Nieuwe eisen examenvoertuigen vrachtauto en bus

Examenvoertuigen C en D moeten vanaf juli volgend jaar zijn uitgerust met verschillende rijhulpsystemen. Er mag voortaan met een camerasysteem in plaats van een buitenspiegel worden gereden en een vrachtwagen moet minimaal 15.000 kilo wegen. Het is een greep uit de nieuwe eisen van het CBR voor examenvoertuigen C en D. 

Het CBR heeft samen met een werkgroep vanuit de rijschoolsector een lijst met nieuwe voertuigeisen opgesteld. De bedoeling daarvan is om te komen tot toekomstbestendige eisen die de basis vormen voor de opleiding en examens van de chauffeur van de toekomst. Het proces om tot die eisen te komen loopt al sinds 2018.

Het gaat om de examenvoertuigen voor de praktijkexamens van de categorieën vrachtauto en bus met aanhanger (C, CE, D en DE). De eerste nieuwe eisen zijn vanaf 1 januari 2021 van toepassing.

ADAS verplicht

Vanaf juli 2021 moet (A)CC (=adaptive cruise control) aanwezig zijn in alle voertuigen CDE. Tot die tijd wordt het aangemoedigd om te gebruiken, maar het is niet verplicht. Vanaf juli 2021 moet een voertuig ook zijn uitgerust met LDW (lane departure warning) en AEB (autonomous emergency breaking). Sinds 2015 moeten die laatste twee systemen al aanwezig zijn in nieuwe voertuigen.

Afmetingen en massa

Vanaf juli 2021 verandert er ook het nodige aan de eisen die worden gesteld wat betreft afmetingen en massa’s. Zo moet een vrachtwagen ten minste 15.000 kilo wegen en een lading van ten minste 5.000 kilo hebben. Een vrachtwagen met aanhanger moet ten minste 25.000 kilo wegen. Bussen moeten een minimale lengte van 11,5 meter en een breedte van 2,5 meter hebben. Voor de categorieën C1, D1 en DE zijn er geen wijzigingen. Verdere specificaties zijn terug te vinden in het vademecum van het CBR.

Lees ook: 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.