CBR twijfelt aan belang meerijden instructeur tijdens praktijkexamen

Het CBR laat onderzoek doen naar de aanwezigheid van de rijinstructeur tijdens het praktijkexamen. Sinds corona mag de instructeur niet meer meerijden, een maatregel waar niet veel instructeurs blij mee waren. Ook heerst er veel onvrede, omdat in andere gevallen wel drie man in de auto zijn toegestaan. 

Sinds mei 2020 mogen instructeurs niet meerijden tijdens examens. Het examencentrum denkt dat het nu een goed moment is om te laten onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van de aanwezigheid van de instructeur. CBR noemt het onderzoek ‘onderdeel van een succesvolle opleiding op weg naar het rijbewijs’.

CBR meldt dat het onderzoek voor niet alleen over meerijden gaat, maar ook het begin- en eindgesprek wordt geëvalueerd voor de categorieën auto, vrachtauto, bus, lange zware voertuigen en taxi. Bij het onderzoek worden brancheverenigingen, en examinatoren betrokken en met de uitkomst wil CBR kijken of ze aanpassingen willen doorvoeren. Het wordt uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Royal HaskoningDHV.

Versoepelingen

Per 4 oktober mogen instructeurs weer meerijden tijdens de tussentijdse toetsen, RIS- en faalangstexamens. Tijdens de reguliere praktijkexamens mogen instructeurs nog niet aanwezig zijn. Wanneer dit wel weer mag, is nog onduidelijk. Deze beslissing van het CBR wekte veel verwarring op bij rijinstructeurs. Waarom wel tijdens deze toetsen en niet bij de praktijkexamens?

Ontevredenheid over de derde persoon

Eerder was er al discussie in de branche over het niet mee mogen rijden tijdens examens, terwijl het IBKI wel weer drie man in de auto toeliet en ook examinatoren in opleiding mee mogen rijden. “Als examinatoren in opleiding kunnen meerijden dan moeten instructeurs ook kunnen meerijden”, luidde een reactie op social media.

Een instructeur uit Amsterdam was het er tevens niet mee eens. “Ik heb de hele dag in die auto gezeten, die auto en ik zijn bijna getrouwd met elkaar, maar ik mag in verband met besmettingsgevaar niet mee en iemand die niets met mij, de leerling of de auto te maken heeft, mag wel mee. Ik vind het prima dat ze meer examinatoren opleiden, maar een onderscheid maken in wie die derde persoon is die achterin zit, is onzin.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

12 reacties op “CBR twijfelt aan belang meerijden instructeur tijdens praktijkexamen”

Mart Kuiper|30.09.21|12:43

Tja met corona als excuus worden overal zogenaamde maatregelen niet afgebouwd of doorgezet. Ook het hele mondkapjesbeleid, meerijden met RIS wel gewoon examen niet, nog steeds beperkt aantal mensen in een theorielokaal of wachtruimte…Misschien bij het nieuwe kabinet maar een eigen ministerie van rijbewijzen invoeren, want nu houdt men er toch ook al een eigen agenda op na. Denk dat we straks de coronacheck ook wel moeten doen willen we bij een examencentrum naar binnen of meerijden.

Boy Drongelen|30.09.21|13:13

Het CBR is gewoon een waardeloos bedrijf, ik heb 30 jaar lesgegeven en er is maar een belang wat telt en dat is het belang van de examinator als je het niet eens bent met de uitslag wordt gezegd moet je ook maar examinator worden mag jij de uitslag bepalen. Het CBR maakt nooit fouten, bij hun is het altijd de Rijschoolhouder die fouten maakt. Ik ben blij dat ik die sukkels niet meer hoef te zien ben er helemaal klaar mee.

