Lesbord, VerkeersPro

Rijinstructeurs mogen vanaf 11 mei weer aan de slag

Vanaf 11 mei mogen de rijscholen weer open. Waar mogelijk moet het werk op 1,5 meter afstand worden georganiseerd. Het dragen van een mondkapje wordt niet verplicht, wel moet er op voorhand een gezondheidscheck plaatsvinden door middel van een vraaggesprek. Vanuit de brancheverenigingen ligt er een veiligheidsprotocol klaar voor de herstart. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

42 reacties op “Rijinstructeurs mogen vanaf 11 mei weer aan de slag”

Gerrit Grevengoed|06.05.20|20:32

vergeet dat maar, de ventilatie blijft gewoon aanstaan, en triage vooraf dat gaat bijna iedereen na een week toch weer skippen

Ed Dielessen|06.05.20|21:16

Dat veiligheidsprotocol, wat een onzin en wat een schijnheilige schijnveiligheid.

“Tijdens de les is de airco en luchtventilatie zoveel mogelijk uit houden en blijven ramen zoveel mogelijk gesloten om luchtcirculatie tegen te gaan.”

Welke oetlul heeft dat verzonnen, en welke is hier mee akkoord gegaan?
Heb je wel een geroken wat voor eengeurtjes sommigen hebben?
heb je wel eens gezien hoe ramen aan kunnen slaan, zeker met 2 of 3 personen in n auto en zeker met vochtig weer!

oncontroleerbaar

Harry de Kort|06.05.20|21:22

Dus we gaan de zomer tegemoet en dan mag ik geen airco of ventilatie aan en/of geen raam open…
Koekoek….

Wie dit heeft verzonnen werkt waarschijnlijk alleen zonder collega’s in een heel ruim kantoor en rijdt geen auto….

Dus kunnen we eigenlijk nog altijd geen rijles geven zonder ernstige gezondheidsrisico’s te lopen…

mark van egmond|06.05.20|21:40

Ik vindt het verbazend dat we 8 weken geen les mochten geven en nu weer als vanouds op dezelfde manier zonder verplichte bescherming aan de slag mogen. Is het opeens niet erg om zo kort naast iemand te zitten? Natuurlijk niet, een rijinstructeur is immuun voor corona.

Even zonder gekheid. Ook nu neemt geen organisatie het voortouw om bepaalde middelen zoals mondkapjes te verplichten.

A.b|06.05.20|21:57

Ventilatie en eventueel airco moeten aan, als het regent heb je snel last condens. Mijn ventilatie staat altijd aan anders is het snel benauwd in de auto.

wel moet er op voorhand een gezondheidscheck plaatsvinden door middel van een vraaggesprek!!

Wat ik ergens heb gelezen als iemand met Corona besmet is geraakt dat kan tot 2 weken duren voordat de klachten naar boven komen.

Amir Tehrani|06.05.20|22:00

van mij mag de airco en ventilator nog ietsje harder werken met de luchtroosters gericht naar achterkant zodat een luchtige muur tussen mij en mijn leerling ontstaat. Dat heb ik altijd met een goeie resultaat!

[email protected]|06.05.20|22:01

Ik wil ook weer aan de slag maar dit is een Protocol vol tegenstrijdigheden en waanzin.
1,5 meter afstand houden buiten de auto..maar IN de auto op 30cm is geen probleem?
Luchtcirculatie uit ramen dicht? Beslagen ramen,hoofdpijn door C02 uitademing en maar hopen dat buiten de zon niet gaat schijnen anders smoren van de warmte.. lekker hoor.
Instructeur mag niet bij het CBR naar binnen..nu weer hopen dat de zon wel schijnt! En maar geloven wat de examinator binnen heeft verkondigd. Etc..

H Bar|06.05.20|22:03

Vraag mij af hoe het CBR hier over denkt wtb rij-examens auto en welke maatregelen zij nemen ivm corona. 1.5 meter afstand in het cbr gebouw en nabespreking van het examen. En hoeveel tafels er beschikbaar zouden zijn.
Ben benieuwd hoe het CBR hiermee gaat dealen. Oh of moeten we wachten voordat auto examens afgenomen worden tot dat het RDW de spatscherm heeft getest. Heb ergens gelezen dat dit ivm met verkeersveiligheid in het corona kan van de RDW paar maanden kan duren.

