CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel

CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel’

Wachtruimte praktijkexamens in het CBR in Eindhoven Foto: CBR

Het CBR versoepelt de tijdelijke ‘15-weken-noodmaatregel’ die is ingevoerd om de examencapacititeit zo goed mogelijk te verdelen. De versoepeling houdt in dat een kandidaat vanaf 1 december a.s., na twee keer zakken voor het B-rijbewijs, voortaan tien in plaats van de huidige vijftien weken moet wachten op een herexamen. De VVRI is teleurgesteld in deze beslissing van het CBR en wil dat de maatregel wordt afgeschaft in plaats van aangepast.

Het CBR heeft de maatregel aangepast op basis van een eerste tussenevaluatie en een gesprek met vertegenwoordigers van de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid (KRV). Uit de tussenevaluatie blijkt dat de reserveringstermijnen sinds de invoering van de maatregel op 1 september zijn verkort en dat er daardoor meer ruimte is ontstaan om de wachttijd van vijftien naar tien weken te veranderen. “Het heeft nut gehad om de maatregel in te voeren en inmiddels is er dan ook wat meer ruimte om de wachttijd voor herexamens te versoepelen”, zegt een woordvoerder van het CBR. “Wij snappen natuurlijk ook dat de rijschoolbranche het anders wil zien en we willen zoveel mogelijk mensen tevreden stellen, maar het moet ook eerlijk zijn. We heffen de maatregel dan ook niet op en dat is niet voor niets.”

Algemeen directeur van het CBR Alexander Pechtold: “We vinden het noodzakelijk om de beschikbare ruimte zo eerlijk mogelijk te verdelen en hebben met deze maatregel tijdelijk meer ruimte voor examenkandidaten gecreëerd die voor het eerst afrijden of één keer gezakt zijn. Het effect is direct zichtbaar geworden in de dalende reserveringstermijn en we verwachten dat dit doorzet wanneer we de termijn voor herexamens naar tien weken verlagen.”

VVRI en KRV

Eerder deze maand werd door de Vereniging voor Rijscholen en Instructeurs (VVRI) een dringend advies aan de KRV gegegeven om de ‘15-weken-noodmaatregel’ per direct te beëindigen. De KRV heeft dit vervolgens met het CBR besproken. “De aanpassing van de maatregel is voortgekomen uit het verzoek van de Koepel, maar ook op basis van onze eigen tussenevaluatie”, aldus een woordvoerder van het CBR. “Als de Koepel wat vraagt, moeten we daarnaar luisteren en altijd samen proberen tot een oplossing te komen.”

Ramzy Othman, vicevoorzitter van de VVRI, is teleurgesteld in het besluit van het CBR en de KRV. “De maatregel moet helemaal afgeschaft worden. Door de wachttijd voor een herexamen aan te passen van vijftien naar tien weken, blijft er nog steeds een onderbreking van het leertraject in stand. Ofwel, de afronding van je rijopleiding wordt noodgedwongen met tien weken verlengd”, aldus Othman. “Op dit moment is de crisis: er is wél examencapaciteit, maar de leerlingen zijn geblokkeerd door de wachttijden. Ik blijf mij dan ook voor 1000 procent hardmaken voor de volledige afschaffing van deze maatregel.”

‘15-weken-noodmaatregel’

De tijdelijke maatregel werd op 1 september jl. ingevoerd om de examencapaciteit onderling zo goed mogelijk te verdelen. Door deze maatregel moesten leerlingen die twee keer of vaker waren gezakt, minimaal vijftien weken wachten voordat zij een herexamen konden inplannen.
Daarnaast was het de bedoeling om door middel van de maatregel rijscholen en kandidaten te prikkelen om beter voorbereid op het examen te verschijnen.

De wachttijd van vijftien weken blijft wel bestaan voor de kandidaten van wie een examinator het examen afbreekt vanwege gevaar voor de verkeersveiligheid. Deze maatregel kan al bij het eerste of tweede examen worden opgelegd, indien nodig. Jaarlijks wordt een rijexamen circa 3000 keer afgebroken, omdat het rijgedrag van de kandidaat te gevaarlijk is voor de examinator en (toekomstige) andere weggebruikers.

