Tientallen rijinstructeurs aan de slag als pakketbezorgers

Pakketbezorging via Verkeersschool Nelen

Een kleine 200 rijinstructeurs hebben inmiddels gehoor gegeven aan de oproep van Wouter Eijkelenkamp, medeoprichter en ceo van Dation Rijschoolsoftware, om als pakketbezorger aan de slag te gaan.

Daarmee is het initiatief om taxichauffeurs en rijinstructeurs tijdens de lockdown aan het werk te houden, vooralsnog erg succesvol. Binnen een dag hadden zich volgens Eijkelenkamp al zo’n 60 rijscholen gemeld en daags na zijn oproep was de eerste al onderweg met pakketjes.

Het initiatief bood tijdens de kerstdagen voor een groot aantal lokale ondernemers uitkomst, zegt Eijkelenkamp. “Veel slijterijen die nul op het rekest hadden gekregen van de grote bezorgingsdiensten, konden dankzij onze chauffeurs op de valreep toch nog kerstpakketten bezorgen.” Ook bedrijven die kerstpakketten in eerste instantie hadden klaarstaan voor medewerkers om af te halen, waren dankzij de bezorgdienst in staat deze te laten bezorgen.

Verkeersschool Nelen was onlangs nog in de weer met pakketjes voor ING

Van Terneuzen tot aan Den Helder

Een van de eerste deelnemende ondernemingen was taxibedrijf annex rijschool Brookhuis uit Twente, die gelijk met pakketbezorging in de regio aan de slag ging. Vier instructeurs van Verkeersschool Nelen in Amsterdam zijn onlangs in de weer geweest voor ING, om in de omgeving van het hoofdkantoor pakketten te bezorgen.

Onder de deelnemers zijn daarnaast relatief veel rijinstructeurs van NXXT Verkeersscholen. Aangezien dit bedrijf rijscholen verspreid over Nederland heeft, is er tevens landelijke dekking voor de bezorgdienst. “Met de aangesloten taxibedrijven en rijscholen zitten we letterlijk van Terneuzen tot aan Den Helder”, aldus Eijkelenkamp.

De grote onderscheidende factor van taxibedrijven en rijscholen die op de bezorgingstak van Dation-zusterbedrijf YesHugo aangesloten zitten, is de regiofunctie die zij kunnen vervullen. Op die manier hebben de speelgoedwinkel of kledingzaak in de dorpsstraat ineens ook zijn ‘eigen’ bezorgdienst, en dat met ervaren chauffeurs die een eigen voertuig hebben.

Dat is wat Eijkelenkamp betreft een goede niche. “We zijn erg goed in het koppelen van een regionale ondernemer aan een vervoerder, om bundels van regionale pakketten te bezorgen.” De ambitie om met grote namen zoals DHL of UPS te concurreren, is er niet.

Veel instructeurs voeren sinds vorige week heel andersoortig werk uit

Routeplanning deden we nog helemaal handmatig

De pakketbezorging ging afgelopen zomer mondjesmaat van start via taxibedrijven, die normaliter sowieso al leeg heen of terug rijden en sinds de coronacrisis alleen nog maar minder te doen kregen. Het aantal pakketten nam met de aankondiging van de aangescherpte coronamaatregelen echter ineens een grote vlucht, tot meer dan 1.000 stuks op een dag.

Plotseling waren er veel meer chauffeurs nodig, vertelt Eijkelenkamp, waarop het idee geboren was om ook de rijscholen bij het initiatief te betrekken. Tegelijkertijd werden gesprekken aangeknoopt met een aantal grote webshops, bedrijven die in kerstpakketten doen en zaken zoals wijninkoop handels.

Daarmee waren niet direct alle obstakels overwonnen. Zo was de routeplanning in de eerste dagen een helse klus. Veel lesauto’s hebben weliswaar een navigatiesysteem, maar geen routeplanner zoals in een taxi. Hierdoor had de planning in de beginfase meer weg van guerrilla logistiek, dat leunde op Excel en Google Maps.

“De routeplanning deden we nog helemaal handmatig, wat uiteraard niet te doen was. Daarom gebruiken we nu het transport management systeem van het taxi-netwerk, zodat de software de optimale route uitstippelt voor de chauffeurs.”

