenteel al in de steigers.

Overhandigen

Half mei moet het manifest worden overhandigd aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Rutten ziet het al voor zich. “Dan gaan we met z’n allen naar Den Haag en laten we zien wat er nodig is om de kwaliteit omhoog te tillen. We doen het voor een betere en veilige toekomst. ”

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “FAM-voorzitter Rutten: ‘verkeersveiligheid en vrije markt gaan niet samen’”

Kees Nas|29.01.20|17:00

Kan aan mij liggen hoor maar als je graag onze steun zoekt vertel (type) gewoon wat je wil.
Er moet eerst een aparte website komen en ook nog eens social media. Dan is het kennelijk erg ingewikkeld.
Ik zal een voorzetje geven.
1) geen BPM en geen BTW kosten op een auto. Waarom taxi vrijgesteld en wij niet?
2) Verplichten dat elke verzekeringsmaatschappij ons verzekerd en niet dat we maar de keuze hebben uit een enkele verzekeringsmaatschappij waardoor de prijzen ook schandalig hoog zijn.

Kees Nas|29.01.20|17:06

3) collectief verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte voor een normaal bedrag. Kost me nu ruim 300 euro per maand en dan moet ik eerst een maand ziek zijn. (Gelukkig al 16 jaar niet nodig gehad maar wel elke maand opgehoest)
4) omdat we lesgeven BTW vrijstelling. Kan de lesprijs ook iets dalen en is die oneerlijke concurrentie meteen ook weg van die scholen die het allemaal iets minder netjes doen qua belasting.
5) bijscholing vervallen,Ik ken GEEN instructeur die hierop zit te wachten

Kees Nas|29.01.20|17:12

Uiteraard zijn de opleidingsinstituten het met het laatste punt niet eens maar ik wordt er geen betere instructeur van en helaas verdwijnen de “slechte” er ook niet mee dus toegevoegde waarde heb ik nog nooit begrepen.
7) graag slagingspercentage per examinator inclusief het slagingspercentage van diezelfde examinator per instructeur (dus niet per rijschool). Ik begrijp de toegevoegde waarde niet van de huidige regering en het CBR wil hier niet vanaf, zeg ik uitbreiding en geef transparantie

Kees Nas|29.01.20|17:17

8) geef een (eerlijke) minimum lesprijs.
9) eerder duidelijkheid over verandering. Ik zal een voorbeeldje geven. Enkele jaren geleden wilde het CBR ineens dat we winterbanden gingen gebruiken (anders bij sneeuwval gaat het examen niet door. Kosten voor de rijschoolhouder).
Zodra je zoiets beslist weten wij instructeurs waar we aan toe zijn. Helaas ging die communicatie wel heel erg slordig. Ik had zelf toevallig net 4 nieuwe zomerbanden gekocht. Na de mededeling ging deze regeling vrijwel

Kees Nas|29.01.20|17:23

Van start.
Of ik t nu wel of niet met die regeling eens ben daar gaat t niet om maar dat had je natuurlijk wel veel eerder kunnen aangeven. Dan kan je er rekening mee houden.
Binnenkort voel ík namelijk de bui al hangen omtrend de automatencode.
Als die komt te vervallen dan zitten er vele instructeurs met een schakelauto misschien wel met een probleem. Kortom laat de regeling niet direct of volgende maand ingaan.

Ik denk dat zo aardig wat puntjes benoem.
Daar Is geen website voor nodig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FAM-voorzitter Rutten: ‘verkeersveiligheid en vrije markt gaan niet samen’ | RijschoolPro

FAM-voorzitter Rutten: ‘verkeersveiligheid en vrije markt gaan niet samen’

2020 wordt het jaar van de waarheid, zei Ruud Rutten op de nieuwjaarsreceptie van branchevereniging FAM. “Nu wordt bepaald hoe de rijopleiding en het examen er straks uitzien. Ook de toekomst van de rijinstructeur moet een duidelijkere vorm krijgen.”

Ruud Rutten blikt in zijn toespraak terug op het afgelopen jaar. Ook haalt hij het initiatief ‘Samen Sterk’ aan, een branchebreed overleg waaruit half mei een manifest met verbeterpunten voor de rijschoolsector moet komen rollen. De borrel met aansluitend buffet van de branchevereniging werd goed bezocht door de leden.

Jonge FAM’ers

De voorzitter is trots op de groep jonge FAM’ers, de ontwikkeling van de groep noemt hij als een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar. “Ze groeien in hun rol”, zegt hij. Rutten geeft aan nog tot november 2020 voorzitter te blijven, daarna wordt hij dan toch echt opgevolgd. Wie de opvolger wordt is nog niet bekend. Rutten haalt het moment dat hij werd geridderd ook aan als hoogtepunt van 2019. “Dat is een enorme beloning, een kroon op mijn werk.”

