
Vernieuwde praktijktoets C-rijbewijs
Vanaf 1 juli 2021 is er een nieuwe praktische toets voor de rijbewijscategorieën C en C1. Deze is ontwikkeld samen met een werkgroep van opleiders om beter aan te sluiten op de huidige praktijk. Vanaf juli volgend jaar duurt het examen 60 minuten (nu nog 30), de lading wordt behalve geladen en gelost ook vastgezet en gestuwd en er wordt een EPT (elektrische pallet truck) toegevoegd aan de laad- en losmiddelen.
De praktische toets voor het C en C1-rijbewijs moet beter aansluiten op wat er in de praktijk van een chauffeur verwacht wordt, vandaar de aanpassing, legt het CBR uit. De afgelopen twee jaar heeft het examenbureau samen met een werkgroep van opleiders gewerkt aan een nieuwe opzet van de praktische toets voor de categorieën C en C1. De definitieve ingangsdatum van de nieuwe praktijktoets is 1 juli 2021.
Klankbord
Opleiders voor het C-rijbewijs hebben de afgelopen jaren in bijeenkomsten van de klankbordgroep informatie ontvangen over de vorderingen van de werkgroep en de nieuwe opzet van de toets. Vervolgens hebben de opleiders in augustus 2020 ook concrete informatie per mail ontvangen over de hulpmiddelen die nodig zijn om de nieuwe praktische toets uit te kunnen voeren.
De scenario’s, de toetsmatrijs en alle aanvullende eisen en voorwaarden worden vastgelegd in een nieuw raamwerk. Dit wordt uiterlijk 1 januari 2021 gepubliceerd door het CBR.
Dobbelsteen
De nieuwe praktische toets duurt in totaal 60 minuten, waarvan 10 minuten zijn ingeruimd voor de administratie en het voor- en nagesprek, 35 minuten voor het laden, lossen en vastzetten en een kwartier voor aanvullende vragen.
Bij het examen wordt door het gooien van een dobbelsteen de ladingcombinatie of laadbrief bepaald. Dan starten de kandidaat en toetsafnemer met ‘Fase 1: de voorbereiding op de rit’. Hierbij komen verschillende onderwerpen aan bod die relevant zijn voordat de chauffeur de weg op gaat. Als het voertuig geladen is, start ‘Fase 2: Onderweg’. Tijdens deze fase worden er vragen gesteld over wat een chauffeur onderweg tegen kan komen en zal hij een deel van zijn lading moeten lossen. De toets eindigt met ‘Fase 3: Eindbestemming’. Daar wordt de rest van de lading gelost en sluit de chauffeur het voertuig af.
Lees ook:
- Osseforth Opleidingen presenteert online trainingen
- Nieuwe eisen examenvoertuigen vrachtwagen en bus
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Als ik een beetje bij elkaar tel wat er allemaal moet gebeuren tijdens die toets van 60 minuten krijg ik het vermoeden dat het tonen van voldoende inzicht en takt niet al te intensief aan bod komt. of zie ik spoken?