Veel lesauto’s gebruiken transport management systeem van het taxi-netwerk

Zolang voertuigen leeg rondrijden, kunnen er pakketten mee

Inmiddels is het aantal aanmeldingen voor de bezorgdienst vanuit rijschoolland volgens Eijkelenkamp over de piek heen. En ondanks dat er wat Eijkelenkamp betreft geen limiet is aan het aantal rijinstructeurs dat zich kan aansluiten, heeft het initiatief inmiddels meer baat bij meer regionale pakketbundels, want het is vooralsnog niet zo dat elke taxi of lesauto dagelijks op de weg is. Op een rustige dag rijden er gemiddeld 20 à 25 chauffeurs rond, terwijl dat op een drukke dag zomaar het drievoudige kan zijn.

De grote vraag is wat er het de bezorgdienst zal gebeuren als de huidige lockdownmaatregelen versoepelt worden. Hebben rijscholen dan bijvoorbeeld nog tijd om te bezorgen? Eijkelenkamp ziet in ieder geval toekomst in de bezorging van regionale bundels, ook buiten de feestdagen om. “Zo lang er voertuigen leeg rondrijden, of dat nu een taxi of een lesauto is, kunnen er wellicht pakketten mee. Op die manier maken we het logistieke netwerk in Nederland efficiënter”.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

4 reacties op “Tientallen rijinstructeurs aan de slag als pakketbezorgers”

Matthijs Verdoorn|31.12.20|11:05

Nou, zo gesmeerd liep het niet hoor.. ik woon in het midden van het land en het verzoek was om in Groningen 3 pakketjes af te leveren en vervolgens ook nog wat in Oss en Rotterdam. Totaal niet in mijn buurt dus en er moest eigenijk geld bij qua km’s. Uiteraard hier niet aan begonnen maar daarna ook niets meer vernomen. Dit had anders gekund denk ik…

George Kaagman|31.12.20|12:30

…niet vergeten eerst de autoverzekering aan te laten passen om er voor te zorgen dat er dekking is tijdens het bezorgen. Eerst regelen, dan pas rijden!

George Kaagman|31.12.20|12:32

… niet vergeten je autoverzekering aan te passen naar dekking tijdens het bezorgen. Eerst dat regelen, dan pas rijden!

A.b|31.12.20|14:01

Inderdaad, daar heb je Koeriersverzekering voor nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tientallen rijinstructeurs aan de slag als pakketbezorgers | RijschoolPro

Tientallen rijinstructeurs aan de slag als pakketbezorgers

Pakketbezorging via Verkeersschool Nelen

Een kleine 200 rijinstructeurs hebben inmiddels gehoor gegeven aan de oproep van Wouter Eijkelenkamp, medeoprichter en ceo van Dation Rijschoolsoftware, om als pakketbezorger aan de slag te gaan.

Daarmee is het initiatief om taxichauffeurs en rijinstructeurs tijdens de lockdown aan het werk te houden, vooralsnog erg succesvol. Binnen een dag hadden zich volgens Eijkelenkamp al zo’n 60 rijscholen gemeld en daags na zijn oproep was de eerste al onderweg met pakketjes.

Het initiatief bood tijdens de kerstdagen voor een groot aantal lokale ondernemers uitkomst, zegt Eijkelenkamp. “Veel slijterijen die nul op het rekest hadden gekregen van de grote bezorgingsdiensten, konden dankzij onze chauffeurs op de valreep toch nog kerstpakketten bezorgen.” Ook bedrijven die kerstpakketten in eerste instantie hadden klaarstaan voor medewerkers om af te halen, waren dankzij de bezorgdienst in staat deze te laten bezorgen.

Verkeersschool Nelen was onlangs nog in de weer met pakketjes voor ING

Van Terneuzen tot aan Den Helder

Een van de eerste deelnemende ondernemingen was taxibedrijf annex rijschool Brookhuis uit Twente, die gelijk met pakketbezorging in de regio aan de slag ging. Vier instructeurs van Verkeersschool Nelen in Amsterdam zijn onlangs in de weer geweest voor ING, om in de omgeving van het hoofdkantoor pakketten te bezorgen.

Onder de deelnemers zijn daarnaast relatief veel rijinstructeurs van NXXT Verkeersscholen. Aangezien dit bedrijf rijscholen verspreid over Nederland heeft, is er tevens landelijke dekking voor de bezorgdienst. “Met de aangesloten taxibedrijven en rijscholen zitten we letterlijk van Terneuzen tot aan Den Helder”, aldus Eijkelenkamp.