A.b|06.05.20|22:17

Mark, gek is dat! Wat ik echt gek vind, verbod was ook voor motor en bromfiets en nadat een motor rijschoolhouder een klacht had ingediend toen kon het in eens weer wel. Wat ik heb gemerkt de overheid moet je wakker schudden anders komt er niks uit.

Els van Voren|06.05.20|22:17

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal!
Per 01-06 verplicht mondkapje in het OV omdat de 1½ meter afstand niet gegarandeerd kan worden. Per 11-05 mogen er weer autorijlessen worden gegeven, het is daar 100% zeker dat de 1½ meter afstand niet mogelijk is, maar daar kan het allemaal zonder mondkapje!!
Waarom hebben de brancheverenigingen niet ingestoken op verplicht mondkapje dragen door leerlingen? Vraag mij af of de makers van dit protocol zelf ook autorijlessen geven, maar denk van niet!

Marja Luijten|06.05.20|22:40

Waarom is niet gevraagd of wij met dit protocol konden werken ,ipv allemaal onduidelijkheid
Straks zie je de ene rijschool dat zowel de leerling als de instructeur wel met mondkapjes rijdt en de andere niet leg jij als instructeur dit maar aan je leerlingen uit

Pascal Groenen|06.05.20|22:49

Waanzin.Het is totaal onduidelijk hoe we veilig ons beroep uit kunnen oefenen op 30 cm afstand.schermen,monkapjes,handschoenen zeg het maar.volgens protocol stellen we twee vragen en moeten we de leerlingen op hun blauwe ogen geloven dat er geen corona of verkoudheid etc in hun omgeving is. De jongeren zijn al niet zo verantwoordelijk als het om corona gaat. Ik vind dat een leerling verplicht een goedgekeurde mondkap op moet en handschoenen. Nee ze mogen zo zonder bescherming de auto in.

Rijschool Viking|06.05.20|22:52

Begrijp ik het nou goed, dat we gefaseerd de maatschappij weer opengooien en dat het daarbij het belangrijkste is dat we ons aan die 1,5 afstand houden blijven houden.
En dat we nu als eerste stap beginnen met de contactberoepen, waarbij het volstrekt onmogelijk is om zelfs maar 0,5 meter afstand te houden ?
Wat is er veranderd dat die 1,5 meter er ineens niet meer toe doet, of blijkbaar niet voor kappers, masseurs en rijinstructeurs geldt ?
Ik wil graag weer aan het werk, maar snap dit niet !

A.b|06.05.20|22:54

Is desinfecteren niet meer nodig. Kan ik nergens terug lezen.

Pascal Groenen|06.05.20|23:12

Monkapjes=mondkapjes
Hands= handschoenen

VsTransmission|06.05.20|23:20

Mensen gebruik je verstand, de 1,5m maatregel is de grootste onzin. Je mag weer lessen doe dat dan gewoon. Niet teveel vragen stellen. Al deze maatregelen horen bij een groot toneelstuk. Wie loopt er met een rolmaat op zak.
Gebruik je gezonde verstand.
Poppenkast overheid.

Fortnite|06.05.20|23:31

Vind het belachelijk dat we al mogen beginnen terwijl wij in een kleine ruimte op een afstand van 50cm zitten. Zodra we examens ingekocht hebben en de besmettingen heel veel word gaat het Cbr de deuren dicht doen. Dit zal weer teleurstellend zijn!

Zinar Okcuoglu|06.05.20|23:52

Bovag, FAM, LBKR en VRB
Moeten wij jullie werkelijk serieus nemen?

Het is al eerder hierboven/hieronder beschreven; vraag het aan de instructeurs!
Kom met een enquête en trek je conclusie hieruit.
En laat zien dat jullie er voor ons zijn!

Henk Veldhuis|06.05.20|23:55

Alsjeblieft niet zeiken over wel/geen mondkapjes. wanneer je het niet vertrouwt gebruik je toch gewoon mondkapje. Wees blij dat je niet met zo`n bacterie verzamelend ding voor je mond en neus hoeft te werken, moet je kijken hoe snel je dan ziek overkomt. Maak een standaard bericht naar je leerlingen waarin je de regels en voorwaarden verwerkt. Natuurlijk moet je ventileren anders is het niet verantwoord. de hele corona crisis spat vanaf het begin uit elkaar van tegenstrijdigheden,niks nieuw toch

Eric Nooij|07.05.20|02:41

Wat lopen jullie toch allemaal te zeuren
Wees blij dat we weer kunnen beginnen.