Pieter van Rosse|30.09.21|13:54

Ik heb al meerdere leerlingen gehad die hebben aangegeven dat ze het totaal niet met de examinator eens waren; Er werden voorvallen op plaatsen als voorbeeld aangegeven waarvan de leerling aangaf daar niet eens geweest te zijn tijdens het examen. We moeten 100% vertrouwen hebben in de examinator, maar een examinator zou zo maar wat uit zijn/haar mouw kunnen schudden. Er is geen controle of de waarheid gesproken wordt. Wanneer een instructeur meer mag rijden wekt dat vertrouwen.

Oscar Ebbeling|30.09.21|14:14

Wel eens afgevraagd wat de eisen zijn voor een examinator. Gewoon lachwekkend. Geen. Nee stel je voor dat je moet aanpassen. CBR is duidelijk een organisatie dat nooit problemen heeft en daarom áls ze er wel zouden zijn, niet weten hoe ze opgelost moeten worden. Dit geldt ook voor CCV…. Haha oja… onderdeel van CBR. Amateurs..

Erwin Doorakkers|30.09.21|16:17

UWV, instructeursopleiders, IBKI en CBR. Ik ben nooit een complotdenker geweest maar nu…UWV komt op eenvoudige wijze van steuntrekkers af, opleiders hebben tevens een gegarandeerde cashflow, IBKI verdient goed met het vijfjaarlijks mensen door het stof laten kruipen/laten knielen. Het CBR doet beste zaken met de grootafnemers in de branche. Deze grote jongens (bevoegdheidpas niet nodig) hebben vaak een draaideur bij de personeelsingang. Ze hebben samen i.i.g. een leuk verdienmodel opgetuigd.

Sebastiaan Boon|30.09.21|17:36

Niet meer meerijden prima, maar dan de dashcam gaan toestaan. Dan kunnen we de beelden erbij halen, ook wanneer er een situatie is waar leerling en examinator van mening verschillen. Spreek steeds meer examinatoren die dit graag zouden gaan zien gebeuren.

A.b|30.09.21|21:59

Boy, klopt helemaal wat je zegt.

Ik heb wel eens leerlingen gehad die geef ik niet eens een rijbewijs van een fiets en die slagen meestal in 1 keer en soms heb ik van die hele goeie snelle leerlingen en die zakken een paar keer zelfs tot B.N.O.R.

A.b|30.09.21|22:37

Klopt helemaal niks van die momentopnames.

A.b|30.09.21|23:10

Erwin, is een verdienmodel ja, laatst nog iemand gesproken hij zei ik ga mijn bevoegdheidspas niet verlengen ik ben niet gek ik ga hier geen geld voor betalen…

Jack Salendang|01.10.21|05:44

Het Corona virus weet feilloos te detecteren wie de instructeur of instructrice is en slaat dan direct toe. Detecteert het virus geen instructeur of instructrice dan blijft die in slaap modus.
Dat hele Covid 19 gebeuren is een farce.
Waar ook het CBR maar al te graag aan meedoet zo kunnen ze weer wat nieuwe onzin regeltjes te berde brengen puur uit machtsvertoon.
Ze doe het zo goed de monopolist die op een faillissement afstevende knap.

isabel chacon|01.10.21|13:38

Logisch dat ze de opleiders niet aanwezig willen: zo kan niemand zien de fouten die ze maken en niemand kan ze aanspreken. Zo is het lekker chill voor het CBR!!

Els van Voren|01.10.21|15:04

Heb een mail gestuurd naar Haskoning over dit onderzoek en de naar mijn idee iets te innige relatie tussen het CBR en brancheverenigingen en als alleen deze rijscholen worden gevraagd de uitkomst niet objectief en onafhankelijk is! Voorgesteld dat Haskoning de enquête ook via Rijschoolpro / Rij-instructie moet doen zodat er veel meer instructeurs hun mening kunnen geven! Om te voorkomen dat er een standaard antwoordje komt is de mail in cc naar Vincent Verweij (onderzoeksjournalist) gestuurd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR twijfelt aan belang meerijden instructeur tijdens praktijkexamen | RijschoolPro

CBR twijfelt aan belang meerijden instructeur tijdens praktijkexamen

Het CBR laat onderzoek doen naar de aanwezigheid van de rijinstructeur tijdens het praktijkexamen. Sinds corona mag de instructeur niet meer meerijden, een maatregel waar niet veel instructeurs blij mee waren. Ook heerst er veel onvrede, omdat in andere gevallen wel drie man in de auto zijn toegestaan. 

