Ruud Rutten, voorzitter FAM

Ruud Rutten (FAM): ‘Fatsoenlijk lestarief noodzakelijk in de toekomst’

Als de coronacrisis voorbij is en er mag weer worden gelest, dan moet het lestarief omhoog. Daarvoor pleit FAM-voorzitter Ruud Rutten in een ingezonden brief aan RijschoolPro. Rutten schrijft bovenaan zijn brief: ‘Stof tot nadenken.’

Tijdens de wat mij betreft veel te stille Paasdagen, ga je automatisch weer zitten denken over het Corona virus en hoe nu verder.

Wat mij enorm opvalt zijn de vele discussies op social media. Positieve discussies, wat mij betreft. Het valt me op hoe iedereen elkaar helpt en tipt in de tientallen problemen waar we met zijn allen tegenaan lopen. Grote rijschool, kleine rijschool, zzp’er, het maakt niet uit. We zitten allemaal in het zelfde schuitje. Het verdomde coronaschuitje.

Elkaar helpen

Het doet me goed te lezen hoe we elkaar helpen met de diverse mogelijkheden om steun van de overheid te krijgen. Of met de vraag wanneer je wel of niet in aanmerking komt voor deze steun. Ook de hulp van de overheid na de noodkreet van de brancheorganisaties en diverse andere organisaties, geeft hoop. Het feit dat veel opleiders al binnen een week geld op hun rekening hadden staan, geeft hoop. Hoop die we de komende tijd hard nodig hebben.

Maar ik schrok wel oprecht toen ik de lijst met beroepen zag en moest concluderen dat wij als opleiders in de verkeersveiligheid nog onder bijvoorbeeld de seksbranche gepositioneerd stonden.

Dit betekent dat er, wat mij betreft, nog veel werk aan de winkel is. Wat mij betreft moet dit in de toekomst echt anders. Ik ben ervan overtuigd dat we vele malen beter voor de dag kunnen komen als branche dan dat we nu doen.

Fatsoenlijk lestarief

Laten we leren van deze crisis. Ja, laten we samen starten aan een rijschoolbranche 2.0. Zodra wij weer aan de slag kunnen, moeten wij er ook van overtuigd zijn dat we bij een volgende crisis (die er beslist weer komt ooit) beter voorbereid zijn. Hoe doen we dat dan? Met een fatsoenlijk lestarief. Een tarief waarvan ik kan leven, mij kan verzekeren, een pensioen kan sparen en een appeltje voor de dorst of crisis kan wegleggen. Dit gaat echt niet gebeuren als we zo dadelijk weer losgaan met aanbiedingen en gratis producten. Dit gaat weer niet lukken als we elkaar blijven aanvallen en tegenwerken.

Ik ben ervan overtuigd dat de moeilijkste tijd van de coronacrisis pas komt als het virus verdwenen is en iedereen weer start met zijn dagelijkse bezigheden. Maar let op: dan houdt ook de overheidssteun op, je omzet- en loonbelasting en leaseverplichting moeten weer tijdig betaald worden. Je kandidaten hebben mogelijk nog geen werk of gaan de rijlessen uitstellen. Alleen volle agenda s en normale tarieven gaan ons weer op het juiste pad naar boven helpen.

Samen knokken

Laten we nu met zijn allen flink zijn, niet alleen in het ondernemen of overleven. Maar vooral ook in het doorpakken met sámenwerken. Want de afgelopen weken hebben wij laten zien dat het kan. We hebben samen geknokt en knokken nog steeds. FAM, VRB, LBKR, BOVAG, CBR, I&W, maar ook RST en lokale rijschoolverenigingen hebben aangetoond dat het kan. Ik ben ervan overtuigd dat wij toe zijn aan een grote en sterke organisatie die onze belangen behartigt en opkomt voor onze branche, net als in vele andere branches.

Doen wij dit samen? Zijn wij samen sterk, nu en in de toekomst?

Lees ook: 

Ruud Rutten van FAM: ‘we zoeken steun in Den Haag’

Onderwerpen: ,

Auteur: Steven Don

8 reacties op “Ruud Rutten (FAM): ‘Fatsoenlijk lestarief noodzakelijk in de toekomst’”

Rob Pappot Autorijschool Pve|16.04.20|15:04

Helemaal eens met Dhr. Rutten! Deze periode is ook om e.e.a. weer eens in het juiste perspectief te plaatsen. Met name het prijsbeleid van vele rijscholen in de afgelopen jaren, liep tot in het belachelijke. Aanbiedingen voor leerlingen, waarvan men al wist dat het examen vaak niet haalbaar was! Allemaal van die lokkertjes! Laten we nu inderdaad eens een soort van basistarief vaststellen, met “break-even” als basis. En dan door reële acties je omzet vergroten. Daarin ligt de uitdaging!

A.b|16.04.20|19:54

Het is niet zo moeilijk, minimaal 45 a 50 per verplicht stellen. Volgens mij doen ze dat ook in België.