Het CBR evalueert de tijdelijke maatregel periodiek en bespreekt de uitkomsten ervan met de KRV. De maatregel wordt per 1 december a.s. aangepast, wat betekent dat de nieuwe evaluatie in het eerste kwartaal van 2023 zal plaatsvinden.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Else van Andel

6 reacties op “CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel’”

Mart Kuiper|19.10.22|17:25

Ingevoerd per 1 september en nu al zoveel resultaat in teruglopende wachttijden dat de maatregel versoepeld kan worden?.. yeah right…over een paar weken kont Sinterklaas weer in het land, geloven we ook nog allemaal in. CBR stop eindelijk eens met deze flauwekul van zelf verzonnen regeltjes waardoor jullie zelf door de bomen het bos niet meer zien.

Mart Kuiper|19.10.22|17:30

Zorg dat de selectie procudure voor nieuw personeel op de schop gaat waardoor nu niet hele aantallen mensen worden afgewezen als gevolg van een flauw rollenspel of raar assesment. Ga aan het werk, stop met zgn preventief corona thuisblijven als je twee keer je neus moet snuiten, werk eens over zoals toegezegd (svp ook voor de A). Stop met jammeren en constant wijzen naar anderen. Bij zelfkennis begint de wetenschap maar een zelfreflectie formulier invullen laat men graag aan de leerling over.

Eelke Schokker|20.10.22|13:15

15:45 is eindtijd CBR examens
1 kandidaat extra = 5 examens extra x aantal examinatoren 700+-
is dus 1 week “hard” werken = 3500 extra kandidaten

Pieter van der Vinne|20.10.22|19:28

waar bemoeit het cbr zich mee?? ze hebben geeneens een wachtrij!

Pieter van der Vinne|20.10.22|19:29

waar bemoeit het cbr zich mee? ze hebben geeneens een wachtrij!

Ad van Gerven|23.10.22|21:07

Ook ik ben afgewezen op een flauw rollenspel, als leider van een kinderdagverblijf. Ik heb alle rijbewijzen waarvan ook alle instructeursbewijzen. Al instructeur vanaf 1979, op alle voertuigen ook in militaire dienst. Ik heb tien keer gesolliciteerd maar steeds een andere reden gekregen waarom ik niet goed genoeg ben om examinator te worden. Een bakker of slager heeft meer kans.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel’ | RijschoolPro
CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel

CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel’

Wachtruimte praktijkexamens in het CBR in Eindhoven Foto: CBR

Het CBR versoepelt de tijdelijke ‘15-weken-noodmaatregel’ die is ingevoerd om de examencapacititeit zo goed mogelijk te verdelen. De versoepeling houdt in dat een kandidaat vanaf 1 december a.s., na twee keer zakken voor het B-rijbewijs, voortaan tien in plaats van de huidige vijftien weken moet wachten op een herexamen. De VVRI is teleurgesteld in deze beslissing van het CBR en wil dat de maatregel wordt afgeschaft in plaats van aangepast.

Het CBR heeft de maatregel aangepast op basis van een eerste tussenevaluatie en een gesprek met vertegenwoordigers van de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid (KRV). Uit de tussenevaluatie blijkt dat de reserveringstermijnen sinds de invoering van de maatregel op 1 september zijn verkort en dat er daardoor meer ruimte is ontstaan om de wachttijd van vijftien naar tien weken te veranderen. “Het heeft nut gehad om de maatregel in te voeren en inmiddels is er dan ook wat meer ruimte om de wachttijd voor herexamens te versoepelen”, zegt een woordvoerder van het CBR. “Wij snappen natuurlijk ook dat de rijschoolbranche het anders wil zien en we willen zoveel mogelijk mensen tevreden stellen, maar het moet ook eerlijk zijn. We heffen de maatregel dan ook niet op en dat is niet voor niets.”

Algemeen directeur van het CBR Alexander Pechtold: “We vinden het noodzakelijk om de beschikbare ruimte zo eerlijk mogelijk te verdelen en hebben met deze maatregel tijdelijk meer ruimte voor examenkandidaten gecreëerd die voor het eerst afrijden of één keer gezakt zijn. Het effect is direct zichtbaar geworden in de dalende reserveringstermijn en we verwachten dat dit doorzet wanneer we de termijn voor herexamens naar tien weken verlagen.”

