Demonstrerende rijscholen in discussie met CBR-directeur Pechtold: ‘We worden respectloos behandeld’

Rijschoolhouders voelen zich onterecht de dupe van de maatregelen die het CBR wil nemen om uitgestelde examens in te halen. Daarom kwamen 75 rijschoolhouders vrijdag bijeen om te demonstreren bij het CBR-gebouw in Deventer. Directeur Alexander Pechtold was hierbij aanwezig om een luisterend oor te bieden aan de demonstranten. Leon Nieuwenhuis van Rijschool Rensink ging namens de rijschoolhouders in gesprek met de CBR-directeur. 

Op Goede Vrijdag demonstreerden rijscholen bij het CBR-gebouw in Deventer. Zij zijn het niet eens met hoe het CBR de schuld van de uitgestelde examens bij de rijscholen neerlegt. Het CBR kondigde vorige week aan dat de tussentijdse toets en het faalangstexamen tijdelijk wordt afgeschaft en de examenleeftijd wordt verhoogd naar 18 jaar, indien het slagingspercentage niet eind mei is gestegen van 50 naar 54 procent. Hiervoor leggen ze de verantwoordelijkheid neer bij rijscholen.

Volgens Leon Nieuwenhuis van Rijschool Rensink wilden honderden rijscholen uit het hele land samenkomen om te protesteren tegen de maatregelen van het CBR. De veiligheidsregio greep in om ‘een Project X situatie te voorkomen’ en heeft het aantal demonstranten beperkt tot 75 auto’s. Nieuwenhuizen werd door de protestorganisatie benaderd om als woordvoerder van de rijschoolbranche CBR-directeur Alexander Pechtold te woord te staan. RijschoolPro sprak Nieuwenhuis over de demonstratie en het gesprek met de directeur.

Hoe zag de demonstratie eruit vanmorgen? 

We stonden met 75 auto’s in de straat van het CBR om Pechtold op te wachten. Hij ging vervolgens langs rijschoolhouders die hun verhaal kwijt wilden. Daarna zijn we naar binnen gegaan en heb ik samen met de initiatiefnemers en meneer Pechtold aan tafel gezeten. Ik heb een brief met alle kritiekpunten voorgedragen die ik vooraf had opgesteld, waarna we een dik uur met elkaar in debat zijn geweest.

Wat waren jullie voornaamste kritiekpunten?

Het ging er met name om hoe wij geprofileerd werden in de media en weggecijferd werden als cowboys. Er is eigenlijk heel respectloos met ons omgegaan. Daarna hebben we aangegeven mee te denken over oplossingen, want we zitten door de coronapandemie samen met een gigantisch probleem. Daar is de burger slachtoffer van, maar ook rijschoolhouders en het CBR. We hebben tevens aangegeven dat de oplossingen die nu door het CBR zijn aangekondigd om de uitgestelde examens weg te werken niet reëel zijn.

Hoe werd daarop gereageerd?

Pechtold had begrip voor de situatie. Hij snapt ook onze kant van het verhaal en dat het voor ons absoluut een moeilijke tijd is geweest. Hij stelde zich op als luisterend oor en zei dat we samen voor verbetering moeten zorgen. Ook gaf hij aan dat het tijd was dat dit gesprek plaats zou vinden en we er samen over moesten discussiëren. En dat is bij deze gelukt. 

Denk je iets bereikt te hebben met het gesprek?

Er zijn natuurlijk niet meteen oplossingen gekomen. Als dat in een uur discussiëren kon, hadden we hier niet gezeten. Er zijn grote problemen in de rijschoolbranche die we met z’n allen het hoofd moeten bieden en een plek moeten geven. Dat die 600 duizend examens erbij zijn gekomen klopt, maar wat ons zo voor de borst stoot is dat hij ons daar de schuld van geeft. Terwijl de coronapandemie daar de schuld van is. Daar kunnen rijschoolhouders niets aan doen. 

En dan moeten jullie het wel oplossen.