Persoonlijk vind ik zelfs 50 euro aan de lage kant. Volgens mij gaat er minstens 30 euro vanaf aan BTW, brandstof, onderhoud auto afschrijving, boekhouding, marketing etc.

Jan Heijkoop|16.04.20|23:30

Helemaal mee eens! Zeker nu is voor de rest v h jaar crisis en moet er gewoon bij. Zeker als men een leasevloot met huurpand. De 1-pitters moeten nu 1st zien te overeind te blijven en dan nog eind vh jaar te halen. De 1.5m-regel zal nooit gehaald worden in de B(E)-categorie en anders blijft de Corona-angst bij veel mensen (ouders).

Jan Heijkoop|16.04.20|23:31

Helemaal mee eens! Zeker nu is voor de rest v h jaar crisis en moet er gewoon bij. Zeker als men een leasevloot met huurpand heeft. De 1-pitters moeten nu 1st zien te oevereind te blijven en dan nog eind vh jaar te halen. De 1.5m-regel zal nooit gehaald worden in de B(E)-categorie en anders blijft de Corona-angst bij veel mensen (ouders).

Jan Heijkoop|16.04.20|23:34

Helemaal mee eens! Zeker als men een leasevloot met huurpand heeft. De 1-pitters moeten nu 1st zien te overeind te blijven en dan nog eind vh jaar te halen. De 1.5m-regel zal nooit gehaald worden in de B(E)-categorie en anders blijft de Corona-angst bij veel mensen (ouders en oudere rijinstructeurs).

Michael Sonderman|17.04.20|10:23

Ik denk ook dat onderschat wordt dat al die uitstel uiteindelijk terug betaald moet worden, en in onze branche kan de verloren omzet niet worden goedgemaakt, dat wordt echt lastig met zo’n kleine marge.

A.b|17.04.20|12:31

Ja, dat wordt zwaar onderschat, veel rijscholen zullen dit niet overleven met een zo’n kleine marge.

Marcel Ousen|17.04.20|14:41

Wat te denken van de misgelopen aanmeldingen en geannuleerde proeflessen. Hoe groot is de kans dat iedereen direct weer wil gaan lessen, of sterker nog, kan gaan lessen. In een crisis van deze omvang is de kans groot dat ouders/leerlingen de kosten niet meer willen/kunnen ophoesten. Absoluut mee eens dat de prijzen omhoog moeten, maar de volgende vraag is dus wie dat nog wil/kan betalen. Het gaat een zware tijd worden voor de rijschoolwereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruud Rutten (FAM): ‘Fatsoenlijk lestarief noodzakelijk in de toekomst’ | RijschoolPro
Ruud Rutten, voorzitter FAM

Ruud Rutten (FAM): ‘Fatsoenlijk lestarief noodzakelijk in de toekomst’

Als de coronacrisis voorbij is en er mag weer worden gelest, dan moet het lestarief omhoog. Daarvoor pleit FAM-voorzitter Ruud Rutten in een ingezonden brief aan RijschoolPro. Rutten schrijft bovenaan zijn brief: ‘Stof tot nadenken.’

Tijdens de wat mij betreft veel te stille Paasdagen, ga je automatisch weer zitten denken over het Corona virus en hoe nu verder.

Wat mij enorm opvalt zijn de vele discussies op social media. Positieve discussies, wat mij betreft. Het valt me op hoe iedereen elkaar helpt en tipt in de tientallen problemen waar we met zijn allen tegenaan lopen. Grote rijschool, kleine rijschool, zzp’er, het maakt niet uit. We zitten allemaal in het zelfde schuitje. Het verdomde coronaschuitje.

Elkaar helpen

Het doet me goed te lezen hoe we elkaar helpen met de diverse mogelijkheden om steun van de overheid te krijgen. Of met de vraag wanneer je wel of niet in aanmerking komt voor deze steun. Ook de hulp van de overheid na de noodkreet van de brancheorganisaties en diverse andere organisaties, geeft hoop. Het feit dat veel opleiders al binnen een week geld op hun rekening hadden staan, geeft hoop. Hoop die we de komende tijd hard nodig hebben.

Maar ik schrok wel oprecht toen ik de lijst met beroepen zag en moest concluderen dat wij als opleiders in de verkeersveiligheid nog onder bijvoorbeeld de seksbranche gepositioneerd stonden.

Dit betekent dat er, wat mij betreft, nog veel werk aan de winkel is. Wat mij betreft moet dit in de toekomst echt anders. Ik ben ervan overtuigd dat we vele malen beter voor de dag kunnen komen als branche dan dat we nu doen.

Fatsoenlijk lestarief

Laten we leren van deze crisis. Ja, laten we samen starten aan een rijschoolbranche 2.0. Zodra wij weer aan de slag kunnen, moeten wij er ook van overtuigd zijn dat we bij een volgende crisis (die er beslist weer komt ooit) beter voorbereid zijn. Hoe doen we dat dan? Met een fatsoenlijk lestarief. Een tarief waarvan ik kan leven, mij kan verzekeren, een pensioen kan sparen en een appeltje voor de dorst of crisis kan wegleggen. Dit gaat echt niet gebeuren als we zo dadelijk weer losgaan met aanbiedingen en gratis producten. Dit gaat weer niet lukken als we elkaar blijven aanvallen en tegenwerken.