De grote onderscheidende factor van taxibedrijven en rijscholen die op de bezorgingstak van Dation-zusterbedrijf YesHugo aangesloten zitten, is de regiofunctie die zij kunnen vervullen. Op die manier hebben de speelgoedwinkel of kledingzaak in de dorpsstraat ineens ook zijn ‘eigen’ bezorgdienst, en dat met ervaren chauffeurs die een eigen voertuig hebben.

Dat is wat Eijkelenkamp betreft een goede niche. “We zijn erg goed in het koppelen van een regionale ondernemer aan een vervoerder, om bundels van regionale pakketten te bezorgen.” De ambitie om met grote namen zoals DHL of UPS te concurreren, is er niet.

Veel instructeurs voeren sinds vorige week heel andersoortig werk uit

Routeplanning deden we nog helemaal handmatig

De pakketbezorging ging afgelopen zomer mondjesmaat van start via taxibedrijven, die normaliter sowieso al leeg heen of terug rijden en sinds de coronacrisis alleen nog maar minder te doen kregen. Het aantal pakketten nam met de aankondiging van de aangescherpte coronamaatregelen echter ineens een grote vlucht, tot meer dan 1.000 stuks op een dag.

Plotseling waren er veel meer chauffeurs nodig, vertelt Eijkelenkamp, waarop het idee geboren was om ook de rijscholen bij het initiatief te betrekken. Tegelijkertijd werden gesprekken aangeknoopt met een aantal grote webshops, bedrijven die in kerstpakketten doen en zaken zoals wijninkoop handels.

Daarmee waren niet direct alle obstakels overwonnen. Zo was de routeplanning in de eerste dagen een helse klus. Veel lesauto’s hebben weliswaar een navigatiesysteem, maar geen routeplanner zoals in een taxi. Hierdoor had de planning in de beginfase meer weg van guerrilla logistiek, dat leunde op Excel en Google Maps.

“De routeplanning deden we nog helemaal handmatig, wat uiteraard niet te doen was. Daarom gebruiken we nu het transport management systeem van het taxi-netwerk, zodat de software de optimale route uitstippelt voor de chauffeurs.”

Veel lesauto’s gebruiken transport management systeem van het taxi-netwerk

Zolang voertuigen leeg rondrijden, kunnen er pakketten mee

Inmiddels is het aantal aanmeldingen voor de bezorgdienst vanuit rijschoolland volgens Eijkelenkamp over de piek heen. En ondanks dat er wat Eijkelenkamp betreft geen limiet is aan het aantal rijinstructeurs dat zich kan aansluiten, heeft het initiatief inmiddels meer baat bij meer regionale pakketbundels, want het is vooralsnog niet zo dat elke taxi of lesauto dagelijks op de weg is. Op een rustige dag rijden er gemiddeld 20 à 25 chauffeurs rond, terwijl dat op een drukke dag zomaar het drievoudige kan zijn.

De grote vraag is wat er het de bezorgdienst zal gebeuren als de huidige lockdownmaatregelen versoepelt worden. Hebben rijscholen dan bijvoorbeeld nog tijd om te bezorgen? Eijkelenkamp ziet in ieder geval toekomst in de bezorging van regionale bundels, ook buiten de feestdagen om. “Zo lang er voertuigen leeg rondrijden, of dat nu een taxi of een lesauto is, kunnen er wellicht pakketten mee. Op die manier maken we het logistieke netwerk in Nederland efficiënter”.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

4 reacties op “Tientallen rijinstructeurs aan de slag als pakketbezorgers”

Matthijs Verdoorn|31.12.20|11:05

Nou, zo gesmeerd liep het niet hoor.. ik woon in het midden van het land en het verzoek was om in Groningen 3 pakketjes af te leveren en vervolgens ook nog wat in Oss en Rotterdam. Totaal niet in mijn buurt dus en er moest eigenijk geld bij qua km’s. Uiteraard hier niet aan begonnen maar daarna ook niets meer vernomen. Dit had anders gekund denk ik…

George Kaagman|31.12.20|12:30

…niet vergeten eerst de autoverzekering aan te laten passen om er voor te zorgen dat er dekking is tijdens het bezorgen. Eerst regelen, dan pas rijden!

George Kaagman|31.12.20|12:32

… niet vergeten je autoverzekering aan te passen naar dekking tijdens het bezorgen. Eerst dat regelen, dan pas rijden!

A.b|31.12.20|14:01

Inderdaad, daar heb je Koeriersverzekering voor nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.