VVRI en KRV

Eerder deze maand werd door de Vereniging voor Rijscholen en Instructeurs (VVRI) een dringend advies aan de KRV gegegeven om de ‘15-weken-noodmaatregel’ per direct te beëindigen. De KRV heeft dit vervolgens met het CBR besproken. “De aanpassing van de maatregel is voortgekomen uit het verzoek van de Koepel, maar ook op basis van onze eigen tussenevaluatie”, aldus een woordvoerder van het CBR. “Als de Koepel wat vraagt, moeten we daarnaar luisteren en altijd samen proberen tot een oplossing te komen.”

Ramzy Othman, vicevoorzitter van de VVRI, is teleurgesteld in het besluit van het CBR en de KRV. “De maatregel moet helemaal afgeschaft worden. Door de wachttijd voor een herexamen aan te passen van vijftien naar tien weken, blijft er nog steeds een onderbreking van het leertraject in stand. Ofwel, de afronding van je rijopleiding wordt noodgedwongen met tien weken verlengd”, aldus Othman. “Op dit moment is de crisis: er is wél examencapaciteit, maar de leerlingen zijn geblokkeerd door de wachttijden. Ik blijf mij dan ook voor 1000 procent hardmaken voor de volledige afschaffing van deze maatregel.”

‘15-weken-noodmaatregel’

De tijdelijke maatregel werd op 1 september jl. ingevoerd om de examencapaciteit onderling zo goed mogelijk te verdelen. Door deze maatregel moesten leerlingen die twee keer of vaker waren gezakt, minimaal vijftien weken wachten voordat zij een herexamen konden inplannen.
Daarnaast was het de bedoeling om door middel van de maatregel rijscholen en kandidaten te prikkelen om beter voorbereid op het examen te verschijnen.

De wachttijd van vijftien weken blijft wel bestaan voor de kandidaten van wie een examinator het examen afbreekt vanwege gevaar voor de verkeersveiligheid. Deze maatregel kan al bij het eerste of tweede examen worden opgelegd, indien nodig. Jaarlijks wordt een rijexamen circa 3000 keer afgebroken, omdat het rijgedrag van de kandidaat te gevaarlijk is voor de examinator en (toekomstige) andere weggebruikers.

Het CBR evalueert de tijdelijke maatregel periodiek en bespreekt de uitkomsten ervan met de KRV. De maatregel wordt per 1 december a.s. aangepast, wat betekent dat de nieuwe evaluatie in het eerste kwartaal van 2023 zal plaatsvinden.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Else van Andel

6 reacties op “CBR versoepelt ‘15-weken-noodmaatregel’”

Mart Kuiper|19.10.22|17:25

Ingevoerd per 1 september en nu al zoveel resultaat in teruglopende wachttijden dat de maatregel versoepeld kan worden?.. yeah right…over een paar weken kont Sinterklaas weer in het land, geloven we ook nog allemaal in. CBR stop eindelijk eens met deze flauwekul van zelf verzonnen regeltjes waardoor jullie zelf door de bomen het bos niet meer zien.

Mart Kuiper|19.10.22|17:30

Zorg dat de selectie procudure voor nieuw personeel op de schop gaat waardoor nu niet hele aantallen mensen worden afgewezen als gevolg van een flauw rollenspel of raar assesment. Ga aan het werk, stop met zgn preventief corona thuisblijven als je twee keer je neus moet snuiten, werk eens over zoals toegezegd (svp ook voor de A). Stop met jammeren en constant wijzen naar anderen. Bij zelfkennis begint de wetenschap maar een zelfreflectie formulier invullen laat men graag aan de leerling over.

Eelke Schokker|20.10.22|13:15

15:45 is eindtijd CBR examens
1 kandidaat extra = 5 examens extra x aantal examinatoren 700+-
is dus 1 week “hard” werken = 3500 extra kandidaten

Pieter van der Vinne|20.10.22|19:28

waar bemoeit het cbr zich mee?? ze hebben geeneens een wachtrij!

Pieter van der Vinne|20.10.22|19:29

waar bemoeit het cbr zich mee? ze hebben geeneens een wachtrij!

Ad van Gerven|23.10.22|21:07

Ook ik ben afgewezen op een flauw rollenspel, als leider van een kinderdagverblijf. Ik heb alle rijbewijzen waarvan ook alle instructeursbewijzen. Al instructeur vanaf 1979, op alle voertuigen ook in militaire dienst. Ik heb tien keer gesolliciteerd maar steeds een andere reden gekregen waarom ik niet goed genoeg ben om examinator te worden. Een bakker of slager heeft meer kans.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.