Ik ben ervan overtuigd dat de moeilijkste tijd van de coronacrisis pas komt als het virus verdwenen is en iedereen weer start met zijn dagelijkse bezigheden. Maar let op: dan houdt ook de overheidssteun op, je omzet- en loonbelasting en leaseverplichting moeten weer tijdig betaald worden. Je kandidaten hebben mogelijk nog geen werk of gaan de rijlessen uitstellen. Alleen volle agenda s en normale tarieven gaan ons weer op het juiste pad naar boven helpen.

Samen knokken

Laten we nu met zijn allen flink zijn, niet alleen in het ondernemen of overleven. Maar vooral ook in het doorpakken met sámenwerken. Want de afgelopen weken hebben wij laten zien dat het kan. We hebben samen geknokt en knokken nog steeds. FAM, VRB, LBKR, BOVAG, CBR, I&W, maar ook RST en lokale rijschoolverenigingen hebben aangetoond dat het kan. Ik ben ervan overtuigd dat wij toe zijn aan een grote en sterke organisatie die onze belangen behartigt en opkomt voor onze branche, net als in vele andere branches.

Doen wij dit samen? Zijn wij samen sterk, nu en in de toekomst?

Lees ook: 

Ruud Rutten van FAM: ‘we zoeken steun in Den Haag’

Onderwerpen: ,

Auteur: Steven Don

8 reacties op “Ruud Rutten (FAM): ‘Fatsoenlijk lestarief noodzakelijk in de toekomst’”

Rob Pappot Autorijschool Pve|16.04.20|15:04

Helemaal eens met Dhr. Rutten! Deze periode is ook om e.e.a. weer eens in het juiste perspectief te plaatsen. Met name het prijsbeleid van vele rijscholen in de afgelopen jaren, liep tot in het belachelijke. Aanbiedingen voor leerlingen, waarvan men al wist dat het examen vaak niet haalbaar was! Allemaal van die lokkertjes! Laten we nu inderdaad eens een soort van basistarief vaststellen, met “break-even” als basis. En dan door reële acties je omzet vergroten. Daarin ligt de uitdaging!

A.b|16.04.20|19:54

Het is niet zo moeilijk, minimaal 45 a 50 per verplicht stellen. Volgens mij doen ze dat ook in België.

Persoonlijk vind ik zelfs 50 euro aan de lage kant. Volgens mij gaat er minstens 30 euro vanaf aan BTW, brandstof, onderhoud auto afschrijving, boekhouding, marketing etc.

Jan Heijkoop|16.04.20|23:30

Helemaal mee eens! Zeker nu is voor de rest v h jaar crisis en moet er gewoon bij. Zeker als men een leasevloot met huurpand. De 1-pitters moeten nu 1st zien te overeind te blijven en dan nog eind vh jaar te halen. De 1.5m-regel zal nooit gehaald worden in de B(E)-categorie en anders blijft de Corona-angst bij veel mensen (ouders).

Jan Heijkoop|16.04.20|23:31

Helemaal mee eens! Zeker nu is voor de rest v h jaar crisis en moet er gewoon bij. Zeker als men een leasevloot met huurpand heeft. De 1-pitters moeten nu 1st zien te oevereind te blijven en dan nog eind vh jaar te halen. De 1.5m-regel zal nooit gehaald worden in de B(E)-categorie en anders blijft de Corona-angst bij veel mensen (ouders).

Jan Heijkoop|16.04.20|23:34

Helemaal mee eens! Zeker als men een leasevloot met huurpand heeft. De 1-pitters moeten nu 1st zien te overeind te blijven en dan nog eind vh jaar te halen. De 1.5m-regel zal nooit gehaald worden in de B(E)-categorie en anders blijft de Corona-angst bij veel mensen (ouders en oudere rijinstructeurs).

Michael Sonderman|17.04.20|10:23

Ik denk ook dat onderschat wordt dat al die uitstel uiteindelijk terug betaald moet worden, en in onze branche kan de verloren omzet niet worden goedgemaakt, dat wordt echt lastig met zo’n kleine marge.

A.b|17.04.20|12:31

Ja, dat wordt zwaar onderschat, veel rijscholen zullen dit niet overleven met een zo’n kleine marge.

Marcel Ousen|17.04.20|14:41

Wat te denken van de misgelopen aanmeldingen en geannuleerde proeflessen. Hoe groot is de kans dat iedereen direct weer wil gaan lessen, of sterker nog, kan gaan lessen. In een crisis van deze omvang is de kans groot dat ouders/leerlingen de kosten niet meer willen/kunnen ophoesten. Absoluut mee eens dat de prijzen omhoog moeten, maar de volgende vraag is dus wie dat nog wil/kan betalen. Het gaat een zware tijd worden voor de rijschoolwereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.