Je kan toch zelf je eigen beschermings- maatregelingen treffen.

En als je het een te groot risico vind
Ga je toch niet beginnen.

Roy Zitter|07.05.20|08:07

Typisch oer Hollands gedrag. Blijven zeuren en niet denken aan oplossingen. Vreselijk!
Neem je verantwoordelijkheid voor de leerling en de branche.

Heino de Heijde|07.05.20|08:51

Goede Morgen allen, in deze lastige tijden wens ik ieders veel gezondheid en wijsheid toe.
Aangezien ik autofan ben, en u als instucteur zie als een super belangrijke schakel en wil ik graag mijn persoonlijke mening delen over de regel:
“Tijdens de les is de airco en luchtventilatie zoveel mogelijk uit houden en blijven ramen zoveel mogelijk gesloten om luchtcirculatie tegen te gaan.”
Gewoon gebruiken: maar niet op recirculeren zetten, Blazen in het gezicht en voorraam. klaar.
-mijn Mening-

Heino de Heijde|07.05.20|08:54

De oude lucht gaat er via de flappen aan de achterzijde van de auto gewoon weer uit. dit zijn de zelfde kleppen die open gaan als je de deuren dicht gooit, en de lucht moet ontsnappen.

Mijn vraag zou zijn: hoe gaan we dit laten rectificeren bij de Overheid?

Be Safe! en geef voorrang aan je verstand.

mark van egmond|07.05.20|09:03

@Roy

Natuurlijk moet je denken in oplossingen, maar waar ik mij erg aan stoor is dat de branche organisaties weer toekijken en weer niks doen. Zeg gewoon: allemaal desinfecteren, mondkapjes op, handschoenen aan, maar nee hoor allemaal te bang om voor op te lopen.

Harmen Poort|07.05.20|09:14

Als we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen dan komen we echt een stuk verder. Niet altijd afgeven op organisaties of mensen die er een andere mening op na houden. Je mag het ergens niet mee eens zijn maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde, je mág aan het werk het hoeft niet!!
Ga elkaar zeker niet raken door op de persoon te spelen, zo jammer. Trek je les uit wat er gebeurd is en nog komen kan. Samen sterk!! Allemaal een goede hervatting van de werkzaamheden gewenst.

Rieneke Kok|07.05.20|09:17

Iedereen is welkom om op deze website te reageren op het nieuws. Neem daarbij wel de huisregels in acht. http://www.rijschoolpro.nl/huisregels/

JWD te Hennepe|07.05.20|09:57

Hebben jullie wel eens geprobeerd om nu handschoenen of mondkapjes te kopen ??

#BAAS|07.05.20|10:14

Hehe. Goed nieuws! Maar die branche organisaties hebben hun nutteloosheid nu wel echt bewezen!

Richard Uljee|07.05.20|10:16

We zien hier weer het effect van de grootste bek. De domheid regeert en poen( lees: economie) is belangrijker dan individuele gezondheid.

Herman Irma Scheerhoorn|07.05.20|11:09

6 weken thuis gezeten om ruimte in de ic te houden , ben 64jr kan ik straks 6 weken naar het ziekenhuis en denk ic maar dan is er vast geen plek meer alles vol met rijinstructeurs , keus heb je niet niks moet alles mag, waar gaat dit over. Dit heeft iemand achter een tekentafel verzonnen met airco die te hard aan stond.
De bedenkers van dit hebben dit niet bedacht maar verzonnen.

Peter C. van Berge|07.05.20|14:44

Oke. Vanaf verplicht anderhalve meter plotseling naar 30 cm op de ouderwetse manier. Mark stond vast onder zware druk!? Maakt dan ook niet meer uit om met 3 leerlingen in de lesauto te zitten.

stien meremikwu|07.05.20|17:38

Stage??
kan daar ook weer mee door gegaan worden?

