2
Deux Chevaux Vapeur

Citroën 2CV ‘de Eend’ bestaat 75 jaar

De 2CV Spot: de eerste speciale editie van Citroën, ontworpen door Serge Gevin en gebouwd in een oplage van 1.800 exemplaren. Te herkennen aan de tweekleurige bekleding en carrosserielak Foto: Stellantis

Citroën viert de 75ste verjaardag van één van zijn meest iconische modellen: de 2CV. Het publiek maakte op de autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 voor het eerst kennis met de Deux Chevaux Vapeur (Twee Paardenkracht), later beter bekend als de Eend.

De 2CV kende een uitzonderlijke carrière. Er zijn meer dan 5 miljoen exemplaren van de 2CV geproduceerd, waarvan 1.2 miljoen bestelwagens. Het allerlaatste exemplaar rolde op 27 juli 1990 uit de fabriek in het Portugese Mangualde, exact om 16.00 uur, 42 jaar na zijn introductie.

De Citroën 2CV kwam voort uit een TPV-project uit 1936, waarbij ‘TPV’ stond voor Toute Petite Voiture, ofwel ‘zeer kleine auto’. Het idee was om een zuinige en veelzijdige auto te ontwikkelen die ook voor mensen met een laag inkomen bereikbaar was. In 1937 zag het eerste rijklare prototype het levenslicht.

Eerste Eend

De eerste Eend had een gewicht van slechts 370 kg en maar één koplamp (wat destijds was toegestaan). De auto was geschikt om vier personen én 50 kg bagage te vervoeren met een topsnelheid van 50 km/u.

Citroën bereidde zich voor op de Parijse autoshow van 1939, waar 250 pre-productiemodellen van de 2CV zouden worden onthuld. Echter brak de Tweede Wereldoorlog uit, waarna alle gebouwde exemplaren werden vernietigd – op vier na die in het diepste geheim werden bewaard in het Citroën Testcentrum in La Ferté-Vidame.

Na de oorlog

Na de oorlog, in juli 1949, ging de Citroën 2CV alsnog in productie. De kleine auto had een 375 cc luchtgekoelde tweecilinder boxermotor met een vermogen van 9 pk en haalde een topsnelheid van 50 km/u. De zuinige en veelzijdige 2CV zette de auto-industrie op zijn kop.

In totaal zijn er van de Citroën 2CV tien speciale edities op de markt gebracht, waaronder de 2CV Spot met zijn kenmerkende wit-oranje gestreepte nylon zonnedak, de luxe 2CV Charleston en de 2CV Cocorico met de kleuren van de Franse vlag op de zijkant.

Ook werd de 2CV door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Zo werd de bestelwagenvariant, ook wel bekend als de 2CV AU, in 1951 toegevoegd aan het gamma. En in 1954 werd de 2CV uitgerust met een 12 pk sterke motor en de beroemde centrifugaalkoppeling, bekend als de 2CV AZ.

Tegenwoordig zijn de oldtimers erg geliefd onder verzamelaars, de prijs van een huidige Eend ligt vaak hoger dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Lees ook:

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Citroën 2CV ‘de Eend’ bestaat 75 jaar | RijschoolPro
2
Deux Chevaux Vapeur

Citroën 2CV ‘de Eend’ bestaat 75 jaar

De 2CV Spot: de eerste speciale editie van Citroën, ontworpen door Serge Gevin en gebouwd in een oplage van 1.800 exemplaren. Te herkennen aan de tweekleurige bekleding en carrosserielak Foto: Stellantis

Citroën viert de 75ste verjaardag van één van zijn meest iconische modellen: de 2CV. Het publiek maakte op de autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 voor het eerst kennis met de Deux Chevaux Vapeur (Twee Paardenkracht), later beter bekend als de Eend.

De 2CV kende een uitzonderlijke carrière. Er zijn meer dan 5 miljoen exemplaren van de 2CV geproduceerd, waarvan 1.2 miljoen bestelwagens. Het allerlaatste exemplaar rolde op 27 juli 1990 uit de fabriek in het Portugese Mangualde, exact om 16.00 uur, 42 jaar na zijn introductie.

De Citroën 2CV kwam voort uit een TPV-project uit 1936, waarbij ‘TPV’ stond voor Toute Petite Voiture, ofwel ‘zeer kleine auto’. Het idee was om een zuinige en veelzijdige auto te ontwikkelen die ook voor mensen met een laag inkomen bereikbaar was. In 1937 zag het eerste rijklare prototype het levenslicht.

Eerste Eend

De eerste Eend had een gewicht van slechts 370 kg en maar één koplamp (wat destijds was toegestaan). De auto was geschikt om vier personen én 50 kg bagage te vervoeren met een topsnelheid van 50 km/u.

Citroën bereidde zich voor op de Parijse autoshow van 1939, waar 250 pre-productiemodellen van de 2CV zouden worden onthuld. Echter brak de Tweede Wereldoorlog uit, waarna alle gebouwde exemplaren werden vernietigd – op vier na die in het diepste geheim werden bewaard in het Citroën Testcentrum in La Ferté-Vidame.

Na de oorlog

Na de oorlog, in juli 1949, ging de Citroën 2CV alsnog in productie. De kleine auto had een 375 cc luchtgekoelde tweecilinder boxermotor met een vermogen van 9 pk en haalde een topsnelheid van 50 km/u. De zuinige en veelzijdige 2CV zette de auto-industrie op zijn kop.

In totaal zijn er van de Citroën 2CV tien speciale edities op de markt gebracht, waaronder de 2CV Spot met zijn kenmerkende wit-oranje gestreepte nylon zonnedak, de luxe 2CV Charleston en de 2CV Cocorico met de kleuren van de Franse vlag op de zijkant.

Ook werd de 2CV door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Zo werd de bestelwagenvariant, ook wel bekend als de 2CV AU, in 1951 toegevoegd aan het gamma. En in 1954 werd de 2CV uitgerust met een 12 pk sterke motor en de beroemde centrifugaalkoppeling, bekend als de 2CV AZ.

Tegenwoordig zijn de oldtimers erg geliefd onder verzamelaars, de prijs van een huidige Eend ligt vaak hoger dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Lees ook:

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.