Natuurlijk zijn die slagingspercentages bij sommige rijscholen ver onder de maat. Daar zijn we ons van bewust. Maar als je die omhoog wil krijgen, moet je met zijn allen de schouders eronder zetten en niet gaan wijzen. Dan moet je keihard werken en in de spiegel kijken. Dat moeten zowel wij als het CBR doen, zodat we samen het probleem op kunnen lossen. Ze moeten ook begrijpen dat het voor sommige scholen logisch is dat zij niet hele hoge slagingspercentages hebben, omdat zij lesgeven aan leerlingen met autisme of een migratieachtergrond. 

Toonde hij daar begrip voor?

Hij beseft dat er mensen zijn die zich keihard inzetten, maar geeft ook aan dat er in onze beroepsgroep genoeg rotte appels zitten. Waar welwillenden zijn, zullen ook altijd kwaadwillenden zijn. 

En vervolgens gaan de maatregelen iedereen aan…

Precies. Als het slagingspercentage in de media ineens wordt genoemd als leidraad om tussentijdse toetsen en faalangstexamens af te schaffen en 17-jarigen uit te sluiten van examendeelname, raak je mij direct. En dan word ik direct slachtoffer van rijscholen die niet goed presteren en dan bedoel ik dus niet de rijscholen die een laag slagingspercentage hebben, omdat ze een ambitie hebben om autisten of migranten op te leiden, maar instructeurs die er structureel met de pet naar gooien. En doordat zij er zijn, worden er maatregelen ingesteld die voor ons allemaal gelden. 

Wat voor invloed zullen die maatregelen straks hebben?

Door die maatregelen gaan de slagingspercentages niet omhoog. Het is niet mogelijk om de tussentijdse toetsen en faalangstexamens te schrappen om vervolgens wel een hoog slagingspercentage te krijgen. Als je die toetsen schrapt en 17-jarige leerlingen geen examen meer mogen doen, gaan veel mensen hun rijles uitstellen. Dan krijgen wij als instructeurs lege agenda’s. Dan gaat het water ons opnieuw aan de lippen staan en sommigen zullen omvallen. Dan hebben we een veel groter probleem. 

Het werk wordt ons afgepakt met die maatregelen en dat is de reden dat we om de tafel hebben gezeten. En we demonstreerden op Goede Vrijdag, omdat het CBR dicht is terwijl ze 600 duizend examens weg moeten werken. Als duizend examinatoren acht examens af zouden nemen, hadden ze er vandaag al 8.000 in kunnen halen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

4 reacties op “Demonstrerende rijscholen in discussie met CBR-directeur Pechtold: ‘We worden respectloos behandeld’”

Leo van der Sanden|08.04.21|19:02

instructeurs die al jaren een hoog slagingspercentage hebben, tijdelijk examinator maken.
Zij nemen examens af en de geslaagde leerling mag gedurende 2 jaar autorijden.
binnen die 2 jaar moet de leerling opnieuw examen doen maar dan bij het CBR.
Weg wachttijden en autoriteit van het CBR blijft bestaan.

Ron van Maaren|08.04.21|21:15

Demonstrerende rijscholen om respect af te dwingen bij oud Politicus CBR directeur Alexander Pechtold. Triest dat dit moet.Ik heb groot respect voor de collega’s die dhr. Pechtold eens tot de orde roepen. Eigenlijk is dit weggelegd voor de branche organisaties. Die willen de vingers er niet aan branden.
Op zijn zachts gezegd was het optreden in de media van de CBR directeur ook niet respectvol. Meestal als je zo reageert toont dat iets van zwakte. Zelf in de problemen zitten en wijzen naar…..

Medelander _|12.04.21|20:14

Er is niets nieuws in de report van meneer Roemers. RIS opleiding bestaat al jaren maar klant interesseert het niet. Cbr heeft zelf ook een flink imago probleem. Gemiddeld kandidaat denkt dat zakken op rijexamen normaalste zaak is want ” mag toch niet zoveel slagen”. Misschien een campagne om de imago van rijexamen te verbeteren dat dit een eerlijk en objectief examen is kan meer opleveren.

Ahmet Sahin|15.04.21|21:58

TTT, plus examen
Dit is de kenmerk van rijscholen met HOOG SLAGINSPERCENTAGE,
Zonder TTT ben ik benieuwd wat zijn SLAGINSPERCENTAGE gaat worden,
Leerling betaald voor!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.