Bram Lindhout|07.05.20|18:32

Ik heb het gezamenlijke Protocoldocument van de branche doorgenomen.Verschrikkelijk wat een broddelwerk van 19 pagina’s “copy paste” De versoepeling van het Kabinet kwam als een donderslag bij heldere hemel. En dan dit er nog overheen. Er is geen chocola van te maken. Vol van tegenstrijdigheden. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar hier heb je niets aan. Zonde van mijn kostbare tijd geweest.VRB, BOVAG FAM, land eens op aarde en ondersteun ons ipv voor ons zo’n ongeschikt document te genereren.

Wim de Jong|08.05.20|00:47

Even nog wat onduidelijkheden vwt examen. Mag ik meerijden achterin bij examen, vooral bij een TTT wil ik er graag bijzitten, kijken hoe een leerling bij een examinator rijdt. En maakt de examinator zelf zijn stoel (dus mijn stoel) en omgeving schoon, draagt hij mondkapjes, zet hij de airco uit? Stelt hij voor het examen de gezondheidvragen? Maakt hij ook de auto schoon NA het examen, of mag ik zijn bacillen verwijderen? Zit je bij het gesprek ook met drie man aan de tafel?

Coen van der Vorm|09.05.20|14:16

Geef rijtraining op een afgesloten circuit ergens aan de kust.Geen idee of dit ook weer
toegestaan is ?

Coen van der Vorm|09.05.20|14:18

Geef rijtrainingen op een afgesloten circuit ergens aan de kust.Is dit nu ook weer toegestaan ?

therealpearl13|09.05.20|18:39

@Coen. Ik denk dat iedere rijinstructeur met een geldige WRM pas weer gewoon aan het werk mag .
Zolang je maar met 1 leerling rijdt.

Sicco Elsinga|10.05.20|09:29

Goed ventileren tijdens de les is juist belangrijk. De beste methode hiervoor is het linker voorraam en het rechter achterraam (of rechtsvoor en linksachter) (gedeeltelijk) open te zetten. Zo creëer je een constante luchtstroom door de auto heen. De lucht circuleert hierdoor veel minder in de auto.

Wil Verleg|11.05.20|15:21

In veel van de reacties hiervoor staat wel iets doms,het lijkt erop dat velen dus niet begrijpelijk kunnen lezen.Voorbeeld:1)De 2 vragen die je moet stellen zowel aan de instructeur als aan de leerling zijn toch wel duidelijk lijkt mij , als eenieder dat naar eer en geweten doet,desnoods schriftelijk en gesigneerd per les en zich daar aan blijft houden,lijkt mij dat het risico op besmetting zover dat kan is geminimaliseerd.
2)airco,luchtventilatie,”zoveel mogelijk”,als je niet weet wat dat is..

Wil Verleg|11.05.20|15:35

Als je niet weet wat ” zoveel mogelijk ” betekend hoor je niet op de instructeursstoel thuis.
Maar ook taalgebruik als ” oetlul “hoort niet in een fatsoenlijke discussie thuis,gebrek aan communicatieve vaardigheden zal ik dat maar noemen,dus ook niet geschikt als medewerker,directeur of instructeur.Houd afstand,waar mogelijk en let goed op elkaar.
Met vriendelijke groeten, Wil Verleg

Wil Verleg|11.05.20|15:42

Maar ook taalgebruik als ” oetlul”hoort niet in een fatsoenlijke discussie,ik noem het maar een gebrek aan communicatieve vaardigheden,dus ook niet geschikt als medewerker,directeur,docent of instructeur.Waarom je in godsnaam zo verlagen,vanwege boosheid ?

Gert van der Does|16.05.20|19:39

Dus in zo’n kleine ruimte mag er geen ventilatie? Dus verplicht de tweedehands lucht van je medepassagiers inademen? Vol met whatever die mensen uitademen? Ventileren is juist hartstikke nodig! Lucht van buiten is schoon! Dat virus komt niet verder dan 2m! Waarom moet de auto dicht? Zie het interview met Maurice de Hond op tube. Gewoon boerenverstand, geen conspiracy theories. Heel veel dokters zijn het ermee eens.
Ik moet examen doen eind mei, maar met dichte ramen ga ik die auto niet in!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijinstructeurs mogen vanaf 11 mei weer aan de slag | RijschoolPro
Lesbord, VerkeersPro