Startdocument+

Rutten sprak in zijn toespraak uitgebreid over ‘Samen Sterk’. Momenteel wordt in een aantal werkgroepen gewerkt aan een toekomstplan voor de rijschoolsector. Vanuit die werkgroepen moet het Startdocument+ komen rollen, met daarin plannen voor de verbetering van de rijschoolbranche. In het manifest komen de rijopleiding, het examen en de toekomst van de instructeur aan bod. Over de inhoud heeft de voorzitter al wel wat te melden: “verkeersveiligheid en een vrije markt gaan niet samen.”

Misschien nog belangrijker dan het rondkrijgen van dat document is steun vanuit de branche. “Daar snakken we naar”, aldus Rutten. “Dit doen we voor alle rijscholen en -instructeur in Nederland. Niet alleen voor de kleine, de grote of de leden van een brancheorganisatie.”

Om de branche warm te laten lopen voor de inhoud van het Startdocument+ moet er allereerst helder worden uitgelegd wat die inhoud is. Dat wordt gedaan via een website en social media. “En we gaan het land in”, zegt Rutten. De website staat momenteel al in de steigers.

Overhandigen

Half mei moet het manifest worden overhandigd aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Rutten ziet het al voor zich. “Dan gaan we met z’n allen naar Den Haag en laten we zien wat er nodig is om de kwaliteit omhoog te tillen. We doen het voor een betere en veilige toekomst. ”

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “FAM-voorzitter Rutten: ‘verkeersveiligheid en vrije markt gaan niet samen’”

Kees Nas|29.01.20|17:00

Kan aan mij liggen hoor maar als je graag onze steun zoekt vertel (type) gewoon wat je wil.
Er moet eerst een aparte website komen en ook nog eens social media. Dan is het kennelijk erg ingewikkeld.
Ik zal een voorzetje geven.
1) geen BPM en geen BTW kosten op een auto. Waarom taxi vrijgesteld en wij niet?
2) Verplichten dat elke verzekeringsmaatschappij ons verzekerd en niet dat we maar de keuze hebben uit een enkele verzekeringsmaatschappij waardoor de prijzen ook schandalig hoog zijn.

Kees Nas|29.01.20|17:06

3) collectief verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte voor een normaal bedrag. Kost me nu ruim 300 euro per maand en dan moet ik eerst een maand ziek zijn. (Gelukkig al 16 jaar niet nodig gehad maar wel elke maand opgehoest)
4) omdat we lesgeven BTW vrijstelling. Kan de lesprijs ook iets dalen en is die oneerlijke concurrentie meteen ook weg van die scholen die het allemaal iets minder netjes doen qua belasting.
5) bijscholing vervallen,Ik ken GEEN instructeur die hierop zit te wachten

Kees Nas|29.01.20|17:12

Uiteraard zijn de opleidingsinstituten het met het laatste punt niet eens maar ik wordt er geen betere instructeur van en helaas verdwijnen de “slechte” er ook niet mee dus toegevoegde waarde heb ik nog nooit begrepen.
7) graag slagingspercentage per examinator inclusief het slagingspercentage van diezelfde examinator per instructeur (dus niet per rijschool). Ik begrijp de toegevoegde waarde niet van de huidige regering en het CBR wil hier niet vanaf, zeg ik uitbreiding en geef transparantie

Kees Nas|29.01.20|17:17

8) geef een (eerlijke) minimum lesprijs.
9) eerder duidelijkheid over verandering. Ik zal een voorbeeldje geven. Enkele jaren geleden wilde het CBR ineens dat we winterbanden gingen gebruiken (anders bij sneeuwval gaat het examen niet door. Kosten voor de rijschoolhouder).
Zodra je zoiets beslist weten wij instructeurs waar we aan toe zijn. Helaas ging die communicatie wel heel erg slordig. Ik had zelf toevallig net 4 nieuwe zomerbanden gekocht. Na de mededeling ging deze regeling vrijwel

Kees Nas|29.01.20|17:23

Van start.
Of ik t nu wel of niet met die regeling eens ben daar gaat t niet om maar dat had je natuurlijk wel veel eerder kunnen aangeven. Dan kan je er rekening mee houden.
Binnenkort voel ík namelijk de bui al hangen omtrend de automatencode.
Als die komt te vervallen dan zitten er vele instructeurs met een schakelauto misschien wel met een probleem. Kortom laat de regeling niet direct of volgende maand ingaan.

Ik denk dat zo aardig wat puntjes benoem.
Daar Is geen website voor nodig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.