Sinds mei 2020 mogen instructeurs niet meerijden tijdens examens. Het examencentrum denkt dat het nu een goed moment is om te laten onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van de aanwezigheid van de instructeur. CBR noemt het onderzoek ‘onderdeel van een succesvolle opleiding op weg naar het rijbewijs’.

CBR meldt dat het onderzoek voor niet alleen over meerijden gaat, maar ook het begin- en eindgesprek wordt geëvalueerd voor de categorieën auto, vrachtauto, bus, lange zware voertuigen en taxi. Bij het onderzoek worden brancheverenigingen, en examinatoren betrokken en met de uitkomst wil CBR kijken of ze aanpassingen willen doorvoeren. Het wordt uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Royal HaskoningDHV.

Versoepelingen

Per 4 oktober mogen instructeurs weer meerijden tijdens de tussentijdse toetsen, RIS- en faalangstexamens. Tijdens de reguliere praktijkexamens mogen instructeurs nog niet aanwezig zijn. Wanneer dit wel weer mag, is nog onduidelijk. Deze beslissing van het CBR wekte veel verwarring op bij rijinstructeurs. Waarom wel tijdens deze toetsen en niet bij de praktijkexamens?

Ontevredenheid over de derde persoon

Eerder was er al discussie in de branche over het niet mee mogen rijden tijdens examens, terwijl het IBKI wel weer drie man in de auto toeliet en ook examinatoren in opleiding mee mogen rijden. “Als examinatoren in opleiding kunnen meerijden dan moeten instructeurs ook kunnen meerijden”, luidde een reactie op social media.

Een instructeur uit Amsterdam was het er tevens niet mee eens. “Ik heb de hele dag in die auto gezeten, die auto en ik zijn bijna getrouwd met elkaar, maar ik mag in verband met besmettingsgevaar niet mee en iemand die niets met mij, de leerling of de auto te maken heeft, mag wel mee. Ik vind het prima dat ze meer examinatoren opleiden, maar een onderscheid maken in wie die derde persoon is die achterin zit, is onzin.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

12 reacties op “CBR twijfelt aan belang meerijden instructeur tijdens praktijkexamen”

Mart Kuiper|30.09.21|12:43

Tja met corona als excuus worden overal zogenaamde maatregelen niet afgebouwd of doorgezet. Ook het hele mondkapjesbeleid, meerijden met RIS wel gewoon examen niet, nog steeds beperkt aantal mensen in een theorielokaal of wachtruimte…Misschien bij het nieuwe kabinet maar een eigen ministerie van rijbewijzen invoeren, want nu houdt men er toch ook al een eigen agenda op na. Denk dat we straks de coronacheck ook wel moeten doen willen we bij een examencentrum naar binnen of meerijden.

Boy Drongelen|30.09.21|13:13

Het CBR is gewoon een waardeloos bedrijf, ik heb 30 jaar lesgegeven en er is maar een belang wat telt en dat is het belang van de examinator als je het niet eens bent met de uitslag wordt gezegd moet je ook maar examinator worden mag jij de uitslag bepalen. Het CBR maakt nooit fouten, bij hun is het altijd de Rijschoolhouder die fouten maakt. Ik ben blij dat ik die sukkels niet meer hoef te zien ben er helemaal klaar mee.