Rijinstructeurs mogen vanaf 11 mei weer aan de slag

Vanaf 11 mei mogen de rijscholen weer open. Waar mogelijk moet het werk op 1,5 meter afstand worden georganiseerd. Het dragen van een mondkapje wordt niet verplicht, wel moet er op voorhand een gezondheidscheck plaatsvinden door middel van een vraaggesprek. Vanuit de brancheverenigingen ligt er een veiligheidsprotocol klaar voor de herstart. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

42 reacties op “Rijinstructeurs mogen vanaf 11 mei weer aan de slag”

Gerrit Grevengoed|06.05.20|20:32

vergeet dat maar, de ventilatie blijft gewoon aanstaan, en triage vooraf dat gaat bijna iedereen na een week toch weer skippen

Ed Dielessen|06.05.20|21:16

Dat veiligheidsprotocol, wat een onzin en wat een schijnheilige schijnveiligheid.

“Tijdens de les is de airco en luchtventilatie zoveel mogelijk uit houden en blijven ramen zoveel mogelijk gesloten om luchtcirculatie tegen te gaan.”

Welke oetlul heeft dat verzonnen, en welke is hier mee akkoord gegaan?
Heb je wel een geroken wat voor eengeurtjes sommigen hebben?
heb je wel eens gezien hoe ramen aan kunnen slaan, zeker met 2 of 3 personen in n auto en zeker met vochtig weer!

oncontroleerbaar

Harry de Kort|06.05.20|21:22

Dus we gaan de zomer tegemoet en dan mag ik geen airco of ventilatie aan en/of geen raam open…
Koekoek….

Wie dit heeft verzonnen werkt waarschijnlijk alleen zonder collega’s in een heel ruim kantoor en rijdt geen auto….

Dus kunnen we eigenlijk nog altijd geen rijles geven zonder ernstige gezondheidsrisico’s te lopen…

mark van egmond|06.05.20|21:40

Ik vindt het verbazend dat we 8 weken geen les mochten geven en nu weer als vanouds op dezelfde manier zonder verplichte bescherming aan de slag mogen. Is het opeens niet erg om zo kort naast iemand te zitten? Natuurlijk niet, een rijinstructeur is immuun voor corona.

Even zonder gekheid. Ook nu neemt geen organisatie het voortouw om bepaalde middelen zoals mondkapjes te verplichten.

A.b|06.05.20|21:57

Ventilatie en eventueel airco moeten aan, als het regent heb je snel last condens. Mijn ventilatie staat altijd aan anders is het snel benauwd in de auto.

wel moet er op voorhand een gezondheidscheck plaatsvinden door middel van een vraaggesprek!!

Wat ik ergens heb gelezen als iemand met Corona besmet is geraakt dat kan tot 2 weken duren voordat de klachten naar boven komen.

Amir Tehrani|06.05.20|22:00

van mij mag de airco en ventilator nog ietsje harder werken met de luchtroosters gericht naar achterkant zodat een luchtige muur tussen mij en mijn leerling ontstaat. Dat heb ik altijd met een goeie resultaat!

[email protected]|06.05.20|22:01

Ik wil ook weer aan de slag maar dit is een Protocol vol tegenstrijdigheden en waanzin.
1,5 meter afstand houden buiten de auto..maar IN de auto op 30cm is geen probleem?
Luchtcirculatie uit ramen dicht? Beslagen ramen,hoofdpijn door C02 uitademing en maar hopen dat buiten de zon niet gaat schijnen anders smoren van de warmte.. lekker hoor.
Instructeur mag niet bij het CBR naar binnen..nu weer hopen dat de zon wel schijnt! En maar geloven wat de examinator binnen heeft verkondigd. Etc..

H Bar|06.05.20|22:03

Vraag mij af hoe het CBR hier over denkt wtb rij-examens auto en welke maatregelen zij nemen ivm corona. 1.5 meter afstand in het cbr gebouw en nabespreking van het examen. En hoeveel tafels er beschikbaar zouden zijn.
Ben benieuwd hoe het CBR hiermee gaat dealen. Oh of moeten we wachten voordat auto examens afgenomen worden tot dat het RDW de spatscherm heeft getest. Heb ergens gelezen dat dit ivm met verkeersveiligheid in het corona kan van de RDW paar maanden kan duren.

