POLL VAN HET MOMENT: nieuwe leerlingen werven via sociale media?
POLL VAN HET MOMENT

Nieuwe leerlingen werven via sociale media?

Populaire sociale media apps Foto: Unsplash

De woorden ‘jongeren’ en ‘sociale media’ worden al jaren in één adem genoemd. Vele organisaties en bedrijven spelen hierop in door bijvoorbeeld sociale media campagnes op te zetten of een bedrijfsaccount op Instagram te beginnen. Maar hoe ga jij als rijinstructeur of rijschoolhouder met deze ontwikkelingen om? Vind je sociale media belangrijk of heeft het voor jou weinig toegevoegde waarde?

De poll van het moment luidt: ‘Ik ben actief bezig met het werven van nieuwe leerlingen via sociale media.’

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de doelgroep 12- tot en met 25-jarigen het meest gebruik maakt van sociale media. Maar liefst 96,8 procent van hen is actief op deze platformen. Uit andere gegevens van de overheidsorganisatie blijkt dat de gemiddelde leeftijd in 2021 van personen die voor het eerst een Nederlands autorijbewijs kregen 21,6 jaar was. “Op basis van deze gegevens kan het zeer effectief zijn om door middel van sociale media in te spelen op deze meest vertegenwoordigde doelgroep binnen de rijschoolbranche”, zegt Goltan Varashk van het CBS.

Wel zijn er grote verschillen in leeftijden van de net geslaagde examenkandidaten. “Ook in 2021 gold dat ruim twee derde van alle nieuwe autorijbewijshouders jonger dan 21 was, maar het gemiddelde ligt boven de 21 jaar omdat een relatief klein aantal mensen dat op hogere leeftijd nog een rijbewijs haalde de gemiddelde leeftijd omhoog trekt”, legt Varashk uit. Maar, de meerderheid van de mensen die examen doet is rond de 17 á 18 jaar oud, benadrukt woordvoerder Wessel Agterhof van het CBR.

Sociale media binnen je rijschool

Sociale media kan op verscheidene manieren geïmplementeerd worden binnen een rijschool. In het gratis e-book van Dation wordt onder andere de tip gegeven om in te spelen op de sociale media kanalen van je leerlingen: “Focus je als rijschool op platformen als Instagram en TikTok, dit zijn de kanalen waar je leerlingen het meest actief op zijn. Maak bijvoorbeeld korte video’s met uitleg over moeilijke verkeerssituaties of om reclame te maken voor je rijschool. Ook kan het leuk zijn om een winactie op te zetten, waarin je bijvoorbeeld enkele gratis lessen weggeeft. Je volgers moeten de post delen op hun eigen sociale media om kans te maken op de prijs.”

Mond-tot-mond reclame

Naast het gebruik van sociale media zijn er uiteraard nog andere vormen van marketing mogelijk, waarvan mond-tot-mond reclame door velen als het meest effectief wordt gezien. Deze vorm van reclame werkt op basis van vertrouwen, omdat leerlingen of andere betrokkenen vanuit eigen ervaring spreken en er zelf voor kiezen om hun ervaring met anderen te delen.

Wat sociale media betreft, is er geen sprake van marketing op basis van vertrouwen. Zo kan een rijschool er natuurlijk voor kiezen om alleen positieve reviews op de website te plaatsen en kan er een mooier beeld worden geschetst dan de werkelijkheid.

Wat vind jij?

Maak jij actief gebruik van sociale media, zou je het willen of gebruik je liever een andere vorm van marketing? Laat het ons weten in de poll van dit moment.

Ik ben actief bezig met het werven van nieuwe leerlingen via sociale media

Bij RijschoolPro zijn wij altijd benieuwd naar de meningen van onze lezers. Wil je reageren op dit onderwerp of heb je een vraag? Neem contact op met onze redactie.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.