Pieter van Rosse|30.09.21|13:54

Ik heb al meerdere leerlingen gehad die hebben aangegeven dat ze het totaal niet met de examinator eens waren; Er werden voorvallen op plaatsen als voorbeeld aangegeven waarvan de leerling aangaf daar niet eens geweest te zijn tijdens het examen. We moeten 100% vertrouwen hebben in de examinator, maar een examinator zou zo maar wat uit zijn/haar mouw kunnen schudden. Er is geen controle of de waarheid gesproken wordt. Wanneer een instructeur meer mag rijden wekt dat vertrouwen.

Oscar Ebbeling|30.09.21|14:14

Wel eens afgevraagd wat de eisen zijn voor een examinator. Gewoon lachwekkend. Geen. Nee stel je voor dat je moet aanpassen. CBR is duidelijk een organisatie dat nooit problemen heeft en daarom áls ze er wel zouden zijn, niet weten hoe ze opgelost moeten worden. Dit geldt ook voor CCV…. Haha oja… onderdeel van CBR. Amateurs..

Erwin Doorakkers|30.09.21|16:17

UWV, instructeursopleiders, IBKI en CBR. Ik ben nooit een complotdenker geweest maar nu…UWV komt op eenvoudige wijze van steuntrekkers af, opleiders hebben tevens een gegarandeerde cashflow, IBKI verdient goed met het vijfjaarlijks mensen door het stof laten kruipen/laten knielen. Het CBR doet beste zaken met de grootafnemers in de branche. Deze grote jongens (bevoegdheidpas niet nodig) hebben vaak een draaideur bij de personeelsingang. Ze hebben samen i.i.g. een leuk verdienmodel opgetuigd.

Sebastiaan Boon|30.09.21|17:36

Niet meer meerijden prima, maar dan de dashcam gaan toestaan. Dan kunnen we de beelden erbij halen, ook wanneer er een situatie is waar leerling en examinator van mening verschillen. Spreek steeds meer examinatoren die dit graag zouden gaan zien gebeuren.

A.b|30.09.21|21:59

Boy, klopt helemaal wat je zegt.

Ik heb wel eens leerlingen gehad die geef ik niet eens een rijbewijs van een fiets en die slagen meestal in 1 keer en soms heb ik van die hele goeie snelle leerlingen en die zakken een paar keer zelfs tot B.N.O.R.

A.b|30.09.21|22:37

Klopt helemaal niks van die momentopnames.

A.b|30.09.21|23:10

Erwin, is een verdienmodel ja, laatst nog iemand gesproken hij zei ik ga mijn bevoegdheidspas niet verlengen ik ben niet gek ik ga hier geen geld voor betalen…

Jack Salendang|01.10.21|05:44

Het Corona virus weet feilloos te detecteren wie de instructeur of instructrice is en slaat dan direct toe. Detecteert het virus geen instructeur of instructrice dan blijft die in slaap modus.
Dat hele Covid 19 gebeuren is een farce.
Waar ook het CBR maar al te graag aan meedoet zo kunnen ze weer wat nieuwe onzin regeltjes te berde brengen puur uit machtsvertoon.
Ze doe het zo goed de monopolist die op een faillissement afstevende knap.

isabel chacon|01.10.21|13:38

Logisch dat ze de opleiders niet aanwezig willen: zo kan niemand zien de fouten die ze maken en niemand kan ze aanspreken. Zo is het lekker chill voor het CBR!!

Els van Voren|01.10.21|15:04

Heb een mail gestuurd naar Haskoning over dit onderzoek en de naar mijn idee iets te innige relatie tussen het CBR en brancheverenigingen en als alleen deze rijscholen worden gevraagd de uitkomst niet objectief en onafhankelijk is! Voorgesteld dat Haskoning de enquête ook via Rijschoolpro / Rij-instructie moet doen zodat er veel meer instructeurs hun mening kunnen geven! Om te voorkomen dat er een standaard antwoordje komt is de mail in cc naar Vincent Verweij (onderzoeksjournalist) gestuurd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.