A.b|06.05.20|22:17

Mark, gek is dat! Wat ik echt gek vind, verbod was ook voor motor en bromfiets en nadat een motor rijschoolhouder een klacht had ingediend toen kon het in eens weer wel. Wat ik heb gemerkt de overheid moet je wakker schudden anders komt er niks uit.

Els van Voren|06.05.20|22:17

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal!
Per 01-06 verplicht mondkapje in het OV omdat de 1½ meter afstand niet gegarandeerd kan worden. Per 11-05 mogen er weer autorijlessen worden gegeven, het is daar 100% zeker dat de 1½ meter afstand niet mogelijk is, maar daar kan het allemaal zonder mondkapje!!
Waarom hebben de brancheverenigingen niet ingestoken op verplicht mondkapje dragen door leerlingen? Vraag mij af of de makers van dit protocol zelf ook autorijlessen geven, maar denk van niet!

Marja Luijten|06.05.20|22:40

Waarom is niet gevraagd of wij met dit protocol konden werken ,ipv allemaal onduidelijkheid
Straks zie je de ene rijschool dat zowel de leerling als de instructeur wel met mondkapjes rijdt en de andere niet leg jij als instructeur dit maar aan je leerlingen uit

Pascal Groenen|06.05.20|22:49

Waanzin.Het is totaal onduidelijk hoe we veilig ons beroep uit kunnen oefenen op 30 cm afstand.schermen,monkapjes,handschoenen zeg het maar.volgens protocol stellen we twee vragen en moeten we de leerlingen op hun blauwe ogen geloven dat er geen corona of verkoudheid etc in hun omgeving is. De jongeren zijn al niet zo verantwoordelijk als het om corona gaat. Ik vind dat een leerling verplicht een goedgekeurde mondkap op moet en handschoenen. Nee ze mogen zo zonder bescherming de auto in.

Rijschool Viking|06.05.20|22:52

Begrijp ik het nou goed, dat we gefaseerd de maatschappij weer opengooien en dat het daarbij het belangrijkste is dat we ons aan die 1,5 afstand houden blijven houden.
En dat we nu als eerste stap beginnen met de contactberoepen, waarbij het volstrekt onmogelijk is om zelfs maar 0,5 meter afstand te houden ?
Wat is er veranderd dat die 1,5 meter er ineens niet meer toe doet, of blijkbaar niet voor kappers, masseurs en rijinstructeurs geldt ?
Ik wil graag weer aan het werk, maar snap dit niet !

A.b|06.05.20|22:54

Is desinfecteren niet meer nodig. Kan ik nergens terug lezen.

Pascal Groenen|06.05.20|23:12

Monkapjes=mondkapjes
Hands= handschoenen

VsTransmission|06.05.20|23:20

Mensen gebruik je verstand, de 1,5m maatregel is de grootste onzin. Je mag weer lessen doe dat dan gewoon. Niet teveel vragen stellen. Al deze maatregelen horen bij een groot toneelstuk. Wie loopt er met een rolmaat op zak.
Gebruik je gezonde verstand.
Poppenkast overheid.

Fortnite|06.05.20|23:31

Vind het belachelijk dat we al mogen beginnen terwijl wij in een kleine ruimte op een afstand van 50cm zitten. Zodra we examens ingekocht hebben en de besmettingen heel veel word gaat het Cbr de deuren dicht doen. Dit zal weer teleurstellend zijn!

Zinar Okcuoglu|06.05.20|23:52

Bovag, FAM, LBKR en VRB
Moeten wij jullie werkelijk serieus nemen?

Het is al eerder hierboven/hieronder beschreven; vraag het aan de instructeurs!
Kom met een enquête en trek je conclusie hieruit.
En laat zien dat jullie er voor ons zijn!

Henk Veldhuis|06.05.20|23:55

Alsjeblieft niet zeiken over wel/geen mondkapjes. wanneer je het niet vertrouwt gebruik je toch gewoon mondkapje. Wees blij dat je niet met zo`n bacterie verzamelend ding voor je mond en neus hoeft te werken, moet je kijken hoe snel je dan ziek overkomt. Maak een standaard bericht naar je leerlingen waarin je de regels en voorwaarden verwerkt. Natuurlijk moet je ventileren anders is het niet verantwoord. de hele corona crisis spat vanaf het begin uit elkaar van tegenstrijdigheden,niks nieuw toch

Eric Nooij|07.05.20|02:41

Wat lopen jullie toch allemaal te zeuren
Wees blij dat we weer kunnen beginnen.

Je kan toch zelf je eigen beschermings- maatregelingen treffen.

En als je het een te groot risico vind
Ga je toch niet beginnen.

Roy Zitter|07.05.20|08:07

Typisch oer Hollands gedrag. Blijven zeuren en niet denken aan oplossingen. Vreselijk!
Neem je verantwoordelijkheid voor de leerling en de branche.

Heino de Heijde|07.05.20|08:51

Goede Morgen allen, in deze lastige tijden wens ik ieders veel gezondheid en wijsheid toe.
Aangezien ik autofan ben, en u als instucteur zie als een super belangrijke schakel en wil ik graag mijn persoonlijke mening delen over de regel:
“Tijdens de les is de airco en luchtventilatie zoveel mogelijk uit houden en blijven ramen zoveel mogelijk gesloten om luchtcirculatie tegen te gaan.”
Gewoon gebruiken: maar niet op recirculeren zetten, Blazen in het gezicht en voorraam. klaar.
-mijn Mening-

Heino de Heijde|07.05.20|08:54

De oude lucht gaat er via de flappen aan de achterzijde van de auto gewoon weer uit. dit zijn de zelfde kleppen die open gaan als je de deuren dicht gooit, en de lucht moet ontsnappen.

Mijn vraag zou zijn: hoe gaan we dit laten rectificeren bij de Overheid?

Be Safe! en geef voorrang aan je verstand.

mark van egmond|07.05.20|09:03

@Roy

Natuurlijk moet je denken in oplossingen, maar waar ik mij erg aan stoor is dat de branche organisaties weer toekijken en weer niks doen. Zeg gewoon: allemaal desinfecteren, mondkapjes op, handschoenen aan, maar nee hoor allemaal te bang om voor op te lopen.

Harmen Poort|07.05.20|09:14

Als we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen dan komen we echt een stuk verder. Niet altijd afgeven op organisaties of mensen die er een andere mening op na houden. Je mag het ergens niet mee eens zijn maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde, je mág aan het werk het hoeft niet!!
Ga elkaar zeker niet raken door op de persoon te spelen, zo jammer. Trek je les uit wat er gebeurd is en nog komen kan. Samen sterk!! Allemaal een goede hervatting van de werkzaamheden gewenst.

Rieneke Kok|07.05.20|09:17

Iedereen is welkom om op deze website te reageren op het nieuws. Neem daarbij wel de huisregels in acht. http://www.rijschoolpro.nl/huisregels/

JWD te Hennepe|07.05.20|09:57

Hebben jullie wel eens geprobeerd om nu handschoenen of mondkapjes te kopen ??

#BAAS|07.05.20|10:14

Hehe. Goed nieuws! Maar die branche organisaties hebben hun nutteloosheid nu wel echt bewezen!

Richard Uljee|07.05.20|10:16

We zien hier weer het effect van de grootste bek. De domheid regeert en poen( lees: economie) is belangrijker dan individuele gezondheid.

Herman Irma Scheerhoorn|07.05.20|11:09

6 weken thuis gezeten om ruimte in de ic te houden , ben 64jr kan ik straks 6 weken naar het ziekenhuis en denk ic maar dan is er vast geen plek meer alles vol met rijinstructeurs , keus heb je niet niks moet alles mag, waar gaat dit over. Dit heeft iemand achter een tekentafel verzonnen met airco die te hard aan stond.
De bedenkers van dit hebben dit niet bedacht maar verzonnen.

Peter C. van Berge|07.05.20|14:44

Oke. Vanaf verplicht anderhalve meter plotseling naar 30 cm op de ouderwetse manier. Mark stond vast onder zware druk!? Maakt dan ook niet meer uit om met 3 leerlingen in de lesauto te zitten.

stien meremikwu|07.05.20|17:38

Stage??
kan daar ook weer mee door gegaan worden?

Bram Lindhout|07.05.20|18:32

Ik heb het gezamenlijke Protocoldocument van de branche doorgenomen.Verschrikkelijk wat een broddelwerk van 19 pagina’s “copy paste” De versoepeling van het Kabinet kwam als een donderslag bij heldere hemel. En dan dit er nog overheen. Er is geen chocola van te maken. Vol van tegenstrijdigheden. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar hier heb je niets aan. Zonde van mijn kostbare tijd geweest.VRB, BOVAG FAM, land eens op aarde en ondersteun ons ipv voor ons zo’n ongeschikt document te genereren.

Wim de Jong|08.05.20|00:47

Even nog wat onduidelijkheden vwt examen. Mag ik meerijden achterin bij examen, vooral bij een TTT wil ik er graag bijzitten, kijken hoe een leerling bij een examinator rijdt. En maakt de examinator zelf zijn stoel (dus mijn stoel) en omgeving schoon, draagt hij mondkapjes, zet hij de airco uit? Stelt hij voor het examen de gezondheidvragen? Maakt hij ook de auto schoon NA het examen, of mag ik zijn bacillen verwijderen? Zit je bij het gesprek ook met drie man aan de tafel?

Coen van der Vorm|09.05.20|14:16

Geef rijtraining op een afgesloten circuit ergens aan de kust.Geen idee of dit ook weer
toegestaan is ?

Coen van der Vorm|09.05.20|14:18

Geef rijtrainingen op een afgesloten circuit ergens aan de kust.Is dit nu ook weer toegestaan ?

therealpearl13|09.05.20|18:39

@Coen. Ik denk dat iedere rijinstructeur met een geldige WRM pas weer gewoon aan het werk mag .
Zolang je maar met 1 leerling rijdt.

Sicco Elsinga|10.05.20|09:29

Goed ventileren tijdens de les is juist belangrijk. De beste methode hiervoor is het linker voorraam en het rechter achterraam (of rechtsvoor en linksachter) (gedeeltelijk) open te zetten. Zo creëer je een constante luchtstroom door de auto heen. De lucht circuleert hierdoor veel minder in de auto.

Wil Verleg|11.05.20|15:21

In veel van de reacties hiervoor staat wel iets doms,het lijkt erop dat velen dus niet begrijpelijk kunnen lezen.Voorbeeld:1)De 2 vragen die je moet stellen zowel aan de instructeur als aan de leerling zijn toch wel duidelijk lijkt mij , als eenieder dat naar eer en geweten doet,desnoods schriftelijk en gesigneerd per les en zich daar aan blijft houden,lijkt mij dat het risico op besmetting zover dat kan is geminimaliseerd.
2)airco,luchtventilatie,”zoveel mogelijk”,als je niet weet wat dat is..

Wil Verleg|11.05.20|15:35

Als je niet weet wat ” zoveel mogelijk ” betekend hoor je niet op de instructeursstoel thuis.
Maar ook taalgebruik als ” oetlul “hoort niet in een fatsoenlijke discussie thuis,gebrek aan communicatieve vaardigheden zal ik dat maar noemen,dus ook niet geschikt als medewerker,directeur of instructeur.Houd afstand,waar mogelijk en let goed op elkaar.
Met vriendelijke groeten, Wil Verleg

Wil Verleg|11.05.20|15:42

Maar ook taalgebruik als ” oetlul”hoort niet in een fatsoenlijke discussie,ik noem het maar een gebrek aan communicatieve vaardigheden,dus ook niet geschikt als medewerker,directeur,docent of instructeur.Waarom je in godsnaam zo verlagen,vanwege boosheid ?

Gert van der Does|16.05.20|19:39

Dus in zo’n kleine ruimte mag er geen ventilatie? Dus verplicht de tweedehands lucht van je medepassagiers inademen? Vol met whatever die mensen uitademen? Ventileren is juist hartstikke nodig! Lucht van buiten is schoon! Dat virus komt niet verder dan 2m! Waarom moet de auto dicht? Zie het interview met Maurice de Hond op tube. Gewoon boerenverstand, geen conspiracy theories. Heel veel dokters zijn het ermee eens.
Ik moet examen doen eind mei, maar met dichte ramen ga ik die auto niet in!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.